بازدید 5630

سهميه بنزين منطقه‌اي؛ شايد وقتي ديگر!

تير ماه امسال سهميه و قيمت بنزين براي 25 نوع خودرو شخصي، عمومي و خدماتي براي دهمين ماه متوالي تثبيت شده است و از اول تير، سهميه سوخت اين خودروها به کارتهاي آنها واريز مي‌شود.
کد خبر: ۱۷۲۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۶ 22 June 2011
با توجه به افزايش نرخ حمل و نقل عمومي كشور در تيرماه، اين روزها بحث‌هايي مبني برافزايش مجدد بهاي بنزين مطرح مي‌شود؛ بحث‌هايي كه اگرچه رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور آن‌ها را تكذيب‌ مي‌كند، اما همچنان به قوت پابرجا مانده‌اند.

فعلا سناريوي گراني بنزين در دستوركار نيست

به گزارش ايسنا، اين بار به طور غير رسمي و از سوي مديران بخش‌هاي مختلف اعلام شده كه با توجه به افزايش كرايه تاكسي‌ها در تيرماه، لازم است كه بهاي بنزين هم رشد داشته باشد؛ درحالي كه تاكنون همواره افزايش كرايه ماشين معلول بالا رفتن قيمت بنزين محسوب مي‌شده و اكنون بيان چنين مطلبي تا حدي غير منطقي به نظر مي‌رسد.

محمد رويانيان - رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت، روز گذشته در گفت و گو با ايسنا در خصوص برخي اخبار در زمينه افزايش احتمالي قيمت بنزين و گازوئيل اظهار كرد: فعلا هيچ سناريويي در اين خصوص مطرح و در دستوركار نيست.

البته وي تنها به طرح همين پاسخ كلي بسنده كرده و هيچ توضيح بيشتري نداده است كه منظور او از فعلا به طور مشخص چه بازه زماني را در برمي گيرد، اما با اين حال با قطعيت افزايش بهاي بنزين را رد كرده و به تكذيب اين اخبار پرداخته است.

نگاهي به افزايش بهاي بنزين طي سال هاي اخير

به دنبال مصرف بالاي بنزين در كشوراز تيرماه 1386 طرح سهميه‌بندي بنزين با تخصيص 360 ليتر بنزين در هر فصل (ماهانه 120 ليتر) آغاز و به مرور طي اين سه سال و اندي از ميزان سهميه ماهانه كاسته شد و بدين ترتيب با اجراي سهميه‌بندي، مصرف بنزين كاهش چشمگيري پيدا كرد؛ به طوري كه بعد از سهميه‌بندي ميانگين مصرف روزانه از 75 ميليون ليتر به 63 ليتر در روز رسيد و بعدها هم اين كاهش مصرف ادامه پيدا كرد و در نهايت متوسط مصرف روزانه بنزين كشور پس از اجراي هدفمندسازي يارانه ها به حدود 55 تا 57 ميليون ليتر در روز رسيد.

پس از سهميه بندي بنزين، تا مدتي قيمت اين محصول استراتژيك براي مصارفي كه در حد تعيين شده (120 ليتر در ماه) بود 100 تومان در نظر گرفته و قرار بر آن شد كه براي مصارف بالاتر و تا سقفي مشخص امكان خريد بنزين با قيمتي ارزان تر از بنزين آزاد و البته بالاتر از نرخ 100تومان وجود داشته باشد. بعدها و با اجراي هدفمندي يارانه‌ها هم اين نوع برخورد ادامه پيدا كرد و در نهايت اين روزها قيمت بنزين نيمه يارانه‌اي به ليتري 400تومان و بنزين آزاد به ليتري700تومان رسيده است و دراين ميان هر آنچه از بنزين يارنه‌اي (100توماني) هم در حساب كارت‌هاي مشتركان مانده باشد، با همان قيمت قابل برداشت است.

سهميه بنزين منطقه‌اي؟ شايد وقتي ديگر

اما در اين ميان قرار بر آن شده بود كه سهميه‌بندي جديد بنزين از ابتداي خرداد ماه به صورت منطقه‌اي انجام شود، اما گويا شرايط سامانه پرداخت سوخت هنوز براي پرداخت چنين سهميه‌اي آماده نشده و با وجود پايان رسيدن خرداد ماه، اجراي اين طرح به زماني ديگر موكول شده است.

جليل سالاري، مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي، درگفت‌گو با ايسنا در مورد سهميه بنزين مناطق گرمسيري با اظهار اين كه پرداخت سهميه بنزين منطقه‌اي در دستور كار ستاد سوخت بوده، ولي هنوز زمان پرداخت آن مشخص نشده است، خاطر نشان كرد كه در صورت آماده شدن چنين دستوري، اين موضوع به ما ابلاغ خواهد شد. ضمن اين كه به موازات آماده شدن دستور اين كار، شرايط سامانه پرداخت سوخت متناسب با چنين سهميه‌اي فراهم مي‌شود.

اين در حالي است كه بعد از موافقت رئيس جمهوري با عرضه سهميه بنزين خودروها به صورت منطقه‌اي، رويانيان اعلام كرده بود كه فاز نخست اين طرح از خرداد ماه امسال با اختصاص سهميه بنزين منطقه‌اي به تاكسي‌هاي برون شهري در مناطق گرمسير آغاز مي‌شود.

سالاري در ادامه هم از ارسال مجدد نامه‌اي به معاون اول رييس‌جمهوري توسط رييس ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت خبر داده بود.

اما تير ماه امسال سهميه و قيمت بنزين براي 25 نوع خودرو شخصي، عمومي و خدماتي براي دهمين ماه متوالي تثبيت شده است و از اول تير، سهميه سوخت اين خودروها به کارتهاي آنها واريز مي‌شود.

بر اين اساس 60 ليتر بنزين با نرخ نيمه يارانه اي 400تومان به کارت سوخت حدود 10ميليون و 900 هزار دستگاه خودرو بنزين سوز شخصي واريز مي شود.

همچنين در نخستين ماه فصل تابستان سهميه بنزين موتورسيکلتها و برخي از خودروهاي خدماتي و عمومي همچون روال گذشته تثبيت شده و500 ليتر سهميه بنزين با نرخ آزاد (700 توماني) نيز براي خودروها در نظر گرفته شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل