بازدید 33835
۲

8 مارس روز جهانی «زن» به چه معنا؟! + یک بیانیه

اگر در قرون گذشته جنسیت زن فدای نگاه یکسویه و مردسالارانه تمدن غربی می شد، امروز و در قالب تفکرات مثلا زن سالارانه، این هویت انسانی زن غربی است که به مسلخ تفکرات و روش زندگی مبتنی بر اصالت لذت دنیای مادی غرب می رود و عملا با فریب او بیشترین لطمات بر انسانیت او وارد می آید.
کد خبر: ۱۵۲۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۴ 07 March 2011
سرویس فرهنگی ـ  روز هشتم مارس توسط برخی جنبش های فمینیستی و مدافع حقوق زن در کشورهای غربی، به عنوان روز جهانی «زن» نامگذاری شده و هر ساله به این بهانه برخی تجمعات گوناگون در برخی کشورها برگزار می شود.

به گزارش «تابناک»، هرچند ظلم فراوان تفکر مادی در دنیای مدرن غرب بر پیکر زن، امر پوشیده و پنهانی نیست، نکته اینجاست که اتفاقا رواج جنبش های فمینیستی و به اصطلاح طرفدار حقوق زنان، نسخه جدیدی است که دنیای غرب برای تداوم بهره برداری ظالمانه خود از زن بر آن تأکید دارد.

بنا بر این گزارش، اگر در قرون گذشته، جنسیت زن فدای نگاه یک سویه و مردسالارانه تمدن غربی می شد، امروز و در قالب تفکرات مثلا زن سالارانه، این هویت انسانی زن غربی است که به مسلخ تفکرات و روش زندگی مبتنی بر اصالت لذت دنیای مادی غرب می رود و عملا با فریب او بیشترین لطمات بر انسانیت او وارد می آید.

به بیان بهتر، تمدن سود انگار و لذتگرای غرب، به بهانه هویت بخشیدن به جنس زن و برقراری تساوی حقوقی متناسب با جنس مرد، عملا هویت انسانی را از او گرفت و به مانند یک کالای سرگرم کننده و البته درآمدزا با او برخورد کرد، به گونه ای که نه دیگر جایگاه محترم و ویژه زن بودن را دارد و نه حتی در خیلی از موارد، جایگاه یک انسان را.

بنا بر آنچه گفته شد، فارغ از اینکه آنچه امروز در دنیای غرب اتفاق می افتد، عملا برده داری نوین از زن است، نکته مهم دیگر اینجاست که سیاستمداران غربی، از این مسأله در قبال جوامع اسلامی به عنوان یک ابزار سیاسی بهره برده و همواره جوامع و نظام های اسلامی را ـ که جنسیت زن در کنار انسان بودن او همواره مد نظر است ـ متهم به عدم رعایت آزادی زنان و حقوق آنها می نمایند و این در حالی است که اصول و تعالیم متعالی اسلام، جایگاه ممتاز و ویژه ای را برای زن در نظر گرفته و بسیاری از نتایج مثبت آن در جامعه ایرانی ـ اعم از تحکیم بنیان خانواده، تربیت درست نسل، جایگاه ویژه اجتماعی بدون نگاه ابزاری به زن و... ـ به روشنی دیده می شود.

در همین راستا، جمعی از فعالان حوزه زنان بیانیه ای را به شرح زیر منتشر کرده اند:  

در آستانه روز هشتم مارس قرار داریم. روز جهانی زن، هرچند در اعتراض و مقابله با ستم و ظلم بر زنان در کشورهای غربی آغاز شده، از آنجا که بر بستر مدرنیته روییده و از سرچشمه سکولاریسم، اومانیسم و فردگرایی سیراب شده و نسبت خود را با دین قطع کرده به جای آنکه زنان و به دنبال آن، جامعه انسانی را از بند باورها و قوانین نادرست برهاند، آنها را گرفتار مصایب تازه ای کرده است.

بر همین اساس، ما جمعی از فعالان حوزه زنان و اعضای سازمان های مردم نهاد امضاکننده این بیانیه، اعلام می‌نماییم؛

1 ـ جوامع غربی با داشتن تفکرات فمنیستی و قوانین به اصطلاح برابر به جهت بی‌توجهی به ارزش‌های اخلاقی و انسانی در حال حاضر با رشد چشمگیر آمار بالای نرخ طلاق، تضعیف نهاد خانواده، خانواده‌های تک والد، سقط جنین در دختران نوجوان، خشونت علیه زنان در خانواده و فقر زنانه روبه رو هستند.

2 ـ زنان این سرزمین، دین اسلام و آموزه‌های آن را محترم و برخود واجب دانسته و هر گونه جریان ضددین با هر عنوان و پوششی را طرد می‌کنند.

3 ـ رویکرد سیاسی، حزبی، ضد دینی و بعضا مردستیزانه و افراطی برخی از عناصر فعال در حوزه زنان، باعث بدنام شدن همه اقدامات و فعالیت‌ها در دفاع از حقوق زنان شده و هر گونه جریان به حقی نیز در این راستا با دیده تردید نگریسته می‌شود؛ بنابراین، از همه فعالان حوزه زنان درخواست می شود، به مرزبندی‌های سیاسی و مدنی پایبند بوده و از سیاسی نمودن مطالبات به حق زنان جداً پرهیز کنند.

4 ـ طرح مطالبات انحرافی مانند حق مالکیت تن و آزادی پوشش در مقابل مطالبات و مشکلات واقعی زنان توسط برخی از عناصر و گروه‌های به ظاهر مدافع حقوق زنان نوعی خیانت در حق جامعه زنان ایران به شمار می رود.

5 ـ حوزه های علمیه را می توان مهمترین مرجع در موضوع زنان دانست، چرا که هر اطلاع یا نوآوری در حوزه مسائل نظری یا عملی و فقهی مباحث زنان، تنها درون حوزه های علمیه و تحت نظر علمای شیعه است که مشروعیت می‌یابد، لیکن متأسفانه، در حوزه های علمیه تکاپوی کافی در حوزه مباحث زنان دیده نمی شود و رهبری دفاع از حقوق زنان ـ با رویکرد فمینیستی ـ به دست جریان روشنفکری قرار گرفته است. در دانشگاه‌های کشور نیز به جز تکرار اندیشه‌های آکادمیک فمینیستی یا حداکثر نقدی بر آنها سخن تازه برای گفتن وجود ندارد.

6 ـ متأسفانه، سال‌هاست ترویج آموزه‌های فمنیستی در لایه‌های آشکار و پنهان برنامه‌ها، مباحث کارشناسی، فیلم‌ها و سریال ها از طریق رسانه های جمعی عرضه می شود. زنانی که موفقند، چون در نقش های مردانه موفق ظاهر شده‌اند، خانواده های ایده آلی که مردان غیرمقتدر و زنان مدیر دارند و زنان تیره بختی که زندگی‌شان را به مادری و شوهرداری گذرانده‌اند، نمونه‌هایی از این ارزش‌گذاری‌های رسانه‌ای هستند.

در پایان باید گفت، هرچند انتقادات و اعتراضات جدی به جریانات فمنیستی در کشور هست، این امر به معنای انکار مطالبات و مشکلات زنان در کشور نیست.

مشکلاتی که ما نیز به عنوان جمعی از فعالان حوزه زنان و نمایندگان سازمان های مردم نهاد، مسئولیت تلاش برای رفع آن را بر عهده داریم عبارتند از:

کاهش زمینه‌های خشونت علیه زنان در خانواده و جامعه؛ اصلاح نگرش‌ها نسبت به جایگاه خانوادگی و اجتماعی زن و اصلاح باورهای عامیانه و تحقیر آمیز؛ تبیین الگوی مطلوب زن مسلمان در عرصه‌ های فردی و اجتماعی؛ افزایش امنیت زنان در محیط کار و محیط اجتماعی به منظور کاهش آسیب‌پذیری و افزایش کارآمدی اجتماعی زنان. آشنا کردن مردان با جایگاه و مسئولیت‌های پدری و همسری؛ افزایش توانمندی زنان برای مسئولیت‌های اجتماعی و خانوادگی، حل معضلات قضایی و مشکلات مربوط به آیین دادرسی مرتبط با زنان؛ بالا بردن وضعیت بهداشتی زنان، به ویژه در موقعیت‌های خاص از جمله بارداری و زایمان، حمایت‌های مالی از زنان بدسرپرست و فاقد سرپرست؛ حمایت از زنان سالمند؛ تسهیل شرایط ازدواج با توجه به بالا رفتن سن ازدواج دختران و افزایش میزان تجرد قطعی؛ اصلاح نظام آموزش و پرورش در راستای آموزش نقش‌های جنسیتی برای تحکیم خانواده؛ اصلاح ساختارهای اقتصادی و اجتماعی در راستای تحکیم خانواده.
 
امضا کنندگان:
 
موسسه عروه الوثقی
کانون مشکاه اندیشه
کانون محاق انتظار
کانون فرهنگی ـ اجتماعی بارقه مهر
وفاگستران مسلمان
نسیم فاطمی
انجمن ترنم اندیشه
هزاره آفتاب
موسسه فرهنگی آرماگدون
موسسه فرهنگی رایحه کوثر خراسان
موسسه بنت الهدی
موسسه تکامل
موسسه یاران مهدی
موسسه شمیم تسنیم
موسسه حسن ضیاء
انجمن بیان
انجمن اهل قلم پروین
کانون اندیشه جوان بصیر
موسسه قرآن یاوران
موسسه علمی ـ فرهنگی کوثر
موسسه رهپویان فرهنگ و هنر
مجمع داده اندیشی زنان مسلمان
انجمن بانوان یغما
شرکت تعاونی چکاوک
موسسه صهبای بصیرت
موسسه مصباح اندیشه
موسسه سفیران کوثر
انجمن ترنم هستی
موسسه میثاق منتظران
موسسه عصر روشنایی
موسسه هزاره آفتاب
و تعداد ديگري از سمن‌ها
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲
عالي است احسنت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل