بازدید 40587

توضیحات شمقدری درباره گلشيفته فراهاني

شمقدري درباره حضور گلشيفته فراهاني در ايران گفت: من در دوره مسئوليتم يك بار درباره گلشيفته فراهاني گفته بودم كه مي‌تواند برگردد. در آن مقطع، اين امكان بود، ولي بعدها اتفاق‌هاي ديگري افتاد. ممكن است من بیست سال پيش به كسي رأي داده باشم كه الان قبولش نداشته باشم. در اين يك سال و نيم، شرايط تغيير كرد و ديگر مشكل «گلشيفته فراهاني» در حوزه اختيارات ما نيست. به تازگی هم شنيده‌ايم اين بازيگر در فيلمي در كردستان بازي كرده كه صحنه‌هاي ناجوري دارد.
کد خبر: ۱۶۷۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۷ 30 May 2011
نشست خبري «جواد شمقدري»، معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صبح امروز با حضور بسیاری از مديران اين معاونت و اهالي رسانه در بنياد سينمايي فارابي برگزار شد.

به گزارش فارس، نشست خبري «جواد شمقدري»، معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، صبح امروز از ساعت 10 تا 12:20 با حضور بسیاري از اهالي رسانه و چهره‌هايي چون جمال شورجه، عليرضا سربخش، شفيع آقامحمديان، هاشم ميرزاخاني، مهدي مسعودشاهي، عليرضا سجادپور، سعيد رجبي‌فروتن، پژمان لشكري‌پور، محمدرضا عباسيان و محسن علي‌اكبري در بنياد سينمايي فارابي برگزار شد.

* تصويب تشكيل بنياد پويانمايي در شوراي هنر

جواد شمقدري در نشست امروز خود با اهالي رسانه با يادي از امام راحل گفت: امروز نزديك بیست ماه است كه مديريت جديد سينمايي سر كار است. ما تلاش كرديم بسياري از شاخصه‌هاي سينمايي را بالا ببریم. در اين زمينه، تدوين دفترچه‌ سياست‌هاي معاونت سينمايي و ارایه برنامه ده سال آتي سينما يكي از كارهاي انجام شده بود كه به نزدیک 70 درصد از موضوعات دفترچه ورود شده است. تشكيل شوراي عالي سينما، يكي از دستاوردهاي اين دوره است كه تاكنون دو جلسه از آن با حضور رئيس جمهور برگزار شده است. از ديگر كارهاي انجام شده، استخراج نيازهاي پنج سال آتي سينماي ايران با مشخص شدن ميزان اعتبارات است.

وي افزود: پيشنهاد تشكيل بنياد پويانمايي هم در شوراي هنر به تصويب رسيده است كه نياز به ارجاع به شوراي عالي انقلاب فرهنگي دارد و در صورت تصويب زيرمجموعه سازمان سينمايي فعاليت مي‌كند.

شمقدري ادامه داد: كاخ جشنواره، يك نياز جدي است، چرا كه برگزاري جشنواره در برج ميلاد قانع‌كننده نيست و امسال اميدواريم بتوانيم كلنگ احداث كاخ جشنواره را به زمين بزنيم. اصلاح شيوه‌هاي آموزشي در دفاتر سينماي جوان، ارتقاي دروس و ارتقاي كيفي كلاس‌ها و اساتيد هم از كارهاي مهم انجام شده در انجمن سينماي جوان بود. همين طور ايجاد رونق سينمايي و افزايش توليد كه در بعد فني و هنري و هم در بعد محتوايي و ارزشي در سينماي ايران داشتيم.

وي ادامه داد: صنف تهيه‌كنندگان هم در اين دوره به ساماندهي رسيد و براي اولين بار بخشي از مسئوليت‌هاي معاونت سينمايي به فيلمسازان سپرده شد.

* رسيدن به اكران شصت فيلم، نشان دهنده توزيع عادلانه است

شمقدري در خصوص اكران فيلم گفت: توزيع عادلانه در اكران يك رويكرد است كه اتفاق افتاد؛ البته ضعف‌هايي داشتيم كه با كمك شوراي صنفي برطرف مي‌شود. رسيدن به اكران شصت فيلم، نشان‌دهنده همين توزيع عادلانه است. اكران فيلم مستند در سينما سپيده و ورود فيلم‌هاي مستند به شبكه نمايش خانگي هم از اقدامات مهم مركز گسترش سينماي مستند و تجربي است.

* اختصاص زمين شهرك هشتگرد به شهرك ديجيتالي

معاون امور سينمايي وزارت ارشاد اضافه كرد: شهرك هشتگرد داراي تكليف نامشخصي بود كه پيگيري شد و الان زمين بي‌مصرف براي كار آماده شده است و احتمالا براي يك شهرك ديجيتالي آن را تجهيز كنيم.

وي ادامه داد: در حوزه ارتقاي تجهيزات سينمايي هم كارهاي خوبي انجام شده است و براي اولين بار سينماي سه بعدي وطني راه‌اندازي شد و در همين راستا هم دنبال توليد فيلم‌هاي سه بعدي هستيم.

* اختصاص 350 ميليون تومان به سينماگران از كار افتاده و بي‌كار

شمقدري ادامه داد: سال گذشته، نزديك 350 ميليون تومان صرف حمايت از سينماگران از كار افتاده و كساني كه در چرخه توليد فيلم حضور ندارند، شد. يكي از رويكردهاي ما مشاركت صنوف در كارهاست كه در اين زمينه حضور اتحاديه تهيه‌كنندگان در زمينه پروانه ساخت شاهدي بر اين مدعاست. اگر صنف بخشي از مسئوليت‌ها را به عهده بگيرد و پاسخگو باشد مي‌توان بخشي از مسئوليت‌ها را به آن واگذار كرد.

* ادغام موسسه امور جشنواره‌ها و حوزه بين‌الملل معاونت سينمايي

معاون امور سينمايي درباره چارت سازمان سينمايي گفت: از الان شروع كرديم به تغييرات در سازمان سينمايي. ادغام مؤسسه امور جشنواره‌ها و حوزه بين‌الملل معاونت سينمايي يكي از اين تغييرات است. جا دارد از زحمات آقاي مهدي مسعودشاهي، مدير موسسه امور جشنواره‌ها كه منت گذاشتند و دو جشنواره اخير فجر را برگزار كنند تشكر كنم و ان‌شاء‌الله در مراسمي ويژه از ايشان تشكر مي‌كنيم.

وي افزود: در بخش بين‌الملل سرمايه‌گذاري براي توليد مشترك انجام مي‌شود، در اين بخش ممكن است از كارشناسان فقهي هم نظر بگيريم كه راه توليد در سينماي ايران هموارتر شود. همكاري با سينماي مصر و توليد مشترك در دستور كار ما قرار دارد و اين موضوع در حال پيگيري است و اگر مديران مصر همكاري كنند، نخستين سفر را به اين كشور خواهيم داشت. همچنين در اين بخش نمايش بين‌المللي فيلم هم جاي مي‌گيرد و در اولين قدم توانستيم فيلم «جعبه سياه 11 سپتامبر» را در سينماهاي فرانسه نمايش دهيم و اگر دولت فرانسه ممانعت نكند، يك ماه ديگر اكران آن را تمديد مي‌كنيم.

شمقدري ادامه داد: در 90 درصد تصميم‌گيري‌هاي معاونت‌ سينمايي اتفاق نظر وجود دارد. من اين اطمينان را مي‌دهم كه مجموعه معاونت سينمايي يك مجموعه متحد و همدل هستند و به گونه‌اي نيست كه اخيرا يكي از دوستان گفته است كه به صورت جزيره‌هاي جداگانه فعاليت مي‌كنند.

وي در خصوص پروژه «محمد (ص)» به كارگرداني مجيد مجيدي گفت: ما در اين پروژه نقشي نداريم و همان طور كه آقاي مجيدي خواستند دعا مي‌كنيم اين فيلم يك فيلم خوب باشد.

شمقدري در پايان اظهار داشت: ما از ابتداي كارمان در معاونت سينمايي دنبال اين بوديم كه راه جديدي را ترسيم كنيم. در ابتدا اعلام كرديم كه نياز به 36 ماه زمان داريم كه الان 20 ماه آن گذشته است و ما از برنامه‌هايمان جلو هستيم.

* نامه من به ژاكوب، وكيل مدافع‌هاي بدون مواجب كن را مشخص كرد

معاون امور سينمايي در بخشي از نشست امروز صبح خود، در خصوص نامه خود به رئيس جشنواره فيلم كن گفت: اين نامه اگر هيچ فايده‌اي نداشت، يك فايده داشت و آن اين بود كه وكيل مدافع‌هاي بي‌جيره و مواجب كن مشخص شدند. جشنواره كن جاذبه‌ها و زرق و برق‌هاي زيادي دارد كه صورت ظاهري آن است و فرهنگ و تمدن غرب سيرت باطني آن است. از همين باطن است كه آدم‌هايي مثل هيتلر و موسوليني و چرچيل به وجود مي‌آيند. فرهنگ و تمدن غرب داراي اين عقبه است و پديده برده‌داري و نسل كشي در همين تمدن وجود دارد. اين موضوع در جشنواره كن نشان داده شد و وظيفه ما هم افشاي آن بود كه نشان بدهيم اينگونه نيست.

وي افزود: ما نخواستيم از فيلمساز خاصي استفاده كنيم بلكه خواستيم با استدلال خودشان به آن‌ها بگوييم كه كسي كه افتخارات زيادي در جشنواره شما دارد حق اظهار نظر ندارد.

شمقدري در خصوص برنامه سينمايي هفت گفت: از روز اولي كه آمديم دنبال يك برنامه سينمايي در تلويزيون بوديم. در نهايت دوستان تلويزيون پيشقدم شدند و برنامه‌اي ترتيب دادند و ما هم حمايت كرديم ولي گاه گداري اتفاق‌هايي مي‌افتد كه جالب نيست. مجري برنامه قرار نيست بيانيه شخصي‌اش را بخواند. در همين قسمت قبل آقاي سجادپور پشت خط مي‌روند ولي اجازه صحبت به ايشان داده نمي‌شود. اميدوارم برنامه هفت اين رويكرد را اصلاح كند.

جواد شمقدري در خصوص نمايش فيلم‌هاي توليد شده فيلمسازان ايراني در خارج از كشور گفت: اگر آيين‌نامه‌اي كه قرار است در اين باره تدوين شود به تصويب برسد ما مي‌توانيم قول بدهيم فيلمسازاني كه در خارج فيلم مي‌سازند مي‌توانند فيلمشان را در ايران و حتي در جشنواره فيلم فجر اكران كنند. پيش‌بيني ما درباره فيلم آقاي «بهمن قبادي» اين است كه فيلم مناسبي نيست اما اگر اين فيلم را ببينيم مي‌توانيم قضاوت دقيق‌تري داشته باشيم.

* عدم توقيف «زادبوم» و «گزارش يك جشن» و اكران محدود فيلم كاهاني

شمقدري در بخشي از اين نشست در خصوص توقيف فيلم‌هايي چون «زادبوم» و «گزارش يك جشن» گفت: صدور پروانه نمايش يك پروسه است كه گاه سه تا چهار جلسه طول مي‌كشد تا يك پروانه نمايش صادر شود. «گزارش يك جشن» مشكل خاصي ندارد و به زودي پروانه نمايش مي‌گيرد. توقيف «زادبوم» هم درست نیست و فيلم «اسب حيوان نجيبي است» به كارگرداني عبدالرضا كاهاني هم فقط اكران محدود مي‌شود.

وي در ادامه بيان داشت: من به عنوان يك پديده نامطلوب به موضوع هماهنگي بين دستگاه‌ها براي توليد فيلم اعتراض دارم. من به عنوان مسئول مستقيم سينماي كشور مي‌گويم كه دستگاه‌ها نبايد بدون هماهنگي وارد چرخه توليد فيلم شوند. من حتي يك بار حوزه هنري را مخاطب قرار دادم. اگر من مسئول هستم همه توليدات بايد با هماهنگي معاونت سينمايي انجام شود.

فيلم سينمايي «زادبوم» آماده اكران است و به هيچ‌وجه توقيف نيست. به مسئول پخش كننده و تهيه‌كننده فيلم مربوط است كه چه زماني مي‌خواهند فيلم را اكران كنند.

وي در ادامه در خصوص فيلم «فرزند صبح» گفت: سال 78 وقتي من فيلمي درباره كودكي امام را در تلويزيون شروع كردم، «فرزند صبح» به فاصله 3 تا 4 ماه از اين فيلم شروع شد و در نهايت با پيگيري ما و پس از گذشت ده سال، آماده نمايش شد. به نظرم اين پروژه فراتر از استانداردها زمان و هزينه برده است و بعضا فيلم‌هايي اين چنين نتايج خوبي هم ندارند. ما در شوراي هنر اين موضوع را مطرح كرديم كه مسئوليت مستقيم توليد فيلم، معاونت سينمايي است. وقتي صدا و سيما هم در اين وادي عمل مي‌كند، بايد متوجه اين موضوع باشد. البته اين موضوع بايد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب برسد.

* در صورت تاييد سازمان بازرسي كشور به خانه سينما بودجه مي‌‌دهيم

جواد شمقدري در بخشي از اين نشست در خصوص صحبت‌هاي «محمد مهدي عسگرپور» مديرعامل خانه سينما درباره بحث قانوني بودن خانه سينما گفت: تغييري در اساسنامه خانه سينما انجام شده كه اين تغيير در وزارت ارشاد تصويب نشده است و اين طبق مصوبات كشور غيرقانوني است.

وي افزود: قانون در شوراي عالي فرهنگي موظف كرده كه اساسنامه در ارشاد به تصويب برسد همين طور تغييرات اساسنامه. اينكه سر خود اساسنامه را تغيير بدهند قطعا نتيجه‌اي ندارد و ما در تشكيلات غيرقانوني خانه سينما شكي نداريم. چون مجموعه خانه سينما غيرقانوني مي‌شود ما نمي‌توانيم از محل بودجه دولتي به آنها پول بدهيم. براي پول دادن به خانه سينما از سازمان بازرسي كل كشور استعلام كرديم كه آيا مي‌توانيم به آنها پول بدهيم يا خير. كه هنوز جوابي به ما داده نشده است. اگر جواب مثبت باشد به آن‌ها پول مي‌دهيم و در غير اين صورت بودجه‌اي به آن‌ها داده نخواهد شد. اين موضوع به من و مديرعامل خانه سينما ربطي ندارد، چرا كه بايد ذيل قانون عمل كنيم و اگر هم قبلا عمل نشده غيرقانوني بوده است.

شمقدري در خصوص كارايي شوراي عالي سينما در گسترده شدن آن گفت:‌ در حال حاضر جمع اعضاي شوراي عالي سينما نهايي شده و فعلا همين تركيب ماندگار است. در اين شورا هنوز براي افراد مسئوليت خاصي تعريف نشده و هفت سينماگر در جلسات شورا حضور مي‌يابند. من چنين برداشتي از اينكه آقاي مشایي در جلسات اظهار نظر ويژه مي‌كنند، ندارم و تمام موضوعات در نهايت به صورت جمعي رأي‌گيري مي‌شود.

* كانال تزريق بودجه به «خانه سينما»، اهميتي براي ما ندارد

معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار فارس مبني بر موضع معاونت سينمايي درباره بودجه‌هاي داده شده به خانه سينما كه گفته مي‌شود از طريق اسفنديار رحيم مشايي و با واسطه شركت نوين عرفا به خانه سينما داده شده گفت: ما هم در همين حد اطلاع داريم ما نمي‌خواهيم يك سيستم فشل در خانه سينما داشته باشيم.

خانه سينما هزينه‌اي حدود يك ميليارد نياز دارد و براي كارهايش مي‌تواند با بودجه سينماگران هم كار كند. ما توصيه كرديم كه اگر جايي مي‌تواند كمك كند اين كار را انجام بدهد.
وي ادامه داد: اينكه پول از چه كانالي آماده و چقدر است براي ما اهميتي ندارد.

* شايعه بركناري‌ام به جايي رسيد كه خودم هم شك كردم

جواد شمقدري در خصوص وضعيت جشنواره‌هاي سينمايي گفت: جشنواره‌هايي كه به معاونت سينمايي برمي‌گردد جشنواره‌هاي فجر، كوتاه، مستند و كودك هستند و جشنواره‌هايي چون دفاع مقدس هم وضعيت نامعلومي دارند و قيم آن‌ها مشخص نيست كه البته ما اين موضوع را در شوراي هنر مطرح كرديم كه معاونت سينمايي باني اين جشنواره باشد. جشنواره فيلم كيش هم كه البته خيلي در جريان آن در ابتدا نبوديم جشنواره خوبي است كه معاونت سينمايي يك پاي قضيه بود. نظر ما اين است كه اين جشنواره مي‌تواند جشنواره موثري باشد. البته بايد موضوع خاصي براي آن تعريف كرد.

وي ادامه داد: ما منعي براي برگزاري جشنواره از سوي ارگان‌هاي مختلف نداريم چرا كه اساسا برگزاري جشنواره‌ها باعث رونق مي‌شود. فكر مي‌كنم سال گذشته حدود 43 جشنواره سينمايي در كشور برگزار شد.

شمقدري در خصوص بيمه هنرمندان گفت: امسال در صندوق هنرمندان بودجه خوبي از سوي دولت تخصيص داده شده كه اين صندوق مي‌تواند بيش از گذشته وارد عمل شود و به بيمه بيكاري و بازنشستگي و درماني بپردازد. اميدواريم بتوانيم اين نويد را به هنرمندان بدهيم كه در اين زمينه به يك وضع مطلوب برسيم.

معاون سينمايي وزير ارشاد در خصوص شايعات بركناري‌اش گفت: خود رسانه‌ها بيشترين نقش در موضوع شايعه بركناري‌ام دارند. اين موضوع ابتدا از سوي صداي آمريكا مطرح شد و به تازگی هم در سه تا چهار هفته اخير تشديد شد و به جايي رسيد كه خودم هم شك كردم.

* مسئوليت‌ها در دولت احمدي‌نژاد ماندگار نيست

وي اضافه كرد: چون در اين دولت هيچ چيز بعيد نيست و مسئوليت‌ها در دولت آقاي احمدي‌نژاد ماندگار نيست. البته فكر مي‌كنم اين ويژگي خوبي است كه مديران احساس كنند هر لحظه ممكن است از سمت‌شان كنار بروند. در نهايت موضوع بركناري‌ام را پيگيري كرده‌ام كه متوجه شدم صحت ندارد. چند روز پيش هم جلسه‌اي را با آقاي احمدي‌نژاد داشتم و قرارهايي با ايشان مطرح كردم.
وي تصريح كرد: من آقاي احمدي‌نژاد را فردي فعال، فهيم، هوشمند و مدافع ارزش‌هاي نظام و رهبري مي‌دانم و تا زماني كه اين گزينه‌ها مطرح باشد من مشكلي ندارم. اميدوارم زماني كه از معاونت سينمايي مي‌روم نتايج خوبي به جا گذاشته باشم.

* 50 فيلم از 90 فيلم سال گذشته را ديدم

به گزارش فارس، شمقدري در خصوص رويه توليد فيلم‌هاي سخيف كمدي در سينماي روز ايران، گفت: من همه فيلم‌هاي سال 89 را نديده‌ام و از 90 فيلم فقط 50 فيلم را نگاه كردم. دوستان معتمد مثل آقاي سجادپور به بنده گفتند كه فيلم‌هاي كمدي سخيف در اين تعداد فيلم توليد شده يكي دو تا بيشتر نبوده است. در حوزه ويديويي هم اعضاي شورا تغيير كردند و با آن‌ها عهد كرديم كه موضوعات طنز سخيف در فيلم‌ها وجود نداشته باشد.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار برنامه «هفت» در خصوص نگارش نامه معاونت سينمايي به ژيل ژاكوب رئيس جشنواره فيلم كن و ناكارآمدي مشاوران معاون امور سينمايي گفت: ما مدافع جشنواره فيلم كن نيستيم و شما مدافع آن هستيد. ما ترديدي نداريم كه فون‌تريه گفته است اسرائيل موي دماغ است.

* از نظر من، اكران فيلم خارجي مفيد است

شمقدري در خصوص اكران فيلم خارجي گفت: نظر شخصي من اين است كه اكران فيلم خارجي مفيد است اما بايد ظرفيت‌هاي آن هم مشخص شود. يكي از اين ظرفيت‌ها سالن سينماست كه طبيعتا بايد در اين موضوع احتياط كنيم. يكي ديگر مشكل خريد رايت فيلم‌هاست كه بحث تحريم در اين زمينه اهميت زيادي دارد. به نظرم كارشناسان بايد تصميم بگيرند و در اين رابطه اظهار نظر كنند چرا كه ما نظري در اين رابطه نداريم.

وي ادامه داد: اگر فيلم‌هاي پرمخاطب خارجي از سينماها اكران شود، عادت سينما رفتن باب مي‌شود. اين تحليل،‌ تحليل بدي نيست و مي‌توان روي آن فكر كرد.

* حل مشكل «گلشيفته فراهاني» ديگر در اختيار ما نيست

شمقدري در خصوص حضور گلشيفته فراهاني در ايران گفت: من در دوره مسئوليتم يك بار درباره گلشيفته فراهاني گفته بودم كه مي‌تواند برگردد. در آن مقطع اين امكان وجود داشت، ولي بعدا اتفاق‌هاي ديگري افتاد. ممكن است من 20 سال پيش به كسي رأي داده باشم كه الان قبولش نداشته باشم. در اين يك سال و نيم شرايط تغيير كرد و ديگر مشكل «گلشيفته فراهاني» در حوزه اختيارات ما نيست. اخيرا هم شنيده‌ايم اين بازيگر در فيلمي در كردستان بازي كرده كه صحنه‌هاي ناجوري دارد.

* تمام فيلم‌هاي جشنواره فجر مجوز اكران مي‌گيرند

به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، جواد شمقدري در بخش ديگري از نشست امروز خود با اهالي رسانه گفت: من اطمينان مي‌دهم تمام فيلم‌هايي كه در جشنواره فيلم فجر نمايش داده شدند اكران شود. ما سعي مي‌كنيم كه فيلمي توقيف نشود ولي امكان توقيف هم وجود دارد.

وي افزود:‌ بعضي از دوستان سعي مي‌كنند با كارهايي براي فيلم‌شان تبليغ كنند. در صورتي كه دوستان اعضاي پروانه نمايش سر فرصت مي‌نشينند و درباره فيلم‌ها نظر مي‌دهند. فيلم «سعادت‌آباد» هم يك مقدار مميزي دارد كه حل مي‌شود.

وي در ادامه در خصوص برنامه‌ريزي شوراي صنفي نمايش براي اكران فيلم در مناسبت‌ها‌ي خاص گفت: ما هم مطرح كرديم كه شوراي صنفي و آقاي سجادپور سعي كنند فيلم‌ها را در مناسبت خودشان اكران كنند ولي بايد بپذيريم كه اين موضوع سخت است.

* آماده شدن 29 سالن سينما تا پايان سال

شمقدري در خصوص سينماهاي بازسازي شده و ساخته شده در كشور گفت: در 5 سال گذشته 112 سالن بازسازي شده و در حال حاضر 5 سينما در حال بازسازي و 6 سينما در دست مطالعه است كه بخشي از آن امسال آماده مي‌شود. در مجموع تا آخر امسال 29 سالن آماده بهره‌برداري مي‌شود.

معاون امور سينمايي وزارت ارشاد گفت: مؤسسه امور جشنواره‌ها به اين دليل شكل گرفت كه بتواند به طور جداگانه در زمينه جشنواره‌ها فعاليت كند كه البته اين فعاليت براي من قانع‌كننده نبود. اتحاديه تهيه‌كنندگان هم با اين هدف شكل گرفت كه فيلمسازان در فرآيند توليد سينما شريك باشند.

شمقدري درباره ژانر سياسي گفت: بسياري از ژانرها از جمله ژانر سياسي در سينماي ما جايش خالي است. سال گذشته 4 فيلم با رويكرد سياسي ساخته شد كه لزوما همه آنها با نظر معاونت سينمايي ممكن است هم‌سو نباشد. معلوم مي‌شود كه ما در اين زمينه نگاه خاص نداريم. البته معتقديم نبايد فقط به مسائل داخلي پرداخته شود. خط قرمزهاي ما هم در اين زمينه مثل ژانرهاي ديگر در زمينه موضوعات اخلاقي و ديني است. طبق آمارهاي فارابي حدود 50 درصد از فيلم‌ها در ژانر اجتماعي است و به نظرم زياد است.

* برخي معتقدند «انتهاي خيابان هشتم» نقد درون‌گفتماني است

وي در ادامه در خصوص فيلم «انتهاي خيابان هشتم» ساخته عليرضا اميني گفت: نقدهاي متفاوتي درباره اين فيلم وجود دارد كه برخي معتقدند درون‌گفتماني است و برخي مي‌گويند برون‌گفتماني است. بسياري از كارشناسان معتقدند اين فيلم ضد نظام است؛ در حالي كه وقتي اين فيلم را براي يكي از انجمن‌هاي مربوط به ديه نشان داديم خيلي هم استقبال كردند. ما بايد تمام نظرها را ببينيم و با اجماع درباره نقد تند فيلم اظهار نظر كنيم.

* از بودجه 20 ميلياردي فيلم فاخر، فقط 7 ميليارد به ما داده شد

جواد شمقدري در خصوص بودجه معاونت سينمايي گفت:‌ سال گذشته براي بودجه فيلم فاخر به ما قول 20 ميليارد تومان داده بودند در حالي كه فقط 7 ميليارد تومان به ما داده شد. كه تمام برنامه‌ريزي‌هايمان را خراب كرد. بودجه امسال هم هنوز به ما اعلام نشده است ولي ما براي ارتقاي جهشي در حوزه سينما به 250 ميليارد تومان احتياج داريم.

* توليد سه فيلم با موضوع انقلاب اسلامي تا پايان سال

بر اساس اين گزارش،‌ معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به سوال خبرنگار سينمايي فارس درخصوص عدم توجه به ساخت فيلم‌ با موضوع «انقلاب اسلامي» كه يكي از اولويت‌هاي موضوعي معاونت سينمايي در دفترچه‌ سياست‌هاي اين معاونت است، گفت: ما از همه فيلمسازان خواستيم درباره موضوع انقلاب اسلامي فيلمنامه ارائه بدهند و فيلم بسازند.

وي افزود: با كمال تأسف بايد اعلام كنم كه عملكرد دوستان در اين زمينه مطلوب نبوده است و خودمان در اين رابطه دست به كار شديم و ان‌شاءالله قصد داريم تا پايان سال 3 فيلم با موضوع انقلاب اسلامي را به مرحله فيلمبرداري برسانيم.

* حاشيه

به گزارش فارس، از حاشيه‌هاي اين مراسم كه با حضور تعداد زيادي از اهالي رسانه در سالن بنياد سينمايي فارابي برگزار شد، مي‌توان به توضيحات خبرنگار برنامه هفت به شمقدري درباره سخنان فون‌تريه در جشنواره فيلم كن اشاره كرد كه خبرنگار اين برنامه تلويزيوني قصد داشت معاون امور سينمايي را قانع كند كه مشاورانش به او اشتباه مشاوره داده‌اند كه شمقدري هم مرتب به او مي‌گفت فقط سوال بپرسيد و توضيح ندهيد.

در نهايت هم خبرنگار برنامه هفت دي‌وي‌دي همراه با زيرنويس صحبت‌هاي فون‌تريه را به شمقدري داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی