بازدید 2107
دکتر طباطبایی در گفتگو با تابناک:

کرامت انسانی را در تعیین نرخ ارز درنظر بگیریم

وقتي ما در كشور به نيروي انساني مان دستمزد را به ريال پرداخت مي كنيم؛ هرچه نرخ دلار افزايش يابد و يا پول ملي ما كاهش ارزش داشته باشد؛ در معيار بين المللي پرداخت ما به نيروي انساني مان كاهش داشته است.
کد خبر: ۱۷۴۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۰ 02 July 2011
سرویس اقتصادی-رویا طباطبایی یزدی با اشاره به نقش کلیدی نرخ ارز در معادلات اقتصادی خواستار توجه به کرامت انسانها در تعیین نرخ ارز شد.

به گزارش «تابناک»، این کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیر نرخ دلار و ارز های خارجی بر تعیین قیمت بین المللی دستمزد نیروی انسانی کشور ها تاکید کرد:وقتي ما در كشور به نيروي انساني مان دستمزد را  به ريال پرداخت مي كنيم؛ هرچه نرخ دلار افزايش يابد و يا پول ملي ما كاهش ارزش داشته باشد؛ در معيار بين المللي پرداخت ما به نيروي انساني مان كاهش داشته است.

به عنوان يك مثال ساده تصور كنيد يك مهندس عاليرتبه نفتي را كه در ماه چیزی معادل 3000 دلار دريافت مي كند او مي داند كه در بازار هاي خارجي براي تخصص و تجربه اش با مبلغ ماهانه 5000 دلار تقاضا هست(هزینه ها را ثابت فرض کنید) اما اين ماهانه 2000 دلار تفاوت را با زندگي در كنار خانواده و خويشان، زندگي در وطن خود و خدمت به وطن خود عوض نمي كند.

حالا تصور كنيم كه نرخ دلار به 2000 تومان تغيير كرد پس او گرچه حقوق ماهيانه اش به ریال تغيير نكرده اما در معيار جهاني ماهانه 1500 دلار دريافت مي كند در اين زمان او ممكن است كار در خارج از كشور را به زندگي در وطن خود ترجيح دهد زيرا اين بار مابه التفاوت 3500 دلار است!

وی همچنین در مورد کاهش بی رویه نرخ ارز گفت: بايد اين نكته مورد توجه قرار گيرد كه در صورت كاهش غيرعادي نرخ ارز نیز فرار سرمايه ها منطقي و سودده مي شود. زيرا يك فرد مي تواند با فروش دارايي هاي ريالي اش و انتقال آن در خارج از كشور؛ ثروت بيشتري فراهم كند.

متن کامل گفتگو با دکتر رویا طباطبایی یزدی را در ستون گفتگو ها بخوانید.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل