بازدید 77360

ناگفته هایی درباره جنگ قره باغ، ماجرای خوجالی و روابط تهران ـ باکو

آقای موسوی اردبیلی، رئیس وقت شورای عالی قضایی ایران، در زمان جنبش های مردمی به جمهوری آذربایجان سفر کرده بودند. ایشان با تکیه به تجربه هشت سال دفاع مقدس اظهار داشته بود که می توان مناقشه قره باغ را در مدت زمان اندکی حل کرد که با پاسخ «نه» از سوی این رهبران روبه رو شده بود / در پاسخ این راهکار، یکی از رهبران جنبش های مردمی گفته بود: من تنها زمانی به ایران می آیم که تبریز را به عنوان مرکز آذربایجان اعلام کنم!
کد خبر: ۱۶۴۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۵ 13 May 2011
«من امام جمعه هستم و در کرسی خطبه نشسته ام و مسائلی را خواهم گفت تا به پرسش ها و شبهات برادران مسلمانم در جمهوری آذربایجان جواب بدهم و حقایق را روشن نمایم.»

به گزارش «تابناک»، جملات بالا بخشی از سخنان حجت الاسلام «سید حسن عاملی»، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل است که چندی پیش به مناسبت برگزاری همایش نکوداشت حاج «علی اکرام» در قالب پیامی در این شهر ارایه شده بود. این پیام دارای نکات مهمی از روابط ایران و جمهوری آذربایجان به ویژه موضع ایران در جنگ قره باغ بود که در رسانه های بسیاری از کشورها مانند؛ جمهوری آذربایجان، روسیه، ارمنستان، آمریکا، کانادا، آلمان و... بازتاب بسیاری داشته است.

متن کامل این پیام به این شرح است؛
 
بسم الله الرحمن الرحیم

مرحوم حاج علی اكرام باورهایی داشت كه در راه آن جان خود را از دست داد. بی شک، بیماری‌های او از زندان هایی ناشی شد كه این زندان‌ها را اعتقاد او در پی داشته است. ما در مقام تجلیل از او، باید از اعتقادات او تجلیل و از آن دفاع كنیم. او نه به علت بیماری و یا مرگ طبیعی بلكه بر اثر فشارها و زجرهای متمادی كه در زندان متحمل شده بود، به دیدار حق شتافت.

باورهای وی را در چند محور می توان بیان نمود:

ایشان بر این باور بود که روابط بین رژیم صهیونیستی و جمهوری آذربایجان اشتباه محض بوده و موجب پایمال شدن حقوق ملت آذربایجان می شود.

بر این باور بود که دولت جمهوری آذربایجان با رسانه های تحت اختیار خود، مردم را فریب می دهد. در ظاهر برخی از رسانه ها منتسب به دولت نیستند و علیه جمهوری اسلامی ایران شایعه پراکنی می کنند و در صدد ایجاد نفرت بین ایران و ایرانی جماعت و مردم آذربایجان هستند و این یک اشتباه استراتژیک برای جمهوری آذربایجان است.

بر این باور بود که دولت جمهوری آذربایجان درباره مسائل اخلاقی، فرهنگی و دینی مردم مسلمان جمهوری آذربایجان را در سراشیبی سقوط قرار داده و همه باید به خاطر آن بر سر حكومت داد بكشند. دولت جمهوری آذربایجان با تقلید از حكومت‌ های ضد دینی فاسد، فرهنگی كه در شأن مردم این کشور نیست، ایجاد خواهد کرد.

ایشان تقسیم‌ بندی موجود كشور از جهت مالی و اقتصادی و برخوردار بودن صاحب منصبان از ثروت های عمومی و فقر عامه مردم جمهوری آذربایجان به رغم داشتن منابع عظیم انرژی را ذلت می دانست. چپاول نفت این كشور توسط اجانب و اختصاص سهم ویژه به شركت‌ های آمریكایی به ویژه در قرارداد سال 1994 به نام قرارداد قرن را یك خیانت آشكار به مردم می‌دانست و نمی‌توانست آن را تحمل كند.

5 ـ بر این باور كه آذری ‌های جهان باید ساماندهی شوند. دل تمام آذری‌های جهان با اسلام، اهل بیت و رسول خدا و قرآن است.

وی در ادامه می آورد، در اینجا برای روشن شدن نکات نامبرده مطالبی را عرض می کنم:

چند سال پیش از فروپاشی شوروی، مراکز مطالعات استراتژیک کشورهای غربی، لوایح گوناگونی برای فروپاشی و تکه تکه کردن آن آماده کرده بودند و پس از آن نیز دیگر تهدیدات احتمالی را برای مناطق استقلال یافته و طرح های مقابله با آن آماده کرده بودند. یکی از بیست تهدید راهبردی احتمالی، روابط ایران و جمهوری آذربایجان بود، چرا که از نظر آنان به دلیل مشترکات ریشه ای مذهبی، تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی این دو کشور، در آینده ای نه چندان دور، موضوع الحاق و سپس اتحاد ایدئولوژیکی مطرح خواهد شد.

 استکباری که به دنبال محاصره اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بوده و در صدد مقابله با صدور انقلاب اسلامی ایران به سایر کشورهای مسلمان بود، در آن زمان با جمهوری آذربایجانی روبه رو می شد که از جهت جغرافیای سیاسی و منابع انرژی در شرایط خوبی بود و برای مقابله با آن، حیله های فراوانی تدارک دید که هم اکنون نیز همان طرحها به طور کامل اجرا می شود؛ یکی از آن طرح های مهم، مسأله قره باغ است.

بنا بر اسناد موجود و به طور قطع، می توانم بگویم که ایجاد مناقشه قره باغ سالها پیش از فروپاشی شوروی سابق و برای جلوگیری از اتحاد ایران و جمهوری آذربایجان طرح ریزی شده بود؛ چیزی که در غرب نوشته و طراحی شده و روسها با تمایل بسیاری به آن نگاه کردند، چرا که مناقشه قره باغ، باعث نفوذ مستمر آنها در قفقاز و مایه تأمین منافع آنها می شد.

حالا این پرسش مطرح می شود که مناقشه قره باغ چه تأثیر منفی در روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان می توانست پدید آورد؟

پاسخ: در اوایل استقلال جمهوری آذربایجان مردم این کشور، ملت ایران را بیشتر از برادر خود دوست می داشتند و در برابر حملات وحشیانه ارامنه، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان تکیه گاه و خانه امید خود انتظار کمک داشتند. هنگام تجاوز به خاک جمهوری آذربایجان ایران می توانست دو سیاست را در پیش بگیرد یا مداخله نظامی کند و یا سیاست بی طرفی داشته و شاهد رویدادها باشد.

در صورت مداخله نظامی، رویارویی با روسیه پیش می آمد که این موضوع با اینکه خلاف موازین بین المللی بود، از سوی دیگر، ایران نمی خواست در دو جبهه قرار گیرد و استکبار و صهیونیزم بین الملل و اشغالگران فلسطین نیز در صدد بودند تا ایران ضد صهیونیزم را به این موقعیت بکشاند که این مسأله خلاف استراتژی انقلاب اسلامی بود و آن را در معرض تهدید قرار می داد.

اما اگر سیاست مشاهده گری و بی طرفی در پیش گرفته می شد، در میان مردم مسلمان و دیندار، ادعاهای برادری و اسلامی رنگ می باخت و ایران خائن معرفی می شد. اگر این طرح عملی می شد، نه تنها اتحاد ایران و جمهوری آذربایجان عملی نمی شد، بلکه نفوذ ایران در آذربایجان تضعیف و تهدید اتحاد ایران و آذربایجان به فرصت تضعیف موقعیت ایران در آذربایجان تبدیل می شد؛ یعنی نخست، موقعیت ایران به خطر می افتاد و دوم، ایران در بین آذری ها رسوا می شد.

هم اکنون شرایط مشابه در بحرین پدید آمده و وهابی های وحشی اعزامی از عربستان مردم شیعه بحرین را قتل عام می کنند؛ مساجد را تخریب و به زنان تجاوز می کنند و حتی مقبره ها را تخریب و جنازه ها را می سوزانند. اگر ایران تحمل نکند و مداخله نظامی نماید آمریکا، رژیم صهیونیستی، اروپا و به ویژه کشورهای عربی به ایران حمله خواهند کرد، ولی اگر بی تفاوت باشد، مشکلات دیگری پدید می آید.

جمهوری اسلامی ایران چکار می توانست بکند؟ از یک سو، باید انقلاب اسلامی را که دسترنج خون هزاران شهید بود، محافظت می کرد و از طرف دیگر، نسبت به خش ارامنه خشونت های غیر انسانی تفاوت نبوده و نظاره گر کشتار شیعیان نباشد؛ بنابراین، یک سیاست بینابینی در پیش گرفته شد تا هیچ یک از معضلات دو فرضیه پدید نیاید و آن حمایت و آموزش ارتش جمهوری آذربایجان و ایجاد دسته های مقاومت و فرستادن سلاح و مهمات و تعلیمات نظامی برای ارتش این کشور و قرار دادن طرح های نظامی در اختیار ارتش جمهوری آذربایجان بود.

در مقیاسی بالا و به صورت های آشکار و پنهان، اقدامات گوناگونی از سوی ایران صورت گرفت. جوانان بسیاری از جمهوری آذربایجان برای آموزش های چریکی و پارتیزانی به ایران آمدند. ده ها ماشین سلاح برای حمایت از شهر شوشا در اختیار جوانانی گذارده شد که در آرزوی داشتن اندک تجهیزات نظامی بودند.

همچنین با موافقت حکومت وقت و با درخواست روشن جواداف و رحیم قاضی اف و برای ایجاد سیستم دفاعی، قرارگاه مشترک ایجاد شد و در این قرارگاه ها امیران و افسران اردبیلی و تبریزی با جان و دل به برادران آذری خود کمک کردند و شبانه روز برای جلوگیری از تجاوز ارامنه تلاش کردند و اردوگاه های حمایت از آوارگان جنگی تشکیل دادند.

به همین بسنده می کنم، چرا که اگر بخواهیم همه کمک ها را یادآور شویم، یک کتاب مطلب خواهد بود.

ما را متهم به صدور سلاح به ارامنه می کنند که بهتانی از روی رذالت است؛ البته ما برادران آذری خود را سرزنش نمی کنیم، چرا که زیر بمباران تبلیغاتی شبکه های جاسوسی غرب هستند و همه روزه شبهات و افتراهای بسیاری نسبت به برادران دینی خود در ایران به خورد مردم آذربایجان می دهند که طرح ها و تبلیغات آنها از رسانه ها،مطبوعات و مراکز خبری شبکه های صهیونیستی اجرا می شود.

مقامات ایران بنا به ملاحظات سیاسی، هیچ گاه این موضوعات را مطرح نکرده و بنا بر این ملاحظات خود، هیچ وقت نیز مطرح نخواهند کرد، اما من امام جمعه هستم و در کرسی خطبه نشسته ام و خواهم گفت تا به پرسش ها و شبهات برادرانم پاسخ دهم و حقایق را روشن نمایم.

اگر مسلمانان شیعه نسبت به برادران دینی خود بدبین باشند، رژیمی همچون اسرائیل با دروغ پردازی در مراکز خبری، این بدبینی را تشدید خواهد کرد. ما نه به ارامنه بلکه برای برادران دینی آذری خود سلاح و مهمات فرستادیم. مراکز آموزش نظامی ایران نه در ارمنستان بلکه در جمهوری آذربایجان قرار داشت و هزاران شاهد زنده در آذربایجان هستند که به این موضوع شهادت بدهند و اگر ذره ای انصاف داشته باشند، سخنان من را تصدیق خواهند کرد.

مشارکت مخفی ایران در آموزش نظامیان آذری، امپریالیزم غرب را به چالش انداخت و در پی اقدام تعجیلی برای مقابله با پیامدهای آن برآمدند. اقدامات تعجیلی در منطقه انجام شد و سفارشات پنهانی انجام گرفت. مقامات موساد برای مقابله با فعالیت های ایران در جبهه های آذربایجان، سفارشات لازم را صورت دادند؛ در این سفارش ها، عنوان شد که گویا ایران در صدد ایجاد هسته های حزب الله در آذربایجان است و فعالیت های نظامی ایران در جمهوری آذربایجان با فعالیت در لبنان مقایسه و موجب تشویش اذهان شد.

برای اجرای این مأموریت، این وظیفه به ولی کیچیک سپرده شد. در مدت زمان کوتاهی لایحه ای حاضر شد و به رهبری ولی کیچیک، تشکیلات خصوصی در آذربایجان دایر و لوازم مورد نیاز برای تغییر در دولت فراهم شد. برای عملی شدن طرح، نیاز به یک فاجعه و رخداد بزرگی در جبهه بود. در این مقطع بود که فاجعه خوجالی روی داد که سخن درباره این فاجعه زیاد است.
درباره فاجعه خوجالی در خطبه های نماز جمعه صحبت های زیادی کرده ام. به همین دلیل، مورد اتهام قرار گرفته ام که مثل اینکه من مردم آذربایجان را مقصر دانسته ام. انصاف داشته باشید و سیاست های افراد خائن را پای مردم ننویسید که من، نه مردم، بلکه برخی نیروها را مدنظر داشته ام.

ما این فاجعه خونین را که دل ما آذری ها را می رنجاند، به عنوان یک مسأله مهم ناموسی می دانیم که ارمنی ها مرتکب آن شده اند و در این باره، هیچ شک و شبهه ای نداریم. اما با حیله و ترفند چه کسی و چه کسانی انجام شده است؟ روس ها؟ چند روز پس از فاجعه خوجالی، ایاز مطلب اف برکنار شد.

گفته می شد، ایاز مطلب اف تحت حمایت روس هاست، ولی مثل روز روشن است که این طور نیست. این تغییرات دقیقا در نقطه مقابل حمایت روس ها قرار داشت، اما در نظر آنها به منظور قطع ارتباط ایران از جنگ قره باغ این طرح حاضر و در این بین خون مردم بی گناه خوجالی، دستمایه حیله این طرح قرار گرفت.
در پشت پرده این ماجرا، ارگنکن و موساد قرار داشت.

خدا را شکر که ژنرال های ارگنه کن که دستشان آلوده به خون هزاران مسلمان است، زیر دستان ترکیه در حال جان دادن هست. امروزه جنایات ارگنه کن که مشتمل بر هزاران صفحه است، خیانت ها را آشکار می کند، ولی بخش های مورد نیاز آن برای جمهوری آذربایجان برای همیشه پنهان باقی می ماند.

اما کیچیک و اعضای کادر ترک و آذری آن به دلیل جنایت خوجالی مورد باجویی قرار نمی گیرند. دولت آذربایجان نیز از طرح تغییرات خود به راحتی چشم پوشی کرد. شرکت کنندگان این طرح هم اکنون در مجلس ملی و ریاست جمهوری آذربایجان وظایف بزرگی بر عهده دارند. متأسفانه، اکنون برخی از مسببین فاجعه خوجالی برای برگزاری هر چه باشکوه تر سالگرد این قتل عام خونین، جان فشانی می کنند که باعث تعجب همگان می شود.

جناب آقای موسوی اردبیلی، رئیس وقت شورای عالی قضایی ایران، در زمان جنبش های مردمی به جمهوری آذربایجان سفر کرده بودند. ایشان به واسطه حاجی علی اکرام با یکی از رهبران جنبش های مردمی دیدار و راهکارهای مفیدی را در اختیار ایشان گذارده بودند. ایشان با تکیه بر تجربه هشت سال دفاع مقدس اظهار داشته بود که می توان مناقشه قره باغ را در مدت زمان اندکی حل کرد که با پاسخ: «نه» از طرف این رهبران روبه رو شده بود.

جناب آقای اردبیلی نمی دانست با اینکه مردم نقش اول در این جنبش ها را بازی می کنند، ولی دست های پشت پرده نه تنها خواستار آزادی قره باغ نبودند، بلکه هدف آنها تحریک ایران بود.

در پاسخ راهکار جناب آقای اردبیلی یکی از رهبران جنبش های مردمی گفته بود: «من فقط زمانی به ایران می آیم که تبریز را به عنوان مرکز آذربایجان اعلام کنم»! به این پاسخ دقت کنید.

مرحوم روشن جواداف که خاطره خوبی از یک افسر تبریزی که به او کمک کرده بود داشت، می گفت: پس از انقلاب و ادای سوگند توسط رئیس جمهور، ایشان خواستار نخستین دیدار رسمی با بنده شد. من می دانستم که ایشان از من درباره طرحی برای آزادی قره باغ سوال خواهد کرد. به همین دلیل، طرح جنگ و عملیات را در پوشه ای گذاشته و به دیدار با رئیس جمهور رفتم، ولی رئیس جمهور به پوشه ای که روی میزش بود، اشاره کرده و گفت: «از همکاری شما با ایران مطلع هستم. (این پوشه از اسرائیل به ترکیه و از آنجا به جمهوری آذربایجان انتقال داده شده بود). از این به بعد تمامی روابط خود با ایران را باید متوقف کنید. ما به کمک ایران نیازی نداریم. من اگر بدانم که قره باغ را می توان با کمک ایران پس بگیرم، آن را به ارمنستان تقدیم می کنم. قره باغ یک مشکل اساسی نیست و در مدت زمان کوتاهی خود به خود حل خواهد شد. جنگ ما با ایران است، ما باید خود را آماده جنگ با ایران بکنیم. دشمن اصلی ما ارمنستان نیست، بلکه فارس ها هستند».

پس از این، همه چیز تغییر یافت. در مرحله نخست همکاری ها قطع شده و از تمامی کمک ها خودداری شد و سپس بی شرمانه، همه کسانی که از ایران برای کمک در جنگ به جمهوری آذربایجان آمده بودند، زندانی شدند. شگفت انگیزتر این که آنها توسط بازجویان اسرائیل و ترکیه بازجویی و شکنجه شدند. مدت ها بعد، همه این خدمات و کمک ها خیانت قلمداد شد! افرادی که در ایران آموزش دیده بودند، بازداشت و زندانی شده و زیر شکنجه آنها وادار به اعترافی مبنی بر این شدند که آنها نه برای آزادی قره باغ، بلکه برای منافع ایران و تشکیل حزب الله آموزش دیده اند!

من می پرسم: چرا ایران که به شیعیان لبنان کمک می کند، نباید به شیعیان ساکن در آذربایجان که همسایه اش است، کمک کند؟ ایرانی که از هر کمک خود به مردم سنی فلسطین فروگذار نیست، چرا نباید به شیعیان جمهوری آذربایجان کمک کند؟ و حتی در برخی موارد متهم به کمک رسانی به ارمنستان نیز می شود. آیا این بی انصافی نیست؟ ما همیشه از اشغال قره باغ در عذاب هستیم؛ اما چه کنیم که اشخاصی چون ولی کیچیک و سایر افراد سرسپرده، دیر یا زود باید در یک دادگاه عادل پاسخگو باشند.

کشوری که قادر به باز پس گیری خاک لبنان از دست دشمنی چون اسرائیل است، آیا نمی تواند در برابر ارمنی های متجاوز که دست خالی هستند، بایستد؟ اما چه باید کرد که در نتیجه تلاش برخی افراد سودجو، یک گروه تکاور آذربایجانی که چشم طمع به وعده های روس ها داشتند، شوشا را به ارمنی ها تحویل داده و ایران را بدنام کردند!

زمانی که تأثیر ایران در خطوط جبهه معلوم می شد، گروهی از سیاستمداران دور هم جمع شدند و تحت تأثیر و فریب ترکیه و اسرائیل، فاجعه خوجالی را آفریدند و با شعار قطع دستان ایران از خطوط جبهه، بر همه کارها سایه افکندند.

امروزه دولت آذربایجان، طرح اشغال قره باغ را حاضر کرده و با کمک اسرائیل به آن سرپوش می گذارد و اجازه استقرار شبکه های جاسوسی در خاک خود و بازگشایی سفارت این کشور را صادر می کند. سیاستمداران اسرائیل نیز اعلام می کنند که جمهوری آذربایجان، بهترین سنگر برای ضربه زدن به ایران است و ادعا می کنند، هرچند ایران شیعیان لبنان را علیه اسرائیل تجهیز کرده، ما نیز شیعیان جمهوری آذربایجان را از لحاظ ایدئولوژی و سیاسی تجهیز و علیه ایران آماده می کنیم.

خیلی دردناک است که امروزه روابط توصیف ناشدنی پدید آمده بین شیعیان ایران و آذربایجان را یهودیان صهیونیست به خود نسبت می کنند. به گفته آنان، در بیست سال اخیر، میان ایران و آذربایجان، آن قدر اختلاف و تفرقه انداخته اند که تا صد سال آینده نیز سخنی از دوستی بین این دو ملت به میان نخواهد آمد.

آیا دولت جمهوری آذربایجان با تکیه بر همکاری با اسرائیل خواستار آزادی قره باغ است؟! مثل اینکه اسرائیل سلاح هایی را که هیچ دولتی به ما نمی دهد، به آنها می فروشد؟ چقدر خنده دار است! سلاح هایی را که اسرائیل به آنها می فروشد، خودشان از رده خارج کرده اند. اسرائیل مدتی به ترکیه هواپیمای بدون سرنشین فروخت، سپس معلوم شد که این هواپیماها توسط دو مرکز قابل کنترل هستند که مرکز اصلی آن در تل آویو است؛ بدین معنا که اگر روابط بین دو کشور از هم گسیخته شود، می توان این هواپیماها را به کشور بازگرداند.

چند سال پیش یک هواپیمای جنگی در ترکیه دچار سانحه هوایی شده بود که به منظور یافتن جعبه سیاه و دیگر بقایای آن از اسرائیل درخواست کمک کرد، چرا که مرکز کنترل این هواپیماها در اسرائیل بود.

کارشناسان امور ارتباطات بین الملل به خوبی می دانند که خرید و فروش سلاح بین آذربایجان و اسرائیل وجود ندارد، بلکه پول شویی است. املاکی که نیازی به وجود آنها نیست به بهای گزاف خریداری می شود که در اصل، موجب حذف میلیاردها منات از بودجه مردم جمهوری آذربایجان می شود. البته بخش کوچکی از آن به جیب سردمداران حکومت آذربایجان و بخش عظیم آن نیز به جیب نجیب زادگان نظامی یهود می رود و شرط اصلی این است که آذربایجانی ها باید سرمایه های خود را در بانک های یهودیان نگه دارند و این قانون یهودیان در بازارهای جهانی است. کسانی که در این بازی یهودیان مشارکت می کنند، آیا می توانند از این بازی بیرون روند؟!

ژنرال قدرتمند و ثروتمند نیروی هوایی آذربایجان به نام رائل رضایف را مگر چه کسانی به قتل رساندند؟! هیچ گاه پرونده این قتل گشوده نخواهد شد؛ این ژنرال که امضای میلیاردها دلار توافق را کرده بود، آخر سر، چیزی جزیی از آن را به وی دادند که به دلیل اعتراض دچار چنین حادثه ای شد.

سردمداران حکومت که چنین سرمایه های طبیعی و منابع این ملت را به گلوی یهودیان می ریزند، آیا به فکر آزاد سازی قره باغ خواهند بود؟! سردمداران حکومت آذربایجان فعلا در رویای پول های خود در بانک های یهودیان هستند و به این زودی، به فکر قره باغ و این مردم نخواهند بود... زمانی مانند محمدرضا پهلوی، بن علی، حسنی مبارک، قذافی و دیکتاتورهایی از این قبیل حساب این کارهای خود را خواهند داد.

حاج علی اکرام را داغ این دردها و مصیبت ها از پای درآورد، چون او این جنایات و خیانت ها را می دید و نمی توانست تحمل کند و به دلیل این طاقت نیاوردن ها، زبان می گشود اما خود را در زندان ها می دید.

زمانی خواهد رسید، این مردم نیز هر آنچه حاج علی اکرام درک می کرد، درک کنند و در آن روز است که روح آن مرحوم نیز آرام خواهد گرفت. زمانی خواهد رسید که این مردم نیز مانند علی اکرام پا به عرصه بیداری نهاده و برای خواست حق و حقوق خود انقلاب خواهند کرد.

امروزه کسانی هستند که در جمهوری آذربایجان، راه این مرد بزرگ را ادامه می دهند، سخنان او را آویزه گوش خود قرار داده و مفهوم حرف های وی را متوجه شده و پا در عرصه بیداری نهاده اند؛ کسانی که شعارها و خواسته های او را اعلام نموده و در زندان ها جای گرفته اند. امروز این پرچمی که توسط حاج علی اکرام برافراشته شده است، سرنگون نشده، بلکه در دست اشخاصی مانند خود ایشان محکم و استوار است.
هستند کسانی چون حاج محسن صمداف و هستند کسانی که حاضر به نوشیدن شربت شهادت در راه آزادی وی از زندان باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲۱۹
انتشار یافته: ۲۰۳
ايران بايد سياست حساب شده تر و درستي را براي حمايت از شيعيان منطقه كه تحت ظلم حاكمان غاصب وهابي كه در اصل نقاب پوشان صهيونيست هستند اتخاذ نمايد. ما كه در معرض اتهام هستيم چرا نبايد آنچه كه حق تاريخي ما است را انجام دهيم.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
که مثلاً چکار کنیم؟
درود و سلام خداوند بر سيد حسن عاملي امام جمعه روشن بين اردبيل.
ان شاء الله ملت آذربايجان كه در عهدنامه هاي ننگين تركمن چاي و گلستان توسط روسيه از ايران جدا شدند آگاه شده و در بازي غرب صهيونيست بازيگر نشوند.
واقعا مايه ننگ است كه آذري هاي باغيرت چنين سران زشت خويي را داشته باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
پس بخشی از ایران بشن تا دیگه سرات خوبی داشته باشند !
آذرخش
| United States |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
با بخشی از ایران شدن موافق نیستم.
واقعا عالی بود.
با سلام لطفا در باره قراردای که به موجب آ ن قسمت شمالی آذربایجان از ایران جدا شد و زمان انقضا آن که ظاهرا به پایان رسیده است، اطلاعاتی در اختیار کاربران سایت قرار دهید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
عزيز من در اين صورت بايستي در خصوص گرجستان ارمنستان ازبكستان تاجيكستان افغانستان عراق سوريه اردن مصر پاكستان بحرين قطر امارات و شايد كل خاورميانه ادعاي ارضي داشته باشيد!
اين تفكرات چه فرقي مي كنه با تفكر هيتلر؟
تنها راه حل، باز گردانیدن تمام مناطق اشغالی به مادر اصلی‌ خود است. به مولا علی‌(ع‌) سوگند میخورم اگر قدرتی یابم، تمام مناطق اشغالی را دوباره به مام میهن باز میگردانم. چه با زبان خوش, چه با زور.

یا علی‌ مدد.

دوستدار اهلبیت علیهم السلام - فیروزان از ملبورن.
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
شما لطف کن یک سر بیا ایران و برو در روستاهای مرزی ایران(در استان آذربایجان) یک دوری بزن و بعدا نطق بفرما.از ملبورن نطق کردن خیلی آسونه برادر.
با شناختی که از آقای سید حسن عاملی دارم ، به جرات میتوانم بگویم که ایشان تنها قسمتی از حقایق تلخ روابط ایران با ایران شمالی را گفتند.
جلب توجه برادران پان ترک که همیشه چشم خود را به واقعیت ها می بنندند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
ببخشید ایران شمالی کجاست؟؟
محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
روابط ایران با ایران شمالی

ایران شمالی کلمه جالبی است
ناشناس
| United States |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
برادران پان ترک؟ مگه پان ترک برادر هم میشود؟
مهدی
| United States |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
ایران شمالی همان کشور اذربایجان امروزیست که به زور از ایاران جدا شد.
عين حقيقت است وگر نه حتي بدون كمك ايران نه تنها قره باغ بلكه اذري ها ميتوانستند ارمنستان را بگيرند .خيانت كه توسط افراد وطن فروش به مردم اذري كرده و ميكنند بزودي به اعمال كثيف خود خواهند رسيد. اذري هاي ايران همواره دوستدار اذري ها هستند .كل جمعيت ارمنستان به دو ميليون نفر نميرسد چطور انان اذري ها را شكست دادند.
يهوديان ميخواهند همان كاري كه ايران در لبنان ميكند انان در اذربايجان بكنند ولي نميدانند كه اذري ها مخصوصا طرف ايران هشيار و بيدار هستند.
ولي سياسيون ارمنستان به خودشان خيانت نكردند درست بر عكس بزرگان اذربايجان كه هنوز دارند خيانت ميكنند. مگر شوراي ملل تصويب نكرده كه قره باغ توسط ارمني ها تخليه و باز پس بدهند پس چرا بيست سال است دولت اذربايجان موضوع را دنبال نميكنند .

انشالله بزودي دولتي انتخاب شود كه منافع اذري ها را حفظ كند. اذربايجان جزعي از كشور پارس است و بعنوان خود مختار عمت ميكند. نادر شاه وقتي اذربايجان و گرجستان را ازاد نمود مردم ان ديار گوسفند براي پيوستن به كشور مادري خود نذر كردند. خاك بر سر ادم فروشان و خاينين خداوند بزودي به حساب انان خواهد رسيد. مردم جاي خود... ياشاسين اذربايجان
پس بیخود نیست که خوانندهای ایرانی تمایلی به
گذاشتن کنسرت در اذر بایجان ندارن
کلا اذریها فارسارو دشمن اصلی خود میدونن با
توجه به سایتاو تلوزیونها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
شما احتمالا صهيونيستي که به آذري توهين بي ناموسي ميکني مگر ايران آذري هم از هم جداست که اين حرف رو ميزني اجنبي پرست کانادايي
تابناک درست بنویس "آیت الله موسوی اردبیلی"
بسیار روشنگرانه بود البته ما از یک سال تا هزار سال داغ این جنایات را به دل داشناکهای خوک صفت خواهیم گذاشت.
کاملاً درست است من در آن جنگ مشغول انتقال آذری ها بودم اگر جانفشانی ایرانی ها نبود شهر هورادیز نیز الآن در اشغال ارامنه و روس ها بود .
یک کلام:

خیلی بی حیا هستید!!
متاسفانه در ایران هیچ گونه روشنگری در مورد کشتار خوجالی وجود ندارد و شاید بالای 90 درصد حتی این اسم را اصلا نشنیده اند شایسته است حداقل اطلاع رسانی در این زمینه صورت گیرد اصلا زیبنده نیست در جمهوری چک خیابانی به اسم خوجالی باشد ولی در ایران...
عالی بود
ولی به نظر من خیانت خود شان قره باغ رابه ارامنه داد
باید از ایران الگو بگیرند با تبلیغات ضد دینی که در رسانه هایشان می کنند عملاً مردمشان را عیاش و تن پرور به بار می آورند با خوشگذرانی هم نمیشه قره باغ و پس گرفت
خاک تو سر بعضی ها ...
تابناك عزيز لطفا بي احترامي ارمني ها به مساجد را نيز بگذاريد.
واقعا مقاله خوب و پرباري بود.
به اميد روزي كه برادران عزيزمان در جمهوري آذربايجان به آغوش ميهن عزيزمان ايران برگشته و آذربايجان بزرگ،پرافتخار و هميشه سربلند و عزيز را در داخل وطن اصليمان ايران با هم تشكيل دهيم.
بسیار روشنگرانه بود. همیشه در ذهنم این سوال بود که مگر ممکن است در آن مناقشه ایران هیچ تکاپویی انجام نداده باشد؟!؟ متاسفانه اطلاع رسانی در این رابطه ضعیف بوده شاید هم تعمدا خیلی اطلاع رسانی صورت نگرفته چون جسته و گریخته شنیده بودم که به آذربایجان کمک هایی می شود. این باعث شده بود که اغلب افراد تصور کنند که ایران برای برادران مسلمان و شیعه آذربایجان که روزگاری جزو این کشور بوده اند هیچ کاری انجام نداده است. متاسفانه برخی فریب خورده و ناآگاه نیز به تبعیت از رسانه های دشمن مملکت به این مسائل دامن می زدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
قراردادهای ملیاردی و برادریمان با ارمنستان کاملا گواه این موضوع است . واقعا فکر میکنید اطلاعات باز هم باکبوتر منتقل میشود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
جناب ناشناس تو که از سياست سر در نمياري لطفا نظر نده
مهدی
| United States |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
اقای ناشناس یادت هست زمان کشتار دیپلماتها ی ایرانی در افغانستان من اون موقع سرباز سپاه بودم یادت هست یک مانور در مرزهای شرقی ایران برگزا شد .ایا فکر کردی فقط یک مانور بود و تمام شد .خبرش یک بار در اخبار ساعت 24 پخش شد و دیگر در هیچ سایتی هیچ رسانه حتی دراینترنت .به کمانم اسن متن من تنها اشاره به ان روزها باشد .تابناک حذف نکن .
lمهدی
| Netherlands |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
بچه های تابناکی این رو برای شما می نویسم .می دونستم چاپ نمیکنید مغز خر که نخوردم .اما جدا ای کاش می شد اون حماسه بچه ها رو دنیا بدونه تا دیگه این قدر حرف مفت نزنن. من توجیه ام اخوی اما حیف حیف که نباید حرف بزنیم تا دشمنای این نظام هر چی میخوان حرف مفت بزننو ادعای بزرگی کنن. پاینده باد جمهوری اسلامی ایران .وخدا سایه ولی فقیه رو از سر ما کم نکنه .اما حیف که نمیشه حرف زد.لا اقل یه میل برام بده بفهمم چی میگی.
مهدی
| Netherlands |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
ناشناس اولی با شما هستم
ببین این نظام خیلی گردن کلفت تر از اونی هست که من و تو فکر کردیم .حتما مصلحت نیست بگن .تا حالا هم که ارمنستان اذربایجان رو غورت نداده از ترس ایرانه و جمهوریه اسلامیه ببین اونا خودشون میدونن ایران یعنی چه فقط یک کلمه میگم خیلی قویتر از اونی هست که فکرشو میکنی اگر این طور نبود امریکا تا حالا هزار بار حمله کرده بود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
معلوم میشه شما از آزادی بیان خیلی میترسی . نظر هرکس برای خودش محترمه . شما دوست نداری نخون اجباری نیست . ولی امر و نهی هم نکن . یاشاسین ایران یاشاسین آذزبایجان
سلام و درود خدا بر ایران مظلوم و شیعه مظلوم
من شخصا در این راستا اطلاعی نداشتم
ای کاش اطلاع رسانی بیشتری شود تا اذهان آمادگی بیشتری پیدا کنند
اینها همه اش بهانه و دروغ است شما می نویسید ایران در جنگ قره باغ از ارمنستان حمایت کرد اسلحه و تدارکات در اختیارش ارمنستان گذاشت و در جنایات ارمنسات کاملا شریک است همه ما اینها را می دانیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
ببينم خودت تنهايي فهميدي يا کسي هم کمکت کرد
ایران از طریق مرز اصلان دوز به ارمنستان
کمک میکرد!!!؟؟؟
روسها خودشون اعترااف کردند که از طریق دریای خزر و بندر انزلی مهمات و سلاح به ارمنستان ارسال می کردند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
روسها بيجا کردند با شما من توي اون درگيري بودم ببينم اون موقع تو کجا بودي
آفرین به این روشنگری پشت تریبون جمعه باید حرفای اینجوری زد. متاسفانه باید بگم که این بدبینی ها و شایعات به خیلی از برادران ترک ایرانی هم نفوذ کرده و تحت تاثیر قرار گرفته. خودم دوستی داشتم که تو اتاقش پرچم آذربایجانو زده بود و می گفت که اینا از ما حمایت می کنن نه جمهوری اسلامی! ببینین دامنه این شایعات و نفاق تا کجاها کشیده شده.
بابا كيف كردم من اذريم وازنزديك شاهد همه اين جريانها بوديم من قسم ميخورم هرچي اينجا نوشته شده حقيقته
آفرین بر استاد عزیز جناب آقای عاملی! و درود بر روح بلند حاج اکرام.
راستش از شبیدن اینکه ایران به آذری ها هم کمک کرده است خوشحال شدم. از آنجائیکه یک انسان دیندار این حرف ها را زده است باور می کنم. اما متاسفانه شخصا از کسیکه دهها محموله از مرز اصلاندوز با کامیون شب ها به ایروان حمل کرده بود صحبت کردم...یادمان باشد سیاست کار پیچیده ای است و انسانهای دیندار را هم می شود فریب داد. مثلا به آذری ها کمک های انسان دوستانه و به ارامنه کمک های نظامی ارسال کرد.....
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
خوب باید دید این محموله ها چی بوده. اگه اصلحه از روسیه به ارمنستان میرسیده خوب پس دیگه چه احتیاجی به اسلحه از ایران بوده؟
شاید یه چیزای دیگه بوده مثل دارو یا چیزای انساندوستانه که ایران بگه ببین من طرف شما هم هستم.
ما که همه ش رو باور کردیم جون شما.
ایران به ارمنستان کمک کرده .
تابناک در مورد خط لوله گاز به ارمنستان هم مطلب بگذار .
ادم به دشمنش گاز مفت می ده ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
چه دشمنی ؟ مردم ایران از ارمنستان جز خوبی چی دیدن در عوض انواع فحاشی و بد وبیراه را از جمهوری آذربایجان شنیدند
عجب توجیه شیکی کردن...
به نظر شما ارسال گاز و ایجاد روابط اقتصادی فرهنگی سیاسی با سلاخان شیعیان علی(ع) و حتاکان به مساجد در شان نظام اسلامی است؟!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
شیعیان شرایط بهتری تو ارمنستان دارند تا آذربایجان مگه همین چند سال پیش نبود مردم رو به جرم عزاداری امام حسین تو باکو به باتوم بستند
آذرخش
| United States |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
خوب اونا هم به هرکی میخوان نفت و گازشونو میفروشن. با هر کی میخوان ارتباط برقرار میکنن (حتی با اسرائیل) پس چرا ایرادی به اون نیست؟
با به دوستی آذربایجان که از صد تا دشمن بدتره چه نیازی دازیم؟
ارمنستان قابل اعتماد تره
توی روابط هم می شه دید
مناسبات کاملا نزدیکی میان ایران و ارمنستان برقرار است و این دامنه بسیاری از داد و ستدهای اقتصادی را دربر می گیرد که جمهوری ارمنستان ایران را گزینه مناسب برای رفع نیاز های خود انتخاب کرده است و حتی قرارداد های همکاری نزدیکی فی مابین اتاق بازرگانی ارمنستان و ایران شکل گرفته است
"من فقط زمانی به ایران می آیم که تبریز را به عنوان مرکز آذربایجان اعلام کنم!" واقعا که...

امیدوارم این اظهارنظرها را جدی بگیریم، اینها بلافاصله پس از یکسره کردن کار ارمنستان به سراغ ما می آیند کما اینکه وب سایت هاشان همین حالا هم آذربایجان ما را آذربایجان ج.ن.و.ب.ی یا اشغالی می نامند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
شما نگران نباش تا زماني که من آذري ناموسم و شرفم که همون خاک وطنم ايران هست رو نخواهم بدم هيچ کس نميتونه ازم بگيرتش تازه اونهاي رو هم که از وطنم ايران گرفتم ازشون پس ميگيرم ياساشين آذربايجان
آذرخش
| United States |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
حساب پان تورکها رو از آذری ها جدا بدون. همشون در غالب آذری میان حرف میزنن، اولین چیزی هم که میگن اینه که ما تورکیم نه آذری و سعی میکنن آذری ها رو هم جهت با خودشون کنن. همش هم از مظلومیت دم میزنن و اینکه قربانی نژاد پرستی فارسهان. در سایت گل همه شون جمعن.
باید پان ترکیست ها و کسانی که باورهای نژادپرستانه دارند را منزوی کرد و دست شان را رو کرد.
هميه اطراف ايران زمين جزئ ازامپراطوري پهناور ايران بودهاند بايد انها را به طرف خودمان بياوريم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
اگر یه موقعی مردم مقدونیه همچین تفکری داشته باشن چیکار کنیم ؟ یا عربها ؟
چند ماهه دیگر منافقین پایگاه اشرف قراره به جمهوری آذربایجان نقل مکان کنند . اون وقت خوندن اظهار نظر جات بعضی ها خیلی جالب میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
از نظر استراژي به نفع ماست نه به به ضرر چون خواه ناخواه منافقين لاشه اش هم دارد از بين ميرود
تحقیق زیادو مطالع ه می خواهد حقیقت به این راحتی به دست نمی اید
جمهوری آذربایجان توی جنگ شکست خورد و این همه گنده گویی می کنه اگر پیروز شده بود چه می گفت؟ به نظر من ارمنی ها کنترل این مناطق را در دست داشته باشند برای ایران بهتر است لا اقل حد و حدود خودشون رو می دونند
لطفا" این را به آقای امام جمعه ارسال کنید:

"
ایران مهم ترین کشور همسایه ماست. این مطلب را سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان در مصاحبه با نشریه "پروفیل" بیان کرده است.
به گزارش "news.am" ارمنستان، رئیس جمهوری ارمنستان در مصاحبه خود عنوان کرده است. "شرایط به گونه ای رقم خورده است که امروز تماس ما با جهان خارج از طریق گرجستان و ایران برقرار می شود. در اوایل دهه 1990 میلادی هنگامی که شرایط نا آرامی در گرجستان برقرار بود اگر راه ایران وجود نداشت قیمت کالاها در بازار ارمنستان چهار تا پنج برابر افزایش می یافت. علاوه بر این ایران کشور غنی از لحاظ منابع انرژی است. ارمنستان فاقد این منابع است و ما روابط بسیار نزدیک و گرمی در این زمینه داریم."
به اعتقاد سرکیسیان ایران مواضع بسیار متعادلی در قبال مسئله قره باغ اتخاذ کرده است. او اضافه کرده است. "شما می دانید که جمهوری آذربایجان در چارچوب سازمان کنفرانس اسلامی سعی در مطرح نمودن این مناقشه به عنوان مشکل مذهبی دارد. در این مورد این موضوع را می توان به آسانی انکار کرد زیرا ارمنستان روابط بسیار عالی با ایران دارد. همچنین ما دلایل بسیار زیاد دیگری نیز برای همکاری با ایران داریم. این همکاری ها امروز بیشتر در زمینه اقتصادی و انسانی در حال توسعه هستند."
خیلی خوب بود. امیدوارم این روشنگریها زودتر انجام می شد. لطفا این گونه ادامه دهید تا برای مردم عالم بهتر معلوم شود که نظام جمهوری اسلامی ایران یک کشور ارزشی و آرمانی است و همواره حامی انسانها، مسلمانان واقعی، شیعیان و مستضعفان بوده و هست و مخالف زور و استعمار و صهیونیزم است. و چهره کریه و زشت صهیونیزم، غرب و سایر همدستانشان بر ملا شود. بنده خودم در آن زمان در مرز پارس آباد شاهد کمک های عزیز کشورمان بودم. این روشنگریها باعث می شود مردم خوب کشور آذربایجان و نیز برخی هموطنان اذری به وجود و اقتدار چنین نظام اسلامی ایرانی بیشتر افتخار نمایند. ممنون
مهم نیست چه کسی هستیم و کجاییم مهم اینه که عدالت و انسانیت برقرار باشد که البته مقوله سیاست با دو مقوله مذکور منافات دارد یعنی سیاستمدار عادل وجود ندارد یا سیاستمدار بشردوست وجود ندارد و باید دانشمندان عادل و بشردوست در دنیا مدیریت کنند.
خداوند شاهد اعمال ما شیعیان علی است ودر روز قیامت در باه عمل و. وظیفه ما مسلمانان به همدیگر قضاوت خواهد کرد وای بر آن روزمان به خدای بزرگ چه جوابی خواهیم داد
مردم ایران فلسطین را بااسم کوچه ها اش می شناسند اما متاسفانه اسم خوجالی به گوش حتی اردبیلیها هم نرسیده چرا؟
یک اذربایجان مقتدر و مستقل واقعا خواست برادران عزیز فارس ما باشد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
مستقل از اجانب و جز ايران بله ولي غير از اين نه حالا برو براي بچه محلاتون تعريف کن
ايراني
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
من فكر نميكنم بعد اين همه فاصله كه بين ايران و جمهوري آذربايجان بوجود آمده ايران دوست داشته باشه آذربايجان مقتدر رو در آن سوي مرزش ببينه و همين تور آذربايجان همه دوست نداره پيشرفت ايران رو ببينه اين يك واقعيت و خيلي بايد تلاش بشه تا مشگلات رفع بشه.
آذرخش
| United States |
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
خیلی خوب، به آذربایجان مسقل و مقتدر (انشاءالله، اگه مردمش اینطور میخوان)، ما که بخیل نیستیم.
اما ما یک وجب از خاکمونو به کسی نمیدیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
آذرخش خان این خاک و کی به اسمت کرده ؟
سابقه تابناک در دشمنی با آذربایجان و ترکیه برای ترکهای ایران محرز شده است و این مطالب نمی تواند تاثیری در کتمان حقیقت حمایت از ارمنستان از جانب ایران داشته باشد.به امید آزادی قره باغ بدون نیاز به ایران.
پاسخ ها
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
با عیاشی و بی غیرتی نمی توان از کشور دفاع کرد
آذربايجان يا آذر آبادگان نامي كاملا پارسي به معناي سرزمين آتش يكي از چهار سرزمين مقدس در دين زرتشتي و ايران پيش از اسلام.تا زمان شاه عباس اول زبان و گويش اكثر مردم پهلوي آذري (نزديك به تاتي است) بوده است.براي آگاهي بيشتر رجوع به كتابهاي آذربايجان و اران نوشته عنايت الله رضا و زندگاني شاه عباس اول تاليف نصر الله فلسفي.به اميد بازگشت آذربايجان شمالي و تمام سرزمينهاي از دست رفته به مام ميهن ايران.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
آقای رسولی ؛ یه زمان کل دنیا به زبانهای پارسی میانه , پارسی آذری , پارسی دری و ... حرف میزدن . بعد مغولها اومدن یکی ترک شد و یکی عرب شد و .... . خیلی جالبید شما شونیستها . آخرش هم یکی مثل شاه عباس باید شما رو آدم کنه . با این نوع فکر کردن ایران عزیز رو به باد میدید
سیاست پدر و مادر نداره ! همه این حرفها فیلمه!
ایران نباید بین دعوای آذربایجان و ارمنستان طرف یکی از آنها را گرفته و بر علیه دیگری اقدام کند چون هم آذری ها و هم ارمنستانی ها در اصل از اقوام گذشته ایران هستند که توسط روس ها از ایران جدا شدند. ایران باید تلاش کند پیشنهادی در مورد قره باغ به آذربایجان و ارمنستان ارائه کند که متضمن اداره و سرپرستی نوبتی قره باغ از سوی هر دوی آنها باشد به این ترتیب که مثلا 5 سال قره باغ توسط آذری ها اداره بشود و 5 سال توسط ارامنه. ضمن این که هر دو گروه اجازه اقامت و کار در قره باغ را داشته باشند و از نظر قانونی برابر باشند. اگر این کار را بکنند دیگر نیازی به جنگ و خونریزی نیست و هر دو گروه هم به شکلی خود را صاحب قره باغ حس خواهند کرد و دعوایی با هم نخواهند داشت. ایران هم می تواند همیشه نقش داور و ناظر را برای اجرای درست چنین طرحی در قره باغ ایفا کند. به این ترتیب ارامنه و آذری ها درست مثل ایران که با هم در صلح و آرامش زندگی می کنند در آنجا هم با هم برادرانه زندگی خواهند کرد.
به نظر من ايران بين دو راهي آذربايجان و ارمنستان به اشتباه راه ارمنستان رو انتخاب كرد اگر ايران جانب آذربايجان رو ميگرفت ارمنستان تو جنگ با آذربايجان شكست ميخورد .
تابناک دوباره داری چرند میگی میشه بگی کشور اسلمیمون بد از اشغال قره باغ با حمایت روسها و با فرض کمک نکردن ایران به ارامنه چه اقدامی برای برگشتن این بخش از خاک آذربایجان انجام داده؟ حتما باید اشغالگر صهیونیست باشه تا سینه چاکان اسلام ناب محمدی بریزن تو خیابون شما حتی راجب قتل عام مردم هم صحبت نمی کنین علاوه بر این نفت و گاز ارزان قیمتم تقدیم ارمنستان میکنین .تابناک جون دم خروست زده بیرون جمش کن . خودتی بابا .
باسلام درود بر حجت الاسلام «سید حسن عاملی»، نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه اردبیل
و درود بر تابناکیان
الحق که خوب گفته الان در جمهوری آذربایجان همه این تفکرات هست هفته گذشته در تاکسی که از اهالی فرباغ هم بود این مسائل مطرح بود آخر سر به سیم آخر زدم گفتم آنچه در تلویزیون و مطبوعات و سایت ها است دروغ و حتی تو هم دروغ میگوئی در آنجا این کار برایم خطر آفرین بود ولی دلم برای زحمات ایران سوخت از اطلاع رسانی نهراسید . علت محبوبیت جناب دکتر احمدی نژاد در بین ملل مسلمان بیان واقعیتها بود سی سال به ملتها مطرح می کرند که ایران دروغ می گویدبا اسرائیل رابطه پنهانی دارد ولی این معادلات را جناب دکتر به نفع ایران عوض کرد . از پان ها نترسید شما مطالب و واقعیت ها را بگوئید تا دست آنها خالی شود واین اسلحه را هم از دست آنها بگیرید. و ملت مسلمان آذری هم خیانت ها ی سردمداران خود را بدانند. بدانند وقتی در قانون اساسی بیاید که تا کشور در حال جنگ است انتخابات ریاست جمهوری انجام نخواهد شد !!! یعنی مسئله قره باغ حل نخواهد شد. متشکرم
به همه هموطنان توصیه میکنم که به هیچ وجه سراغ این سایت ورزشی که اسمشو نمیبرم و یکی از مواهب طبیعت است، اصلاً نروند و هیچ کامنتی هم آنجا نذارن چون فقط دربست شده سایت پان تورکها. اگه کسی به حساب بانکی این سایت در خارج ایران رسیدگی کنه احتمالاً متوجه حواله های بانکی سرسام آور از ترکیه به جسابش خواهد شد.
تمام کامنتهای ضد ایران رو چاپ میکنه اما اگه یه کامنت مخالف اونا بدی چاپ نمیکنه. مثلاً همین دیروز یه تیتر زده بود از تیم سپاهان مقابل بنیادکار ازبکستان که هیچ کامنتی از تورکها نبود! من هم که میدیدم پان تورکها چقدر سنگ سپاهان و کلاً اصفهان رو در برابر تهران میزنن و دم بدم شعار میدادن زنده باد اصفهان زنده باد آذربایجان و خودشون رو بظاهر طرفدار اصفهان وانمود میکنن که بخیال خودشون بین اصفهانی ها و تهرانیها اختلاف بندازن ،گفتم خوب ببینیم حالا از اصفهان در برابر ازبکستان چی میگن؟ پس یه کامنت دادم به این مضموم " چرا تورکها ساکتن؟ میخوایم ببینیم نظرشون در مورد این دو طرف چیه؟" تا حالا دو بار چنین کامنتی دادم و چاپ نکردن. در حالیکه این سایت تمام توهین های پان تورکها بما را چاپ میکنه، یه چنین کامنت معمولی مؤدبانه ای رو چاپ نمیکنه چون دست پان تورکها رو رو میکنه.
این را میگم که هموطنان دشمن این آب و خاک رو که در شکلها و لباسهای مختلفی منجمله ورزشی در اومدن خوب بشناسن.
. داداش من رشد اقتصادي آذربايجان هر سال بيشتر از روز قبل شده است. يك روزي هزار منات آذربايجان را 1000تومان مي خريديم الان يك منات آذربايجان شده 1240تومان!!؟ تو رو خدا بذاريد مردم زندگي شون رو بكنند!
به باورگفتم اي باورتوراباورنخواهم كرد
رئیس جمهور پیشین ارمنستان:
اگر کمکهای ایران نبود، ارمنستان نابود میشد.
ياشاسين عاملي بي و ياشاسين مسلمان آذربايجان ايرانلا بيريرده
درود بر همه ایرانیان شرافتمند که به درستی لزوم الحاق ایران شمالی یا "اران و شروان تاریخی" به ایران را یاد آوری کرده اند. فراموش نکنیم که هدف تجزیه طلبان ضد ایرانی یا به اصطلاح پان ترکیست از توهین و فحاشی به فرهنگ ایرانی و زبان پارسی تنها و تنها پراکندن تخم کینه بین آذری های غیور با دیگر هم وطنان خودشان است. حساب مردم شمال ارس که با شستشوی مغزی روس ها نام سرزمینشان را آذربایجان نامیدند تا بعدا به تمامیت ارضی ایران ادعا داشته باشند وبا کمال وقاحت تعلق تاریخی سرزمینشان و فرهنگ مشترکشان با سایر ایرانیان راکتمان می کنند و با افتخار خود را از نسل چنگیز خان و مغول تبار به شمار می آورند را از مردم آذربایجان واقعی به مرکزیت تبریز باید جدا کرد.کسانی که در نظر های بالا منفی داده اند از همین قماشند ولی من به عنوان یک آذربایجانی واقعی به ایرانی بودنم افتخار می کنم و آرزوی بازگشت سرزمین های از دست رفته آن سوی ارس را دارم و امیدوارم هم زبانان آن سوی ارس به هویت ایرانی خود باز گردند.
همیشه همینجوری بوده......جمهوری اسلامی دستشو تا آرنج عسل کنه بذاره تو دهنشون آخرش گاز میگیرن .....قبول نداری یادت بیاد بوسنی رو ...... جیبوتی رو ....... افغانستان رو ...کردستان عراق رو.... آذری ها رو ببین ..... متاسفانه آدم هم نمیشیم باز داریم همون قصه رو سر بحرین تکرار میکنیم مطمئن باشید بحرین هم آبها از آسیاب بیفته کسی که بده ماجرا میشه ما هستیم.....متهم به حمایت از آل خلیفه میشیم ..... بابا ولشون کنید هر کاری دلشون میخواد بکنن به ما چه ؟ یه فیلسوفی گفته .....لطف دائم حق ایجاد میکنه ....یعنی شما لطف میکنی اون فکر میکنه حقش بوده شما حقشو دادی و وظیفت بوده.... چه وظیفه ای؟؟چه کشکی؟؟ من اعتقاد دارم تو اون دنیا دولتمردان ما رو بابت کمک نکردن به مردم بحرین و غزه ولبنان مواخذه نخواهند کرد ولی مطمئنن بابت گناه یک جوان بیکار که براثر بیکار مرتکب گناه شده مواخذه خواهند کرد ....بابا با روانمون بازی نکنید مگه وقتی صدام شهرامون رو بمبارون میکرد یکی از اینا رفتن جلو سفارت عراق پرچم اتیش بزنن یا اعتراض کنن؟؟؟؟
سلام یک مساله جالب درباره آذریها آن است که آذری ها( اعم از آذربایجان غربی شرقی و البته شمالی) اصالتا ایرانی هستندو زبانشان در دوران حکومت ترکها عوض شده است و نژاد آن ها غیر از ترک های ترکیه و ... است.
اگه ايران بخواد ميتونه موضوع قره باغ رو خيلي راحت حل كنه اما موضوع اين كه ايران بعد از اين كه جمهوري آذربايجان به تجزيه طلب ها در ايران كمك كرد ديگه ايران شمشير رو از رو براي جمهوري آذربايجان بست پاش هم بيوفته وضع رو از اين هم بدتر ميكنه براي جمهوري آذربايجان .
دوستان عزیز من یک ارمنی هستم . واقعیت این است که که ایران در جنگ قره باغ از ارمنستان حمایت کرده و در حال ادامه این حمایتها میباشد . من زیاد از سیاست سر در نمیارم ولی حتماً این طوری به نفع ایران بوده که از ارمنستان حمایت کنه .
محض اطلاع امام جمعه محترم
خبر زیر مربوط به چند ساعت پیش است:
سفارت ایران در ارمنستان امروز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که مناقشه قره باغ کوهستانی باید بر اساس گفتگو، بدون استفاده از زور و احترام به حق تعیین سرنوشت خود حل و فصل شود. بنا بر گزارش رسانه های ارمنستان، سفارتخانه ایران در ارمنستان به اصل احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها اشاره ای نکرده است.
قره باغ همیشه متعلق به ارمنستان بوده است و ارامنه در جنگ قره باغ فقط زمینهای اجدادی خود را از دولت آذربایجان پس گرفته اند. دولت آذربایجان خیلی کوچکتر از انست که بخواهد درگیر جنگی دیگر گردد.از طرفی روابط ایران و ارمنستان در حال حاضر در شرایط بسیار عالی میباشد.چون 1- ارمنستان مساجد شیعیان را در داخل کشور خود ویران نمیکند 2- ارمنستان حقوق زنان مسلمان را پایمال نمیکند و مانند دولت آذربایجان به جان زنان محجبه نمی افتد 3- ارمنستان بر خلاف دولت کثیف آذربایجان پایگاهی برای منافقین ، صهیونیستها و آمریکایها نمیباشد که مرزهایش را در اختیار آنها برای ضربه زدن به ایران اقرار دهد...و هزارن دلیل دیگر........
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی