بازدید 14961
محسن رضایی در برنامه جهش:

ضرورت قناعت در مصرف است، نه در تولید؛ علما کمک کنند

مسلمان باید به دنبال تولید و درآمدزایی باشد و کسی می تواند ادعای زهد نماید که دنیا را داشته باشد، ولی ثروتش را در راه خدا مصرف کند/ من از علما و مراجع می خواهم، به داد اقتصاد ما برسند و فرهنگ نادرست استعماری را که به جان مردم ما افتاده است، رسوا کنند/ زهد این نیست که کار نکنیم و به دنبال تولید ثروت نباشیم/ نرخ سود بانکی، نرخ برابری ارز و... همه به ضرر تولید است.
کد خبر: ۱۶۰۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۴ 25 April 2011
شب گذشته، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «جهش» که از ساعت 21:30 از شبکه 4 سیما پخش شد، درباره موضوعاتی همچون الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، تعریف جهاد اقتصادی، ضرورت نامگذاری سال 1390 و الزامات تحقق آن گفت وگو و به تحلیل شرایط اقتصادی امروز ایران و موضوع جهاد اقتصادی پرداخت.

به گزارش «تابناک»، محسن رضایی، با واکاوی برخی عوامل و رفتارهای سوء در عرصه اقتصاد کشور، نیاز اساسی کشور را تحول اساسی در نوع نگاه به اقتصاد و تغییر فرهنگ و رفتارهای اقتصادی نظام و مردم دانست.

وی با تأکید بر اینکه ملت ایران در عرصه های دفاع، سیاست و تثبیت ساختارهای سیاسی نظام پیشرفت چشمگیری داشته، گفت: اما در اقتصاد هنوز حرکت نکرده است و من بر این باورم در سی سال گذشته، هرچند پیشرفت بسیاری در حوزه های گوناگون و حتی اقتصاد انجام شده، ولی این کار تمام نیست و باید حرکت ادامه یابد.

رضایی با تأکید بر اینکه طبق آموزه های ناب اسلامی، مسلمان باید به دنبال تولید و درآمدزایی باشد و کسی می تواند ادعای زهد کند که دنیا را داشته باشد اما به آن اعتنا نکند و ثروتش را در راه خدا مصرف کند، افزود: من از علما و مراجع می خواهم که به داد اقتصاد ما برسند و فرهنگ نادرست استعماری که به جان مردم ما افتاده است، رسوا کنند. زهد این نیست که کار نکنیم و به دنبال تولید ثروت نباشیم.

فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس، با اشاره به اینکه قناعت در مصرف است نه در تولید، گفت: علما باید وارد شده و ارزش های فرهنگ اقتصاد اسلامی را دوباره تعریف کنند. اسلام به تولید تکیه دارد و ما می توانیم الگوی اقتصاد اسلامی را به جهان نشان دهیم.

وی ادامه داد: فرهنگ با حرف درست نمی شود؛ با رفتار درست می شود. امثال ما که اهل جنگ بودیم، اگر رفتارمان تغییر کند و ارزش های آن زمان را فراموش کنیم، نمی توانیم با مردم رابطه برقرار کنیم و برای همین، ترویج فرهنگ انقلابی باید با رفتار همراه باشد.

بنا بر این گزارش، اهم نکاتی که در این برنامه طرح شد، به شرح زیر است:

ـــ در ایران به اندازه آلمان در صنعت سرمایه گذاری شده است؛ اما بهره وری این کشور را نداریم.

ـــ رشد اقتصادی باید همانند رشد فزاینده تولید علم در کشور به بالای 5 و به 8 درصد برسد، ولی اکنون این رشد نزدیک یک درصد است که در این حالت، نمی توان بهره وری مورد انتظار را در تولید ثروت داشت.

ـــ در ایران، هفت میلیون نفر بیکاری خودخواسته دارند و سه میلیون نفر دچار بیکاری اجباری هستند.
 
ـــ در ایران بهره وری پایین است و مردم نشاط کاری ندارند اما در کشوری مثل تایوان یا سنگاپور، دولت خانه های مردم را نیز به یک کارخانه تبدیل کرده و مثلا خانواده ها کیت های الکتریکی را در منزل مونتاژ کرده و به کارخانه ها می فرستند.

ـــ ایران به نسبت کشورهایی که با آنها سنجیده می شود، مانند عربستان و ترکیه از برتری های بیشتری مثلا در تولید علم و... برخوردار است، ولی چون این برتری ها نتوانسته در تولید ثروت و افزایش بهره وری اقتصادی به کار آید، اقتصاد این کشورها را ندارد.

ـــ ما سر چهار راه اقتصاد منطقه هستیم و می توانیم تنها از انبارداری میلیون ها دلار پول به دست بیاوریم، یا مثلا عسلویه می تواند به تنهایی در سال نزدیک صد میلیارد دلار صادرات گاز داشته باشد.

ـــ سی سال پیش درآمد سرانه ما از کره جنوبی بیشتر بود، ولی امروز درآمد سرانه آنها دو برابر ماست و حال پرسش اینجاست که چرا ما نمی توانیم از این همه منابع بهره برداری کرده و اقتصاد کشور خود را جلو ببریم.

ـــ نفوذ ایران وقتی در منطقه کامل می شود که کالای ایرانی در کشورهای منطقه مصرف شود، فناوری ایرانی به آنها صادر شود. ما وقتی بیشتر قدرتمند می شویم که اقتصادمان قدرتمند شود، آن وقت آمریکا مجبور خواهد شد از در دوستی با ما وارد شود، در حالی که اکنون چون آنها ما را ضعیف می پندارند، فشار وارد می کنند که پیشرفت نکنیم.

ـــ اقتصاد ما روح ندارد، کارگر ما با جان و دل کار نمی کند. دولت باید به مردم کمک کند که از این خمودگی بیرون بیایند با این کار مردم از عقب ماندگی و بیکاری نجات پیدا کرده و به تولید فکر خواهند کرد.

ـــ در کشور ما وقتی کارخانه ای دچار مشکل می شود، کارگر بی خیال است، ولی در شرکتی مثل میتسوبیشی ژاپن وقتی شرکت دچار مشکل می شود، به جای رییس، چند نفر از کارگرها سکته می کنند. این به دلیل آن است که کار برای آنها دارای نشاط است و اقتصاد آنها دارای روح است.

ـــ نرخ سود بانکی، نرخ برابری ارز و... همه به ضرر تولید است.

ـــ باید از ظرفیت مدیریتی 150 هزار بچه های جهادی که با جان و دل در زمان جنگ در جبهه و بعد در روستاها کار می کردند، استفاده کنیم تا فرهنگ اقتصادی جدید را ایجاد کنند. اقتصادی که بر تولید استوار است و روح دارد.

ـــ دولت از ظرفیت هنرمندان برای ترویج فرهنگ اقتصاد اسلامی عدالت محور و توسعه گرا استفاده کند.

ـــ دستمزدها در کشور ما از یک طرف زیاد است، چون بهره وری پایین است و از طرف دیگر کم است، چون زندگی یک خانواده را تأمین نمی کند.

ـــ ارقام بودجه امسال، بسیار بالاست و اگر درست توزیع نشود، می تواند تورم ایجاد کند، ولی اگر درست توزیع شود، تولید را افزایش می دهد.

ـــ وقتی پول را از بانک دور می کنیم، وارد بازار بورس شده و حباب کاذب ایجاد می کند یا این که وارد بازار طلا شده و افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت. باید درباره بانک ها با تدبیر و اندیشه حرکت کرد تا کمک کننده تولید باشند، نه این که مانع جدید پدید آورد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰۶
برادر محسن لطفا يك راهكار ارائه بده كه قابل پيگيري و اندازه گيري باشه. شما رو خدا ديگه شما يك سري حرفهاي كلي و شعاري نزن. ازمرد عمل، عمل انتظار ميره نه حرف!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
مگه رضایی دولت دستشه که کاری بکنه.این بیچاره ها فقط می تونند تذکر بدهند و روشنگری کنند.دیگه وظیفه دیگران است که کار کنند
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
مثل این می ماند که به استادت توی دانشگاه بگویی حرف نزن و برو مشکلات را حل کن.هر کس می داند باید حرف بزند و نباید از کسی که اختیار دولتی ندارد توقع اجرایی داشت
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
فکر کنم باید این مطالب رو مجددا بخونی. بیشتر مطالب راهکار بود دیگه. ولی کو گوش شنوا
"در کشور ما وقتی کارخانه ای دچار مشکل می شود کارگر بی خیال است" علّت عدم توجه به مدیریت منابع انسانی است وقتی کارگر فقط کارگر است و کار میکند تا حقوق روزانه رابگیرد و هیچ پشتیبانی از طرف صاحب کار وقتی که مشکل دارد نمیشود او هم مشکل صاحب کار را مشکل خود نمیداند حاج محسن برو ببین چگونه کارفرمای ژاپنی کارکنان خود را حمایت میکند
پاسخ ها
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
اینکه کارفرما به فکر کارگر نیست، حرف درست و منطقی است اما مشکل کارفرما بیشتر از اینکه مشکل کارفرما باشه مشکل کارگر هست و اینطور نیست که کارگر بی خیال باشه ! چون با بروز مشکل برای کارفرما کارگر هم به اخراج و بی کاری نزدیک میشه
محبی
| China |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
سلام
با اینکه دل خوشی از آقای رضایی ندارم ولی این سخنان بسیار کارشناسانه و مهم و کارساز است. البته برای طرح آن 32 سال دیر شده و دیگر کارخانه ای نمانده که حضرات متوجه آن شوند. از تولیدفقط نوع فرمایشی آن یعنی فقط سمند مانده و بس . وقتی دولت همه بدهی هایش را از تولید کننده مطالبه میکند بدیهی است نه کارآفزین حقوقی دارد و نه کارگر . بجز ایران دولت ها از تولید حمایت میکنند و در ایران دولت ها از تولیدکننده گذران امور میکنند . تعطیلات زیاد و بهره وری کم و بهره بانکی کمرشکن و مالیاتهای بی ضابطه از یکطرف و قاچاق و واردات کم هزینه و غیرمسئولانه از طرف دیگر و سود اوراق مشارکت معاف از مالیات مجالی برای ادامه تولید نمیگذارد چه رسد به رفاه و حمایت .
یادمان باشد این فرمان امام(ره) را که: بروید بدنبال اینکه تولیدکنید و مملکت مستقل داشته باشید .
حال این شما و گلاب و میوه و تخم مرغ وسیر و گردو و عسل و فرش چینی ! لطفا سری به شهرکهای صنعتی اطراف خودتان بزنید . آیا در ایران از تولید جز بدهی به بانکها و دولت اثری مانده که برسر رفاه کارگر یا کارآفرین بحث کنیم؟
والسلام
چرا نباید پولها وارد بورس شوند جناب دکتر رضایی ؟!
اتفاقا باید همه پولها به سمت بورس بیایند چون تولید است فقط باید شرکتهای بورسی با افزایش سرمایه های زیاد و مرتب این پولها رو در جهت افزایش تولید در شرکتها و افزایش کمی و کیفی و رقابتی و ... در همه زمینه ها به کار بگیرند.
پاسخ ها
رسول
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
آقای رضایی منظورش رشد حبابی بورس بود نه رشد منطقی .یه بار دیگه خبر را بخون
جناب آقای رضایی تا زمانی که کشوررا بصورت جزیره ای اداره کنیم و تحریم هارا کاغذ پاره ای بیش ندانیم و بخش شبه دولتی ایجاد کنیم برای رقابت با دولتی ! همین آش و همین کاسه است !
آقای رضایی وقتی که ساختار اقتصاد ما بیمار است و ما مشکلات اقتصادی بنیادی داریم با تولید مشکلات اقتصادی ما حل نمی شود
اقتصاد انحصاری ، واردات انحصاری ، کم فروشی و گران فروشی و ...
اول این مشکلات بایستی حل شود سپس به دنبال تولید باشیم
راهکار جلوگیری از ایجاد حباب در قیمت سهم ها در بورس انجام افزایش سرمایه های عظیم و مکرر و مرتب شرکتهای بورسی است خصوصا شرکتهای بسیار بزرگ و عظیم و سودآور بورسی.
اگر افکار و رفتار مردم از دروغ و ریا و دزدی پاک شود همه چیز درست خواهد شد . بهتر است از دولت و مجلس هم آغاز گردد تا نتیجه بهتری گرفته شود.
پاسخ ها
زن ایرانی
| Belgium |
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
وقتی هر شهروند دارای استاندارد زندگی باشه امنیت روانی و جانی داشته باشه درامدش برای حداقل زندگی یعنی سک سفر در کشورش به روستاش میسر باشه برای حداقل 1الی 2 فرزند بتونه شرایط تحصیل و زندگی فراهم کنه وقتی با توجه به مالیاتی که پرداخت می کنه امنیت بازنشستگی داشته باشه و خیلی موارد دیگر شرف اخلاق جایگزین دروغ دزدی می شود دزدی از کار دزدی از اخلاق و...غرب را مثال زدند اقای رضایی.در یک کشور اروپایی که هیچ منبع اقتصادی طبیعی نداره کارگاههای صنغتی بدون دخالت دولت در بخش خصوصی فعالند اقتصاد رقابتی است کارگران به واسطه سندیکا ها از حقوق خود اگاهند به محض دیدن عدم عدالت اعتراض می کنند و جالب این که زندانی و کشته نمی شوند!!در وقت بیکاری حقوق بیکاری مناسب با شرایط زندگی دریافت می کنند.اینها کار عملی شده و هر دولتی امده قوانین را برای خودش تغییر نداده قانون های پیاده سازی راه و حمایت از صنعت و زندگی مردم را همان که بوده عمل کرده و سعی بر بهبود هم داشته.شاید سیاست خارجی تغییر کرده اما به مردم فشاری نیامده.اما در ایران هر لحظه با طبع مدیران قوانین عوض می شود.هیچ مسئولی پاسخگو نیست و هر انتقادی مساوی است با فتنه.مثل این نظری که بنده نوشتم و می دانم منتشر نمی شود و برابر است با مصادیق فتنه چون نگفته همه چی ارومه و خوبه.
سی سال پیش درآمد سرانه ما از کره جنوبی بیشتر بود اما امروز درآمد سرانه آنها دو برابر ماست ..


درآمد سرانه کره جنوبی در حدود 23000 دلار می باشد یعنی حدود 5 برابر درآمد افراد مملکت ما .......
حاج محسن چه کردی!
نشون دادی اقتصاد ایران رو خوب میشناسی،با اینکه طرفدارت نیستم اما شاید کامل ترین تحلیلی بود که راجب اقتصاد ایران بود.

در ایران بهره وری در حد صفره!
اب،برق،گاز از ترکیه ارزون تره،حتی بنزین،اما اونجا یک محصول رو میسازن برای مثال 2 دلار ولی اینجا همون محصول 10 دلاره و این یعنی فاجعه...
خیلی خوب
متاسفانه همه قوانين نيروي انساني را به بي انگيزه گي و كم كاري سوق مي دهد و انسان خلاق ايراني و متاسفانه اين روزها دشمن خلاقيت و توان مردم ايران را هدف قرار داده است آن هم بوسيله قوانين غير متعادل و تبعيض آميز
حاج محسن،لطفا کاپیتالیسم ویرانگر مدل رفسنجانی را در لفافه دین پنهان نکن۰دین از پایه با انباشت و تولید ثروت تخریب گر مدل رفسنجانی ها مخالف است۰برادر محسن،برو کمی مطالعه کن،ببین اختلاف طبقاتی را چه کسانی فراخ کردند.
آقاي رضائي ، نرود ميخ آهني در سنگ. فعلا اقتصاد دست كساني است كه اصلا اعتقادي به مديريت عقلاني ندارند.
محسن رضایی واقعاً الحق که نظراتت حرف نداره . عالی و کامل هست و انشااله اگر پُستی گرفتی به این فکرهات جامه عمل بپوشانی...موفق و پیروز باشی
مگر اکنون از ظرفیت مدیریتی بچه های جهادی استفاده نمیشود؟
آقا محسن چند تا نکته :
1 - بعد ازمناظره دیگه اعتبار و عزتی برای علما ، روحانیون و مرجعیت باقی نماند کاش آنوقت کاری می کردید که نکردید
2 - وقتی دولت آمار می ده و می گه سال گذشته یک و نیم میلیون شغل ایجاد شده و امسال هم دو و نیم میلیون شغل قراره ایجاد بشه یعنی چی ؟ یعنی طی دو سال چهار میلیون نفر شاغل شدن یا می خوان بشن . بنا بر این آمار بیکاری در کشور ما بسیار بالاس این نشان می ده که تولید کمه
3- وقتی سرمایه های اصلی کشور که متخصصین و جوانان باشند در داخل کشور حفظ نمی شن و به خارج فرار می کنند یعنی ضرری که هرگز جبران نخواهد شد
4 - وقتی سرمایه کشور بی حساب وکتاب به جیب و حلقوم خارجی ها ریخته می شه یعنی ضربه به اقتصاد داخل
5 - وقتی آمار و ارقام درست منتشر نمی شه یعنی عقب نگه داشتن مردم و ایجاد بی علاقگی در کارکارشناسی
6- وقتی همه چیز می شه باند بازی و عزل ونصب ها ی مدیران ارشد بر اساس پارتی بازی شکل میگیره دیگه برنامه ریزی و حرف زدن از مدیریت صحیح معنی پیدانمی کنه
7- وقتی حق خود مردم و به عبارتی پول نفت به آنها داده می شه دیگه چرا منت می زارند . وقتی یه کم پول میدن و دهها برابرشو به روشهای مختلف میگیرن می شه بی عدالتی .
درود بر محسن رضایی
جناب دکتر محسن رضائی عزیز .
گرفتاری اقتصادی ما در سیاست خارجی ما نهفته است نداشتن تعامل با کشورهای دیگر. حالا گیریم نرخ ارز را کردید دلاری 2 هزار تومان انوقت مگه غیر از این است که حقوق 400 هزار تومانی من بیچاره را 200 هزار تومان تقلیل داده اید و وارد یک دور باطل دیگر شدید.
بجای این حرفها بروید با دیگران تعامل کنید
این سوالی است که علما باید به آن پاسخ دهند. مدل اقتصادی مورد توجه و تبلیغ علما مخالفت با مصرف گرایی است که در سخن آقای رضایی نیز انعکاس دارد. در حالیکه در طرف مقابل تا مصرف نباشد کارخانه کار نمی کند ونیاز به کارگر نیست و ....
به نظرم باید مدلی ارائه کرد که در آن مصرف در حد اعتدال مورد تاکید قرار گیرد. البته نه تاحدی که تبذیر باشد . در حال حاضر برداشتی که ارائه می شود این است هر چه کم مصرفتر به الگوی دینی نزدیکتر . تا این مدل عوض نشود انتظار جهش اقتصادی نباید داشت.
خوب است آقای رضایی در این باره نیز نظر خود را بدهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
اخوي ! ما فعلا مشكل كمبود مصرف نداريم. مشكل كمبود توليد داريم !
وقتي توليد حركت كند بازار رونق مي گيرد و خود به خود مصرف كننده هم به خريد گرايش پيدا مي كند. در حال حاضر بايد از توليد شروع كرد
مصاحبه زيبايي ديشب اقاي رضايي داشتند ولي حيف كه مسئولين كشور دو دهه است كه فرصت كسب تكنولوزي و دانش فني را از دست دادند
سلام حاج محسن واقعا امارهای اریه شده منو ناراحت کردچراچون واقعا کشورباتمدنی ودیرینه اینجنین.توکلمان به خداست
بسمه تعالی
سردار من شما را خیلی دوست دارم و الان 46 سال سن دارم ولی همیشه مثل همان وقت که 20 ساله بودم احترام شما را واجب می دانم ولی فکر می کنم در اینجا متناقض صحبت کردید و حرفهای کلیشه ای زدید. از یک طرف می فرمایید که تعداد زیادی بیکار داریم - روح در تولید ندازم و بهره وری کم است و نرخ رشد پایین است و از طرف دیگر می فرمایید باید در مصرف قناعت کرد. این حرف آخر کلیشه ای است وقتی تولید سرعت می گیرد که مصرف زیاد باشد این اصل سرمایه داری است مگر پیغمبر (ص) بازرگان نبود و سرمایه نداشت ما که کمونیست نیستیم که بخواهیم مصرف را کم کنیم . خداوند می فرمایند که اصراف نکنیم . مصرف تولیدات یعنی خون در اقتصاد.
ای خدا از دست این متفکرین ما من یکی دارم می میرم -برادرمن عزیز من اقتصاد ما از روش تعین نرخ سود بانکی بیچاره شده است امسال در واقع سود بخش کشاورزی را یک در صد بالا برده اند از 16به 17 رسیده وسود بخش بازرگانی از 25به 17 پایین اورده اند و بدتر از همه این است که نرخ عقود اقساطی 14 و11 است بانکها با این نرخ تسهیلات نمی دهند وتسهیلات مشارکتی با سود 17 پرداخت می کنند چرا ما این قدر احمقیم با تسهیلات کوتاه مدت چه دریافت کننده آن تولید کننده باشد ویا مصزف کننده به جایی نمی رسیم -این روش تعیین سود بانکی کمر اقتصاد ایران را شکسته است -خدایا به داد عقل وشعور ما برس -که اینقدر به ضرر خود عمل می کنیم من کارمند بانک هستم ودرجلسات مطرح می کنم ومدیران بانک این را قبول دارند ومی گویند کاری از ما ساخته نیست
اسلام به تولید تکیه دارد و ما می توانیم الگوی اقتصاد اسلامی را به جهان نشان دهیم.!!!
اقتصادتولید خالی نیست بلکه هنر و فن ساخت و فروش است اگه میتونی پیکان تولید کن و بفروش و یا تنها با تولید سیاست استعمار و استکبار قدرت و حیله رو دور بزن .خیلی ابتدایی گفتی این تفکر برای اعراب ... ها خوبه مثل اینکه بگی مردم من به شما ازادی میدم بعد ازادی به اوباش و فساد برسه! و یا بگی همه گروهها باید در مجلس حضور پیدا کنن بعد جا برای منافقین باز کنی؟
همه اش كارگران نيستند كه بي انگيزه هستند من جواناني را مي بينم كه با انگيزه بالائي وارد مشاغل مي شوند اما بعد از مدتي مديران تبديل به عاملي براي تخريب انگيزه ها مي شوند. بايد فكري به حال مديران جامعه هم كرد
ما در اینجا باید به دو بعد اشاره کنیم.
یکی مشکلات داخلی صنعت و دیگری مشکلات خارجی آن.

مشکلات داخلی صنعت:
مسئله صنعت در کشور نه با افزایش مصنوعی ارزها حل می شود و نه با کاهش مصنوعی سود بانکی.
با دید کوتاه بر خودروسازی به این واقعیت به راحتی دست پیدا می کنیم سالها است که خوروسازی انحصاری داخلی است اما خودروهای ما قابل قیاس با خوروهای خارجی نیست نه از نظر کیفیت نه از نظر مصرف نه از نظر قیمت!
ما در واقع با بستن تعرفه های بالا بر اتومبیل های خارجی آنها را از گردونه رقابت با اتومبیلهای داخلی خارج کرده ایم اما مشکل حل نشد! چرا؟
خودرو ارزان خارجی هم که وارد نشد !
مشکل صنایع ما بروکراسی و گرفتن انواع هزینه ها از صنایع مثل مالیات و رشوه و محیط ریست و آموزش پرورش و ... است. مشکل ما مدیریت رابطه ای نه کارآمدی با دانش است که باعث استقاده از سعی و خطا بجای استفاده از دانش و تجربه و بالا بردن هزینه ها می گردد مشکل ما خطوط تولید و روش های تولید قدیمی است. مشکل ما کارگر غیر ماهر است.
بعضی از دوستان می گویند مشکل بالا بودن سود بانکی است سود بانکی چین 6.75 % است و بالا تر از اروپا حدود 3% و آمریکا که سود آن 0.25 %است پس مشکل سود بانکی هم نیز نیست بعضی از دوستان می گویند باید ارزها را بالا ببریم تا کالای داخلی فروش رود! بالا بردن ارزها خود باعث ایجاد تورم و دوباره گران شدن کالاهای داخلی می شود! و هر چه کالای داخلی گرانتر شود فروش آن کمتر می شود.برای کوتاه مدت بهتر نیست بجای بالا بردن ارزها مانند خودرو تعرفه های کالا های وارداتی را بالا ببرید البته بشرط رسیدگی فوری! چون بالا بردن ارزها فقط باعث بالا رفتن تورم و فقر سراسری می شود.

اما مشکلات خارجی صنعت:
اول ما باید یک محیط آرام در کشور ایجاد کنیم تا بستر لازم برای صنایع خارج از تشویش فراهم باشد و آن تا ماجرای تحریمها حل نشود ممکن نیست و از سوی دیگر باید یک دستگاه قوه قضایه قوی و مستقل داشته باشیم تا به هیچ مقامی باج ندهد و کسی جرات رانتخواری و سو استفاده در هیچ مفامی نداشته باشد. این باعث یک امنیت خاطر در کشور می شود و اینجا است که کارگری ایرانی هم مثل کارگر ژاپنی عمل می کند.


در حال حاضر
اول از همه ما باید یک جو آرام در کشور داشته باشیم و مسئله تحریم ها و اختلافات داخلی را حل کنیم
دوم ما باید قانون و اجرای قانون قدرتمند در کشور داشته باشیم قانونی که هیچ کس تا بالاترین مقامات نیر نتوانند از ذست ان فرار کنند
تا زمانیگه شایسته سالاری حاکم نباشه هیچ چیز درست نمیشه


من جای آقای رضایی باشم اول از خودم می پرسم آیا من پستی که حالا دارم لیاقتش را دارم یا کس دیگری بهتر از من هست اگه هست باید جایم را به او بدم مملکت ما مملکت هزار فامیله،ملت ایران در مشکلات زندگی می کنند تا این هزار فامیل به دنیایشان برسند وفکر کنند به بهشت می روند ما اسما مسلمانیم ولی عملا به شکل ابزار از آن استفاده می کنیم. با این وضعیت نه دنیا را داریم نه آخرت
آقای رضایی احسنت به این تحلیل علمی و منطقی احسنت رسول
آقای رضایی در انتخابات نیز مشابه این صحبتها را داشته و دلسوزانه مشکلات اقتصادی کشور را رصد کرده و تحلیل های منطقی و دور از عوام فریبی و بر اساس مبانی علمی ارائه میدهد که متاسفانه عموم درک نکرده و لذا حمایت نمی کنند الحق اقتصادان قابلی است
وقتي كارگري بعد از 15 سال امنيت شغلي ندارد و هنوز به شكل قراردادي ميباشد چه توقعي داريد كه دلسوزانه كار كند؟؟
دکترجان:نیک می دانید تجارت وانحصاردوروی یک سکه اند!ومعلوم است دراقتصادکشورما کدام روی سکه حاکم است!بااین حال دراقتصادهای رانتی تولید ورشداقتصادی چه معنادارد!وقتی درکناربانکهای رسمی دکاکینی به اسم بانکهای خصوصی(بخوانیم اختصاصی)شکل می گیرد وبدورازنظارت بانک مرکزی آزادانه به فعالیت می پردازند،حمایت ازتولید وفعالیت های مولد واشتغال زا راچگونه باید دید!بهرحال درشرایط فعلی راه نجات ودرمان درد وبرون رفت ازاین وضیعت رامی توان دردو جمله زیبای :صداقت درگفتار وشفافیت درعمل ،پیداکرد...... موفق باشید-امیر
به نظر بند تمامي مشكلات اقتصادي ما در يك نكته مهم خلاصه ميشود و آن هم توزيع ناعادلانه ثروت و امكانات اقتصادي است اين مسئله اقتصاد ما را بقدري نامتعادل كرده كه تا بطور واقعي فكري براي علاج آن نشود هيچ كاري امكان پذير نميباشد وقتي فلان آقا زاده از پشت ميزش با يك تلفن طور جاده را براي خود هموار ميسازد كه يك فرد معمولي كه هيچ كانال ارتباطي در سيستم ندارد بايد يكسال دنبال همان كار بدود شما چه انتظاري از اقتصاد داريد اول بياييد جلوي اين سو رفتارها باشيد امكانات و فرصتها را عادلانه بين مردم تقسيم كنيد بعد ببينيد مردم اهل فعاليت اقتصادي هستند يا خير و اين مسئله بايد بطور اساسي در جامعه حل شود نه بطور تعارف آميز چند سال است
شعار مبارزه با رانت خواري داده ميشود ولي همچنان اين مسئله بر سر اقتصاد ايران چنگ انداخته است .
متشكرم
وقتيكه رئيس جمهور در مصاحبه اخير ميگه انبيا آمدند با سرمايه داري مبارزه كنند يعني فاتحه كارو تلاش و صنعت را بايد خوند چون هنوز نگاه به سرمايه و به دنبال آن كارآفريني دراين كشورنگاه بدبينانه منفي است
اعتراف ميكنم كه ازت خوشم اومده،طرح فدراليسم اقتصاديت هم محشر بود.خداوند نگهدار خادمان ملت باد
یکی از عجایب این است که وقتی از مدیر دولتی درباره بخشنامه ای که به مردم ضر زد پرسیدم به جای توضیح می گوید حتما مردم گناهی کردند مه خدا روزی انها را کم کرد با این افکار چطور کار اقتصادی کنیم
افای رضایی امیدوارم شعار( قناعت در مصرف نه در تولید) باعث ایجاد یک عرم تعادل دیگر در اقتصاد نشود چرا که ما در افتصاد روی تعادل ذر اقتصاد و عوامل حفظ تعادل بحث داریم و این مباحث اقتصاد دستوری دارای نتایج نامشخص است.
متاسفم که کامنت ها را هم نمی زارین یعنی اینقدر سانسور
خواهشا این رو به اقا محسن بگین

کدوم ادم عاقلی میاد ایران سرمایه گذاری کنه خودت باشی این کار رو می کنی ایران کشور با ریسک بالا برای سرمایه گذاریه من خودم اگه پول داشتم میرم به لاسوگاس قمار بازی مکنم اما پول تو این مملکت که مردمش چشم دیدن هم رو ندارن نمی ریزم
ابتدائا برخودلازم میبینم تاازدکتررضائی تشکرکنم ایشان درداساسی رادرست تشخیص داده اند
مشکل اساسی ما فرهنگی است وکلید این مشکل بدست علماست
اما اصلانباید فکرکنیم که علماجوابی
برای این مشکل ندارند بلکه بحث اقتصاد
وبرتری اقتصادی مسلمین بردیگران یکی
ازمباحث اصلی درفقه شیعه است
بخشهای زیادی هم دراین موضوع به فعالیت مشغولند اما انگارکسانی نمیخواهندازدیدگاههای حوزه استفاده کنند
اما نکاتی درپیام مقام معظم رهبری هست که باید بدان توجه کرد
1- مقدمات آماده است
2-نیروی کافی (من به الکفایه )موجوداست
3-امکانات و ابزارهم موجوداست
زیراتااین سه موضوع فراهم نباشدیک فقیه فرمان جهادنمیدهد
حال بجای درگیرشدن درمباحث تئوریک بایدپابه عرصه عمل گذاشت
مشکلات را همه میدانند وراه رونق بازارکاملاروشن است متاسفانه مهمترین مشکل دستگاهی است که برای ساماندهی کشوربراه افتاده وخودبه مانعی برای حرکت جهشی دراقتصاد تبدیل شده
سردارمراقب گراهای اشتباه باش
حاج محسن با آرزوی سلامتی شما و کسانی که برای ایران عزیزمان از جان ودل زحمت می کشند و واقعاً خدمت می کنند
جناب آقاي رضايي اگر در كارخانه ميتسوبيشي مشكلي پديد مي آيد و كارگر سكته مي كند دلايلي دارد كه شما خيلي بهتر از من مي دانيد اما بر زبان نمي آوريد. كارگر آن كارخانه در وهله اول داراي عزت و احترام است در مرحله بعد به لحاظ مالي كاملا تامين است .امنيت شغلي داردووووو خوب بايد هم اگر خطري متوجه كارخانه شد سكته كند اما اينجا چي؟اولا به كارگر به عنوان برده نگاه مي كنند دوما همه كارگران يا اكثريت قريب به اتفاق آنها زير خط فقر هستند سوما هيچگونه امنيت شغلي ندارند.چهارم و پنجم و ششم وهفتم ديگر بماند حال كلاه خودتان را قاضي كنيد آيا آنها بي دليل خموده هستند؟ وقتي كل حقوق و مزاياي كارگري حتي با 100ساعت اضافه كاري به 600000 تومان نمي رسد در حاليكه حداقل هزيننه هاي زندگي تقريبا دو برابر اين مبلغ است ديگر سكته خود به خود مي آيد چه كارخانه سالم باشد چه خراب
برادر دلاور محسن
چه اینکه اگر من هم بودم با سطحی نگری برای اداره کشور گام بر میداشتم اوضا چه بسا بد تر از امروز میشد . حال باید برگردیم به اشتباهات گذشته و با مرور به گذشته برای آینده نقشه ای درست بکشیم . البته آنها که بنا به جوانی و عدم اطلاعات کامل سکان را در دست گرفتند انروز ها نمیتوانستند با دانش اندک انروز بهتر از این عمل کنند . ولی با راه اندازی دانشگاه آزاد و بیش از 3 میلیون با سواد که حد اقل از کسانی که در بدو انقلاب آغاز کار کردند به میدان آمده اند و چه بسا کوچکترین گاف را نیز تحمل ندارند . . . اکنون فکر چاره باید کرد . نان سنگک با نرخ امروز کار را از قناعت گذرانده . از محل خود بیرون بیائید و بصورت مهمان به یکی از شهر ها بروید و کافیست با حقوق دریافتی و مخارج امروز از نزدیک آشنا شوید . ایرادی ندارد کمی درویشی پیشه کنید و همانند سالهای قبل از انقلاب بدور از سمت عناوین خود مدتی در میان مردم باشید.
ایشون نبود که توی انتخابات میگفت داریم میریم لبه پرتگاه؟؟؟ پس چرا بعدا حرفش رو عوض کرد؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی