بازدید 12394
پایان فعالیت ده روزه هیأت بررسی حذف یارانه انرژی در ایران:

صندوق بین المللی پول: هدفمندی یارانه ها، موفق در رفع نابرابری

صندوق بین المللی پول، روز دوشنبه، شش ماه پس از حذف یارانه های انرژی در ایران، به این کشور به دلیل موفقیت در مبارزه با نابرابری تبریک گفت/ این سازمان بر آسیب دیدن تولید در کشور در کوتاه مدت تأکید کرده؛ اما آن را نتیجه طبیعی طرح طبیعی دانسته و ادامه می دهد، این طرح در میان مدت، دورنمای این کشور را به گونه چشمگیری بهبود خواهد بخشید.
کد خبر: ۱۷۰۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۴ 14 June 2011
سرویس اقتصادی «تابناک» ـ هم اکنون بیش از شش ماه از آغاز اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در ایران می گذرد و گذراندن ماه های اولیه اجرای این طرح بدون بروز شوک تورمی و همچنین اعتراضات مردمی در مقایسه با دیگر کشورها، ایران را به شکل ویژه ای متمایز می سازد.

به گزارش «تابناک»، تجربه اجرای قانون حذف یارانه انرژی در کشورهای اروپای شرقی و شمال آفریقا بلا استثنا، نشان دهنده شوک های جدی تورمی و به دنبال آن، گسترش ناامنی های اجتماعی و اعتراضات مردمی بوده است؛ چیزی که در ماه های آغازین سال 1389 یعنی پیش از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها توسط برخی کارشناسان برای ایران نیز پیش بینی می شد.

در این میان، آنچه مهم است، نتایج بررسی گروه ارزیاب صندوق بین المللی پول به عنوان یک ناظر تخصصی بیرونی است که بر موفقیت ایران در اجرای این طرح و همچنین کاهش نابرابری و حمایت درست از اقتصاد خانواده ها در شش ماه نخست اجرای طرح تأکید می کند.

به عقیده صندوق بین المللی پول، این طرح که نزدیک شصت میلیارد دلار یارانه سالیانه ـ برابر با 15 درصد تولید ناخالص داخلی ـ را حذف کرده و برای حاکم شدن بهای واقعی انرژی و دیگر اقلام طراحی شده بود، در پایان، یک موفقیت بود.

صندوق بین المللی پول در بیانیه ای در پایان فعالیت نزدیک ده روز هیأت ارزیابی این صندوق در ایران خاطرنشان کرد: بازپرداخت تحت عنوان واریز نقدی به خانواده ها، درآمد ناشی از افزایش قیمت برای کاهش نابرابری، بهبود سطح زندگی و حمایت از تقاضای داخلی کارآمد بوده است.

این سازمان، یکی دیگر از مزایای اجرای این طرح را کاهش روند مصرف بی رویه انرژی در ایران می داند.

گفتنی است، بنا به برخی آمارها، ایرانیان به تنهایی در سال های گذشته به میزان کل کشور های صنعتی اتحادیه اروپا گاز مصرف می کرده اند و آمارهای مشابهی نیز درباره مصرف سایر اقلام انرژی در ایران چون بنزین، گازوییل و برق موجود است.

نکته جالب توجه اینجاست که صندوق بین المللی پول نیز بر آسیب دیدن تولید در کشور در کوتاه مدت تأکید کرده، ولی آن را نتیجه طبیعی این طرح طبیعی دانسته و ادامه می دهد این طرح در میان مدت، دورنمای این کشور را به گونه چشمگیری بهبود خواهد بخشید.

در پایان صندوق بین المللی پول ایران را به جهت دهی دوباره اقتصاد به سوی تولید، خدمات و فن آوری های تولیدی که کمتر نیازمند انرژی هستند، توصیه کرده و خواستار تداوم تلاش ها برای بهبود شرایط تجاری با هدف حمایت از ایجاد کسب و کارهای جدید و مشاغل شده است.

باید گفت، بر پایه برخی پیش بینی ها در صورت حذف نشدن یارانه های انرژی و تداوم روند صعودی مصرف انرژی در کشور، تا سال 1400 مبلغ یارانه انرژی ایران با کل درآمد نفتی کشور برابر می شد که می توانست به معنای نابودی کامل اقتصاد کشور باشد.

متن کامل تمجید صندوق بین المللی پول از ایران

هیئت صندوق بین‌المللی پول به ریاست «دومینیک گیوم» به منظور انجام مشاوره ماده 4 از تاریخ 7 تا 19 خرداد ماه 1390 از جمهوری اسلامی ایران بازدید کرد.

مباحثات ماده 4 قسمت مهمی از فعالیت‌های معمول صندوق بین‌المللی پول می‌باشد که معمولاً هرساله و در خصوص بررسی اوضاع اقتصادی کشورهای عضو انجام می‌گیرد. هیئت در انتهای بازدید خود بیانیه زیر را منتشر کرد:

"هیئت تحولات اقتصادی اخیر را مورد بررسی قرار داد و براساس اطلاعات جدید و مذاکرات صورت گرفته با مقامات ایرانی، برآوردها و پیش‌بینی‌های اقتصاد کلان خود را مورد تجدید نظر قرار داد. با وجود کاهش قیمت نفت در سال 1388، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در حدود 5/3 درصد برآورد می‌شود که این امر ناشی از افزایش چشمگیر تولیدات غیرنفتی و همچنین محصولات کشاورزی است که این رشد مثبت در سال 1389 نیز ادامه داشت.
 
اتخاذ سیاست‌های پولی مناسب توسط مسئولان تورم سالانه را از 4/25 درصد در سال 1387 به سطح 4/12 درصد درسال 1389 کاهش داد. حجم ذخائر ارزی (ناخالص) در سطح مناسبی قرار دارد و چشم‌انداز بخش خارجی نیز باتوجه به قیمت‌های بالای نفت بهبود یافته است.
 
هیئت، موفقیت مقامات ایران را در اجرای برنامه هدفمندی یارانه‌ها مورد تحسین قرار داد. براساس برآوردهای اولیه، با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، وسایل نقلیه عمومی، گندم و نان که از ابتدای دی ماه 1389 آغاز گردید، نزدیک به 60 میلیارد دلار(حدود 15 درصد تولید ناخالص داخلی) از یارانه‌های غیرمستقیم سالانه محصولات مذکور حذف شده است.
 
از دیگرسو، توزیع مجدد وجوه نقدی از محل  درآمدهای حاصل از افزایش قیمت‌ها در میان خانوارها، در کاهش نابرابری‌ها، بهبود استانداردهای زندگی و پشتیبانی از تقاضای داخلی در اقتصاد کشور موثر بوده است. افزایش قیمت حاملهای انرژی به کاهش مصرف بی‌رویه و اتلاف آنها انجامیده است.
 
در حالی که انتظار می‌رود طرح هدفمندی یارانه‌ها درکوتاه مدت موجب کاهش رشد اقتصادی و افزایش نرخ تورم گردد، به دلیل منطقی کردن استفاده انرژی در داخل، افزایش درآمدهای صادراتی، تقویت رقابت‌پذیری، و نزدیک‌تر کردن فعالیت‌های اقتصادی ایران به ظرفیت کامل و بالقوه آن، این طرح چشم انداز اقتصادی میان مدت ایران را به شکل قابل توجهی بهبود خواهد بخشد.
 
مقامات ایران موفق شده‌اند که اثرات اولیه افزایش قیمت حامل‌های انرژی را بر روی تورم مهار کنند. با وجود افزایش شدید قیمت‌ها تا حدود 20 برابر، نرخ تورم قیمت مصرف‌کننده از 1/10 درصد در آذر ماه 1389،  فقط تا سطح 2/14 درصد در پایان اردیبهشت ماه 1390 افزایش یافت.
 
به منظور حفظ دست‌آوردهای طرح هدفمندی یارانه‌ها و همچنین ثبات اقتصاد کلان در میان مدت، اعمال سیاست‌های پولی و مالی انقباضی هماهنگ امری ضروری است.
 
تغییر ساختار بنگاه‌ها از طریق استفاده از فناوری‌های کارآتر از نظر مصرف انرژی، و تغییر جهت‌گیری‌های اقتصادی به سمت تولیدات و خدماتی که از انرژی کمتر استفاده می کنند، به همین اندازه چالش برانگیز است. مسئولان باید به منظور حمایت از ایجاد بنگاه‌ها و شغل‌های جدید فعالانه تلاش‌های خود را برای بهبود فضای کسب و کار ادامه دهند.
 
هیئت همچنین تحولات بخش مالی ایران را که محرک اصلی رشد اقتصادی بوده است، مورد بررسی قرار داد. ایران با داشتن بخش بانکداری نسبتاً قوی و بازارهای مالی درحال رشد، بزرگترین بخش مالی اسلامی جهان را در اختیار دارد.
 
عملکرد خوب بازار سهام در سالهای اخیر عمدتاً ناشی از رشد قیمت‌های بین‌المللی کالاها و برنامه وسیع خصوصی‌سازی ایران است که به رشد فرهنگ خرید و فروش سهام کمک کرده است. هیئت همچنین بر اهمیت ادامه برنامه اصلاحات بخش بانکی که در قالب برنامه پنج‌ساله توسعه پنجم به تقویت سلامت بخش مالی می‌پردازد, تاکید کرد. هیئت از مقامات ایرانی بخاطرمذاکرات سازنده و صمیمانه تشکر می‌نماید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹۳
بدور تمامی جنجالهای که در چند وقت اخیر از سوی دولت در جامعه رواج پیدا کرد باید به دولت بابت این موفقیت عظیم تبریک گفت موفقیتی که صندوق بین الملی پول هم نتوانست ان را کتمان کند اقای دکتر خسته نباشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
باید به مردم به خاطر این استقامت بالاشون تبریک بگی والا از بعد از هدف مندی یارانه ها جز گرونی چیزی دیدید یا نه؟ خوراک پوشاک حمل و نقل مسکن و ....
بالاخره توصیه های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول مفید و سازنده است یا استکباری و برای سلطه برکشورهای در حال توسعه
آقا ببخشيد مي‌شه لينك انگليسي اين خبر رو انتشار بديد
پس چرا وضع ما بدتر شده ما يعني مردم نيستيم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
پس چطور وضع تمام اینجا بهتر شده؟؟؟!!!!
هم کم درآ»د ها خوشحالن هم پردامد ها.
اینو به عینه دیدم.
اگه هر خانواده ای با روند قبل مصرف کنه معلومه که وضعش بدتر میشه
محمدباقر
| United States of America |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
وضع ما بدتر شده رو میشه توضیح بدین؟!!
یه اصل کلی داره این طرح و اونم اینه که ما بد مصرف میکنیم و باید اصلاح میکردیم و این امر تا حد زیادی محقق شده.
ایشالا که همینطور بشه
با اينكه با احمدي نژاد زياد موافق نيستم ولي اين كارش رويايي بود اينده معلوم ميشه چيكار كرده
اقایان صندوق پول لطفا کنند برای چند ماه در تهران زندگی کنند اجاره خونه گرانی ارزاق و گوشت مرغ و تخم مرغ و میوه و لبنی و کرایه ماشین و درمان و هزینه های اب و برق و گاز و....پرداخت کنند بازهم همین نظر ودارند
ای آقا مگر این نهاد صهیونیستی نبود؟
اینارو چرا برای ما میگی ما که خودمون داریم این چیزها رو به عینه می بینیم
رهبري اخيرا از وضع عدالت در ا يران انتقاد كرد . رهبري درست مي گويد يا صندوق بين المللي پول
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
دوست عزیز.
معلومه که عدالت به طور کامل در ایران اجرا نمیشه.
منظور این صندوق این نبوده که عدالت کلا تو ایران برقراره.بلکه کم کم میخواد برقرار بشه و کمتر شده.
اگه اونا اعتقاد داشتن تو ایران عدالته که اینقدر انگ حقوق بشر رو بهمون نمیزدن
نامور
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
شاید توصد سال آینده بهتر شه ....ای روزگار ما که نیستیم ببینیم اون وقت رو ...ای داد
خجالت بكشيد. واقعا" خودتون به اين مطلب اعتقاد داريد؟ يك شوك تورمي رو كه پشت سر گذاشتيم. شوك دومي هم از چند روز پيش شروع شده. علت افزايش نيافتن قيمت كالاهاي اساسي در ابتداي اجراي طرح اين بود كه توليدكننده ها به جاي افزايش قيمت كيفيت و مقدار هر جنس رو كم كردند. مثلا" يك قالب پنير با همان قيمت و بسته بندي ولي با مقدار كمتر عرضه شد. از طرفي در ابتداي اعلام آغاز طرح، همه حاملهاي انرژي بطور همزمان و بطور كامل آزاد نشد. در مورد بنزين هم اغلب مردم تا مدتها بنزين 100 توماني تو كارتاشون داشتن. علت نبود اعتراضات مردمي هم به شرايط سياسي، اجتماعي و فرهنكي جامعه مرتبطه. مثلا" هر تجمعي فورا" يك برچسب سياسي، عقيدتي ميخوره و سركوب ميشه.
اين چيزها رو اكثر مردم ميفهمن و لي چي بگن. كاري نميشه كرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
کاملا موافقم. به شخصه با اینکه درامد ماهیانه ی بدی هم ندارم و جزء طبقه متوسط شهری هستم، اما کارد داره به استخوانم می رسه. بیچاره اون اکثریتی که قبل از هدفمند شدن یارانه ها هم به نان شب محتاج بودند.
دانه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
موافقتم اخوی حقا که زدی به خال
از كي تا به حال توصيه هاي صندوق بين المللي پول رو قبول داريد؟
ببخشید قربان اگه از این طرح (که بنظر بنده هم یک باید در عرصه اقتصادی است) تعریف نمیکردند چگونه برخورد میکردید؟ اتهام های متنوع که فلان و فلان هستند. راستی اینکه اگه غربی ها ازتون تعریف کردند به خودتون شک کنید چی می شه؟
صندوق بین المللی پول امریکاییه و از سیاستهای اقتصادی ما تعریف کرده پس حتما راه را باید برعکس برویم
اول از همه لینک انگلیسی رو بگذارید... به همین راحتی که نمیتوان به این کلماتی که لا به لای این متن دیده میشه اعتماد کرد.
دوم این که شما چرا وقتی یک سازمانی مثل صندوق بین المللی پول (IMF) درباره وضعیت رشد اقتصادی ایران نظر میده و میگه تقریبا صفر بوده و بالاتر از تنها یک کشور در آسیا بوده چیزی چاپ نمی کنید؟
سوم اینکه گفته اگه بعدا سیاست های پیشنهادی رو که به قطع یکی از بهترین اقتصاددان ها (که وضع کشور ما رو از ما بهتر می دونن)، اون رو پیشنهاد دادن عمل کنید، باعث بهبود وضعیت اقتصاد میشه، که اینجا رو واقعا من شک دارم! پس زیاد به خودتون ننازید و برید فکر کنید چگونه با این وضع تولید کشور (GDP) و بیکاری 25% و ... چه جوری میشه یه فکری کرد که از این وضعیت رکود-تورمی به همراه افزایش بیکاری نجات پیدا کرد.
دیگه مطالب دیگه ای نمیگم چون ممکنه چاپ نکنید!!! ولی به شرف شغل اطلاع رسانی این کامنت منو چاپ کن و یک کم به فکر ملت باش و بزار بدونن اوضاع چه خبره، که از قدیم گفتن مهمترین بلای بشریت از همان ابتدا جهل و نادانی بوده.
پس معلوم شد كه اين طرح نيز همان طرح تعديل ساختاري با ادبيات محترمانه تري بوده است . كه در اصل يك طرحي بوده كه توسط بانك جهاني و صندوق بين المللي پول در كشورهاي جنوب اجرا شده است.
اينهمه مجامع جهاني مهمتر اقدامات اين نظام در كشور راباعت فقر تباهي بيچارگي بيكاري فحشا وهمه بلاياي ممكنه مي دانند حالا يك خط نوشته بنفع خودتان گير آورده ايد اينهمه بزرگش ميكنيد.
بابا سه تا 40 تومان برای هر نفر چه طور می تونه نابرابری رو انقدر که شما تو بوغ کردید ،کاهش بده؟
والا ما كه نفهميديم چه چيز را باور كنيم وقتي اين صندوق رشد اقتصادي ايران را صفر اعلام ميكند مسئولان ميگويند اين صندوق فلان است و .....حالا كه اينگونه!!!!!
برادر نکته کلیدی همان صدمه خوردن به بنیانهای تولیدی ست. رقابت پذیری ایجاب می کند که از صنایع مدرن و فناوریهای جدید که عمدتا در انحصار شرکتهای چند ملیتی است استفاده کنیم این به معنای وابستگی خارجی است. احتیاط از این تمجید
می شه بگین بر مبنای پیش بینی کدام منابع در صورت حذف نشدن یارانه های انرژی و تداوم روند صعودی مصرف انرژی در کشور، تا سال 1400 مبلغ یارانه انرژی ایران با کل درآمد نفتی کشور برابر می شد؟
امام گفت هر گاه بيگانگان از شما تعريف كردند بدانيد كارتان اشتباه بوده است البته من با حرف ايشان موافق نيستم ولي ايشان اين را زده است.
این تبریک از سوی صندوق بین المللی پول جای سوال دارد !!!
اين صندوق با اون رييس كذايي بايد هم اينو بگه......!
کم نیست گزارشاتی مبنی بر تخریب اقتصاد کشورها در اثر دنبال کردن رهنمودهای صندوق بین المللی پول و بانک جهانی.
ضمن تایید اثر بخشی طرح هدفمندی یارانه ها در کاهش مصرف کشور سوز انرژی ، ببه نظر حقیر ایستی با تمام قوا سعی در پیشگیری از به مهلکه افتادن تولید درونزای کشور که حاصل شرایط خود ویژه و احیانا تکرار ناشدنی پس از انقلاب بوده ، حتی به قیمت تعطیل موقت طرح هدفمنی یارانه ها نمود.
همه می دانیم این صندوق چه بلایی سر آرژانتین و ترکیه آورد
پاسخ ها
علی
| Australia |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
اقتصاد ترکیه روز به روز داره پیشرفت می کنه؛ نتیجه رای مردم به اردوغان را ببینید.
دم صندوق بین المللی پول گرم که این گونه و به صورت عادلانه قضاوت کرده .
ولی باید گفت که همچنان در داخل کشور افرادی هستند که ایران را با انجام این طرح نابود شده فرض می کنند .
به امید پیشرفت ایران
چقدر خوبه ادم به خودش تبريك بگه
این همه دست آورد افتخار آمیز نتیجه همکاری مردم و جرات و دقت دولت بوده است. ای کاش سایت تابناک که شمشیرش را برای عناد با دولت از رو بسته و از هر جایی یک ضربه ای به بدنه دولت وارد می شود مثل کودکان ابراز شادی می کند و با آب و تاب فراوان آن را تیتر می زند یک جو انصاف داشته باشد و لج بازیهای مجلس را که تابناک دربست در اختیار مجلسیان شده را یاد آوری می کرد که کی بود که در قبای ریاست سازمان پژوهشهای مجلس گوش فلک را کر کرده بود که دولت با اجرای طرح به این روش کشور را دچار 50 درصد تورم می کند و بزودی اقتصاد ما نابود خواهد شد. و چه سنگهایی بر سر راه اجرا گذاشتند. اما خدا را شکر که زمستان به پایان می رسد و سیاهی به ذغال می ماند.
امروز 24 خرداد قیض گاز ما اومد دو واحد کلا 9100 تومان (زمستون هم 16800 تومان) . قبض اب دوره قبلی 15000 تومان قبض برق هم دوره قبلی 10600 تومان. خداییش رعایت کردیم.
پاسخ ها
نامور
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
حتما خونتون نزدیک نارمک هست میدون .....
ظاهرا اينا يا صندوق رو خريدند يا آمار غلط به صندوق دادند. چون اول نرخ رشد ايران رو 0 درصد اعلام كردند و بعد تجديد نظر كردند و شد 3/5 درصد.
پاسخ ها
علی
| Australia |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
هر کس و در هر مقامی که خدمات دولت را نشون بده از نظر تنگ نظران دروغگوست ولی هر کس که هر حرف مزخرفی رو به دولت نسبت بده حتما درسته. وای بر ما مردمان کم جنبه و غرغرو که هر کسی بر ما حکومت کنه قبولش نداریم. شاید منتظریم که بیاید و لقمه تو دهنمان بذارد که بخدا اگه اینکار رو هم بکنند دستشون را گاز می گیریم و یه تهمتی هم بهش می زنیم.
اگه قيمت ها را هم كنترل كنند هدفمند كردن يارانه ها موفق تر ميشود
باسلام یه سوال ؟ خداییش اگه همین آمار رو دولت اعلام میکرد همه نمی گفتین دروغه ؟؟؟؟؟؟؟
اگر اين مجامع بين المللي دست نشانده استكبار هستند بايستي به گفته آنها با ديده شك و ترديد نگاه شود
وقتی یک نهاد اسرائیلی مثل صندوق بین المللی پول از عملکرد شما برای نابودی اقتصاد کشور تعریف می کند باید ببینید کجای کارتان می لنگد!
چون فقر نه تنها کاهش نیافته بلکه فاصله طبقه فقیر و متوسط با طبقه ثروتمند بشدت افزایش یافته و طبقه متوسط نیز بسوی طبقه فقیر رانده شده
در واقع طبقه ثروتمند بدلیل رانتهای دولتی مثل سود 12 درصدی دلار و داشتن اطلاعات کامل مثلا درباره طلا و دستیابی به پول یارانه ها برای گرفتن وام های رابطه ای بشدت قاصله خود را با دیگر طبقات افزایش داده
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی