بازدید 2691
۴

باغ های تشنه شیراز را دریابیم

مساحت این باغها در سال 1346 حدود 4 هزار هکتار بود که به دلایل گوناگون از جمله تخریب و تغییر کاربری هم اکنون به یک سوم و حدود 1400 هکتار رسیده است .
کد خبر: ۱۷۲۷۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۷ 24 June 2011

باغ ها تاثیر فراوانی در تلطیف آب و هوای شهری دارند و شیراز نیز با باغهای بی نظیر و ارزشمندش شهره است ؛ اما آنچه نگرانی شهروندان را در پی دارد از بین رفتن این باغ هاست.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر ، میرزایی مدیر اجرایی ستاد باغهای قصردشت می گوید : مساحت این باغها در سال 1346 حدود 4 هزار هکتار بود که به دلایل گوناگون از جمله تخریب و تغییر کاربری هم اکنون به یک سوم و حدود 1400 هکتار رسیده است .

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی معتقد است تخریب باغهای شهری به دلایل اقتصادی رخ می دهد ، وقتی هزینه نگهداری باغ بیشتر از منافع حاصل از آن است و استفاده های مسکونی و تجاری برای باغدار منفعت بیشتری دارد باغدارها به سمت تغییر کاربری می روند.

باغداران نیز برای حفظ باغ هایشان با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کنند .

سعید زمانی یکی از باغداران شیرازی می گوید: در سالهای اخیر و با کاهش بارندگی تعدادی از درختانمان خشک شد و ما به دلیل مشکلات مالی و به صرفه نبودن کشت درختان جایگزین، از این کار خودداری کردیم، همچنین از آنجا که ما اجازه ساخت و ساز و یا روشنایی در باغ خود را نداریم نمی توانیم دائم در باغ باشیم و از درختانمان محافظت کنیم.

محمد فریدونی دیگر باغدار شیرازی نیز معتقد است تخریب باغها به هیچ عنوان توسط باغدار صورت نمی گیرد و باغداران برای حفظ باغهای خود با وجود خشکسالی ، هزینه های بالای نگهداری ، نبود بیمه و پایین بودن درآمد تنها به سبب دلبستگی که به باغهایشان دارند از آنها نگهداری می کنند.

مراد یوسفی یکی دیگر از باغداران با اعتقاد به اینکه سکونت باغداران در باغشان سبب رسیدگی بهتر آنها به وضعیت درختان می شود می گوید: باغداران قصر دشتی خانه شخصی ندارند و با این وجود شهرداری حتی اجازه ساخت یک اتاق را در باغ به آنها نمی دهد.

جابر بانشی دادستان عمومی و انقلاب شیراز نیز معتقد است قوانین موجود برای باغ داران عادلانه و کارشناسی شده نیست و اجازه ساخت و ساز از طرف شهرداری به باغداران داده نمی شود.

وی می افزاید: با وجود برخی اقدامات مسئولان شهری برای حفظ و گسترش باغها و فضای سبز شهری اقدامات قانونی و قضایی و برخورد با متخلفان و متجاوزان به طبیعت نیز می تواند تکمیل کننده این طرح باشد ، به عنوان نمونه در ماده 6 لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوبه سال 1359 قانونگذار پیش بینی کرده است کسانی که عمدی و آگاهانه اقدام به قطع درخت می کنند، تا سه سال حبس و پرداخت خسارت وارده محکوم می شوند و حتی در تبصره این ماده آمده که اگر صاحب و مالک باغی عمداً اقدام به از بین بردن درختان باغ خود کند دادگاه می تواند این باغ را به نفع شهرداری مصادره کند.

به گفته مدیراجرایی ستاد باغ های قصردشت ، در سال 79 در قالب طرح ساماندهی و تملک ، باغ های شیراز به 5 گروه تقسیم شدند ، گروه یک حدود هزار هکتار است که اجازه تغییر کاربری و ساخت و ساز را ندارد و تنها به 5 هزار متر معابر اصلی با حفظ باغ اجازه تغییر کاربری گردشگری داده می شود.

در گروه 2 که حریم کمربندی است تنها باغداری و ایجاد معبر بلا مانع است .

گروه 3 نیز شامل ساخت و سازهای روستایی دینکان و مهدی آباد را شامل می شود که برای این گروه طرح بهسازی روستایی در نظر گرفته شده است.

گروه 4 شامل ساخت و سازهای پراکنده ای است که قبل از طرح احیا باغات وجود داشته است.

گروه 5 با 312 هکتار مساحت شامل 2 فاز جبل دراک، پهنه دنا و سجادیه است که در فاز یک(جبل دراک و پهنه دنا) با مراجعه مالکین تملک و تغییر کاربری داده می شود و هزینه صرف نگهداری از باغ های گروه یک می شود و در فاز 2تنها تملک انجام می شود و فعلا تغییر کاربری نداریم. ( پهنه سجادیه).

رونق زاده مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری شیراز نیز می گوید: باغداران ملزم به حفظ باغهای خود هستند و سهل انگاری باغداران در نگهداری از باغ توجیه ناپذیر است و با متخلفان و سود جویانی که به هر بهانه اقدام به از بین بردن درختان و تغییر کاربری می کنند به شدت برخورد می شود.

او در این باره می گوید: از سال گذشته تاکنون 100 پرونده تخلف در باغات به دادگاه فرستاده شد که به پرداخت جریمه های سنگین ، کاشت درخت و احیا مجدد باغ محکوم شده اند.

افزون بر برخورد قانونی به نظر می رسد می توان با راهکارهایی عملی به حفظ و نگهداری باغها کمک بیشتری کرد.

مدیر اجرایی ستاد باغهای قصر دشت می گوید: برای احیا باغات در سال جاری ستاد باغات اقدام به حفر 11 چاه عمیق کرد علاوه بر آن 8 حلقه چاه نیز با همکاری سازمان فضای سبز به صورت پاره وقت برای آبیاری باغها در اختیار باغداران قرار گرفته است .

میرزایی تاسیس تعاونی باغداران را از جمله اقداماتی میداند که در ستاد باغات شیراز در حال پیگیری است و می گوید: تحقق این امر مستلزم همکاری باغداران است. او معتقد است با تشکیل تعاونی بسیاری از مشکلات باغداران از جمله بیمه ، نبود کارخانه فراوری و محلی برای عرضه محصولات بر طرف خواهد شد.

مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز نیز می گوید: چون آبیاری باغ ها از طریق قنات انجام می شد به دلیل خشکسالی های پی در پی و سطحی بودن آب قنات و خشک شدن آنها ، آبیاری باغ ها طی این سالها با مشکل اساسی روبرو بود که در این باره سازمان پارکها و فضای سبز 8 حلقه چاه عمیق که برای آبیاری فضای سبز استفاده می شد در اختیار باغ ها قرار داد و با هماهنگی ستاد باغات اقدام به حفر 11 حلقه چاه عمیق در باغ ها نمود ؛ علاوه بر آن تامین لوله برای انتقال آب به باغ ها و آبیاری از طریق تانکر از جمله اقدامات دیگر برای تامین آب باغ ها بوده است.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی می گوید: دولت با پرداخت یارانه به باغداران کمک کند تا تمام هزینه های نگهداری و مراقبت از باغ به دوش باغدار نباشد.

وی می افزاید: حفظ و نگهداری باغها باید فرهنگ عمومی شود و تا زمانی که ضرورت نگهداری از فضای سبز برای عموم مشخص نباشد هر اندازه قوانین هم سختگیرانه باشد تأثیری نخواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
منزل پدری من در میان این باغهاست.از پارسال تاکنون تعداد زیادی از درختان گردو، خرمالو، زردآلو و.... را به علت ندادن آب سهمیه و خشک شدن قطع کرده ایم. امسال با دردسر زیاد و دوندگی های بسیار توانسته ایم از شهرداری تانکر آب به صورت 2تا 3 هفته یکبار بگیریم که آن هم کفاف تعداد درختان را نمیدهد و هر بار هم باید به این رانندگان شیرینی! بدهیم تا دفعه بعد هم آب بیاورند . ممنون از اینکه این مطلب را منعکس گردید.
هردم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # حج # رفح
وب گردی