بازدید 13656

پدر رسول صدرعاملی به دیار باقی شتافت

کد خبر: ۱۷۲۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۵ 23 June 2011

پدر رسول صدرعاملی كارگردان صاحب نام سینمای ایران بدرود حیات گفت.

به گزارش «تابناک»، حجت الاسلام والمسلمین سید فخرالدین صدرعاملی از روحانیون سرشناس شرق تهران، در پی یك دوره طولانی مدت بیماری، با وخیم شدن وضعیت عمومی و انتقال به بیمارستان، شب گذشته در سن 76 سالگی دارفانی را وداع گفت.

پیكر ایشان كه از خانواده معظم شهدا و از نزدیكان آیت الله مهدوی كنی ریاست مجلس خبرگان رهبری بود، صبح فردا پنج شنبه از مقابل مسجد رحمتیه واقع در خیابان پیروزی ابتدای خیابان شكوفه تشییع و در شهر ری در جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به خاك سپرده خواهد شد.

نكته جالب درباره 5 پسر ایشان است كه یكی در جبهه به فیض شهادت نائل شد، یكی از آنان در سلك روحانیت در آمد و دیگری به علت ابتلا به سرطان خون درگذشت.

اما مشهورترین فرزند وی رسول صدر عاملی، كارگردان مشهور سینمای ایران است كه جزو نسل هنرمندان انقلاب است كه در زمان اقامت امام در نوفل لوشاتو، تصاویری تاریخی از ایشان گرفت و سریال خاطرات یك خبرنگار را درباره پرواز انقلاب  ساخت.

وی فیلمهایی چون  گل‌های داودی (۱۳۶۳)، پاییزان (۱۳۶۶)، قربانی (۱۳۷۰)، سمفونی تهران (۱۳۷۲)،  دختری با كفشهای كتانی (۱۳۷۸)، من، ترانه ۱۵سال دارم (۱۳۸۰)، دیشب باباتو دیدم آیدا (۱۳۸۳)، شب (۱۳۸۵)، هر شب تنهایی (۱۳۸۶)،    زندگی با چشمان بسته (۱۳۸۷) را در كارنامه خود دارد كه اكثرا مضمون اجتماعی دارد.

یكی از نزدیكان ایشان در تشریح حیات ایشان نوشت:

عالم ربانی، فقیه اهل بیت، سلالة السادات حضرت حجة الاسلام و المسلمین سیدفخر الدین صدر عاملی (پدر شهید سید حسین صدر عاملی) در 1314 هجری شمسی در اصفهان در خانواده ای روحانی چشم به جهان گشود.

بنا بر نقل محدث قمی خاندان صدر یكی از سرشناس ترین خاندانهای شیعی است كه نسل اندر نسل تا جد بزرگوارشان حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از علما و فقهای شیعه بوده و در زمان صفویه همزمان با مهاجرت علمایی چون شیخ بهایی، میرداماد از لبنان به ایران مهاجرت نموده اند. از این خانواده چهره های شاخصی چون آیة الله العظمی سید اسماعیل صدر، آیة الله العظمی سید صدرالدین صدر( از مراجع ثلاث)، آیة الله العظمی سید شرف الدین عاملی، آیة الله العظمی شهید سید محمد باقر صدر، آیة الله العظمی شهید سید محمد صدر، آیة الله سید رضا صدر و برادر وی امام موسی صدر برای جامعه معاصر شیعی شناخته شده اند.

حجة الاسلام صدرعاملی تحصیلات خود را در حوزه علمیه اصفهان و تحت اشراف آیة الله حاج آقا حسین خادمی و میرزا علی آقای شیرازی (استاد نهج البلاغه شهید مطهری) تا سطوح عالی سپری نموده و سپس برای تبلیغ علوم دینی به تهران هجرت نمود. وی در تهران در مساجد گوناگونی به امامت جماعت پرداخته و مسجد محمدی میدان 13 آبان را بنا نهاد. وی قریب به 20 سال در آن منطقه به تربیت و تعلیم و اداره امور دینی همت گماشت. در پی درخواست مردم منطقه چهارصد دستگاه ایشان مسیر تعلیم و تربیت جوانان و تبلیغ امور دینی را در مسجد حضرت محمد صلی الله علیه و اله میدان چهارصد دستگاه ادامه داده و حدود 15 سال امامت جماعت این مسجد را عهده دار گردید كه انصافا در تربیت دینی جوانان تاثیر بسزایی داشت. همچنین مدیریت مدرسه علمیه خاتم الانبیاء و تربیت طلاب سطوح عالی نیز از خدمات شایان ذكر ایشان است. ایشان با تاسیس صندوق قرض الحسنه شهدا به حل امور جاری مردم همت گماشته و با تمسك به سیره اهل بیت بدون نام و عنوان، همراه با برخی از خیرین قریب 100 خانواده بی سرپرست یا بی بضاعت را تحت پوشش داشتند.

حجة السلام و المسلمین صدر عاملی پس از پیروزی انقلاب بر اساس وظیفه و تكلیف دینی در كنار امور تبلیغی سمتهای مختلفی را به عهده داشت كه از آن جمله میتوان نماینده ولی فقیه و مسؤول عقیدتی سیاسی شهربانی تهران، نماینده ولی فقیه و مسؤول عقیدتی سیاسی آگاهی تهران، نماینده ولی فقیه و مسؤول عقیدتی سیاسی امور مالی ناجا را ذكر نمود. همچنین ایشان از اعضای فعال جامعه روحانیت مبارز و عضو مؤثر جامعه وعاظ تهران بوده و دارای اجازات گوناگون نقل حدیث، امور حسبه و ... از مراجع بزرگواری چون آیات عظام بروجردی، حكیم، امام راحل، سید احمد خوانساری، میلانی، خویی، گلپایگانی، مرعشی نجفی ، علامه فانی اصفهانی، میرزا جواد تبریزی، وحید خراسانی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، بهجت، مقام معظم رهبری، مكارم شیرازی، فاضل لنكرانی، نوری همدانی، سیستانی، سید محمد صدر، سید محمد شیرازی و.... بوده است. از جمله آموزه های بزرگ این مرد الهی میتوان به این نكته اشاره داشت كه "روحانی در هر لباس، شغل، و جایگاهی كه باشد "روحانی" است و موظف است تا دین خدا را تبلیغ نموده و در دسترس مردم باشد."

با وجود درك مصیبت سه فرزند، شهید سید حسین، سید محمد و سید مهدی صدر عاملی، ایشان آنچنان اسوه ای در صبر و استقامت و اتكال به خداوند سبحان بود كه مایه آرامش اطرافیان می شد.

ایشان در طول حیات طیبه خود با تأسی به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام مخصوصا ابا عبد الله الحسین علیه السلام به صبر در مصائب، اقامه نماز اول وقت، تلاوت روزانه قرآن، نماز جعفر طیار پیش از ظهر جمعه، غسل جمعه، نماز شب، زیارت ائمه علیهم السلام و انجام مستحبات در حد توان مخصوصا گریه بر ابا عبد الله الحسین علیه السلام سفارش نموده و خود بدان عامل بود.

روح بلند و ملكوتی این عالم وارسته در ظهر 31 خرداد مصادف با هفدهم رجب المرجب در هنگام اذان ظهر از كالبد خاكی به سوی جایگاه علوی خود پر كشید. خداوند ایشان را با اجداد طاهرینش محشور نموده و در جنات عدن خود میزبانی نماید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی