بازدید 4711

قاچاق گیاهان دارویی به کشورهای عربی

دلالان، مردم مناطق مختلف کرمان را که به دلیل خشکسالی با مشکلات مالی مواجه شده‌اند فریب می‌دهند و با پرداختهای بسیار اندک منابع گیاهی استان را به یغما می‌برند.
کد خبر: ۱۷۰۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۰ 13 June 2011
طبیعت کرمان به خصوص در جنوب استان مملو از گیاهان دارویی منحصر بفردی است که طی روزهای اخیر و با آغاز فصل برداشت مورد سوء استفاده قاچاقچیان برای فروش در کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار گرفته است.

به گزارش مهر، استان پهناور کرمان بدون شک یکی از بکرترین منابع طبیعی کشور را به خود اختصاص داده است که به دلیل شرایط جغرافیایی و پهناوری جنوب استان کرمان این منطقه به ویترینی از انواع گیاهان دارویی و منابع طب سنتی تبدیل شده است به همین ترتیب عطاریهای استان کرمان نیز از جایگاه خواصی در جامعه کرمان برخوردارند و بسیاری از مردم کرمان همچنان طب سنتی و گیاهان دارویی را به طب نوین ترجیح می‌دهند.

لزوم ایجاد بانک اطلاعاتی گیاهان دارویی کرمان/ خطر انقراض در کمین گیاهان دارویی

این امر بدون تردید به پشتوانه منابع غنی گیاهان دارویی متعددی است که به صورت خود رو در کوهستانها و بیابانهای پهناورترین استان کشور می‌روید رخ داده است اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در خصوص ایجاد بانک ژنتیکی گیاهان منطقه صورت نگرفته است و از سوی دیگر وجود افراد سود جو و برداشتهای بی رویه در فصل برداشت این گیاهان را در معرض انقراض قرار داده است.

دلالان، مردم مناطق مختلف کرمان را که به دلیل خشکسالی با مشکلات مالی مواجه شده‌اند فریب می‌دهند و با پرداختهای بسیار اندک منابع گیاهی استان را به یغما می‌برند.

این روند طی سالهای گذشته بارها و بارها تکرار شده است و در آخرین مورد نیز روز گذشته محموله یک تنی گیاه دارویی «آویشن» از قاچاقچیان در منوجان کشف شد.

دلالان و قاچاقچیان گیاهان دارویی این گیاهان را با سوء استفاده از شرایط مالی مردم مناطق دور افتاده کرمان با قیمت بسیار اندک خریداری می‌کنند و در نهایت همین گیاهان را با انتقال به استانهای دیگر و در اکثر مواقع در کشورهای حاشیه خلیج فارس به چند برابر قیمت به فروش می‌رسانند.

چندی پیش نیز نیروی انتظامی بم از کشف 18 تن گیاه دارویی از ذخایر این شهرستان خبر داد.

این محموله نیز پس از جمع آوری و دپو در بم به وسیله دو کامیون در حال انتقال به استانهای مرکزی بود که در محور کرمان - بم توقیف شد.

200 گونه گیاهی در جیرفت در معرض انقراض

همچنین برداشتهای بی رویه از منابع گیاهی جیرفت را نیز در معرض خطر قرار داده است بطوریکه طبق اعلام مسئولان این شهرستان 200 گونه گیاهی منطقه در معرض انقراض قرار گرفته‌اند که خوشبختانه با پیگیریهای انجام شده هم اکنون این گونه‌های گیاهی نمونه گیری و در حال تکثیر است.

اما آنچه که نگران کننده است اینکه این برداشتها توسط قاچاقیان و با هدف سود جویی به صورت گسترده در استان انجام می‌شود و این منابع غنی دارویی استان را که در حقیقت پایه طب سنتی و همچنین مواد اولیه بسیاری از داروهای نوین نیز محسوب می‌شود در معرض خطر قرار گرفته است.

در این شرایط هوشیاری مردم در خصوص برداشتهای بی رویه از منابع طبیعی به خصوص گیاهان دارویی ضروری است.

جیرفت یکی از مناطقی است که دلالان برای سوء استفاده از منابع این منطقه در حال فعالیت هستند، 50 درصد اراضی شهرستان جیرفت عرصه منابع طبیعی است و در این اراضی بیش از 200 گونه گیاه دارویی منحصر بفرد به صورت خود رو وجود دارد که یکی از پتانسیلهای منحصر بفرد گیاهی شهرستان جیرفت است.
این درحالی است که به دلیل خشکسالی و کمبود آب در سالهای اخیر رشد و نمو این گیاهان با مشکلاتی مواجه شده است به همین دلیل باید در راستای حفظ این سرمایه غنی منطقه کوشش کنیم.
 
در این میان برداشت غیرمجاز گیاهان دارویی در کنار خشکسالی به عامل مخرب تبدیل شده است به همین دلیل برداشت بدون مجوز گیاهان دارویی در این منطقه ممنوع شده است.
 
 رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان منوجان در گفتگو با خبرنگار مهر نسبت به ورود افراد سود جو و برداشت غیر اصولی گیاهان داروئی از استانهای همجوار و کشورهای حاشیه خلیج فارس در مناطق کوهستانی منوجان هشدار داد.
 
محسن نوشادی با اشاره به شرایط مناسب آب و هوایی و احیای گونه‌های ارزشمند گیاهان داروئی به واسطه بارندگیهای ابتدای امسال در مناطق کوهستانی منوجان گفت: با توجه به رویش 10نمونه از گیاهان داروئی در مناطق کوهستانی منوجان به ویژه آویشن، زیره وآلئورا، افراد سود جو با سو استفاده از مردم بومی منطقه و تشویق آنها به برداشت غیر اصولی و غیر قانونی گیاهان داروئی در قبال دریافت مبالغ نا چیز اقدام به تخریب این منابع ارزشمند می‌کنند.
 
مردم محلی بری برداشت مجوز دریافت کنند/ لزوم معرفی متخلفان توسط مردم
 
نوشادی افزود: برای حفاظت از عرصه‌های برخوردار یگان حفاظت در مناطق روستایی و کوهستانی فعال است و در صورت مشاهده هر گونه تخلف و ورود غیر قانونی به عرصه‌های منابع طبیعی، مردم با شماره تلفن 09696 به صورت رایگان موضوع را به نیروهای یگان حفاظت اطلاع دهند.
 
رئیس اداره منابع طبیعی منوجان یاد آور شد: مردم بومی و روستائی در مناطق برخوردار از گیاهان داروئی در صورت تمایل به برداشت می‌توانند به اداره منابع طبیعی منوجان مراجعه کنند تا با نظر و راهنمایی کارشناسان اقدام به برداشت کنند و مراقب افراد سود جو و فرصت طلب برای ورود به حوزه روستای خود باشند.
 
وی همچنین از کشف یک تن آویشن قاچاق از سود جویان عرصه‌های طبیعی در شهرستان منوجان خبر داد.
 
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان منوجان با اشاره به شرایط مناسب آب و هوایی و احیای گونه‌های ارزشمند گیاهان داروئی به واسته بارندگیهای ابتدای امسال در مناطق کوهستانی گفت: پنج  نفر از دلالان گیاهان داروئی که قصد داشتند یک تن محموله آویشن را با پنج دستگاه وانت و بدون مجوز حمل از این شهرستان خارج  و به شیراز انتقال دهند توسط نیروهای یگان حفاظت اداره منابع طبیعی منوجان دستگیر و تحویل مقامات قضائی شدند.
 
رئیس اداره منابع طبیعی منوجان ارزش این محموله را بیش از 30 میلیون ریال اعلام کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل