بازدید 5232
۹
رتبه 108دنیا برای ابررایانه ایران

پروژه ابررایانه، برگ زرینی درتقویم فناوری ایران

افتتاح پروژه ملی ابررایانه
کد خبر: ۱۴۹۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۹ 23 February 2011
مرکز پردازشهای فوق سریع دانشگاه صنعتی امیرکبیر به بهره برداری رسید و با توجه به اینکه 500 ابررایانه اول دنیا معرفی شده‌اند این ابررایانه کشورمان در رتبه 108 قویترین ابررایانه‌های دنیا قرار می‌گیرد. به این ترتیب نام ایران در زمره چند کشور قوی سازنده کامپیوترهای سریع ثبت شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ابررایانه امیرکبیر با بیش از 20 سال تجربه در طراحی سیستم‌های کامپیوتری سریع و ابررایانه‌ها صبح امروز چهارشنبه افتتاح می‌شود. این پروژه با سرمایه گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه صنعتی امیرکبیر از اوایل سال 88 آغاز شد. این سیستم با مشارکت دانشکده‌های برق و کامپیوتر این دانشگاه با مدیریت دکتر سیداحمد معتمدی و دکتر محمدکاظم اکبری طراحی و ساخته شده است.

این ابررایانه دارای ریزپردازنده‌ای با 288 عدد گره پردازشی با طراحی همگن و دارای بیش از 4 هزار و 600 هسته پردازشی است.

جمع قدرت محاسباتی این ابررایانه 89 میلیارد عملیات در ثانیه است که شامل 5 /42 ترافلاپس پردازنده‌های اصلی و 5 /46 ترافلاپس پرازنده‌های کمکی است.

با توجه به اینکه 500 ابررایانه اول دنیا معرفی شده‌اند این ابررایانه دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رتبه 108 قوی‌ترین ابررایانه‌های دنیا قرار می‌گیرد. به این ترتیب نام ایران در زمره چند کشور قوی سازنده کامپیوترهای سریع در دنیا ثبت می‌شود چرا که این سیستم حتی بدون در نظر گرفتن پردازنده‌های کمکی نیز در بین 500 ابررایانه اول دنیا قرار خواهد گرفت.

شبکه ارتباطی این ابررایانه با سرعت 40 مگابیت در ثانیه عمل می‌کند و حجم حافظه اصلی آن به بیش از 9 ترابایت می‌رسد. ظرفیت ذخیره سازی فعلی آن نیز 160 ترابایت (هزار میلیارد بایت) است.

این ابررایانه قابلیت اتصال به شبکه ابررایانش ملی (گرید) را دارد و می‌تواند نظارت یکپارچه بر اجزای سخت افزاری و سخت افزاری داشته باشد.

این مرکز پردازش فوق سریع همچنین قابلیت ارائه خدمات به دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و مراکز صنعتی کشور را دارد و در آینده نزدیک دامنه آن به کلیه مراکز علمی منطقه نیز گسترش می‌یابد.

این ابررایانه همچنین قادر است مسائل عملی و مهندسی را که نیاز به محاسبات قوی و پیچیده دارد حل کند به همین دلیل از آغاز طراحی این سیستم یک تیم متخصص بر روی پیاده سازی نرم افزارهای مورد نیاز مراکز عملی و دانشگاهی و همچنین بخش صنعت فعالیت می‌کنند به طوری که تا کنون بیش از 60 نرم افزار کاربردی مانند نرم افزارهای مهندسی، نرم افزارهای دینامیک مولکولی، نرم افزارهای ERPو CRN، نرم افزارهای RENDERINGو نرم افزارهای پایگاه داده‌ها بر روی این سیستم نصب شده است.

تفاوت ابررایانش دانشگاه صنعتی امیرکبیر و صنعتی اصفهان

* قدرت محاسباتی ابررایانه دانشگاه امیرکبیر 25 درصد قوی‌تراز دانشگاه صنعتی اصفهان است به گونه‌ای که قدرت پردازش در ابررایانه امیرکبیر 5/42 ترافلاپس و در ابررایانه دانشگاه صنعتی اصفهان 34 ترافلاپس است.

* تعداد گره‌های ابررایانه دانشگاه امیرکبیر 288 عدد را طراحی همگن ولی ابررایانه صنعتی اصفهان طراحی ناهمگن با تعریف کلاستر ناسازگار و باعث کاهش کارایی می‌شود.

* حجم حافظه اصلی ابررایانه امیرکبیر 216/9 ترابایت و در دانشگاه اصفهان 5/7 ترابایت است که سیستم امیرکبیر 22 درصد بیشتر از اصفهان است.

* ظرفیت ذخیره سازی فعلی سیستم امیرکبیر بیش از 160 ترابایت و در سیستم دانشگاه صنعتی اصفهان 30 ترابایت است.

* قدرت محاسباتی در سیستم دانشگاه صنعتی امیرکبیر با احتساب پردازشگر کمکی (GPU) برابر 163 ترافلاپس دقت ساده و 5/46 ترافلاپس دقت مضاعف است که این میزان در سیستم دانشگاه صنعتی اصفهان برابر 32 ترافلاپس دقت مضاعف یا ساده نامعلوم است. سیستم امیرکبیر در پردازشگر کمکی بیش از 45 درصد بیشتر از دانشگاه صنعتی اصفهان است.

* مجموع قدرت محاسباتی سیستم امیرکبیر 89 ترافلاپس و رتبه 108 جهانی و قدرت محاسباتی دانشگاه صنعتی اصفهان 66 ترافلاپس و در صورت همگون بودن رتبه 160 جهانی را کسب می‌کند. به عبارت دیگر قدرت پردازش سیستم امیرکبیر بیش از 34 درصد بیشتر از دانشگاه صنعتی اصفهان است.

* مدیریت سیستم امیرکبیر به صورت ابرمختلط (HIBRID CLUB) و از طریق پرتال تحت وب طراحی شده است.

* بهینه سازی منابع سیستم با استفاده از تکنولوژی مجازی سازی انجام می‌شود.

* سیستم دانشگاه امیرکبیر قابلیت اتصال به شبکه ابررایانش ملی را دارد.

* ابررایانه دانشگاه امیرکبیر امکان نظارت یکپارچه بر اجزای سخت افزاری و نرم افزاری را دارد. ضمن آنکه بیش از 60 نرم افزار کاربردی بر روی آن نصب شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹
خداییش دانشگاه امیرکبیر واسه کشور هیچ فایده ای نداشته! باز تهران و علم و صنعت کاری کردن...اینا از هیچ امکاناتی استفاده نمی کنن..
تا در سایت top500 اسمی از این ابر کامپیوتر نباشد نمی توان به این امار اعتماد کرد. بیخودی خوشحال نشوید
حالا که چی؟ هر دو دانشگاه توی مملکت ایران هستند . فقط باید به اونها افتخار کرد نه مقایسه های زشت و ..
نمیخوام توان علمی کشور رو تضعیف کنم ولی به عنوان یک پژوهشگر عرض شود توانایی هایی که هر از گاهارائه و تبلیغ میشه صرفا نرم افزاری یا مبتنی بر طراحی، مونتاژ و بهینه سازی است. وگرنه در ایران هنوز توان تولید یک ترانزیستور در ابعاد نانو و بزرگتر یا مثلا آی سی های بیلدینگ بلاک ابرکامپیوتر، ماهواره، موشک و... و غیره وجود ندارد چه برسه به اینکه خودمونو در ردیف 10 کشور دنیا ببینیم. دلیل عمده آن را میتوان در فاصله فاحش نخبگان از صنعت، مدیریت و پژوهشهای مولد جستجو کرد.
شبکه ارتباطی بین گره ها در این سیستم بسیار ضعیف است لذا در صورتی که آزمونهای عملی (Benchmark) از این سیستم صورت گیرد سرعت واقعی ممکن است کمتر از یک دهم میزان اعلام شده دارد.
مهم ترین نکته در طراحی خوشه ها شبکۀ ارتباطی است. بهتر است طراحان این سیستم نگاهی به بلو جن, بلو واتر و جاگوار بیندازند.
پروژه هایی مانند بلو جن با فراخوان های عمومی برای ایده طراحی شروع شده اند در صورتیکه در ایران حتی دیگر دانشگاه های ملی هم خبری از جزئیات این سیستم ندارند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها