بازدید 13631

نظر سیدحسن نصرالله درباره انتخابات ایران

دبيركل حزب‌الله لبنان تصريح كرد: با وجود اين كه عمر نظام جمهوري اسلامي ايران 31 سال است مي‌توانيم بگوييم كه 31 انتخابات در ايران برگزار شده، يعني در هر سال يك انتخابات و اين معناي دولت ولي فقيه است. انتخابات ايران در ميان تمامي انتخابات جهان بي‌نظير است.
کد خبر: ۱۶۸۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۴ 02 June 2011
دبيركل حزب‌الله لبنان در مراسمي كه در ضاحيه حومه جنوبي بيروت به مناسبت مراسم بزرگداشت ارتحال امام خميني (ره) برگزار شد، عنوان كرد: نظام جمهوري اسلامي ايران با راي مردم انتخاب شد و تمامي اركان اين نظام جمهوري چه مستقيم و چه غيرمستقيم با راي مردم شكل گرفته است.

به گزارش ايسنا، سيدحسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان در اين مراسم ضمن اشاره به جايگاه امام خميني (ره) اعلام كرد: امام خميني از همان ابتدا اعلام كرد كه مردم بايد درباره نظام ايران نظر دهند.

وي ادامه داد:ايشان از تمام مردم در خصوص اين كه چه نظامي را بعد از نظام پادشاهي مي‌خواهند، نظرخواهي كرد. امام خميني اين مساله را به همه‌پرسي گذاشت و اين مردم بودند كه خواستند نظام ايران، نظام جمهوري باشد. بعد از اين مساله به مردم ايران فرصت داده شد تا نظر خود را در اين باره ارائه كردند و بسياري از نظريه‌پردازان در خصوص نظام ايران راي خود را مطرح كردند.

نصرالله ادامه داد: ملت ايران با راي خود رسما نظام جمهوري را انتخاب كردند و امام خميني نيز نظر مردم ايران را ارج نهاد. مفهوم جمهوري در ايران اين است كه مردم به طور مستقيم يا غيرمستقيم در مورد رييس‌جمهور، نمايندگان يا مجلس خبرگان نظر مي‌دهند. هيچ كس نمي‌تواند بدون انتخاب مردم در ايران سمتي داشته باشد.

دبيركل حزب‌الله لبنان همچنين خاطرنشان كرد: نظام جمهوري اسلامي بر اساس قوانين اسلامي عمل كرده است و بعد از شكل‌گيري اين نظام، ولي فقيه مساله تدوين قانون اساسي را مطرح كرد و سپس شورايي براي نگارش قانون اساسي تشكيل شد.

اين شورا و نمايندگان آن را هم مردم انتخاب كردند و نمايندگاني براي نگارش قانون اساسي و كارشناسان سياسي وارد عمل شدند و درباره قانون اساسي رايزني كردند، حتي تعيين اعضاي شوراي مذاكره درباره قانون اساسي را نيز مردم انتخاب كردند و اين مذاكرات علني بود. وي ادامه داد: پس از آنكه پيش‌نويس قانون اساسي مشخص شد، ولي فقيه مي‌توانست نظر نهايي خود را در اين باره بدهد، اما پيش‌نويس قانون اساسي را به راي مردم گذاشت و مردم بار ديگر به قانون اساسي راي دادند.

سيدحسن نصرالله ادامه داد: همانطور كه عرض كردم نقش ولي فقيه نقشي تحميلي نبود، بلكه ولي فقيه ناظر عملكرد بخش‌ها و سه قوه در جمهوري اسلامي است. زماني كه در ايران پاي انتخابات در ميان باشد، ولي فقيه نيز همانند يك شهروند عادي مي‌رود و راي مي‌دهد و به هيچ كس نمي‌گويد كه به چه كسي راي دهند.

نصرالله تاكيد كرد: در آن مقطعي كه ايران شاهد بحران‌ها و شرايط سختي از قبيل جنگ يا تحريم بود و با توجه به وجود آشفتگي و بحران كشور، ولي‌فقيه مي‌توانست نظر خود را اعمال كند؛ اما قانون اساسي را اجرا كرد و حتي يك لحظه دست از اجراي قانون اساسي برنداشت. به رغم تمامي شرايط دشواري كه ايران شاهد آن بوده، همواره انتخابات پارلماني، مجلس خبرگان، رياست جمهوري و انتخابات شهرداري‌ها در زمان معين خود برگزار شده است.

دبيركل حزب‌الله لبنان تصريح كرد: با وجود اين كه عمر نظام جمهوري اسلامي ايران 31 سال است مي‌توانيم بگوييم كه 31 انتخابات در ايران برگزار شده، يعني در هر سال يك انتخابات و اين معناي دولت ولي فقيه است. انتخابات ايران در ميان تمامي انتخابات جهان بي‌نظير است.

وي خاطر نشان كرد: ايران از قوي‌ترين دموكراسي‌هاي جهان نيز در خصوص انتخابات قوي‌تر عمل كرده و ايراني‌ها همواره در انتخابات حضور پررنگي داشته‌اند. نظام ولي فقيه به معناي حكومت قانون است كه بر مبناي قوانين اسلام و ضروريات روزمره قوانين را تصويب مي‌كنند و سپس قوانين توسط پارلمان به شوراي نگهبان ارجاع داده مي‌شود و شوراي نگهبان در اين خصوص كه اين قوانين هماهنگ با شان اسلام و قانون اساسي باشد در مورد آن نظر مي‌دهد.

سيدحسن نصرالله در ادامه اظهاراتش تاكيد كرد: ولي فقيه و تمامي اركان نظام جمهوري اسلامي ايران تابع قانون هستند و نظام ولي فقيه به قانون احترام مي‌گذارد. اينطور نيست كه يك نفر در ايران حرف اول و آخر را بزند. در جمهوري اسلامي ايران قانون‌گذاري واقعي وجود داشته است.

دبيركل حزب‌الله لبنان خاطر نشان كرد: هر قوه‌اي چه قوه مجريه، چه مقننه و چه قضائيه در ايران برنامه‌ها و اختيارات و صلاحيت‌هاي خود را دارند و نقش ولايت فقيه تنها نقش نظارت است تا سه قوا از اختيارات خود خارج نشوند و ولي فقيه در صورت هر مشكلي بين سه قوا در ميان آنها هماهنگي ايجاد مي‌كند. ولي فقيه در چارچوب قانون اساسي عمل مي‌نمايد، حتي اگر كسي از ولي فقيه هم شكايت داشته باشد، ولي فقيه همانند يك شهروند قلمداد مي‌شود و مي‌تواند در دادگاه حاضر شود و هيچ كس فراتر از قانون نيست.

وي در ادامه به ويژگي‌هاي ولي فقيه اشاره كرد و گفت: وقتي مي‌گوييم ولي فقيه، منظور مديريت كلان يك كشور است و اين فرد ويژگي‌هاي خاصي دارد به عنوان مثال اين كه بايد فقيه، عالم به مسائل دين، طراز اول و قانون‌شناس باشد و اينطور نيست كه مانند نظام پادشاهي مسائل را بر اساس حب و بغض خود حل و فصل كند. يكي از ويژگي‌هاي ديگر ولي فقيه اين است كه خودش به قانون و قانون‌گرايي متعهد باشد. همچنين شجاع باشد كه بتواند كشور را در شرايط سخت اداره كند. نظام ولايت فقيه با نظام پادشاهايي كاملا مغاير است.

دبيركل حزب‌الله لبنان خاطر نشان كرد: ‌ولي فقيه در چنين نظامي پايبندترين فرد به نظام است. اين باعث افتخار است كه در كشوري چنين فردي با اين ويژگي‌ها وجود داشته باشد. شما شاهد تبليغات بسياري از شبكه‌هاي ماهواره‌اي عليه نظام ولايت فقيه هستيد. اين شبكه‌ها براي صحبت عليه نظام ولايت فقيه پول مي‌گيرند، آن‌ها 20 ميليارد تا 30 ميليارد در طول اين سالها‌ همواره گرفته‌اند تا عليه نظام ايران تبليغ كنند.

سيدحسن نصرالله اظهار داشت: شما امام خميني را به خوبي مي‌شناسيد. امام خميني زندگي ساده‌اي داشت و براي خانواده‌اش چه چيزي گذاشت، همين‌طور امام خامنه‌اي. آنها برخلاف نظام پادشاهي كه در بانك‌هاي خارجي چندصد ميليارد پول اندوخته‌اند، چيزي ندارند و به دنبال مسائل مالي نيستند.

وي در پايان اظهارات خود تصريح كرد: ملت ايران مشكلات فراواني را تحمل كرد تا تبديل به يك قدرت منطقه‌اي كه امروز شاهد آن هستيم شد و از لحاظ اقتصاد، فرهنگ و علم رشد قابل توجهي داشت. بر اساس گزارش‌هاي بين‌المللي، ايران در سطح بين‌الملل از نظر علمي بسيار رشد داشته و رشد علمي ايران 250 ميليون برابر شده است. اين را هم عرض كنم جوانان ايران جوانان بسيار مستعد هستند كه در المپيادهاي مختلف مدال مي‌آورند.

سيدحسن نصرالله ادامه داد: مي‌خواهم به بخش ديگري از جنبه نظام ولايت فقيه اشاره كنم چرا كه ولايت فقيه ستون و محور نظام ايران است و آن اين است كه ويژگي نظام جمهوري اسلامي ايران به روز بودن، قابل تغيير بودن و تاكتيك‌پذير بودن آن است. نظام‌هاي جمهوري مختلفي در جهان هستند كه تغييرپذير نيستند و وقتي با مشكل روبرو مي‌شوند نمي‌توانند كاري انجام دهند؛ اما نظام ايران يك نظام كارآمد است و همانند ديناميك قابليت تحرك را دارد و از عهده‌ي تمامي مشكلات برمي‌آيد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر