بازدید 53904

لقمه‌های حرام در برخی رستورانهای تهران

یکی از این رستوران دارها می گوید: " لابستر خرچنگ نیست بلکه شاه میگوست و خوردن آن حلال است". "لابستر نوعی موجود دریایی است، میگو نیست و اگر از علما بپرسید می گویند خوردن آن مانعی ندارد و آن نوعی خرچنگ به نام کرب است که حرام است".
کد خبر: ۱۶۵۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۰:۵۷ 17 May 2011
خرچنگ 40 هزار تومان، لابستر با سس مخصوص 47 هزار تومان و .... این غذاهایی است که در میان ضعف مسئولان نظارتی با افزایش چشمگیر تعداد رستورانها و رقابت شدید میان آنها به تازگی در لیست برخی از آنها جا خوش کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر ، این در حالی است که مدیر کل امور دستگاه های اقتصادی و پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز روز گذشته در مصاحبه ای مشروح خبر از ورود کنسرو خرچنگ و خوک به بازارهای داخل کشور داد.

عباس نخعی افزود: یکی از مواردی که در قاچاق کالا بسیار موثر است حلال یا حرام بودن مواد غذایی است اما با این حال در دو سال قبل چند مورد فروشگاه در رشت دیده شد که کنسرو خوک می فروختند که آنها را تعطیل کردیم یا هم اکنون موضوع کنسرو خرچنگ که حرام است، وجود دارد که میزان آن بالا نیست اما با این حال تذکر جدی برای جمع آوری آن داده ایم و سازمانهای بازرگانی و کمیسیون های استانی را در جریان گذاشته ایم که با این مورد برخورد جدی داشته باشند. این سخنان در حالی اعلام می شود این غذاها در حالی در برخی از رستوران ها عرضه می شود که در دین مبین اسلام خوردن این نوع گوشت حرام اعلام شده است.

همانطور که می دانیم حیوانات حلال‌گوشت ضوابط و معیارهای مشخصی دارند در حالیکه فروش محصولات حرام دریایی، از جمله فروش گوشت کوسه و انواع لابستر و برخی از آبزیان حرام گوشت شیوع پیدا کرده و با قیمت هایی گران در رستوران ها عرضه می شود.

در این مسئله مردم بر اساس اعتمادی که به حکومت اسلامی دارند تصور می‌کنند که هر چه فروخته می‌شود حتما منع شرعی ندارد و براحتی از خوردنی‌ها مصرف می‌کنند. چرا که برخی از احکام بی اطلاع هستند.

یکی از این رستوران دارها می گوید: " لابستر خرچنگ نیست بلکه شاه میگوست و خوردن آن حلال است". "لابستر نوعی موجود دریایی است، میگو نیست و اگر از علما بپرسید می گویند خوردن آن مانعی ندارد و آن نوعی خرچنگ به نام کرب است که حرام است".
 
دیگری نیز معتقد است: "لابستر شاه میگو است که خیلی بزرگ است تازه خرچنگ هم حلال است تا به حال از جایی به ما تذکر نداده اند".
 
وی در پاسخ به اینکه اینها را از کجا تهیه می کنید نیز می گوید: "اگر چنگالش بریده شود حلال است از همین جنوب و بنادر برای ما می آورند"."اگر حرام هم هست و شما اعتقادی به آن ندارید نخورید، ما برای همه سلیقه ها و ملل غذا می پزیم".
 

حال مسئله این است که چرا نظارتی بر رستوران‌ها و مراکز خرید و فروش مواد غذایی نمی‌شود که به راحتی گوشت خرچنگ و کوسه فروخته می‌شود و در رستوران‌ها غذاهای متنوعی با آن پخته می‌شود و مردم هم با این نگاه که در این کشور غذای حرامی در رستوران‌ها سرو نمی‌شود از آن استفاده می کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۰
کجای کاری اقا.من حدود یک سال پیش رفتم توی رستورانی در تجریش.مواد تشکیل دهنده یکی از سالاداش تکه های اختاپوس(هشت پا) بود.به گارسون گفتم واقعا توش اختاپوس هست گفت اره میز بغلی دارن میخورن.منم حالم بد شد اومدم بیرون.من نمیدونم این مامورای بهداشت و اماکن کجان؟
مباركاست هر دم ازاين ....... دوره آخرالزمان است
رستوران که جای خود دارد یک سری به فروشگاه های زنجیره ای بزنید فقط مواظب باشید کوسه شمارو نخوره!!
فروشگاه موردنظر در شهرستان رشت تعطیل نشده و همینک در محل قبلی فعالیت می کند.
در کیش دررستورانی که عمدتا" غذاهای دریائی سرو میکند در لیست غذاهایش کباب کوسه موجود است که با اطمینان از حلال بودنش به دلیل عرضه آزاد و علنی آن را سفارش دادم .راستش از مزه آن هم زیاد خوشم نیامد ولی نکته مهم عرضه آزاد آن است!! حالا شما میگید کوسه حرام است!!!
اینها که میگید تو رستورانهای دوبی و عربستان هم هست که. اونها هم مسلمانند
چه کسی گفته کوسه حرام هست؟ کوسه دارای فلس از نوع گانوئید هست، و سالها هست که خود شیلات فیله اون رو به صورت بسته بندی، با ذکر عنوان فیله کوسه، در فروشگاه های خودش میفروشه
بابا شما انگار در خواب هستید.... گشت کوسه که سالهاست از طرف مراجع حلال اعلام شده و نه تنها در رستورانها بلکه در تمام! ماهی فروشیها با اسم محلی و مستعار ماهی کولی به فروش میره....
همه کارامون درسته حالا به این گیر دادی !
با سلام, خرچنگ گرد یا Blue crab swimming crab از نظر فقه شیعه حرام است ولیکن اهل تسنن از آن تغذیه میکنند در بندر عباس به وفور خرچنگ خرید و فروش می شود و تعدادی صادر کننده با بسته بندی خاص دو نیم کردن آن را به اروپا صادر مینمایند. خرچنگ صخره ای Spanner crab, frog crab, red frog crab, Kona crab که از چابهار به تهران حمل میشود و بجای میگوی مادر یا لابستر فروخته می شود نیز در فقه شیعه حرام است.اما لابستر صخره ای با نام عمومی انگلیسی Spiny lobster, red spiny lobster, warmwater lobster,
coldwater lobster که در چابهار صید میشود در واقع بعربی ام روبیان یا میگوی لابستر یا میگوی مادر در فقه شیعه حلال است و گرانقیمت که بصورت زنده خیلی از اوقات بر روی آب با صیادان پاکستانی معاوضه شده و برای صادرات زنده به آمریکا به کراچی حمل میشود. اما سر آخر درباره کوسه این آبزی پس از توضیحات کارشناسی در مورد پولکهایش در فقه شیعه نیز حلال اعلام شده است دو شهر تبریز (روزانه 5 تن) و مشهد (3 تن) از مشتریان پروپا قرص این ماهی حلال گوشت جدید هستند. خرید و فروش آنها جرم نیست مگر در ملا عام باشند و گرنه اهل سنت از آنها بدون عذر شرعی تغذیه میکنند و فروشنده میتواند بدون نمایش آن این نوع محصولات را بصورت تازه و یا زنده بفروشد. در مورد بقیه آبزیان در صورت لازم بیشتر توضیح داده خواهد شد. برای اطلاع رسانی منتشر نمایید.
جهت اطلاع تابناک لابستر یا شاه میگو که در زبان محلی عربی به ام ربیون معرف است کاملا حلال بوده و هیچکجا از حرام بودن ان حرفی زده نشده حداقل ما ندیدیم و  اگر هم قصد به حرام معرفی کردن دارید لطفا مرجع ان را برای خوانندگان اعلام فرمایید شما که حاکم شرع نیستید.
من ا... توفیق
من شخصاً چندین بار در قشم در رستورانهای مختلف خرچنگ و لابستر خوردم(تنها به خاطر اعتماد به نظارت مسئولین!!!) هنوز هم داره سرو میشه. چرا کسی برخورد نمی کنه؟؟
اين همه پاستيل حرام توي بازار هست هيچ کس نيست جواب بده ؟ اصلا چند درصد از ايرانيها ميدونن ژلاتين حلال و حرام داره ؟
می شود مثل مغازه های اقلیت های مذهبی آنها را وادار کرد که در منوی غذا و در مقابل اسم آن غذاها بنویسند که مشکل شرعی دارد تا کسی که نمی خواهد نخورد. بهر حال آدم های خارجی و یا اقلیت های مذهبی ممکن است این غذاها را دوست داشته باشند و بابت آن پول بپردازند.
سوال ازمقام معظم رهبری: متخصصين نظر مي‌دهند كه كوسه ماهي هم مانند ماهيان ديگر داراي فلس و قشرند كه با دست كشيدن روي پوست آنها محسوس است «بنام فلس ميخي و شكل دندانه‌اي ناميده مي‌شود» و از نوع ماهيان غضروفي است. اينك آيا به نظر متخصصين كه مي‌گويند داراي فلس و قشر است مي‌توان اكتفا كرد يا اين كه كوسه ماهي حكم خاص دارد.

جواب : « اگر از قسم ماهي فلسدار بودن آن مشكوك باشد چنانچه افراد اهل خبره و متخصص مورد اعتماد ووثوق آن را از قسم ماهي فلس‌دار تشخيص دهند عمل به قول آنان در اين باره مانع ندارد.

نظريه جمعي از متخصصان : به استناد كتب علمي و معتبر ماهي‌شناسي و نيز بررسيها و مشاهدات عيني و تجارب علمي، وجود فلس از نوع پلاكوئيد ( صفحه‌اي ) را بر روي بدن اكثريت كوسه ماهيان و از جمله كوسه ماهيان زيستمند در خليج فارس و درياي عمان مورد تأييد قرار داده و لذا بدينوسيله اعلام مي‌داريم كه اين گروه از ماهيان جزو ماهيان فلس‌دار محسوب مي‌شود.»
تهرانیهای بیچاره هرچه را که مد بشه گوش و بسته میخورند و می پوشند چون فقط دنبال کلاس و پیشرفت هستند
اسم این رستورانها را اعلام کنید تا اونایی که یه ذره اعتقاد به مسائل دارن نرن تو این رستورانها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر