بازدید 8237

واکنش ایران به تاثيرگذاری استاكس‌نت

بسياري از مباحث كه در رسانه‌ها و افكار عمومي دنيا درباره‌ي ويروس استاكس نت منتشر مي‌شود، تلاش براي ايجاد نگراني در ميان مردم ايران و منطقه و ايجاد تاخير در كار نيروگاه است.
کد خبر: ۱۴۶۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۲ 05 February 2011
محمد احمديان گفت: بسياري از مباحث درباره‌ي تاثير ويروس استاكس نت بر نيروگاه بوشهر، با هدف ايجاد نگراني در ميان مردم ايران و تاخير در بهره‌برداري از اين نيروگاه انجام مي‌شود.

محمد احمديان ـ قائم مقام سازمان انرژي اتمي ـ در گفت‌وگو با ايسنا، در پاسخ به اين پرسش كه آيا ايران موضوع اقدام برخي كشورها براي آلوده كردن نيروگاه‌ بوشهر به ويروس استاكس‌نت را از مراكز و نهادهاي بين‌المللي به ويژه پيمانكار روسي نيروگاه پيگيري مي‌كند يا خير؟ گفت: بسياري از مباحث كه در رسانه‌ها و افكار عمومي دنيا درباره‌ي ويروس استاكس نت منتشر مي‌شود، تلاش براي ايجاد نگراني در ميان مردم ايران و منطقه و ايجاد تاخير در كار نيروگاه است. از اين رو لازم است تا متخصصان در اين زمينه بررسي كنند كه تا چه حد اين مباحث جنبه‌ي واقعي داشته است تا اقدام حقوقي لازم انجام گيرد.

وي تاكيد كرد: به فرض اگر اتفاقي مبني بر تاثير مخرب بر روند كار و راه‌اندازي نيروگاه بوشهر بيفتد بيش از آن كه متوجه ايران باشد متوجه روس‌هاست و اعتبار آن‌ها را به عنوان مجموعه‌اي كه مدعي هستند مي‌خواهند در ساخت نيروگاه‌هاي هسته‌يي در كشورهاي مختلف فعاليت كنند، خدشه‌دار مي‌كند.

معاون نيروگاهي سازمان انرژي اتمي درباره‌ي زمان بحراني شدن قلب راكتور بوشهر اظهار كرد: به‌زودي از رسانه‌ها براي حضور در نيروگاه و اطلاع از انجام مرحله بحراني شدن قلب راكتور دعوت مي‌شود.

احمديان تاكيد كرد: تعلل و تاخير قابل توجهي در روند كار و بهره‌برداري از نيروگاه بوشهر نداريم.

او درباره‌ي انتخاب رياست سازمان انرژي اتمي گفت: فكر مي‌كنم طي يكي دو روز آينده فرد مورد نظر معرفي شود.

به گزارش ايسنا، روزنامه‌ي ديلي تلگراف چندي پيش در خبري مدعي شد: گروهي از دانشمندان هسته‌يي روسيه كه به ايران در ساخت نيروگاه هسته‌يي بوشهر كمك‌هاي فني ارائه مي‌كنند، به بهانه آسيب‌هايي كه مدعي شدند ويروس استاكس‌نت به تاسيسات هسته‌يي ايران زده است از كرملين خواستند كه راه‌اندازي نيروگاه بوشهر را به تعويق بياندازد.

اين دانشمندان روسي نگراني‌هاي جدي‌خود را درباره آسيب‌هاي گسترده‌اي كه مدعي شدند ويروس مرموز استاكس‌نت به سيستم‌هاي كامپيوتري نيروگاه بوشهر زده است ابراز داشته‌اند.

سخنگوي سازمان انرژي اتمي در پاسخ شايعات مربوط به ويروس استاكس‌نت را رد كرد.

حميد خادم قائمي ـ سخنگو و مديركل روابط عمومي انرژي اتمي ايران ـ در گفت‌وگو با ايسنا، ضمن رد شايعات مربوط به تاثير ويروس استاكس‌نت بر تاسيسات هسته‌يي كشورمان اظهار كرد: ويروس استاكس‌نت هيچ‌گونه تاثير منفي بر روند پيشرفت فعاليت‌هاي نيروگاه اتمي بوشهر نداشته است و همان‌طور كه رياست سازمان انرژي اتمي تاكيد كرده ‌است، از حدود يك سال و نيم پيش، كارشناسان و متخصصان امنيتي سازمان با هوشياري كامل اين ويروس را شناسايي كرده و اقدامات لازم در اين زمينه انجام شده است.

شركت روسي روس‌اتم نيز گزارش‌ رسانه‌هاي غربي مبني بر اين‌كه ويروس كامپيوتري استاكس‌نت روي نيروگاه اتمي بوشهر تاثير گذاشته است را رد كرد.

خبرگزاري شينهوا به نقل از سرگئي نويكف ـ سخنگوي شركت روسي روس‌ اتم ـ گزارش داد: در شبكه كامپيوتري نيروگاه بوشهر به ويژه در واحدهايي كه مسووليت تامين امنيت را بر عهده دارد هيچ‌گونه ويروسي وجود ندارد، زيرا اين شبكه كاملا مستقل بوده و جدا از منابع خارجي قرار دارد.

يوكيا آمانو نيز ضمن تاكيد بر اين‌كه كرم استاكس‌نت مي‌تواند به تاسيسات هسته‌يي صدمه بزند، افزود كه ايران و روسيه توجه لازم را در اين خصوص اعمال كرده‌اند.

يوكيا آمانو ـ مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ـ روز سه‌شنبه در گفت‌وگويي با خبرگزاري رويترز اظهار كرد كه حملات سايبري نظير كرم كامپيوتري "استاكس‌نت" ممكن است به سايت‌هاي هسته‌يي آسيب وارد كنند اما روسيه و ايران "توجه كافي" براي جلوگيري از هرگونه حادثه‌ي احتمالي در رآكتور بوشهر داشته‌اند.

آمانو گفت كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در حال مشاهده‌ي تحولات است و با علاقه اطلاعات مربوط به استاكس‌نت را جمع‌آوري مي‌كند.

اين ديپلمات پيشين ژاپني اظهار كرد: استاكس‌نت يا حمله‌ي سايبري در كل مي‌تواند براي ايمني تاسيسات و عمليات‌هاي هسته‌يي كاملا زيانبار باشد.

آمانو كه در دفتر كارش واقع در طبقه‌ي بيست و هشتم مقر آژانس در وين صحبت مي‌كرد، اذعان كرد كه آژانس فقط اطلاعات محدودي درباره‌ي اين كرم دارد كه برخي كارشناسان آن را اولين از اين نوع خوانده‌اند.

او خاطرنشان كرد كه بوشهر به وسيله‌ي روسيه ساخته شده است و توسط ايران عملياتش را آغاز خواهد كرد و ادامه داد: فكر مي‌كنم آن‌ها توجه كافي را براي جلوگيري از حوادث احتمالي ناشي از حملات سايبري داشته‌اند.

مديركل آژانس اظهار كرد كه در حال حاضر آژانس هيچ‌گونه تاخير را در راه‌اندازي عمليات‌هاي اين رآكتور درخواست نكرده است و گفت: كشورهاي مربوطه توجه كافي را به اين مساله داشته‌اند.

آمانو هم‌چنين اظهار كرد كه آژانس به برگزاري نشست كارشناسان براي مذاكره درباره‌ي مساله‌ي حملات سايبري علاقه‌مند است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار