بازدید 23677

ناگفته‏ های سپاه از دستگيری ملوانان انگلیسی

لندن نشينان حتي پس از مدتي، اخبار منتشره درباره عذرخواهي رسمي از جمهوري اسلامي به دلیل ورود غيرقانوني نظاميان انگليسي به حريم آبي كشورمان در خليج فارس را تكذيب كردند، ولی انتشار متن اين نامه ـ كه در آن متعهد شده‌ بودند، ديگر مرتكب چنين کاري نشوند و تصاير مربوط به دوران بازداشت ملوانان متجاوز در تهران از رسانه ملي ـ همه نقشه‌هاي آنها براي راه اندازي جنگ رواني عليه نظام اسلامي را خنثي كرد.
کد خبر: ۱۵۷۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۵ 10 April 2011
فارس نوشت: معاون سابق ستاد كل نيروهاي مسلح با بيان خاطره ديدار مسئولان اين ستاد و شماري از مرزبانان سپاه با رهبر انقلاب پس از دستگيري ملوانان متجاوز انگليسي به حريم دريايي كشورمان گفت: آقا فرمودند با اين كار سه سيلي بر صورت انگليس زديد.

سوم فروردين ماه 86، پانزده نظامي انگليسي پس از ورود غير قانوني به آب هاي سرزميني ايران توسط نيروي دريايي سپاه بازداشت شدند و در نيمه همان ماه، و بنا بر تصميم انساندوستانه و رأفت اسلامي مسئولان جمهوري اسلامي و عذرخواهي رسمي دولت انگليس آزاد شده و شانزدهم فرودين به كشورشان بازگشتند.

اين چندمين بار بود كه انگليسي ها از زمان اشغال عراق، غيرقانوني وارد حريم آبي جمهوري اسلامي مي‌شدند و هر بار هم مقامات لندن با فرافكني و تفسيرهاي بي‌ربط از جمله ادعاي دستگيري متجاوزان در حال بازرسي از يك كشتي تجاري در آب‌هاي منطقه‌اي عراق، در پي توجيه کار خويش برآمدند.

وزارت امور خارجه، با احضار «گيت اسميت»، كاردار انگليس در تهران در غياب سفير آن كشور در آن روزها، نسبت به تجاوز نظاميان نيروي دريايي انگليس به آب‌هاي سرزميني كشورمان در «اروندرود» به شديد اعتراض كرد و پس از مدتي كوتاه، مقامات لندن در نامه‌اي رسمي از ورود غير قانوني ملوانان خود به حريم دريايي ايران عذرخواهي كردند و محمود احمدي‌‌نژاد، رئيس جمهوري هم در واكنش به اين کار اعلام كرد: ملت كريم ايران و نظام جمهوري اسلامي ايران، در عين اقتدار براي محاكمه نظاميان انگليسي، اين پانزده نفر را بر پایه تصميمي داوطلبانه و انساندوستانه، می بخشد.

متجاوزان انگليسي كه هنگام خروج از تهران در گفت وگوهاي تلويزيوني در جلوی ديدگان هفتاد ميليون ايراني و افكار عمومي جهان به ورود غير قانوني خود به آب‌هاي منطقه‌اي جمهوري اسلامي اعتراف كردند، در آغاز ورود به كشورشان، تحت‌تأثير جوسازي‌ رسانه‌هاي غربي مدعي شدند، آنچه در ايران گفته اند، تحت فشار بوده و پس از مدتي هم وزارت دفاع انگليس با وضع قوانيني جديد، آنها را از انتشار خاطراتشان منع كرد.

لندن نشينان حتي پس از مدتي، اخبار منتشره درباره عذرخواهي رسمي از جمهوري اسلامي به دلیل ورود غيرقانوني نظاميان انگليسي به حريم آبي كشورمان در خليج فارس را تكذيب كردند، ولی انتشار متن اين نامه ـ كه در آن متعهد شده ‌بودند ديگر مرتكب چنين کاری نشوند و تصاير مربوط به دوران بازداشت ملوانان متجاوز در تهران از رسانه ملي ـ همه نقشه‌هاي آنها براي راه اندازي جنگ رواني عليه نظام اسلامي را خنثي كرد.

عليرضا افشار، رئيس مركز امور فرهنگي و اجتماعي وزارت كشور كه آن روزها رداي معاونت فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح را بر تن داشت، به ذكر خاطراتي از دستگيري و آزادي ملوانان متجاوز انگليسي پرداخت و اظهار داشت: لحظه دستگيري نظاميان انگليسي در محدوده اروند، فشارهاي زيادي وارد مي شد تا آنها را همانجا آزاد كنند.

وي افزود: علاوه بر انگليس، از سوی جناح‌هاي داخلي هم فشار مي آوردند تا ملوانان متجاوز به تهران منتقل نشوند؛ اما آقاي فيروزآبادي و برخي عزيزان دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي همت كردند و بدون توجه به فشارها، آنها را به تهران منتقل كردند و اين اقدام صحنه‌هاي افتخارآميز را از موضع اقتدار پدید آورد.

افشار تصريح كرد: اين ماجرا، در حقيقت، قدرت‌نمايي جمهوري اسلامي و يك پيروزي در صحنه جنگ رواني دشمن بود كه حتي در كشورهاي عربي منطقه آن را قابل تحسين دانستند و نشان داد، هر كجا ترس به دل راه ندهيم و بر موضع حق پافشاري كنيم، لطف خداوند شامل ما مي شود و پيروز خواهيم شد.

معاونت فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح گفت: مدتي پس از موضوع دستگيري ملوانان متجاوز انگليسي، خدمت مقام معظم رهبري رسيديم و ايشان با تقدير از اقدام شجاعانه عوامل نيروي دريايي سپاه فرمودند: شما با اين كار، سه سيلي بر گونه انگليس زديد؛ يكي دستگيري متجاوزان در آب‌هاي سرزميني خودمان، يكي نحوه آزادي آنها با عزت و اقتدار و يكي هم بر هم زدن صحنه‌سازي آنها بعد از آزادي اين افراد و خنثي كردن جنگ رواني دشمن در اين رابطه».

وي افزود: وقتي ملوانان انگليسي آزاد شدند و به كشورشان بازگشتند، صحنه‌سازي كردند كه آنچه در دوران بازداشتمان گفتيم، تحت فشار و شكنجه بوده، ولي صدا و سيما بلافاصله با انتشار تصاويري از محل نگهداري آنها در تهران كه نشان مي‌داد در وضعيت بسيار خوبي هستند و خود رسانه‌هاي خارجي هم به اين تصاوير استناد كرده بودند، نقشه آنها را خنثي كرد.

افشار تصريح كرد: يكي از شروط آزادي متجاوزان انگليسي، عذرخواهي رسمي دولت انگليس از جمهوري اسلامي بود كه مقامات لندن اين كار را انجام دادند، ولي چون اين كار براي آنها سنگين بود، سناريويي طراحي كردند تا بگويند نظاميان خود را با اقتدار آزاد كردند كه اين ترفندشان هم با افشاي سند عذرخواهي مكتوب آنها شكست خورد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار