بازدید 36568

تالش، بخش جدایی ناپذیر از ایران

این حکومت بی دین و ایمان و فاقد معنویت، نه تنها هیچ قانونی، حتی خالق را نمی خواهد به رسمیت بشناسد و ما تالشها را همچنین بخاطر وفاداری به دین اسلام متهم می کند. با گذشت سالها ، این حکومت افسارگسیخته تر می شود و هیچ اصل و قاعده حقوق بین الملل و حقوق اعطاشده از طرف خداوند را نیز نمی خواهد به رسمیت بشناسد. به عنوان شاهد مثال این مطالب، حکم صادرشده در 24 ژوئن علیه روشنفکر برجسته تالش، عالم زبان شناس، معاون مرکز فرهنگی تالش در این جمهوری و سردبیر نشریه قدیم الانتشار "تولیشی صدو" در این جمهوری (ایران شمالی) است.
کد خبر: ۱۴۸۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۲ 16 February 2011
یکی از کاربران در یادداشتی نوشت: تالش، سرزمینی كهنی است كه از شمال با آلبانیای قفقاز، و از شرق به دریای مازندران و از جنوب به اسپیه‌رو یا سپیدرود و از آن به حدود مارلیك یا عمارلوی كنونی می‌رسد و از غرب نیز دشت و پهنه‌ اردبیل، مغان و منطقة كوهستانی نیر و سراب را دربر میگیرد. مردم تالش به زبان تالشی و آذری و كردی تکلم می‌نمایند. تالشی ها تقریباً بالای ۹۷٪ مردمانشان باسواد هستند و لازم به ذکر است که اولین کتابخانه ایران نیز در این منطقه بنا شده‌است. امروزه این تیره های ایرانی مورد بیشترین ستم ها و فشارها در منطقه جمهوری آذربایجان (ایران شمالی) قرار گرفته است و زبان و فرهنگ و هویت تالشی آنان علنا از سوی دولت دست نشانده الهام علی اف حذف شده است.

 تالشی های ساكن در جمهوری آذربایجان برای سه هدف عمده در این چند دهه اخیر كوشش كرده اند:

1. نیل به آزادی‌های دمكراتیك در شرایط دیكتاتوری پس از فروپاشی شوروی
2. مقابله بـا اندیشه‌های قرون وسطیی پان تركیستی
3. حفظ هویت و اصالت ایرانی نیاكانشان

در همین رابطه نامه تاریخی ژنرال همت زاده رهبر آزادیخواه منطقه تالش قفقاز یكی از مهم ترین این اقدامات است كه باید از سوی دولت و ملت ایران بیش از پیش پشتیبانی گردد تا به یاری خدا این منطقه ایرانی الاصل آزاد گردد و باردیگر مردم ایران با برادران و خواهران هم كیش و هم ن‍ژاد خود در یك مرز جغرافیایی زندگی كنند.

ژنرال همت زاده بعد از فروپاشی شوروی و به دنبال تشکیل حاکمیت شوونیستی به رهبری جبهه خلق در باکو و بعد از اغاز طرحهای این حکومت شوونیستی برای محو و حل قوم کهن و تاریخی ایرانی الاصل تالش و نابودی فرهنگ، هویت و موجودیت آنها کمر همت بست و «جمهوری دمکراتیک تالش، مغان» را با کمک مردم تالش و بدون وابستگی به کشورهای خارجی به مرکزیت «لنکران» در ایران شمالی تشکیل داد. این حکومت دمکراتیک در نهایت با یورش نیروهای نظامی شکست خورده دولت باکو در جنگ قره باغ به لنکران سقوط کرد. ژنرال همت زاده مردانه مقاومت کرد و به اسارت نیروهای حکومت باکو در آمد و بعد از 12 سال اسارت در سیاهچالهای رژیم دست نشانده شوونیستی باکو آزاد و از ایران شمالی ( جمهوری آذربایجان ) تبعید شد و هم اکنون در هلند زندگی می کند.

به دنبال تلاشهای رژیم باکو علیه مردم تالش ، مغان و زندانی کردن دانشمندان و روشنفکران پیش کسوت ایرانی تالش ، ژنرال همت زاده رهبر جنبش ملی تالشیهای ایران شمالی و رهبر و بنیانگذار « جمهوری مستقل تالش ، مغان » نامه ای خطاب به ملت و دولت ایران صادر کرده که متن آن بدین شرح است:

سرنوشت اینگونه رقم زده است که بخشی جدایی ناپذیر از دولت قدرتمند ایران و مردم تالش به عنوان یکی از قومهای ساکن در سرزمین ایران، تقریبا به مدتی نزدیک به 200 سال، در نتیجه خیانت سلسله ننگین قاجار که در قرن 19 سلطنت ایران را به دست آورده بود، با سیم خاردار به دو نیم تقسیم شد. در تمامی این مدت، تالش ها با تبعیض قومی، ملی بی سابقه ای مواجه شدند، بویژه پس از اعلام استقلال (ایران شمالی)جمهوری آذربایجان طی 20 سال اخیر تقریبا با خطر محو شدن از صحنه تاریخ مواجه شده اند.

 حاکمیت کنونی باکو که ترک گرایی را به سطح ایدئولوژی دولتی ارتقاء داده است و حتی آذری بودن خود را انكار می كند، علیه تاریخ ، فرهنگ، دین، معنویات و فولکلور مردم تالش، و علیه امروز و فردای این مردم، وارد جنگی بی رحمانه شده است، محو این تیره های ایرانی را به عنوان هدف خود انتخاب کرده است. در کتب درسی این کشور، نام "تالش" بطور کل حذف شده است. نمونه های فرهنگ و هنر مردم تالش که این مردم آن را به همراه سایر تیره های ایران طی هزاران سال پدید آورده است، با بی حیایی بی نظیری متعلق به سایرین اعلام شده است.

ما از تاریخ خود، از فرهنگ خود، از عادات و سنن خود محروم شده ایم! این تیره حتی در مقابل سرکوبهای رژیم کمونیستی، دین برحق خداوند و فرهنگ اسلامی خود را حفظ کرده بود. اما امروز حکومت با اهداف از پیش تعیین شده، مذاهب و طریقتهای مختلفی را در اراضی محل سکونت این قوم رواج می دهد و با این کار نیز می خواهد فرهنگ و دینمان را از دستمان بگیرد. این حکومت نه تنها دشمن مردم تالش ، بلکه بطور کل دشمن ملت ایران بزرگ است. تصادفی نیست که بسیاری از بلایایی که برسر مردم تالش آورده می شود، مربوط به این است که این مردم بخشی از ملت و تمدن ایران است. بگونه ای که حکومت کنونی باکو که از روزهای نخست اعلام استقلال، تجزیه ایران و الحاق بخشی از آن به خود را هدف قرار داده است، بسیاری از ظلم و فشارهای این حکومت علیه ما نیز با وفاداری و محبت قوی موجود در قلب تالشها به ایران مربوط است. بگونه ای که مقامات حکومت، تمامی کسانی را که در راه دفاع از حقوق مردم تالش تلاش می کنند، به جاسوسی برای ایران متهم می کنند و آنها را سرکوب می کنند.

 این حکومت بی دین و ایمان و فاقد معنویت، نه تنها هیچ قانونی، حتی خالق را نمی خواهد به رسمیت بشناسد و ما تالشها را همچنین بخاطر وفاداری به دین اسلام متهم می کند. با گذشت سالها ، این حکومت افسارگسیخته تر می شود و هیچ اصل و قاعده حقوق بین الملل و حقوق اعطاشده از طرف خداوند را نیز نمی خواهد به رسمیت بشناسد. به عنوان شاهد مثال این مطالب، حکم صادرشده در 24 ژوئن علیه روشنفکر برجسته تالش، عالم زبان شناس، معاون مرکز فرهنگی تالش در این جمهوری و سردبیر نشریه قدیم الانتشار "تولیشی صدو" در این جمهوری (ایران شمالی) است.

بدون هیچ سند ومدرکی، فقط براساس دروغها و بهتانهای یک بیمار روانی، نوروزعلی محمداف ظاهرا به "جاسوسی به نفع ایران" متهم و به مدت 10 سال از آزادی محروم شد. بی حیایی به آن حد رسیده است که این حکم نه تنها بدور از چشم نمایندگان جامعه، حتی بدون حضور وکیل نوروزعلی محمداف و در شرایطی کاملا مخفیانه قرائت شد!{که درنهایت ایشان در زندان به طرز مشکوکی به شهادت رسیدند} ما تالشها از کل دنیا و در وهله نخست از وطن تاریخی خود ایران و رهبری آن، یاری به مردم خود (تالشها) و جلوگیری از محو شدن آن را خواهانیم.

ما فکر می کنیم که اگر مسئولان ایران بی اعتنایی نمی کردند و با این حکومت بی دین و ایمان (حکومت حاکم بر ایران شمالی ) دوستی و همکاری نمی کردند، حکومت باکو نمی توانست این کار را انجام دهد. همکاری دولت ایران با حکومتی که شهروندان خود را با روحیه نفرت از ایران تربیت می کند و تقریبا هر روز با "دستگیری جاسوسان ایران! ؟" مشغول است ( و بزرگان ایرانی را همچون حكیم نظامی گنجوی یا بابك خرمدین را ترك میداند !! یا نام جعلی آذرآبادگان آریایی ایران را بر مناطق آران قفقاز گذاشته است و یا با در بسیاری موارد با آمریكا و اسرائیل و روسیه بر ضد ایران متحد میشود ) را چگونه ارزیابی کنیم؟

از کدام دوستی و همکاری دولت مبارک ایران با این رژیم کافر(حکومت آذربایجان) که در ظاهرا خود را مسلمان می نامد، اما در حقیقت دشمن اسلام است، می توان سخن گفت؟ما تالشها افتخار می کنیم که ریشه مان ایرانی است و خودمان را از ایران و وطن تاریخی مان نمی توانیم جدا تصور کنیم. به رغم همه تعقیبهاوسرکوبها، محبت به ایران در دلهای ما ابدی است. اما جای تاسف دارد که چنین محبتی را از طرف حکومت ایران در قبال خودمان مشاهده و احساس نمی کنیم. با درنظر گرفتن تمامی اینها ، امروز مملکت ایران وحکومت آنرا به دفاع از ملت تالش وریش سفید این ملت نوروز علی اف را میخواهیم .

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۸
انتشار یافته: ۷۱
به تماميت ارزي كشورها احترام بگذاريد
باید متحد شیم و ایران رو حفظ کنیم،
چقدر سوال بی جواب در ذهن شکل می کیره؟! مرحبا به این غیرت
خداوند پشت وپناهتان وانشاالله هرچه زودتر بساط این کشور ساختگی و حکومت حاکم بر آن برچیده شود و به دامان مام وطن یعنی ایران عزبز برگردید.
متاسفانه وضعیت تالشان ساکن در سرزمین های خودشان (ایران) هم چندان روشن و مناسب نیست. تقسم بندی بدون توجه به ماهیت نژادی و فرهنگی تالشیان و گیلکان و وجود مرزهای تحمیلی که در اثر اشتباهات گذشتگان و تکرار آن توسط دولتمردان امروز، شرایطی را فراهم کرده که در سالهای نه چندان دور هویت قومی کهن در استانه نابودی کامل قرار خواهد گرفت. عهدنامه ننگین ترکمانچای که نقطه سیاه تاریخ ایران و بویژه سرزمین بزرگ تالش بوده است آغاز روند رو به نابودی خاک و آب و اثار ماندگار این قوم شد و با تنوع گزینی فرهنگی و زبانی که بعدها در این دیار حاکم شد، عملا ابتدا زبان تالشی به گوشه ای رفته و کم کم آثار و بقایای این تمدن کهن که به قدمت تاریخ بشر، سابقه دارد دستخوش تحولات و چالش های جدی قرار گرفت. مهاجرت افراد تحصیل کرده از تالش به دلیل نبود فضای کسب و کار و کمرنگ بودن برنامه‌ریزی و نقش آن در اداره منطقه، عدم شایسته گزینی و انتخاب مسوولین بومی برای توسعه و رشد تالش، تنوع گوناگون فرهنگی ساکنان که شامل ترک‌ها، کردهای خلخال، گیلک‌ها، فارس‌ها و تالشان می‌گردد و نیز سیاست‌های تالش گریزی که در مرکز استان گیلان حاکم است همه و همه باعث فاجعه ای تاریخی شدند که فقط از دور قابل مشاهده است و ساکنان تالش به آن خو گرفته اند. اگر امروز سرهنگ همت‌اف تقاضای یاری دولتمردان ایران را میکند در فرداهای نزدیک همین خواسته را مردمان ایران زمین خواهند داشت ولی التماس‌گونه و پریشان.
واقعا کلمات از گفتن و نوشتن عمق فاجعه فرهنگی و تاریخی که بر سر این قوم و منطقه آمده است ناتوانند. باشد که دلسوزان تاریخ و فرهنگ و متمددنین مملکت فکری اساسی کنند.
باید این پاره تن میهن عزیزمان را به آغوش مام میهن برگردانیم حتی اگر شده با نبرد.
ما آماده نبردیم
پاینده ایران
پاینده ایرانی
چه عجب!!!! بالاخره یکی یه حرفی درباره بازگرداندن سرزمینهای ایرانی به مام وطن با محوریت ایرانی - اسلامی یه چیزی نوشت؟!!!!!
درود بر تالش بزرگ
کاش غیرت ایرانی که این آقای ایرانی داشت مسولین ما هم داشتند.
لازم به جهانگشایی نیست.
پیشرفت و حمایت کافی است برای مظلومین اینها که جای خود دارند ایرانیند نه عرب و....
مگرآذریهاآزادشده ازدست روسهاایرانی الاصل نیستنداگرقراراست تالشی های عزیزنیز به بدنه اصلیشان برگردندپس باید آذربایجان وارمنستان وگرجستان ودیگرایالتهای ازدست رفته به بدنه ایران عزیزواسلامی برگردد
خیلی خوب میشه که بتونیم بقیه سرزمینهامون رو هم از سایر کشورها بازپس بگیریم. مثل بحرین و کویت و هرات و بلخ و ...
با تشکر از سایت تابناکدر انعکاس این خبر جهت اطلاع دوستان عرض می کنم که تالشی فقط به زبان تالشی که از زبان های فارسی پهلوی است صحبت می کنند و زبان آذری را به دلیل مجاورت با آذری ها و کردی را به دلیل حضور هموطنان کردی که در حکومت گذشته به این منطقه تبعید شده اند و انحصارا خودشان صحبت می کنند.
تالش یکی از مناطقی است که متاسفانه در محرومیت شدیدی قرار دارد و از طرف دولت و مسئولین محلی هم توجهی به آن نمی شود چرا که برخی بیشتر منافع خود را می بینند و برخی دیگر نیز به دلیل اینکه شناختی از این قوم ندارند و آنها را تهدیدی بر علیه منافع ملی می دانند این اجحاف را در حق اینان روا داشته اند. اما نمی دانند که بیشترین جانبازی ها در جنگهای پانصد سال گذشته در ایران و خصوصا مناطق شمالی از سوی این مردم صورت گرفته و این مردم هنوز دلشان می تپد برای بدست آوردن گوشه هایی از خاک سرزمین از دست رفته اشان.
امید که با انعکاس این مطالب در جهت نزدیک کردن فرزندان ایران زمین تلاش بیشتری از خود نشان دهیم.
من به عنوان یک ایرانی حاضرم هر کاری برای این همتباران ایرانی ام انجام دهم فقط بفرمایید چگونه آیا می شود یک تشکل داخل ایران درست کرد
حالا ارزش كار شهداي عزيز را خوب مي توان درك كرد
به اميد روزي كه سرزمين هاي آباء و اجدادي مان را كه بر اثر بي كفايتي پادشاهان نالايق از دست رفته است باز پس بگيريم
انشاء الله
تو رو به خدا تو رو به دینتون به فکر هموطن های تالشی مون باشید
باید ازشون حمایت کنیم.
بسیار مقاله عالی بود .متاسفانه مسئولان ایرانی انگار تو یک دنیای دیگه هستند ! و متاسفانه به این موارد توجه کمی می کنند و اصلا ملی فکر نمی کنند و توجهی هم به این مسئله مهم ندارند..حتی از لحاظ انسانی هم شده بایداز این برادران پشتیبانی مالی و جانی کرد انجا هم به نوعی یک فلسطین دیگر است
پذیرای هموطنان تالشی با آغوش باز هستیم
نام تاریخی اذربایجان مربوط به سرزمین های جنوبی رود ارس است و شمال ارس نام هایی چون اران شروان و... داشته است در زمان کمونیستهای روسی حدود 90 سال پیش نام ااذربایجان را برای نخستین بار بر روی بخشی از سرزمین هایی که از ایران جدا شده بود جعل کردند بنابراین حتی نام ان کشور هم جعلی است ، ضمنا همانطور که تالشی ها ایرانی هستند اذری ها هم ایرانی هستند توجه نمایید هر مردمی که نوروز را جشن میگیرند ایرانی هستند در پایان زنده باد همت زاده
اینها همه توهمی بیش نیست آنچه در این میان بایستی مورد توجه قرار گیرد اینست که حقوق ملت ترک در ایران بطور فزاینده ای نادیده گرفته می شود.
زنده باد ايران بزرگ.
واقعا ناراحت شدم بايد فکري کرد
درود بر شرافت تو تابناک،همیشه پاینده باشی و برقرار،مطلب بسیار ارزشمند و تحیر انگیزی است،چرا به جای سرمایه گذاری روی تالشستان و حمایت از مردم ایرانی تباری که بر خلاف سران باکو نه تنها ایرانی بودن خود را فراموش نکرده بلکه به آن افتخار می کنند حمایتی صورت نمی گیرد؟ چرا در لنکران کنسولگری راه اندازی نشده است؟مگر پان ترکیست های باکو در تبریز کنسولگری راه نیداخته اند؟
جاوید باد تالشستان و جاوید باد ایران بزرگ
واقعا متن جالبی بود
به امید روزی که نه تنها تالش بلکه تمامی مناطق جدا شده از ایران دوباره به خاک ایران ضمیمه شود
با سلام.ما هم تالشی ها را از خود می دانیم.آیا هیچ می دانید که زبان تالشی مشترکات فراوانی حتی با زبان مازنی و گیلکی استان های شمالی ایران دارد؟از نظر نژادی نیز مردم تالش همانند مردم تالش استان شمالی و مازنیها و گیلانی های ما هستند.سلام بر همه ی تالشی های ایران و دور از مام وطن ,ایران.یک مازنی از خارج کشور
با ياد يزدان پاك
جاي گريه و حتي مردن دارد كه امروز ايرانيان در آران و نخجوان و تالش وافغانستان و... به زور سرنيزه و سياهچال از مام ميهن خود و از فرهنگ كهن تر از تاريخ خود دور نگه داشته مي شوند و ما كه قدرتمند ترين كشور در بين ايرانيان هستيم تنها نگاه مي كنيم و افسوس مي خوريم . چه مي شود دولتمردان ايراني را كه داييه ايراني بودن و غيرت ايراني داشتن را دارند واي به حال ما واي...
کاش مسئولان برنامه ای بریزند و با حمایت از این ایرانیان (با روش سیاسی) بدون روشهای نظامی گوشه ای از ایران رو برگردونن تا که تا ابد در تاریخ از این حکومت به بزرگی یاد بشه که ایران رو که قاجار نابود کرد تونست بدون جنگ برگردونه.این افتخار کمی نیست که اگر نصیب جمهوری اسلامی بشه مطمئنم در تاریخ به بزرگی ازش یاد خواهد شد تا ابد.زنده باد ایران و جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران
ایران شمالی بهترین واژه بود
بعنوان یک مستند ساز که چند مجموعه مستند از زندگی مردم تالش تهیه کرده ام،با صحه گذاشتن به نوشته های بالا، واقعا از انفعال مسئولان در دفاع از اقلیت های ایرانی کشورهای همسایه متحیرم.کشورهای دیگر نداشته های خود را داشته کرده و به داخل مرزهای ما هیز نگاه میکنند.آنگاه دولت فخیمه ما در پی حل مشکلات جهان است و حتی نمیتواند به تالش های مظلوم ج.آذربایجان رسیدگی کند.واقعا که
درود به هم وطن های برادر تالشی

بابا ایران باید یه کاری کنه
زنده باد نام ايران
متاسفانه اطلاعات مااز سرزمينهاي هم جوار خيلي ضعيف است
یعنی شما داری برای یه کشور مستقل تعیین تکلیف میکنید؟یعنی چه که انشاءالله به زودی ""آزاد""شود و به ایران بپیوندد؟ چرا نمیخاین بار حقوقی و سیاسی این حرفها رو درک کنید؟
سلام...
با این که چند سالی هست که از دیار خودم دورم اما هنوز هم خودم رو یک تالشی می دونم و به تالشی بودنم افتخار می کنم.. مردمی پاک .. دلیر... مهماندوست و باصفا.. این که تالشیها مورد تبعیض قرار گرفته اند مطلبی نیست که بشه انکار کرد. حضور تالشی زبان ها در استان گیلان و متاسفانه تقسیم ناعادلانه بودجه های کشوری به مناطق گیلک زبان به طوری که حتی در برنامه های شبکه استانی نیز انگار نه انگار که تالشی زبان ها و تالشی ها از نظر جمعیتی دومین شهرستان و منطقه استان گیلان محسوب می شوند، تنها یکی از جنبه های این تبعیضات ناعادلانه است. مسئولین شهرستانی عمدتاً غیر بومی بوده و از اعتماد به نخبگان علمی شهرستان تالش در سطح استان جلوگیری می شود. به طوری که به عنوان یکی از افرادی که به دلیل نبود زمینه های لازم در منطقه ترک دیار کرده ام می توان به صراحت شهادت بدهم که دوستان نخبه ای را می شناسم که هر یک در پست های حساس و مهمی خارج از منطقه تالش و استان گیلان مشغول بکار می باشند.
ما تالشیها با پیشینه ای ده هزار ساله در هر جای دنیا افتخارمان به دین مبین اسلام و زبان تالشی و اتحاد و همبستگی است وبه ایرانی الا صل بودن خود می بالیم.
شما ایرانی هستین برای آزادیتون تلاش می کنیم
باتشكر ازتابناك به جهت درج اين خبر
بادرود بر تالشي هاي آذربايجان ومجاهدان آن كه آرزوي پيوستن به سرزمين مادري را هميشه دردل وانديشه خوددارند.وظيفه ماايجاب مي كند كه درابتدا باكمك هاي مادي ومعنوي به حفظ اصالت وزبان وفرهنگ تالشي ها كمك نماييم تادرفرصت مناسب ....انشاالله پاره هاي تن ايران زمين را با بيداري مردمان آن خطه ها به ريشه خود ،به سرزمين مادري بازگردانيم.
واين منوط است به افزايش قدرت ملي وجهاني ايران ، به اميد آن روز كه دور از دست نيست.
من يك تالش از توابع استان گيلان هستم .... بيش از نيمي از هموطنان ما در آن سوي مرز با وضعيت بسيار نامناسب سياسي و اجتماعي و ... زندگي مي كنند ... اونها برادران ما هستند و با ديدن ما تالشان ايران چنان ذوق مي كنند كه وصف شدني نيست . اونها هم خودشان رو ايراني و تالش مي دونند ... وهميشه مي گويند خدا لعنت كند كسي كه اون عهدنامه ننگين تركمنچاي رو بست و ما رو به اجنبي داد !!! جالبتر اينجاست كه با اين همه فشاري كه دولت آذربايجان به اونها آورده همچنان بيش از يك ميليون نفرشان به زبان تالشي صحبت مي كنند .
واقعا بغضم گرفت
ايجاد استان تالش مي تواندراه خوبي براي پيوند با تالشان درهر كجا باشد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار