بازدید 8094

تحلیل محتوای دومین کنفرانس خبری احمدی‌نژاد

پاسخ‌های خلاصه رئیس جمهور مثل اینکه «چه عرض کنم»، «پاسخ ما سکوت الهام بخش است»، «بگذارید کارمان را بکنیم»، «رفتن به فضا هم کار جنگیرها بوده؟!» و... هم نتوانست ذره‌ای از دفاع احمدی نژاد از نزدیکترین چهره اش را کمرنگ کند تا توقع اصولگرایان درباره موضع گیری رئیس جمهور بی نتیجه بماند.
کد خبر: ۱۶۹۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۰ 09 June 2011
دفاع مجدد رئیس جمهور از نزدیکانش در کنفرانس خبری 17 خرداد خیلی زود بازتاب داشت. آنچنان که علی مطهری نماینده منتقد دولت در مجلس از طرح سوال از رئیس جمهور سخن گفته است.

به گزارش «خبر آنلاین»، کنفرانس خبری روز سه شنبه رئیس جمهور نشان داد تاثیر نارضایتی فضای نخبگان از دولت و نزدیکان وی، آنچنان مشهود است که خود را در سوالهای رسانه‌های خبری اعم از داخلی و خارجی هم نشان می‌دهد.

طرح حدود 11 سوال درباره اتهاماتی که منتسب به نزدیکان رئیس جمهور است که هر یک به زبانی از محمود احمدی نژاد پرسیده شد، اگر چه با پاسخ‌های کوتاه وی همراه بود، اما در عین حال پاسخ‌های خلاصه رئیس جمهور مثل اینکه «چه عرض کنم»، «پاسخ ما سکوت الهام بخش است»، «بگذارید کارمان را بکنیم»، «رفتن به فضا هم کار جنگیرها بوده؟!» و... هم نتوانست ذره‌ای از دفاع احمدی نژاد از نزدیکترین چهره اش را کمرنگ کند تا توقع اصولگرایان درباره موضع گیری رئیس جمهور بی نتیجه بماند.

اصولگرایانی که امیدوار بودند با موضع گیری احمدی نژاد در برابر این گروه، حساب او را از نزدیکانی که اکنون متهم به تخلفاتی هستند، جدا کنند. امیدی که حجت الاسلام ذالنور جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه اخیرا تلاش برای جدا کردن رئیس جمهور از رئیس دفترش را «سخت» خوانده بود.

کاربران خبرآنلاین پیش از این در نظر سنجی در این زمینه، موضوعاتی که رئیس جمهور در دومین کنفرانس مطبوعاتی سال 90 مطرح خواهد کرد را پیش بینی کرده بودند.

در ادامه نمودارهای تحلیل محتوای دومین کنفرانس خبری رئیس جمهور می‌آید:

 نمودار یکم: نسبت پرسش‌های خبرنگاران از رئیس جمهور


 


نمودار دوم: نسبت زمان مورد استفاده رئیس جمهور برای پاسخ به سوالات خبرنگاران



 

نمودار سوم: مقایسه سوالات خبرنگاران و پاسخ‌های رئیس جمهور



نمودار شماره سه، به خوبی نشان می‌دهد علاقه رئیس جمهور به سخن گفتن درباره موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها بیش از اتهامات منتسب به نزدیکان رئیس جمهور است که از سوی بسیاری از چهره‌های اصولگرا «جریان انحرافی» خوانده می‌شوند. آنچنان که احمدی نژاد برای سوالات پیاپی خبرنگاران درباره جریان انحرافی فقط بیش از 3 دقیقه به آنها پاسخ نداد اما ترجیح داد حدود 11 دقیقه از وقت خود را صرف ارزیابی اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها کند.

این پاسخ‌ها گذشته از صحبت‌های 45 دقیقه‌ای رئیس جمهور در ابتدای نشست خبری اش است که با ادبیات دیگر، دیدگاه احمدی نژاد درباره تحولات منطقه بود و البته انتقاداتی بدان از سوی اصولگرایان وارد می‌شود؛ دیدگاهی که معتقد است تحولات کنونی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تحت مدیریت آمریکا است. دیدگاهی که بسیاری از اصولگرایان آن را قبول ندارند.

سخنان روز سه شنبه 17 خردادماه رئیس جمهو درباره مجلس هم موضوعی است که احتمالا به مجادله جدید دولت و مجلس تبدیل می‌شود.   «تفسیر دولت از قانون» که رئیس جمهور آن را دلیل مغایرتی می‌داند که مجلس تاکنون 258 مصوبه هیات دولت را مغایر قوانین جاری کشور اعلام کرده احتمالا طی روز‌های آینده بار دیگر مجادله دولت و مجلس را افزایش می‌دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار