بازدید 9094

اثر جدید جرداق مسیحی درباره پیامبر(ص)

وي كه كتاب مشهور 'العلاقات بين العالم اسلامي و الغرب' را به رشته تحرير درآورده، در ادامه اين نشست به نقش مهم زبان فارسي و ايرانيان در توسعه و ترويج تمدن اسلامي اشاره كرده و گفت: مسايلي مانند آموزش زبان فارسي كه روز به روز در لبنان اشاعه مي‌يابد، نشان از عمق رابطه فرهنگي ايران و لبنان در جهان عرب دارد.
کد خبر: ۱۵۲۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۳:۵۸ 10 March 2011
'جرج جرداق' متفكر برجسته و نويسنده مشهور جهان عرب، تعامل و همكاري بين انديشه اسلامي و مسيحي را نكته برجسته قرون معاصر به ويژه قرن حاضر دانست و گفت: در آينده‌اي نزديك اثري با عنوان 'علي(ع) شخصيتي جامع، بين پيامبر اسلام و عيسي‌بن مريم' را منتشر خواهد كرد.
   
به گزارش ايرنا از بيروت، مديرعامل بنياد انديشه اسلامي وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و هيات همراه در ادامه برنامه هاي سفر خود به لبنان، با جمعي از اساتيد دانشگاهي، نويسندگان و فعالان اهل قلم لبناني ديدار كردند.

در اين نشستها دكتر مهدي گلجان مديرعامل، دكتر محمد زين‌الدين مشاور برنامه ريزي و امور راهبردي و دكتر موسي عاكفي مشاور امور بين الملل بنياد انديشه اسلامي حضور داشتند.
هيات بنياد انديشه اسلامي در اولين ديدار خود با متفكر برجسته جهان عرب و نويسنده مشهور پروفسور 'جرج جرداق' در محل راديو لبنان ديدار كردند.

در اين ديدار پروفسور جرداق با اشاره به تعاملات فرهنگي گسترده جمهوري اسلامي ايران و لبنان،گفت: مايل است با نشريات بنياد انديشه اسلامي همكاري كند.

وي با بيان اينكه چهره‌اي كه از اميرالمومنين علي(ع) نزد متفكران مسيحي ترسيم شده، بسيار نزديك به چهره عيسي‌بن مريم است، اظهار داشت: علي‌رغم سن بالا (حدود 79 سال) هنوز تمايل دارد در مورد شخصيت پيامبر(ص) و امام علي (ع) مقاله و كتاب بنويسد.

وي پيشنهاد داد: با همكاري بنياد انديشه اسلامي يك سري مقاله و كتاب پيرامون شخصيت اميرالمومنين(ع) به رشته تحرير درآورد كه اين پيشنهاد با استقبال مديرعامل بنياد انديشه روبرو شد.

پروفسور جرداق كه علي‌رغم كهولت سن از هوش و ذكاوت خوبي برخوردار است، از سفرهايي خود به ايران به نيكي ياد كرد و سفر به شيراز و زيارت مقبره حافظ وسعدي را از مهم‌ترين وقايع زندگي خود دانست.

جرج جرداق هم اكنون برنامه ويژه‌اي در راديو لبنان دارد (علي طريقنا) كه مخاطبان و دوستداران بسياري را به خود اختصاص داده است. وي علاوه بر مقالات علمي و برنامه‏هاي راديويي و تلويزيوني، بيش از سي كتاب ارزشمند تاليف كرده است. يكي از مهم‏ترين آثار جرج جرداق كه آن را در 28 سالگي نوشته كتاب 'امام علي، صداي عدالت انساني' است كه در سال 1958 ميلادي انتشار يافت. اين كتاب در پنج جلد تدوين گرديده و انتشار آن به عنوان يك حادثه عظيم در جهان انديشه اسلامي، نظر بزرگان شيعه و سني را به خود جلب كرد.


** ديدار با دو چهره دانشگاهي

مديرعامل بنياد انديشه اسلامي وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و هيات همراه در ادامه با دو تن از نويسندگان و فعالان اهل قلم لبنان يعني دكتر محمود حيدر استاد دانشگاه و مديرعامل موسسه پژوهشي دلتا و طلال عتريسي استاد دانشگاه، متفكر و نويسنده برجسته به بحث و گفتگو پرداختند.

در اين ديدار كه حدود 2 ساعت به طول انجاميد، محمود حيدر و طلال عتريسي در خصوص آخرين تحولات جهان اسلام و عصر بيداري مسلمانان در سراسر كشورهاي اسلامي، مطالب مهمي را بيان داشتند.

محمود حيدر توليد محتوا در انديشه اسلامي و توزيع آن را از برجسته‌ترين كارهاي بنياد انديشه اسلامي در ساليان اخير دانسته و به نقش مهم وجود استراتژي نزد مسلمانان در برخورد با غرب و اسراييل تاكيد ورزيد.

وي همچنين تاكيد كرد: انقلاب اسلامي ايران مهم‌ترين الگو براي بيداري مسلمانان در جهان معاصر و قرن 21 ميلادي به شمار مي‌رود.

در ادامه طلال عتريسي به موضوع فقدان رهبري در ميان جنبش‌هاي اسلامي اخير در كشورهاي تونس، مصر و ليبي اشاره كرد و بيان داشت كه اين نهضت‌هاي مردمي با شعار 'الشعب يريد اسقاط النظام' تشكيل شده‌اند كه نشان مي‌دهد آنها 'قاعده' دارند، اما 'قاعد' و رهبر ندارند.
وي تاكيد كرد: اين فقدان رهبري، تهديدي جدي براي انقلاب‌ها به شمار مي‌رود و مردم اين كشورها بايد بسيار هشيار باشند.

اين دو متفكر برجسته در خصوص بيداري اسلامي اظهار داشتند كه حركات مردمي، يك نوع زلزله فرهنگي- سياسي است كه جهان عرب و جهان اسلام را دربرگرفته و بايستي منتظر پيامدهاي مهم آن بود.


**بازديد از پايگاه خبري حزب الله

مديرعامل بنياد انديشه اسلامي همچنين از دفتر سايت اينترنتي الانتقاد وابسته به حزب‌الله لبنان، ديدن كردند.

در اين ديدار دكتر 'حسين رحال' مسئول اطلاع رساني الكترونيك' حزب‌الله ضمن ابراز خرسندي از تعامل صورت گرفته بين سايت‌هاي بنياد انديشه و سايت‌هاي المقاومه و الانتقاد، از همكاري‌هايي كه قرار است در زمينه تبادل لينك‌هاي خبري، ارسال مقالات، بهره‌برداري دو موسسه از بانك‌هاي اطلاعاتي دوموسسه در آينده صورت پذيرد، خبر داد.


** ديدار با مدير مجله علمي و پژوهشي گفتگو

هيات بنياد انديشه اسلامي در ادامه اين سفر با دكتر 'سمير سليمان' از نخبگان و اساتيد دانشگاه لبنان در دفتر مجله علمي و پژوهشي 'گفتگو' به زبان فرانسه كه سليمان مديريتش را به عهده دارند، ديدار كردند.

دكتر سليمان ضمن ابراز خرسندي از برگزاري اين نشست اظهار داشت: مجلات بنياد انديشه اسلامي نقش مهمي در تعامل و همكاري با نخبگان ايفا مي‌كنند و اگر بتوان توزيع اين نشريات را بهبود بخشيد، بدون شك بر تاثيرگذاري آن‌ها افزوده خواهد شد.

وي كه كتاب مشهور 'العلاقات بين العالم اسلامي و الغرب' را به رشته تحرير درآورده، در ادامه اين نشست به نقش مهم زبان فارسي و ايرانيان در توسعه و ترويج تمدن اسلامي اشاره كرده و گفت: مسايلي مانند آموزش زبان فارسي كه روز به روز در لبنان اشاعه مي‌يابد، نشان از عمق رابطه فرهنگي ايران و لبنان در جهان عرب دارد.

اين چهره علمي لبنان ، زبان را يكي از عوامل و عناصر مهم انتقال فرهنگ و ارتقاي روابط فرهنگي ايران و لبنان و ديگر كشورهاي عربي دانست و بر توجه به اين مقوله تاكيد كرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار