بازدید 27578
آغاز به کار ماهواره تمام ایرانی «رصد»؛

افتخاری دیگر؛ چشم ایرانی در مدار زمین قرار گرفت+تصاویر

«رصد»، نخستين ماهواره تصويربرداري ايران است که تمامي مراحل طراحي، ساخت، تجميع، تست و آماده‌سازي آن در داخل کشور و توسط متخصصان داخلي صورت گرفته است/ «رصد» 15.3 کیلوگرم وزن داشته که برای تزریق در مداری با ارتفاع 260 کیلومتر طراحی شده است و می‌تواند در هر شبانه روز 15 بار به دور زمین بچرخد.
کد خبر: ۱۷۱۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۳:۰۸ 15 June 2011
همزمان با سالروز میلاد امیر مومنان امام علی (علیه السلام) و با حضور وزیر دفاع، جدیدترین ماهواره ایرانی با نام «رصد» پس از پرتاب موفق در مدار زمین قرار گرفت.

به گزارش «تابناک»، «رصد»، نخستين ماهواره تصويربرداري ايران است که تمامي مراحل طراحي، ساخت، تجميع، تست و آماده‌سازي آن در داخل کشور و توسط متخصصان داخلي صورت گرفته است.



توپولوژی و ساخت ایستگاه های زمینی ماهواره «رصد» به گونه‌ای طراحی شده که بیشترین دسترسی به ماهواره را جهت دریافت اطلاعات و ارسال فرامین کنترل فراهم کرده باشد.

برقراری ارتباط با ایستگاههای زمینی، تصویربرداری از زمین و ارسال تصاویر به همراه اطلاعات تله‌متری به ایستگاههای زمینی از مهم‌ترین مأموریت‌های این ماهواره است.


اغلب زیرسیستم‌های اصلی یک ماهواره بزرگ در «رصد»‌ وجود دارد که از جمله می‌توان به سیستم‌های مدیریت توان، پانل‌های خورشیدی، کنترل وضعیت، محموله اکتیکی، GPS، مدیریت داده و فرامین روی بورد، گیرنده و فرستنده روی بورد، فرستنده رنجینگ و کنترل دما اشاره کرد.

«رصد» 15.3 کیلوگرم وزن داشته که برای تزریق در مداری با ارتفاع 260 کیلومتر طراحی شده است و می‌تواند در هر شبانه روز 15 بار به دور زمین بچرخد.



این دومین ماهواره‌بر ساخت جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند میکروماهواره 16 کیلوگرمی را تا ارتفاع 260 کیلومتر از سطح زمین قرار دهد. طول این ماهواره‌بر 22 متر، قطر آن 1.25 و وزن آن 26 تن است.

عملیات موتور اول و جدایش آن، عملیات موتور دوم، خارج شدن ماهواره‌بر از جو غلیظ، رسیدن به سرعت مورد نظر و جدایش ماهواره از ماهواره‌بر مراحلی بودند که در این پرتاب با موفقیت انجام شد.



چهار ایستگاه رهگیری، ایستگاه تله‌متری و فرمان، ایستگاه مرکزی و ایستگاه متحرک، عملیات رهگیری، هدایت و کنترل و دریافت اطلاعات از ماهواره‌بر سفیر «رصد» را برعهده دارند که آنها نیز با موفقیت عملیات خود را انجام داده و به کار خود ادامه می‌دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی