بازدید 30469
۲
مصاحبه منتشر نشده از علی مطهری؛

برخی مي‌گويند تازه به حرف‌هاي شما ‌رسيده ایم

بنده زماني كه فكر غلط يا انحرافي در انقلاب مي‌بينم، موضع مي‌گيرم. فرقي نمي‌كند در دوره اصلاحات باشد يا در اين دوره و اين بستگي به دسته‌بندي سياسي ندارد. هر كس در هر گروه سياسي بخواهد تفكر باطلي را در مسير انقلاب ايجاد كند، بنده موضع‌گيري مي‌كنم. بنده معتقدم جرياني بود كه دچار اشتباهاتي شد و به دلیل نوع رفتار ما اين اشتباهات تشديد شد و ما هم او را هل داديم، به طرف دشمن و مقابل نظام قرار داديم.
کد خبر: ۱۶۵۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۸ 18 May 2011
يكي از روزنامه ها در ايام سالگرد شهادت آيت الله مطهري و درباره مسائل روز با دكتر علي مطهري به گفت‌وگو پرداخت ولی از چاپ آن خودداري كرد، متن این گفت‌وگو از سوی آقای مطهری برای انتشار در اختیار «تابناك» قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، بخش‌هایی از این گفت‌وگو به این شرح است:

به نظر من اين طور نيست و فاصله‌اي بين آنچه علی مطهری در دولت اصلاحات بود با آنچه كه امروز هست نمي‌بينم. بنده زماني كه فكر غلط يا انحرافي در انقلاب مي‌بينم موضع مي‌گيرم، فرقي نمي‌كند در دوره اصلاحات باشد يا در اين دوره و اين بستگي به دسته‌بندي سياسي ندارد. هر كس در هر گروه سياسي بخواهد تفكر باطلي را در مسير انقلاب ايجاد كند بنده موضع‌گيري مي‌كنم.

بنده معتقدم جرياني بود كه دچار اشتباهاتي شد و به خاطر نوع رفتار مااين اشتباهات تشديد شد و ما هم او را هل داديم به طرف دشمن و مقابل نظام قرار داديم. نحوه برخورد ما با كساني كه دشمني با نظام و ولايت فقيه نداشتند و فقط اعتراضي نسبت به انتخابات داشتند، باعث شد كه ما كم‌كم اينها را هل بدهيم به سمت مقابله با نظام. اينها معترض به نتيجه انتخابات بودند نه كساني با برنامه‌ريزي براي سرنگوني نظام.

• به نظر من اگر بگويند ولايت فقيه راقبول نداريم اما اقدام عملي عليه نظام نكنند، مي‌توانند آزاد فعاليت بكنند. در آن بحران خود ما هم شريك بوديم.

وقتي ما از آزادي بيان دفاع مي‌كنيم يا عليه ظلمي كه به مردم مي‌شود سخن مي‌گوييم، مردم حزب‌الله هم بايد خوشحال باشند و بسياري از آنها همين طور هستند، فقط عده كمي از آنها تحت تاثير رسانه هايي مانند روزنامه شما فكر جامد و بسته پيدا كرده اند.

من در جاي خودش اين را عنوان ‌كرده ام كه احمدي‌نژاد مقصر است كه آن مناظره را انجام داد و آنطور به برخي از شخصيت‌هاي نظام حمله كرد و گذشته نظام را زير سؤال برد و پرده حرمت ميان مردم و حكومت را دريد. اگر آن راهي كه من گفتم (محاكمه همزمان موسوي، كروبي و احمدي‌نژاد) در پيش گرفته مي‌شد بسيار مفيد به حال نظام و به ضرر آقايان موسوي و كروبي بود.

پيش‌بيني‌هاي بنده درست از آب درآمده و در بسياري از مسائل شخص احمدي‌نژاد مقصر بوده است. برخي افراد در مجلس و بيرون مجلس اين روزها پيش بنده مي‌آيند و مي‌گويند ما تازه داريم به حرف‌هاي شما مي‌رسيم.

سؤال از رئیس جمهور، كار لازمي است و مجلس هم جاي چنين كاري است كه از مسئولان و كارگزاران نظام سؤال كند. اين، حق و حتي وظيفه نماينده است. اين اشكال متوجه شماست كه سؤال را به شكل يك تابو درآورده‌ايد و به صورت يك غول سامان داده‌ايد و اگر سؤال‌ها مطرح مي‌شد الان كشور ما به اين حال دچار نمي‌شد. اگر رئيس‌جمهور احساس مي‌كرد كه مرجعي به نام مجلس وجود دارد كه گاهي ايشان ملزم است در مورد رفتار خودش توضيح بدهد كار كشور ما به اينجا نمي‌كشيد.

در دولت کنونی به علت حاکمیت تفکر آقای مشایی در مسائل فرهنگی و تبعیت رئیس جمهور از ایشان این مسئولیت جدی گرفته نمی شود.

خط مشی آقای احمدی نژاد متأثر از آقای مشایی است و الا تفکر ایشان این گونه نبود. ایشان باید خود رااز کمند آقای مشایی رها کند و در شناخت اسلام به اسلام شناسان مراجعه کند. به عبارت دیگر ایشان نمی تواند دو ولایت را در آن واحد با هم جمع کند، ولایت ولی فقیه جامع الشرایط و ولایت آقای مشایی. باید دومی را رها کند. در این صورت مشکلات فرهنگی کشور هم حل خواهد شد.

آقای احمدی نژاد به عنوان یک فرد حزب اللهی و متدین و اصولگرا روی کار آمد، اما کم کم شعارهای روشنفکری مانند مکتب ایران و تساهل و تسامح در امور فرهنگی را سر داد و این به صداقت ایشان لطمه می زند.

متن کامل را در ستون گفت وگو بخوانید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
گل گفتي وگل گفتي
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر