بازدید 7263

تفکر شهید چمران در تقابل با بنی‌صدر بود

تفکر دیگر این بود که ما می توانیم با مقاومت و مبارزه در جنگ تحمیلی پیروز شویم که در رأس این تفکر مقام معظم رهبری و شهید چمران بودند که در آن زمان تنها نمایندگان امام (ره) در این شورا و دو نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی بودند.
کد خبر: ۱۷۲۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۶ 23 June 2011
سرلشکر رحیم صفوی با بیان خاطراتی از شجاعت و درایت شهید چمران، به تشریح دو دیدگاه حاکم بر شورای عالی دفاع در زمان جنگ پرداخت و گفت: در جلسات شورای عالی دفاع دو نوع نگاه یکی روحیه یأس و ناامیدی و دیگری روحیه توکل به خدا و پیروزی حاکم بود و تنها کسانی که با اطمینان از پیروزی سخن می گفتند رهبر معظم انقلاب و شهید چمران بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت «شرح فراق» عارف مجاهد شهید دکتر مصطفی چمران شب چهارشنبه اول تیرماه با حضور سرلشکر دکتر سیدیحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، جمعی از اعضای ستاد جنگهای نامنظم، تعدادی از همرزمان لبنانی شهید چمران و اقشار مختلف مردم در تالار وزارت کشور برگزار شد.

سرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی در میزگردی که با حضور دکتر سعید سهراب پور رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف، مهندس مهدی چمران برادر شهید چمران و رییس شورای شهر تهران و سردار سیدمحمد باقرزاده رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس برگزار شد، با تأکید بر نقش تأثیرگذار شهید چمران در سالهای ابتدایی جنگ گفت: در ابتدای جنگ دو تفکر در شورای عالی دفاع حاکم بود یک تفکر سیاسی بود به این معنی که معتقد بودند جنگ را نمی توانیم پیش ببریم و باید از راه حل سیاسی و با کنار آمدن با آمریکا در جنگ موفق شویم که در رأس این تفکر بنی صدر وجود داشت.
 
مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا افزود: تفکر دیگر این بود که ما می توانیم با مقاومت و مبارزه در جنگ تحمیلی پیروز شویم که در رأس این تفکر مقام معظم رهبری و شهید چمران بودند که در آن زمان تنها نمایندگان امام (ره) در این شورا و دو نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی بودند.

فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یادآور شد: در جلسات شورای عالی دفاع که در آن زمان بنده فرمانده عملیات خوزستان بودم دو نوع نگاه یکی روحیه یأس و ناامیدی ودیگر یک نوع نگاه ایمانی و روحیه توکل به خدا و پیروزی حاکم بود و بر اساس صورت جلسات باقی مانده از شورای عالی دفاع تنها کسانی که با اطمینان از پیروزی سخن می گفتند این دو بزرگوار بودند.
 
مشاور عالی فرمانده کل قوا در امور مرتبط با نیروهای مسلح با اشاره به سابقه آشنایی اش با دکتر چمران تأکید کرد: شهید چمران فرماندهی عارف، شجاع، خردمند و مهربان بود؛ شهید چمران به خدا، طبیعت، خلق خدا و... یک نگاه والایی داشت. ایشان یک انسان جامعی بودند که در عین شجاعت، قلبی به شدت مهربان و عاطفی داشت.

وی در پایان با اظهار تأسف از عدم شناساندن شهید چمران به جامعه و جوانان گفت: متأسفانه با گذشت بیش از 30 سال از انقلاب، نه تفکر، نه رفتار و اخلاق و عملکرد وی را هنوز نشناخته ایم.
 
نقش شهید چمران در تربیت وزرای پس از انقلاب

دکتر سعید سهراب پور رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف نیز در این میزگرد  به تبیین شخصیت علمی شهید چمران پرداخت و گفت: من در دوران دانشجویی در خارج از کشور در خدمت ایشان بودم و زمانی که ما وارد دانشگاه شدیم ایشان دفاعیه دکتری خود را پشت سرگذاشته بودند، از لحاظ علمی در بالاترین سطح ممکن بودند و تمام دانشگاههای معروف آمریکا خواهان استخدام ایشان به عنوان یک استاد و محقق برجسته بودند.

وی افزود: اما شهید چمران در آن زمان به ما می گفت که من روزها کار می کنم و با این آمریکایی ها بر سر فلسطین بحث می کنم اما آنها این مسئله را نمی فهمند و ایشان به خاطر مسئله فلسطین با آن زندگی در آمریکا در رنج بودند و به خاطر نجات فلسطین و مبارزه با اسرائیل آن زندگی آرام و مرفه در آمریکا را ترک کرد و به لبنان مهاجرت کرد.
 
رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف یادآور شد: شهید چمران نسبت استادی با ما داشت و آن جماعت  دانشجوی ایرانی که با هم بودیم را تحت آموزشهای خود قرار داد به گونه ای که همین افراد در انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب خدمات بسیار ارزنده ای را برای کشور انجام دادند که شهید دکتر محمود قندی وزیر پست و از شهدای هفتم تیر از جمله آنهاست. دکتر عباس زالی وزیر کشاورزی، دکتر حسین وهاجی وزیر بازرگانی، دکتر محمدخان وزیر اقتصاد از جمله افرادی هستند که بعد از انقلاب به این کشور خدمت کردند و بنده حقیر نیز بیشتر در حوزه آموزش عالی خدمتگزار بودم.
 
سهراب پور تأکید کرد: اثری که شهید چمران بر طرز فکر و جهان بینی ما داشت غیرقابل توصیف است و نسلی را در میان این جماعت اندک برای خدمت به انقلاب تربیت کرد که تأثیرگذار بودند.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به مهاجرت شهید چمران از آمریکا به لبنان یادآور شد: شهید چمران در حالی دعوت امام موسی صدر را برای مدیریت یک مدرسه حرفه ای در لبنان لبیک گفت که می توانست استاد بزرگ دانشگاههای دنیا باشد اما به جای آن رفاه به سرزمین پرخطر و آشفته لبنان برای مدیریت مدرسه حرفه ای می رود.

سهراب پور اضافه کرد: امروز همان دانش آموزان تربیت شده این مدرسه از بزرگان کشور لبنان هستند و شهید چمران شیعیان لبنان را از آن وضع اسفناک رهایی داد و به آن افتخار امروزی رساند که مایه مباحات همه کشورهای عربی است.
 
خاطره ای از شهید چمران و شهید شیرودی

همچنین سردار سیدمحمد باقرزاده رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در این میزگرد با تأکید بر نقش تأثیرگذار شهید چمران بر روی همرزمانش به لحاظ معنوی گفت: شهید چمران آنهایی را که باید در مسیر شهادت قرار بگیرند، شناسایی کرده و رشد می داد.
وی در ادامه به ذکر خاطره ای از نقش معنوی شهید چمران بر روی رزمندگان به ویژه شهید شیرودی پرداخت و گفت: این خاطره را به یک واسطه به نقل از «شهید فرخنده لو» از شهدای ارتش نقل می کنم؛ این شهید بزرگوار نقل کرده است که در اوایل انقلاب به دلیل شرایط بحرانی در استانهای غربی کشور در کردستان و آذربایجان غربی به همراه شهید چمران و جمعی از خلبانان هوانیروز به این مناطق رفتیم و موظف به مقابله با ضد انقلاب شدیم.

وی ادامه داد: آن زمان به دلیل شرایط ملتهب کشور یک حس عدم امنیت شغلی در میان نیروهای مسلح حاکم بود؛ یک روز شهید چمران وارد  مقرر شدند و گفتند یکی دو خلبان برای پشتیبانی آتش بیایند که بچه ها می خواهند عملیات کنند، یکباره سکوت عمیقی در آن لحظه فضا را گرفت و در این میان شهید شیرودی که از جسارت بیشتری برخوردار بود بلند شد و گفت: اگر راست می گویی خودت برو.
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس اظهار داشت: شهید چمران نگاه و سکوت معناداری کرد و اسلحه اش را بر دوش گرفت و با تعدادی از رزمندگان به سوی تپه ای که موضع ضد انقلاب بود حرکت کرد و تا عصر در آنجا درگیر بودند و دشمن را سرکوب کردند و هنگام اذان مغرب بازگشتند و در محوطه مقر چشمشان به شهید شیرودی افتاد و دست او را گرفت و به اتاق مقر رفت و تا نیمه های شب با او سخن گفت.

سردار باقرزاده اضافه کرد: ما نمی دانیم بر این دو چه رفت و شهید چمران به شهید شیرودی چه گفت اما از آن پس بود که شهید شیرودی گفت من همه را پای کار می آورم ولو اگر همه آنها شهید شوند و از آن زمان به بعد بود که ما شهید شیرودی را پیشتاز خلبانان هوانیروز در عملیاتهای مختلف دیدیم.
 
قدرت امروز مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین نتیجه دوراندیشی شهید چمران و امام موسی صدر است

در ابتدای این مراسم مهدی چمران برادر شهید چمران و رئیس شورای شهر تهران با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس و امام خمینی(ره)، به زندگی پر فراز و نشیب شهید چمران اشاره و با قرائت دست نوشته هایی از دوران مختلف زندگی این شهید بزرگوار بر جایگاه علمی، سیاسی و مبارزاتی وی تأکید کرد و قدرت امروز مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین را نتیجه زحمات و دوراندیشی دکتر چمران و امام موسی صدر خواند.
 
وی با بیان اینکه شهید چمران ذوب در امام(ره) بود، افزود: اگر نوشته ها و گفته های شهید چمران را جمع کنیم شاید زیباترین، عاشقانه ترین و دقیق ترین سخنانی است که تاکنون گفته شده است.

چمران در ادامه با تشریح خلوص و قدرت روحی عجیب شهید چمران در همه مراحل زندگی، به نقش مقام معظم رهبری و شهید چمران در پایه گذاری ستاد جنگهای نامنظم برای جلوگیری از سقوط اهواز پرداخت.
 
در این برنامه علاوه بر قرائت پیام جنبش امل به مناسبت سی امین سالروز شهادت دکتر چمران توسط صلاح فصل نماینده این جنبش، محمد گلریز از خوانندگان دوران دفاع مقدس دو قطعه سروده را در رثای شهید چمران و شهدای جنگ تحمیلی اجرا کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان