بازدید 14765
۹
مسئولین به هوش باشد؛

نکاتی درباره پیش شرط های آمانو برای سفر به ایران

آمانو درباره دیدار اخیر خود با فریدون عباسی نیز گفته است که با عباسی درباره برنامه هسته ای ایران و جنبه نظامی بودن آن سخن گفته و از او خواسته است که درباره برنامه هسته ای ایران شفاف سازی شود...
کد خبر: ۱۷۳۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۲ 28 June 2011
سرویس سیاست خارجی ـ در حالی که به تازگی دکتر عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان از «یوکیا آمانو»، دبیر سازمان بین المللی انرژی اتمی دعوت کرده که به ایران سفر کند، وی سفر خود را مشروط به دانستن جزییات بیشتری درباره ایران کرده است.

به گزارش «تابناک»، وی همچنین تأکید کرده که لازم است برای اینکه وی به ایران سفر کند، گفت وگوهایی با نتیجه سازنده در دستور کار قرار بگیرد.

بنا بر این گزارش، آمانو درباره دیدار اخیر خود با فریدون عباسی نیز گفته که با عباسی درباره برنامه هسته ای ایران و جنبه نظامی بودن آن سخن گفته و از او خواسته است درباره برنامه هسته ای ایران شفاف سازی صورت بگیرد.

نکته آنکه، این گونه شرط تعیین کردن برای حضور در ایران توسط آمانو در حالی صورت می گیرد که در همین حال دولت آمریکا در هفته گذشته دوباره تحریم های یک جانبه ای را به ویژه تحریم هایی را درباره خطوط هوایی ایران اعمال کرد، به گونه ای که بر پایه گزارش اینتر فاکس خبرگزاری روسیه، مقامات روسیه هم به این تحریم های یک جانبه واکنش نشان داده و با انتقاد از این تحریم آن را قبول پذیرش ندانستند.

افزون بر این، وزارت خارجه روسیه هم در این باره با صدور بیانیه ای اعلام کرد که تحریم علیه ایران ایر، به گونه ای شده که شرکت ها و تجار روسیه را در خط آتش قرار داده است. در این بیانیه همچنین آمده است که چنین اقداماتی از سوی آمریکا توافق اعضای دایم شورای امنیت درباره ایران را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

علاوه بر این، ایتارتاس هم به نقل از مقامات روسی اعلام کرده است که این اقدام آمریکا، حیثیت شورای امنیت سازمان ملل متحد را زیر سوال خواهد برد، چرا که زین پس کشورهای دیگر احساس خواهند کرد که اعمال تحریم علیه ایران توسط شورای امنیت نه به خاطر قاطعیت در اجرای معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای، بلکه به دلایل دیگر بوده است.

در همین حال، مقامات کاخ سفید نیز اعلام کرده اند که برای رفع نگرانی های روسیه حاضرند در این زمینه با مقامات این کشور  گفت وگو کنند؛ اما تحریم های جدید علیه ایران صادر شده است و راه بارگشتی ندارد.

اما در مورد قرار دادن شروطی از سوی آمانو برای حضور در ایران، باید گفت هرچند دیدار و مذاکره در عرصه روابط بین الملل برای هر کاری ضروری است، اما استفاده سیاستمداران از مفاهیم خاص در این عرصه نیز بسیار با اهمیت است؛ بنابراین، لازم است که مقامات کشورمان پیش شرط هایی همچون جزییات بیشتر و یا نتایج سازنده را که از سوی آمانو اعلام شده است، به درستی شفاف سازی کنند تا در این میان به دلیل حضور آمانو امتیازی داده نشود، به ویژه این که گزارش های آمانو درباره ایران تاکنون غیر فنی بوده و جنبه ای ضد ایرانی به خود گرفته است.

درباره اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران و به ویژه تحریم خطوط هوایی که با همراهی اتحادیه اروپا در عدم تأمین سوخت هواپیماهای خطوط هوایی ایران نیز همراه شده است، هرچند مورد انتقاد کشوری همچون روسیه نیز قرار گرفته، دل بستن به مواضع روسیه در این باره، ابدا کار معقول و منطقی تلقی نخواهد شد، چه، آنچه اکنون دغدغه روسیه است، حل مشکل به سود تجار و شرکت های بازرگانی این کشور است؛ بنابراین، گویا بهره گیری از ابزار حقوقی در سازمان های بین المللی و احقاق حقوق کشورمان از سوی نهادهای مسئول در این زمینه باید در رأس برنامه های کشور قرار گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
آمانو مثل عروسکی در دست آمریکاست
خیلی دلش خوشه.
امان جون پشیمون شدیم لازم نیست بیایی.برو یه سر ژاپن ببین چندتا نیروگاه ممنوعه دارن و چرا گند نیروگاه فوکوشیما درآمد و این نیروگاه امن ساخت کجا است.اگه خیلی امید من منونی برو ......و این دلقک بازی ها رو تعطیل کن.
امیدواریم این چشم بادامی جاسوس آمریکا هیچ گاه سفری به کشور نداشته باشد ....
اصولاً تحريم يكجانبه نياز به پذيرش بقيه جانب‌ها ندارد. ما هم مي‌توانيم به هر كشوري خواستيم مثلاً فلان تكنولوژي نداشتمونو نديم به مسي چه مربوطه؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی