بازدید 3474

بيماري هاي از يادرفته و خطر بازگشت دوباره

هاري ، سالك ، فلج اطفال ، سرخك ، هپاتيت A ، B و C ، ديفتري ، كزاز ، مالاريا ، سل و مننژيت از جمله بيماري هاي واگير به شمار مي روند كه مي توانند در مدت زمان كمي، شمار زيادي از افراد را مبتلا سازند.
کد خبر: ۱۶۰۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۸ 24 April 2011
ایرنا: هرچند بيماري هاي واگير مانند وبا و ديفتري كمتر به چشم مي خورد و بسياري بر اين تصورند كه اين بيماري ها براي هميشه ريشه كن شده است اما هر لحظه، خطر بازگشت دوباره اين بيماري ها وجود دارد.
   
هاري ، سالك ، فلج اطفال ، سرخك ، هپاتيت A ، B و C ، ديفتري ، كزاز ، مالاريا ، سل و مننژيت از جمله بيماري هاي واگير به شمار مي روند كه مي توانند در مدت زمان كمي، شمار زيادي از افراد را مبتلا سازند.

ميليون ها انسان در طول تاريخ، به دليل بيماري هاي واگيري كه امروزه به سادگي قابل پيشگيري هستند، جان خود را از دست داده اند و هم اكنون نيز بيماري هاي واگير در انواع جديد مانند انواع آنفلوآنزا مي توانند جان عده زيادي از انسان ها را بگيرند.

بيماريهاي واگير يا عفوني به بيماري هايي اطلاق مي شود كه از فردي به فرد ديگر سرايت مي كنند. عامل ايجاد كننده بيماري هاي واگير، موجودات زنده بسيار كوچكي هستند كه اغلب آنها با چشم ديده نمي شوند ولي با ميكروسكوپ قابل رويت هستند.

اينگونه بيماري ها از طريق تماس مستقيم و غير مستقيم از انسان، حيوانات ، اشيا و عوامل ديگر به افراد منتقل مي شوند و به سرعت در جامعه انتشار پيدا مي كنند.

اين در حالي است كه تنها با استفاده از واكسيناسيون مي توان به سادگي از بروز و شيوع اين بيماري ها در جامعه جلوگيري كرد.

اهميت واكسيناسيون تا آنجاست كه سازمان جهاني بهداشت، 23 تا 30 آوريل برابر سوم تا 10 ارديبهشت ماه جاري را به نام هفته 'ايمن سازي' نامگذاري كرده است.

اين برنامه جهاني در 180 كشور اجرا مي شود تا با مشاركت دولت ها و مشاركت عمومي بتوان سطح پوشش واكسيناسيون را در جهان براي همه مردم افزايش داد چراكه واكسيناسيون يكي از مهمترين مداخله هاي موثر و موفقيت آميز ايمن سازي بدن در برابر بيماري هاي مهلك واگير به شمار مي رود.

همچنين واكسيناسيون به مثابه مانعي در برابر تهديدات بيماري زا و مهلك عمل مي كند و حفاظت از جان و سلامتي مردم را به عهده دارد اما هنوز طرح هاي واكسيناسيون بطور كامل، تمام اقشار را پوشش نمي دهد.

با وجود آگاهي و رشد دانش در جوامع، هنوز مردم بسياري در معرض ابتلا به بيماري هاي واگير قرار دارند كه بيشتر در مناطق محروم زندگي مي كنند؛ چنانكه اكنون بيماري فلج اطفال، سالانه جان و سلامتي هزاران كودك در افغانستان را در معرض آسيب قرار داده است.

سازمان جهاني بهداشت، در سال جاري بر اجراي برنامه واكسيناسيون در مناطق محروم تاكيد دارد و قرار است كشورهاي عضو از جمله ايران بيشتر برنامه هاي واكسيناسيون خود را براي مردم آسيب پذير مانند افرادي كه در مناطق حومه اي يا روستاهاي دورافتاده زندگي مي كنند، اجرا كنند.

افزايش آگاهي و دانش عمومي راجع به واكسيناسيون، گسترش فرهنگ پيشگيري از بيماري ها و كنترل آن از طريق واكسيناسيون و سياستگذاري هاي مداوم براي واكسيناسيون از جمله اقداماتي است كه در كشورهاي عضو سازمان جهاني بهداشت از جمله ايران بويژه در هفته ايمن سازي، اجرا خواهد شد.

واكسيناسيون به عنوان يكي از موثرترين شيوه هاي پيشگيري از بيماري ها هميشه مورد توجه دست اندركاران نظام سلامت كشور بوده است.

ريشه كني بيماري فلج اطفال در كشور گوياي اين توجه است هرچند به گفته 'سيدمحسن زهرايي' رييس اداره بيماري هاي قابل پيشگيري با واكسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، تا زماني كه در هر نقطه از جهان، بيماري فلج اطفال وجود داشته باشد، اين بيماري مي تواند از طريق سفرهاي بين المللي به كشور سرايت كند.

رييس اداره آنفلوآنزاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز بر اهميت واكسيناسيون در پيشگيري از بيماري هاي واگير تاكيد مي كند و به خبرنگار ايرنا مي گويد: بطور مثال تجربه واكسيناسيون بيماري فصلي در سال گذشته در كشور فوق العاده بوده است.

'محمود سروش' مي افزايد: علاوه بر نظام سلامت، خود مردم نيز با توجه به شرايط سلامتي و محيطي خود بايد در برنامه هاي واكسيناسيون مشاركت كنند.

از اين رو، هرچند واكسيناسيون نقش موثري در پيشگيري از بيماري ها دارد اما براي كنترل بيماري هاي واگير بايد به عوامل ديگري مانند مشاركت هاي مردمي، حفظ دستاوردهاي بهداشتي، بهداشت محيط و بهداشت فردي نيز توجه شود.

در هر حال، واكسيناسيون مي تواند سطح شيوع بيماري ها را تا حد قابل توجهي كاهش دهد، بنابراين كشورهاي جهان با سرمايه گذاري در بخش واكسيناسيون مي توانند بر مشكل بروز و شيوع بيماري هاي واگير تا حد چشمگيري فائق آيند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها