بازدید 9348

شتاب قطر در برداشت از پارس جنوبی

وجود برخی از مشکلات همچون تحویل ندادن برخی از کالاها توسط شرکت‌های خارجی و مشکلات مالی مانع راه‌اندازی کامل فاز 15 و 16 پارس جنوبی مي‌شود.
کد خبر: ۱۶۸۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۸ 01 June 2011
در حالی نزدیک به دو سال از افتتاح رسمی دو فاز 9 و 10 پارس جنوبی مي‌گذرد که از مجموع 24 چاه گازی این دو میدان، تنها هفت حلقه چاه در مدار تولید قرار گرفته است.

به نوشته «دنیای اقتصاد»، موضوعی که مدیرعامل نفت و گاز پارس دلیل آن را عمل نکردن شرکت‌های خارجی به تعهدات خود در قبال قراردادهای نفت و گاز با ایران عنوان مي‌کند. حالا وی زمان بندی جدیدي را برای تولید گاز بیشتر از این دو میدان اعلام کرده و مي‌گوید: «تا پایان آذر ماه امسال، همه چاه‌های گازی این دو فاز به طور کامل راه‌اندازی مي‌شود».

«موسی سوری» در گفت‌وگو با «مهر» با اعلام اینکه تأخیر به وجود آمده در این دو فاز مشترک گازی را قبول داریم، اظهار کرد: «اما با تلاش متخصصان داخلی سعی در کاهش زمان راه‌اندازی فازهای گوناگون پارس جنوبی داریم.»

راه‌اندازی فاز 15 و 16، سال 91

«سوری» در ادامه در پاسخ به پرسشی که آیا امسال امکان تولید گاز طبیعی در فازهای 15 و 16 پارس جنوبی فراهم مي‌شود، گفت: «قطعا راه‌اندازی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی از اهداف برنامه امسال بوده و پیمانکاران مطابق با قرارداد، باید این فازها را راه‌اندازی مي‌کردند».

به گفته وی، وجود برخی از مشکلات همچون تحویل ندادن برخی از کالاها توسط شرکت‌های خارجی و مشکلات مالی مانع راه‌اندازی کامل فاز 15 و 16 پارس جنوبی مي‌شود.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در سال‌های 87 و 88 تزریق منابع مالی به این دو فاز مشترک گازی با بحران روبه‌رو بوده است، بیان کرد: اما سال گذشته، یازده میلیارد دلار برای توسعه فازهای پارس جنوبی جذب شده که این موضوع، منجر به شتاب در ساخت فازهای 15 و 16 هم شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه امسال وعده‌اي برای راه‌اندازی و آغاز تولید گاز از چاه‌های این دو فاز مشترک گازی نداده بودیم، بیان کرد: «در مجموع پیش‌بینی مي‌شود تا پایان سال جاری، واحد شیرین‌سازی گاز این دو فاز مشترک با تحویل گاز از فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی راه‌اندازی شود».

این اظهارات در حالی عنوان مي‌شود که رییس‌جمهوری دو هفته پیش در نشست شورای معاونین وزارت نفت بر تسریع در راه‌اندازی این دو فاز پارس جنوبی در سال جاری تأکید کرد.

این در حالی است که مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس معتقد است که چاه‌های دریایی و کل فاز 15 و 16 پارس جنوبی در سال 91 راه اندازی خواهد شد.

افت تولید در چاه‌ها

این مقام مسئول در ادامه درباره افت فشار گاز در برخی از چاه‌های پارس جنوبی، مي‌گوید: «هر میدان نفت و گاز دارای یک چرخه عمر طبیعی است و قطعا با گذشت زمان با افت فشار مواجه مي‌شود».

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه این افت فشار در بلندمدت منجر به توقف تولید نفت و گاز خواهد شد، تبیین کرد: «این در حالی است که باید با تولید ثانویه و تزریق آب و گاز مانع افت تولید شد».

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه هم اکنون در نقاط مرزی میدان پارس جنوبی برداشت گاز ایران و قطر شتاب گرفته است، اظهار کرد: «در این نقاط با افت فشار گاز روبه‌رو هستیم که این کاهش تولید برای هر دو طرف است».

سوری با اعلام اینکه قطعا با راه‌اندازی فازهای جدید پارس جنوبی میزان این افت فشار گاز مخزن مشترک تشدید خواهد شد، تأکید کرد: «حتی در برخی از چاه‌ها امکان برداشت میعانات گازی به دلیل این افت فشار وجود ندارد».

استخراج ‌آب‌نمک به جای گاز!

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در ادامه در پاسخ به پرسشی که در برخی از چاه‌های پارس جنوبی افزایش برداشت آب نمک گزارش شده است، بیان کرد: «این موضوع تنها در یک چاه گازی گزارش شده است که موضوع را باید «مسبوق به سابقه» اعلام کرد».

«سوری» با بیان اینکه افزایش برداشت آب نمک در این چاه گازی، موضوعی غیر طبیعی نیست، گفت: «به زودی با تکمیل مطالعات دلایل استخراج آب نمک به طور رسمی اعلام خواهد شد».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی