بازدید 16593
جشن سال نو با افزایش قانون‌شکنی؛

آیا این داستان غم انگیز را پایانی هست...؟!

هرچند مطمئنا درباره خودروهای کم‌کیفیت و جاده‌های غیر‌استاندارد، هیچ اتفاق خاصی در کشور رخ نخواهد داد و.../ درست راندن، وسیله نقلیه مناسب، جاده استاندارد، قوانین مناسب و لازم و کنترل دایمی پلیس، عوامل لازمی هستند که نبود هر یک از آنها بدون تردید ورق های دیگری بر این داستان غم انگیز خواهد افزود.
کد خبر: ۱۵۶۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۸ 04 April 2011
با وجود همه تمهیدات پلیس و تلاش شبانه‌روزی نیروهای راهور که بر خلاف سایر مردم تعطیلات نوروزی را در مأموریت بودند تا مردم روزگار خوشی را در نوروز 90 گذرانند، باز هم نزدیک چهارصد نفر از هم وطنانمان در جریان سفرهای نوروزی ـ از روزهای پایانی اسفند تا پایان تعطیلات که هنوز آمار دقیق ارایه نشده ـ جان باختند.

به گزارش «تابناک»، هرچند کاهش آماری تلفات جانی در نوروز امسال بسیار خوشحال کننده است، این کاهش به باور بسیاری از کارشناسان مقطعی است.

بنا بر این گزارش، در حالی که نیروهای خدوم پلیس راهنمایی رانندگی در این روزها، فشار و اضطراب سفر امن و سلامت مردم را تحمل کرده و همواره بر تذکرات خود، مبنی بر رعایت قوانین از سوی مردم تأکید می‌کنند، امسال چند رویداد بسیار قابل تأمل در سفرهای نوروزی رخ داده است که فهرست وار بدین شرح است:

 ـــ در نوروز امسال روزانه بین 100 تا 150 تصادف در محورهای گوناگون کشور رخ داده که بیشتر در محورهای پر رفت و آمد و لغزنده کشور بوده است.

 ـــ دو هزار و 707 گواهینامه در ده روز اول نوروز ضبط شده و 5852 خودرو به دلیل تخلفات حادثه‌ساز متوقف و به پارکینگ منتقل شده‌اند.

 ـــ روز اول فروردین یک اتوبوس حامل دختران دانشجو در مسیر اردوی راهیان نور در 50 کیلومتری تفت واژگون و 11 دانشجوی این اتوبوس کشته می‌شوند و 34 نفر دیگر هم مجروح.

 ـــ در نوروز امسال 50 درصد افزایش تصادف اتوبوس ها را دیدیم... .

بنا بر این گزارش، رییس سابق راهنمایی و رانندگی تهران اما با وجود کاهش آمار نکات جالبی را بیان کرده و بر این باور است: علت کاهش آمار، فرهنگ سازی رسانه‌ای بوده اما این کاهش مقطعی است، چرا که عوامل حادثه‌ساز در کشور همچنان بر قوت خود باقی است.

وی می گوید: ناامن ‌بودن خودروهای تولید داخل و رعایت نشدن اصول جاده‌سازی از جمله عواملی است که هر چقدر هم مردم قوانین را رعایت کنند، باز هم حادثه‌ساز خواهند بود. صنعت خودروسازی در کشور ما اصول اولیه را همچنان رعایت نمی‌کند و هنوز بر سر اصولی که ده‌ها سال گذشته در کشورهای پیشرفته حل شده، بحث و جدل دارد!

از سویی، گسترش جاده‌ها هرگز متناسب با تولید همین خودروهای بی‌کیفیت نیست و جاده‌های فعلی نیز آنچنان که باید ایمن نیستند؛ نمونه‌اش بسیاری از جاده‌های شمالی کشور که وزارت راه می‌داند در طول سال و ایام تعطیل، پرترافیک ترین جاده های کشور است و یا برخی جاده‌های جنوبی و غربی که همواره مسافران بسیاری دارد، اما نه تنها در ایمن‌سازی و حتی بازسازی جاده‌های موجود کاری انجام نمی شود، بلکه در برخی موارد حتی از نشانه ها و تابلوهای هشداردهنده نیز خبری نیست.

برای نمونه، یک پژوی آردی، صبح سومین روز فروردین امسال در مسیر رودبار ـ رشت در پیچ شاه‌عباسی به دلیل سرعت بالا و لغزنده بودن مسیر، از سمت راست جاده منحرف می‌شود و به درون تالاب حاشیه جاده سقوط می‌کند و همه سرنشینان خودرو ـ یک خانواده پنج نفره ـ در تالاب غرق می‌شوند که بنا بر نظر فرمانده پلیس راه گیلان، این جاده هیچ حفاظ ایمنی استاندارد یک جاده را برای جلوگیری از سقوط خودرو نداشته؛ هرچند علت اصلی سرعت بالا و لغزندگی جاده گزارش شده است.

و گاه اصول اولیه و ایمنی ساخت جاده، از جمله پیچ‌های تند، شیب های زیاد، نبود حفاظ جاده‌ای و گاردریل، نبود شانه خاکی جاده و بسیاری مسائل دیگر، به گونه ای کنار هم چیده شده که تصادفات جاده‌ای ـ که شاید در یک جاده ایمن باعث تلفات جزیی شود ـ در جاده‌های ما با وجود خودروهایی به شدت آسیب پذیر، تلفات جانی خواهد داشت.

نبود توقفگاه‌های متناسب با جاده‌های طولانی و خسته‌کننده، کمبود پارکینگ و استراحتگاه در مسیرهای پر رفت و آمد، هموار نبودن جاده‌ها و نامسطح بودن آسفالت، نداشتن خطوط ریلی مناسب برای عدم استفاده از خودروهای شخصی از جمله مسائلی است که گویا عزمی برای رفع آن دیده نمی‌شود؛ آنچنان که آزادراه تهران ـ شمال به افسانه‌ای برای راه اندازی تبدیل شده است.

 در کنار همه این مشکلات، آمارهای امسال نشان می‌دهد، اگر برخورد قاطع پلیس با برخی رانندگان خطرآفرین نمی‌بود، باز هم آمار تلفات جانی بیشتر از سال های گذشته می‌شد؛ افزون بر اینکه اطلاعات خبرنگار ما حاکی است سردار مومنی رییس پلیس راهور، تمام روزهای نوروز را در مسیرهای کشور بوده و با سرکشی بر عملکرد نیروهای تابع و همچنین جاده های کشور نظارت داشته، که به علاوه حضور پلیس در جاده‌ها، کاهش آمار را به دلیل سخت گیری نوروزی می‌توان یک کاهش ناپایدار دانست.

 هرچند مطمئنا درباره خودروهای کم‌کیفیت و جاده‌های غیر‌استاندارد، هیچ اتفاق خاصی در کشور رخ نخواهد داد و این مسأله اصلی است که گویا جان هموطنان ما زیاد در این مسائل مطرح نیست!

در پایان باید گفت، درست راندن، وسیله نقلیه مناسب، جاده استاندارد، قوانین مناسب و لازم و کنترل دائمی پلیس، عوامل لازمی هستند که نبود هر یک از آنها، بدون تردید ورق های دیگری بر این داستان غم انگیز خواهد افزود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۱
باسلام بنده ايام عيد ازشيرازتابندرعباس/ميناب/جزيره قشم سفركردم انصافادرتوسعه وتعريض راه هاي بين شهري كارهاي خوبي شده حتي درمقايسه با پنج سال پيش كه مسافرتي داشتم خيلي بهترشده است اما ماهم بايستي دررانندگي مراعات بيشتري نماييم واقعا بعضي هابي احتياطي ميكنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
آخه عزیز من جاده ها هر چقدر خوب باشن خودروهای داخلی کیفیت بسیار نامناسبی دارن. مثلا چرا باید همین پراید ناامین هنوز تولید شود؟؟؟؟
از اینکه پلیس با کمک بی شائبه صدا و سیما و دیگر انواع رسانه ها ید یک فضای کاملا آزاد و بدون منتقد خود را مبرا از هرگونه کاستی میداند جا تاسف است و جای تعجب نیست. پلیس کدام وانت با بار تیرآهن را متوقف کرده؟ در کدام شهر خیابانها را از وانت هایی که تبدیل به مفازه شدند پاک کرده؟ در هنگام تصادفات با کدام وسیله نقلیه ای که از خطوط جریان مقابل برای زودتر رسیدن استفاده میکنند برخورد کرده؟ کجا و چه وقت آموزش رانندگی داده نه راندن؟ از تخلف کدام مسئول نگذشته؟ غیر از دوربینهای درآمدزای آنچنانی از چه وسایل دیگری برای کنترل تخلفات دیگر استفاده کرده؟ و ... . بهتر است پلیس اولا با انصاف و وجدان در خود بنگرد و ضعفهای ریشه ای خود را بیابد و در پی اصلاح آن برآید و آنگاه متوجه خواهد شد که در حیطه مسئولیت خویش سخن بگوید. در اولین گام فرق بین ناحیه و منطفه را درک کند و اشتباه سی ساله خود را در بکارگیری نادرست از این دو واژه جبران کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
حرفهای شما قبول ولی در مقابل این که مدیر عامل اتحادیه خودرویازان با گردن کلفتی تمام تف بندازه تو صورت مصرف کننده و بگه در همه جای دنیا ایربگ صرفا یک آپشن محسوب میشه شما داغ نمی کنی که پول تویوتا یاریس رو بدی و پراید سوار بشی و پول ب ام دبلیو بدی تویوتا یاریس سوار بشی منتم به سرت بزارن در حالیکه بنزینم باهت به قیمت "وسط دریای خلیج فارس!" حساب میشه باید در ازای تقاضای حقت یعنی تقاضای اتومبیل امن و با تکنولوژی معمول دنیا و مصرف سوخت متناسب در ازای پرداخت هزینه متعارف اینطوری با جواب قشنگشون بزنن تو برجکت!
متاسفانه بدلیل مدیریت ضعیف، پلیس راه با گذاشتن دوربین در سرازیریها و جریمه بی مورد رانندگان و افزایش استرس مردم کار مفید ديگری انجام نمی دهد مثلا انصافا در مسیر 6 بانده اتوبان کاشان - اصفهان چند مورد تصادف بوده که این همه دوربین گذاشته اند؟
سنت دید وبازدیدو صله ارحام از سنتهای بسیار زیبای نوروز بود که متاسفانه در این سالها جای خودرا به مسافرت داد سنت بسیار زشتی که هیچ توجیه عقلی ومنطقی ندارد وغیر از گرفتن جان شماری از هموطنان ،خستگی ،،تلف شدن وقت در ترافیک،خرد شدن اعصاب و....هیچ سودی در بر ندارد ومتاسفانه به انحا مختلف هم تشویق می شود.طبیعی است که نه جاده ها،نه ماشین ها،نه امکانات ونه هیچ چیز دیگری گنجایش این حجم مسافرت رادر چند روز محدود نوروز راندارند .. چرا در خصوص چهارشنبه سوری وکیل مدافع وغصه دار جان مردم می شوند ولی این مسافرتهای کذایی که تلفات آن بسیار بیشتر است را تشویق و ترغیب می کنند والله اعلم
تابناک لطفا بگو رییس ایران خودرو و سایپا و خانواده هاشون چه ماشینی سوار میشن تا همه بدونن کجای کاریم
با سلام بحث خودروهای ناایمن ولی گرانقیمت داخلی بحث جالبی است که حتی خبره ترین کارشناسان دنیا هم از آن سر در نمی آورند این امر فقط در تخصص صاحبان قدرت و ثروت بالا نشین است که با مصوبات غیر عقلانی و دستوری راه را بر یکه تازی شرکت ها داخلی و انحصار بی مثال آنها باز نموده است.اگر جای دیگری از این دنیای بزرگ چنین چیزی دیدید مارو هم بی خبر نگذارید.البته اگر تابناک جرات ارائه این مطلب رو داشته باشه چون چند وقته به جمع محافظه کاران سنتی پیوسته.
در ایام عید در جاده حد فاصل بین همت و لواسان ( مسیر شمال به جنوب ) که به تازگی مجهز به تابلوی حداکثر سرعت شده ، در شیب تند جاده که با استفاده از ترمز باز هم سرعت ماشین از حد مجاز تابلو تجاوز می کند مامورین راهنمایی و رانندگی اتومبیل های متخلف را متوقف و قبض جریمه صادر می کردند . متاسفانه نه تنها برخورد این مامورین توام با توهین و تجقیر رانندگان بود بلکه قانون را برای همه به طور یکسان اجرا نمی کردند و فقط خودرو هایی که در سمت راست جاده در جرکت بودند را متوقف می کردند . امیدوارم برای مامورین کلاس های ادب و نزاکت و رفتار اجتماعی ترتیب دهند تا تحت اموزش قرار گیرند .
اي كاش كمي هم از آمار تلفات انواع خودروها ارائه مي شد
متاسفانه بيشترين تلفات (50 درصد) متعلق به خودرو پرايد مي باشد
با این وضعیت کارشناسی در وزارت راه و همچنین نوع انتخاب مهندسین مشاور و پیمانکاران طرف قرارداد تکلیف مشخصه
ضمن اینکه نبود اعتبارات کافی و کلنگ زنی های بی حساب و کتاب را اضافه کنید.
باوجود خودروهای تولیدی داخلی کشور
هیچوقت خودروی ارزان ولوکس دنیا وارد بازار این نمی شود.
ما قانون خوب داریم-جاده خوب داریم-راننده خوب داریم-ماشین خوب می خواهیم چکار!!!
بنزین رو هم که مثل خیلی از کشور های دنیا گرون کردن پس چرا تعرفه واردات کم نشد؟ دولت از سودی که از گمرکی بدست میاره نمیگذره. سوخت گرون، و ماشین بی کیفیت داخلی بوسیله تعرفه بالای واردات به زور به مردم فروخته میشه
‫الاغ سواری را یاد نگرفته اند،ماشین میرانند.نتیجه اش همین است.
با 10 هزار یورو = 15 میلیون تومان میشه بهترین ماشین اروپایی 2011 رو با مصرف 5 لیتر در 100 کیلومتر و کلی سنزور و ایر بگ واز این جور مسایل خرید وتازه کلی منت ادم رو می کشن و لیزینگ با سود پایین به آدم پیشنهاد میکنند ولی این مونتاژ کارهای داخلی به تولید پژو 405 و امثالهم که صدی 10 به بالا میسوزونه و سالهاست که در دنیا منسوخ شدن ادامه میدن و اسمشو میزارن:حمایت از صنایع داخلی و با جون مردم بازی میکنن.فقط بلدید به مردم گیر بدید. آقا شما ماشین های کم مصرف و ایمن با قیمت واقعی بسازید(وارد کنید) و ببینید که هم مصرف بنزین وآلودگی نصف میشه و هم آمار تلفات پایین میاد . خواهشآ کمتر شعار و همایش و بیشتر کار و خلاقیت.
عزت زیاد
بنزین 7 برابر شد تصادفات 20 درصد کم شد. حالا اگر ما در افق 20 ساله بنزین رو 35 برابر حالت اول کنیم نرخ حوادث به صفر می رسه و احیانا اگر گران تر کنیم شاید به رشد موالید هم کمک کرده باشیم.
سلام و خسته نباشید به عزیزان انتظامی که در ایام نوروز تو ماموریت بودن. راستی از ابتدای امسال(سال 1390) همه خودروهای شماره گذاری شده ایربگ و ای بی اس دار شدند یا اینکه......!؟
chera hame as zamino zaman irad migiran, ama kasi darbareye farhange ranandegi sohbat nemikone, ke mishe goft, kheili as ranandegan be un tawajohi nadarand wa faghat as ino un motewaghe hastand
بنزين اگه 1000هم بشه بازم جاده ها شلوغه
پرايدم كه نميشه گاز داد چپه ميشه
ويتارا هم كه به ما نميرسه گورونه
اي يادش بخير كالسگه ها ي اسبي
خودرو سازان ما با سرمایه بالایی که در اختیار دارند به راحتی در وضع قوانین به نفع خود اثر می گذارند و متاسفانه هزینه آن را باید مردم بپردازند و بنابراین نتیجه آن می شود که خودریی در حدو اندازه پراید را مردم باید حدود 9 میلیون بخرند و ...
دیروز از مکزیک برگشتم. شباهت‌های خیلی‌ زیادی دیدم بین ایران و مکزیک. از سطح زندگی‌ مردم گرفته، تا وضعیت راه‌ها و جاده ها. ولی‌ متاسفانه تفاوت عمده این بود که ماشین‌های بسیار ارزان قیمتی که در سطح شهر در حرکت بودند بسیار بهتر و ایمن تر از تولیداتی مثل پراید بودند. اتومبیل ارزان قیمتی که همه جا به چشم میخورد اپل کورسا بود که گرچه ماشین ارزانیست ولی‌ از ایمنی خوبی‌ برخوردار است. ماشین‌ها کوچک بودند ولی‌ محکم تر و با کیفیت بالاتر. ما هم خوب است یاد بگیریم. جان انسان ارزشمند است.
اگر خودرو ها در حد درشکه هم باشند یک راننده خوب میتواند انطور بر اساس داده های جاده و ماشینش و قوانید رانندگی کند که برای خود و دیگران خطر نسازد منتها ما یاد گرفتیم همیشه ایراد را از دیگر ی و دیگر چیزها بدانیم کمی منصفانه یک شب قضاوت کنیم خدا وکیلی با اگاهی از نقوص ماشین و جاده و قانون ما چه اندازه در کاهش تصادفات کمک کرده ایم در ایران معنی خط وسط خیابان را اصلا نمیفهمند
در ورودی شهرهای کوچک حوالی 9 تا 11 صبح دقیقا در جایی که جاده از دو طرفه بودن خارج شده و مسیر رفت و برگشت از هم جدا شده و دقيقا در جایی که جاده شيب تندی داره پلیس دوربین سرعت سنج می زاره!!! با این روش و این رويکرد بنظر می رسه که پلیس از خدا می خواد تا مردم تخلف کنند تا درآمدش بیشتر بشه!!!
ایکاش یک اماری هم داشتیم که تلفات جاده ها به نسب مربوط به چه ماشینهایی هست.
بنده در جاده هاي زيادي رانندگي كرده ام (با خودرو پرايد) نظر شخصي ام اين است كه تمامي جاده هاي كشور بايد اتوبان باشد آنهم به سبك اتوبان(تهران- قم- كاشان- نطنز -اصفهان -نجف آباد -فولاد شهر)

جاده مهم ترين عامل در سلامت رانندگي است.

جاده گرگان به مشهد - تهران شاهرود مشهد - اصفهان شيراز - يزد بندر عباس - اصفهان اهواز - تهران همدان كرمانشاه- همگي بايد اتوبان چهاربانده با شيب ملايم باشند.
فقط در اين صورت است كه تصادفات كاهش بسيار چشمگيري خواهد داشت.
سرمايه گذاري سنگيني مي طلبد اما ارزش جان هموطنان عزيز بيش از اينهاست.

در كشور ما به جهت درآمد سرانه پايين هموطنان مجبور به استفاده از خودرو شخصي هستند زيرا سفر چندين روزه با قطار و هواپيما و استفاده از هتل- متل- مسافرخانه -تاكسي و رستوران چندين برابر سفر خودروئي هزينه بر است.
من با خانواده بيشتر مناطق كشور را ديده ام با 2 ميليون تومان خرج سفر به علاوه هزينه 3000 ليتر بنزين.
در صورتي كه يك سفر خارجي يا داخلي (كيش) مي تواند همان هزينه را به من تحميل كند.
تا وقتي خيابان ها و جاده هاي كشور توسط دوربين هوشمند كنترل نشوند و جريمه ها هم 20 تا 30 برابر نشوند،وضعيت همين است، من در كشور اروپايي شاهد گريه كردن متخلفين از ميزان خجريمه بوده ام ،اينجا جريمه عبور از چراغ قرمز معادل با يك كيلو گوشت استو بايد 20 برابر شود.
برخی ماشین های ساخت داخل استاندارد نیست اما مشکل اصلی از رانندگی ماست
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی