بازدید 7922
۲

نان «نمکی‌»های گلستان آجر شد

کد خبر: ۱۶۲۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۰ 03 May 2011
با اجرای دور دوم هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت آرد و نان، کاسبی نمکی‌های گلستان بیش از پیش کساد شده و بساطشان یکی از پس از دیگری در حال برچیده شدن است.

به گزارش خبرنگار مهر گرگان، در مدت یک هفته از آغاز دور دوم تعیل قیمت نان و افزایش 13 درصدی آن در گلستان، نان خشک و ضایعات نان در سفره گلستانی‌ها کمتر یافت می‌شود و در این بین بیش از همه نمکی‌ها متصرر شدند.

اصلاح قیمت آرد و ابتکار عمل ایجاد شده برای نانوایی‌ها، فضای مناسبی برای بهبود کیفیت و حرکت به سمت تولید نان‌های متنوع و با ارزش غذایی بالا‌تر را ایجاد کرده است و کیفیت نان را در این منطقه نسبت به قبل تا حدی افزایش داده است.
 
تا پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، به دلیل ارزان بودن نرخ نان و نامرغوب بودن کیفیت آن در برخی خبازی‌ها، موجب می‌شد تا بخشی از نان تولیدی در گلستان صرف مصارف غیرانسانی از جمله خوراک دام تبدیل شود.
 
قبل از اجرای هدفمندی یارانه ها، نان نمکی‌های استان در روغن بود و برخی از این افراد، جمع آوری و فروش نان خشک را به عنوان شغل با ثبات برای خود و فرزندانشان انتخاب کرده بودند.
 
بر اساس اعلام کارشناسان هر دو قرض نان حدود 900 گرم وزن دارد و پیش از هدفمندی یارانه‌ها، تهیه نان به عنوان خوراک دام با قیمت هر قرص 100 تومان، حدود کیلویی 200 تومان برای دامداران هزینه داشت.
 
این درحالی است که هزنیه تهیه خوراک دام برای دامداران به ازای هر کیلو 240 تومان است و پایین بودن نرخ نان از جمله دلایلی است که برخی دامداران را برای خرید نان و صرف آن برای خوراک دام ترغیب می‌کند.
 

 
اکنون با اجرای دور دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت نان قلاچ به 225 تومان به ازای هر قرص در گلستان، قیمت هر کیلو نان به حدود 500 تومان رسیده است که این میزان بالاتر از قیمت خوراک دام است.
 
از سوی دیگر، صرفه جویی هم استانیها و کاهش قابل توجه میزان ضایعات نان سبب شده تا مصارف غیرانسانی نان در استان تا حد قابل توجهی کاهش یابد و این برکت خداوندی حیف و میل نشود.
 
همچنین به تاکید کارشناسان، حجم بالای خرید نان توسط خانوار‌ها که اصولا بیش از نیاز مصرفی آنهاست در کنار روشهای نامناسب نگهداری نان در منزل موجب می‌شود که بخش قابل ملاحظه‌ای از این کالا ضایع شود و اکنون به برکت هدفمندی یارانه‌ها و تعدیل قیمت‌های آرد و نان، حجم بالای خرید نان از سوی خانوارها کمتر شده است.
 
برخی خبازان گلستانی نیز بر این باورند که پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، مردم برای نان ارزش چندانی قائل نبودند و خیلی حیف و میل می‌شد و نان به سمت دامداری‌ها و نان خشکی‌ها سوق می‌یافت.
 
به اعتقاد این عده، اما هم اکنون سطح مصرف مردم کاهش یافته و نه اینکه مردم مصرف نکنند بلکه مردم به‌اندازه نیاز روزانه خرید می‌کنند.
 
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: در مرحله اول هدفمندی یارانه ها، با حمایت و مدیریت مردم حدود 15 درصد در حوزه آرد و نان استان صرفه جویی شده و بدنبال آن، ضایعات نان نیز در این استان به حداقل ممکن رسیده است.
 
سید حمید رضا میرآفتاب گرگان افزود: مهمترین اتفاقی که با اجرای این قانون در حوزه آرد و نان استان افتاد، مدیریت مردم بر مصرف آرد و نان خود بوده است.
 
وی ادامه داد: با پرداخت مبالغی به عنوان یارانه نان به مردم از سوی دولت، مصرف نان و آرد آنها مدیریت شده است و این مسئله باعث شده براساس نیاز روزانه خود نان خریداری کنند و به دنبال نان با کیفیت بالا باشند.
 
میرآفتاب خاطرنشان کرد: درآمد حاصل از صرفه جویی‌های صورت گرفته بر اساس قانون و ضوابط حاکم بر قانون هدفمند سازی یارانه ها، صرف بهبود زیرساختهای تولید و نگهداری گندم و تجهیزات کشاورزی سراسر کشور می‌شود.
 

 
اکنون به ازای هر 840 نفر گلستانی یک واحد خبازی وجود دارد و در برخی مناطق یک واحد و برخی دیگر حدود 20 نانوایی دارد که توزیع و پراکندگی این واحدها نامناسب است.
 
همزمان با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها قیمت انواع نان در استان گلستان بین 12.5 تا 13 درصد افزایش یافت.
 
به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، بر اساس اعلام مدیرکل دفتر هماهنگی اقتصادی استانداری گلستان، نرخ نان بربری به ازای هر قرص 250 ریال و نرخ نان لواش 100 ریال افزایش یافت.
 
یدالله وفایی گفت: با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از اول دیماه سال قبل، قیمت انواع نان و آرد تغییر یافت و در مرحله اول قانون هدفمندی یارانه ها،هر کیلوگرم گندم به قیمت 250 تومان تحویل کارخانجات آرد شد و هر کیلوگرم آرد نیز به قیمت 300 تومان به خبازان تحویل داده شد.
 
وی خاطرنشان کرد: بر آن اساس، قیمت هر قرص نان بربری 200 تومان، لواش 75 تومان و سنگک نیز 300 تومان شده بود.
 
به گفته وفایی، در مرحله دوم که اصلاح قیمت گندم و آرد مطرح شد، قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان 360 تومان تعیین شد و قیمت آرد نیز متناسب با قیمت گندم تعیین شد.
 
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان بیان داشت: در مرحله دوم تصمیم بر این گرفته شد که مبلغ یارانه‌های نان حدود 25 درصد معادل هزار تومان در ماه افزایش داده شد.
 
وی عنوان کرد: این تغییرات باعث شد که قیمت نان نیز تغییر یابد و  حدود 12.5 تا 13 درصد در قیمت نان تغییر حاصل شد.
 
وفایی افزود: بر اساس نرخ مصوب قیمت نان بربری از 200 تومان به 225 تومان و هر قرص نان لواش نیز از 75 تومان به 85 تومان افزایش یافت.
 
گلستان دو هزار و 35 واحد نانوایی دارد که 10 درصد آن آزادپز، 935 واحد خیازی روستایی، 700 واحد شهری است و در حال حاضر 93درصد نانوایی‌های گلستان نان قلاچ (بربری) و هفت درصد بقیه سنگک، لواش، تافتون، محلی و انواع دیگر پخت می‌کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
نان نمكي ها آجر شد و دامداريها بيچاره چون بايد علوفه را سه برابر قيمت نان خشك بخرند. خدا بخير كند
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی