بازدید 4313

هافينگتون پست: سليمان نماينده سيا در مصر

روزنامه آمريكايي "هافينگتون پست" در گزارشي با اشاره به مقاله اخير مجله "فارين پالسي" تحت عنوان "مرد قدرتمند بعدي در مصر" نوشت: "عمر سليمان" كه يك گزينه كاملا شناخته شده در واشنگتن است، از سال 1993 كه رياست دستگاه اطلاعات مصر را بر عهده گرفت، نماينده سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) در قاهره بوده است.
کد خبر: ۱۴۵۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۹ 01 February 2011
يك روزنامه آمريكايي در گزارشي با اشاره به انتصاب "عمر سليمان" رئيس دستگاه اطلاعاتي مصر در مقام معاون "حسني مبارك" به دنبال قيام مردم اين كشور عليه رژيم ديكتاتوري، "سليمان" را "نماينده سيا در قاهره" معرفي كرد.

به گزارش فارس، روزنامه آمريكايي "هافينگتون پست" در گزارشي با اشاره به مقاله اخير مجله "فارين پالسي" تحت عنوان "مرد قدرتمند بعدي در مصر" نوشت: "عمر سليمان" كه يك گزينه كاملا شناخته شده در واشنگتن است، از سال 1993 كه رياست دستگاه اطلاعات مصر را بر عهده گرفت، نماينده سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) در قاهره بوده است.

اين گزارش افزود: سليمان كه هم‌اكنون از جانب "حسني مبارك" در مقام معاونت رئيس‌جمهوري مصر منصوب شده است، از سال 1993 رياست دستگاه اطلاعاتي مصر را برعهده داشت. وي در اين مقام به عنوان نماينده سيا در مصر براي اجراي برنامه‌اي محرمانه مشاركت داشته است؛ برنامه محرمانه‌اي كه طي آن اين سازمان مظنونين به شركت در عمليات تروريستي را از سراسر جهان تحت تعقيب قرار مي‌داد، آنها را دستگير كرده و به مصر و كشورهاي ديگر مي‌فرستاد تا تحت شديدترين شكنجه‌ها و بي‌رحمانه‌ترين شرايط مورد بازجويي قرار گيرند.

بنا بر اين گزارش، همانطور كه در كتاب "هواپيماي ارواح" اثر "استفان گري" نيز كه با شرح رويدادهاي سياسي در آمريكا در دهه 90 ميلادي آغاز مي‌شود، آمده است كه سليمان بارها مستقيما با عاليرتبه‌ترين مقامات سازمان سيا ارتباط برقرار كرده بود.

اين گزارش افزود: هر يك مورد پرونده مظنونين عمليات تروريستي سيا كه به مصر و دستگاه اطلاعاتي تحت سرپرستي سليمان ارجاع داده مي شد، مجوز عاليرتبه‌ترين مقامات نهادهاي اطلاعاتي مصر و آمريكا را نيز به همراه داشت. به طور كلي، بر اساس قوانين آمريكا، سيا موظف بوده است تا از مصر بخواهد تضمين كند كه مظنونين ارجاع داده شده به اين كشور به هيچ عنوان شكنجه نخواهند شد. اما در دوره سليمان در دستگاه اطلاعاتي مصر، چنين تضمين‌هايي كاملا بي‌ارزش به نظر مي رسيد.

"مايكل شوئر" يكي از مأمورين سابق سيا كه در اجراي اين برنامه محرمانه سازمان جاسوسي آمريكا نقش شركت داشت، بعدها در كنگره آمريكا اعلام كرد كه حتي اگر چنين تضمين‌هايي نيز كتبا ارائه مي‌شد، باز هم هيچ ارزش اجرايي نداشت.

به طور كلي برنامه محرمانه سازمان سيا در ارتباط با مظنونين به مشاركت در عمليات تروريستي فرآيندي خارج از نظام قضايي است كه طي آن افراد دستگيرشده توسط سيا به طور كاملا غيرقانوني به كشوري كه به انجام شكنجه‌هاي سخت در طول مراحل بازجويي شناخته شده است، فرستاده مي شد. آمريكا در سال‌هاي 2001 تا 2006 كه "جرج بوش " رئيس‌جمهور سابق آمريكا اعلام "جنگ عليه تروريسم " كرد، به طور گسترده به انجام چنين اقداماتي متهم بود.

انتصاب سليمان و همچنين نخست‌وزير جديد مصر توسط مبارك بسياري از معترضان و تحليلگران را بر آن داشته است تا سؤالات بسياري را درباره محقق شدن تغيير رژيم در مصر مطرح كنند و به طور كلي انتصاب وي را به چالش بكشند.

مبارك شنبه ‎شب در اقدامي تاكتيكي و براي فرار به جلو، "عمرسليمان " رئيس دستگاه امنيتي مصر را به عنوان معاون خود برگزيد. براساس قانون اساسي مصر در صورت استعفا و مرگ رئيس جمهور در كشور مصر معاون رئيس جمهور وظايف وي را به‎عهده خواهد گرفت.

رئيس‌جمهور مصر همچنين بنا به توصيه‌هاي آمريكا و برخي از كشورهاي غربي متحد وي، با تغيير نخست وزير سعي كرد كه اعتراضات مردمي را مهار كند. وي شنبه شب و همزمان با معرفي سليمان، "احمد شفيق " وزير هواپيمايي دولت سابق خود را براي تشكيل دولت آينده اين كشور معرفي كرد.

انتصاب افرادي مانند "عمر سليمان " به عنوان معاون "حسني مبارك " رئيس‌جمهور مصر كه در طول حاكميت وي در اين كشور بي‎سابقه بوده و تعيين "احمد شفيق " به عنوان نخست وزير مأمور تشكيل كابينه هم نتوانسته است خروش مردمي عليه نظام ديكتاتوري مبارك را خاموش كند.

تظاهرات مردم مصر كه امروز هفتمين روز خود را نيز سپري كرد، از سه‌شنبه گذشته 25 ژانويه آغاز شد و همچنان ادامه دارد. در اين تظاهرات كه با مقابله نيروهاي پليس و امنيتي و ارتش مصر روبه‌رو شده است، تاكنون بيش از يكصد نفر كشته، بيش از هزار نفر مجروح و بيش از هزار نفر نيز بازداشت شده‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار