بازدید 8570

صالحی: سوريه به مطالبات مردم پاسخ داد

اگر در سوريه اكثريت مردم مطالبات مشروع دارند وظيفه دولت سوريه است كه به امور مطالبات پاسخ دهد و دولت سوريه نيز چنين كرده و بشار اسد هم اين قول را به مردم داده و بدان عمل كرده است و حتي قول داده بيش از اين هم در ارتباط با تامين خواسته‌هاي مردم سوريه اقدام كند.
کد خبر: ۱۷۵۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۰ - ۲۳:۱۰ 05 July 2011
وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به تحولات اخير در سوريه گفت: اگر در سوريه اكثريت مردم مطالبات مشروع دارند وظيفه دولت پاسخ به اين مطالبات است كه دولت سوريه نيز اين‌چنين كرده است.

به گزارش ايسنا، علي‌اكبر صالحي در حاشيه مراسم دويستمين سالگرد استقلال ونزوئلا و در جمع خبرنگاران درباره وضعيت كنوني ليبي، اظهار كرد: بحث بر سر به رسميت شناختن و يا نشناختن انقلابيون نيست، ما موضع اصولي داريم و معتقد هستيم در هر جاي دنيا كه مردم قيام كرده باشند و قيام مردمي باشد و به دنبال مطالبات مشروع خود باشند، بايد به مطالبات مردم پاسخ داده شود.

وي ادامه داد: البته بايد فرقي نيز گذاشته شود ميان عده‌اي كه ممكن است در برخي كشورها بخواهند با حمايت بعضي‌ها از وضعيت پيش آمده در انقلاب‌ها سوءاستفاده كنند كه مي‌توان در اين زمينه سوريه را مثال زد، ما بايد حساب اين دو را از هم جدا كنيم.

وي درباره تحولات سوريه افزود: اگر در سوريه اكثريت مردم مطالبات مشروع دارند وظيفه دولت سوريه است كه به امور مطالبات پاسخ دهد و دولت سوريه نيز چنين كرده و بشار اسد هم اين قول را به مردم داده و بدان عمل كرده است و حتي قول داده بيش از اين هم در ارتباط با تامين خواسته‌هاي مردم سوريه اقدام كند.

وزير امور خارجه كشورمان در ادامه اظهاراتش اضافه كرد: عده‌اي هم ممكن است بخواهند از اين وضعيت بحراني به وجود آمده استفاده‌هاي نابجايي داشته باشند؛ اما در مجموع در ليبي نيروهاي ناتو برخلاف قطعنامه شوراي امنيت و برخي كشورها سلاح مي‌دهند و مي‌فرستند يعني بر آشفتگي وضعيت ليبي مي‌افزايند. اين در حاليست كه نيروهاي ناتو مي‌بايست در جهت صلح و آرامش حركت كنند، هدف نيروهاي ناتو بايد اين مساله باشد. ليبي در حال تبديل شدن به يك ويرانه است. از يك طرف تفرقه خارجي‌ها و از طرف ديگر بمباران نيروهاي ناتو عليه مردم بيگناه و تاسيسات زيربنايي انجام مي‌شود.

وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران قطعا با حركت‌هاي ناتو در ليبي موافق نيست، ادامه داد: انتظار داشتيم آنهايي كه مدعي حقوق بشرند و با اين ادعا رفته‌اند كه به مردم كمك كنند، كمك‌شان به گونه‌اي باشد كه از كشته شدن مردم جلوگيري شود. اين در حاليست كه هر روز كشت و كشتار در ليبي صورت مي‌گيرد.

صالحي افزود: پيشنهاداتي كه ما بدان پيشنهادها اميدواريم با تعدادي از كشورهاي همفكر تامين شده و انشاءالله در آينده اگر به نتيجه مورد نظر دست يابيم اعلام مي‌كنيم. درصدد هستيم كه ليبي وضعيت آرامي پيدا كند ضمن آنكه مطالبات مشروع مردم نيز تامين شود.

همچنين وزير امور خارجه كشورمان درباره روابط ايران و كشورهاي آمريكاي لاتين نيز گفت: روابط ايران و ونزوئلا روابط ويژه‌اي است. ما به خصوص در سال‌هاي اخير با تعميق اين روابط توانسته‌ايم حجم تبادلات تجاري و صنعتي خود را تا چندصد ميليون دلار و بالاتر از آن برسانيم.

وي با بيان اينكه پروژه‌هاي متعددي از سوي ايران در ونزوئلا در حال اجراست، تصريح كرد: از اين پروژه‌ها مي‌توان به ساختمان‌ سازي، توليد خودرو و تراكتورسازي اشاره كرد. ايران، ونزوئلا را به عنوان يك كشور ويژه در آمريكاي لاتين دانسته كه پايگاه خاصي از منظر سياسي و ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران دارد. ونزوئلا محلي است كه سيمون بوليوار از آنجا برآمده است. بوليوار هويت‌بخش آمريكاي لاتين به طور كلي بوده است.

صالحي با اشاره به دويستمين سالگرد استقلال ونزوئلا اظهار كرد: ونزوئلا بيش از دويست سال است كه جشن استقلال خود را مي‌گيرد و در اين باره پيشتاز بوده و اكنون نيز به عنوان يك كشور پيشتاز در بحث مبارزه با امپرياليسم جهاني نقش مهمي ايفا مي‌كند.

وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به وضعيت سلامت هوگو چاوز نيز با آرزوي سلامتي براي وي گفت: دكتر احمدي‌نژاد ضمن تبريك استقلال ونزوئلا، آرزوي سلامتي هر چه سريعتر براي هوگو چاوز كرد.

وي درباره هوگو چاوز اضافه كرد: وي ضمن اينكه رييس‌جمهور ونزوئلا است، يك شخصيت بين‌المللي محسوب مي‌شود كه با موضع‌گيري‌ها و مقاومتي كه در برابر ظلم و استكبارستيزي داشته به يك نمونه و اسوه در آمريكاي لاتين تبديل شده است و اكنون مشاهده مي‌كنيم كه بعد از اين حركت قهرمانانه چاوز، تعداد قابل توجهي از كشورهاي آمريكاي لاتين همان راه و رسم را كه راه و رسم بوليوار نيز بوده را طي مي‌كنند. جمهوري اسلامي ايران براي دولت و ملت بزرگ ونزوئلا آرزوي سعادتمندي و توفيق دا
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار