بازدید 24555

" استــان مرکزی" و ضرورت تغییر نام

دكترمير مهرداد ميرسنجري
کد خبر: ۱۴۵۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۱ 05 February 2011
آغاز سخن

       در تمام دنيا با نامگذاری هر منطقه جغرافیایی پیشینه تاریخی و میراث و دستاورد های تمدنی هر ملت  مورد یاد آوري قرار مي گيرد. نام هاي جغرافيايي ريشه در فرهنگ هر مرز و بوم داشته و ثبت صحيح آن در نقشه ها، اطلس ها و مدارك و اسناد جغرافيايي امري ضروري، هويتي و ملي به شمار مي رود. بر اين بنيان بسياري از کشور هاي نوظهور تلاش كرده اند با ربودن افتخارات و پيشينه و شخصيت هاي تاريخي ديگران و مصادره آنان به نام خود  پشتوانه اي حتي دروغين  براي خويش دست و پا كنند.

     تهديد جدي همه كشور هاي عربي براي تغيير نام خليج فارس نمونه اي است كه بر اساس آن دشمنان ايران زمين مي كوشند  هويتي غير ايراني  و عرب براي خليج فارس و كرانه هاي جنوبي و حتي شمالي آن  باز تعريف نمايند با اين حال ایرانیان ميهن دوست در سراسر دنيا با اين توطئه ها همواره مقابله كرده و در پاسداشت نام تاریخی،هویتی خلیج فارس و جلو گیری از تحریف  آن همواره با جدیت کوشا بوده اند.

  با توجه به اين كه استاني كه به عنوان " مركزي" خوانده مي شود و شهرهاي آن شامل اراك ، فراهان،آشتيان،تفرش و... با پشتوانه تاريخي كهن،مهدتربيت و پرورش علما ، رجال و دانشمندان و ادباي بزرگ بوده است كه هر يك ميراث جاودان ارزشمندي را در پهنه تاريخ و فرهنگ و ادب كشور از خود باقي گذارده اند زيبنده است با نام گذاري مناسب براي آن استان ، گام ارزشمند و ماندگاري براي پاسداشت پيشينه غني تاريخي فرهنگي  بخشي مهم از تاريخ و فرهنگ ايران زمين برداشته شود.


چرا نام "مركزي" براي استان به مركزيت اراك زيبنده نسيت؟

         مروري بر وجه تسميه   و دلايل نام گذاری استان های 31 گانه ايران هر یک یاد آور  و تثبیت کننده پیشینه تاريخي و يادگاري از سکونت اقوام رنگارنگ كشور عزيزمان و يا ويژ گي هاي جغرافيايي  هر منطقه است که از آن میان می توان به ريشه هاي لغتي نام استان هاي زير اشاره كرد:

 نام استان ایلام (  ياد آور تمدن باستاني ايلام  كه براي اين استان به عنوان بخشی کوچک از سرزمین تمدن باستانی عیلام انتخاب شده)
استان فارس ( سكونت گاه پارس ها به عنوان یکی از سه قوم باستانی آریایی ساکن ایران به همراه ماد و پارت)
نام استان همدان(با توجه به اهمیت تاریخی هگمتانه یا اکباتان باستانی)
 استان مازندران(  يا تپورستان بر گرفته از نام باستاني موجود در شاهنامه)
استان کردستان(به عنوان بخشي از سکونتگاه  باستاني اقوام کرد )
استان گيلان(برگرفته از نام قوم باستاني گيل)
 آذربایجان ( به نام سردار دلاور هخامنشي آتور پات ،آتورپاتگان يا آذر آبادگان)
 یزد ( برگرفته از نام يزدان پاك و خداوند يكتا)
استان کرمان ( بر گرفته ازساتراپ يا استان  باستاني ايران زمين، كرمانيا)
خوزستان (بر گرفته از نام باستاني  ساتراپ سوزيانا)
استان لرستان(به عنوان بخشي از سكونت گاه اقوام لر)
 خراسان ( سرزمين خورشيد تابنده)
و استان تازه تاسیس البرز ( بر گرفته از نام رشته كوه هاي  تاريخي البرز و ياد آور دماوند محل جانفشاني آرش كمانگر) 

     نكته مهم اين كه همگی  اين نام ها از ریشه واژگان آريايي و پارسی بوده وهر یک، بخشی از تاریخ و فرهنگ و پیشینه گران سنگ ایران زمین را بر اذهان متبادر می سازد ولی در این میان نام  يك استان مقوله اي ديگر است و آن استان مرکزی ،چرا كه:

1-  واژ ه "مركزي"تنها نام استان با ریشه غیر فارسی در بین تمام استان های کشور است.
2-واژه "مرکزی" از نظر ادبی ،نام  به حساب نمي آيد و بر خلاف نام بقیه استان های کشور، صفت محسوب می شود.
3- واژه "مركزي" بر خلاف نام بقيه استان هاي كشور در هنگام استفاده هيچ پيشينه تاريخي،فرهنگي مشخصي را بر اذهان متبادر نمي سازد.
4-نام گذاری استان مرکزی زمینه جغرافيايي هم نداشته  و  اين استان بيشتر به غرب كشور نزديك بوده و مركز ايران  بيشتر با اصفهان و يزد مطابقت دارد.
5- واژه مركزي تنها به  این دلیل برای این استان به کار رفته که اراک و شهر های اطراف در مقطعی به همراه تهران و قم و قزوین و استان تازه البرز همه با هم " استان مرکزی" ایران را تشکیل می دادند و بعد از جدایی هر یک از این استان ها واژه "مرکزی" بر روی استان به مرکزیت اراک بر جای ماند.

        بناي فعلي شهر اراك از نظر تاريخي  به دوره قاجار و سلطنت فتحعلي شاه  باز مي گردد . در اوايل سلطنت قاجار  و در زمان فتحعلي شاه ، بلوك عراق عجم  يعني بخش بزرگي از محدوده ي استان مركزي امروزين به علت وسعت زياد و جمعيت فراوان ، همواره نا امن بود كه يوسف خان گرجي از فتحعلي شاه اجازه گرفت تا براي  قشون عراق عجم  قلعه ايي نظامي احداث كند. با احداث اين قلعه به نام سلطان آباد بناي اوليه شهر نهاده شد كه در سال 1231 خورشيدي به پايان رسيد .

        حاج زين العابدين شيرواني كه كتاب بستان السياحه خود را به سال 1248 به پايان رسانيده مي نويسد : ً سلطان آباد كه همان عراق عجم است و يوسف خان گرجي بنا نموده و به غلامحسين خان پسرش رسيده است و اكنون در ضبط ديوان اعلي است . ً

         در جايي ديگر ذكر شده "شهر اراك فعلي قبل از سال 1317 خورشيدي به نام عراق و پيش از آن به اسم سلطان آباد و در بدو امر عنوان قلعه سلطان آباد داشته است . شهر اراك از بناهاي زمان فتحلعيشاه قاجار است كه به دست محمد يوسف خان گرجي كه گويا اين شخص برادر يكي از همراهان شاه كه از اهالي گرجستان بوده و به دلايلي شاه با سياست وي را به بهانه امر و سامان دادن به اين مناطق همراه سپاهي وي را گسيل داشته تا از مركز دور باشد  بنا شده .تاريخ بناي شهر را چنانچه در افواه معروف است به حساب 1231 ضبط نموده اند ."

     براساس آمار كتاب ايرانشهر در سال 1320 خورشيدي، جمعيت اراك 51000 نفر بود .

              در دوران معاصر در سال 1326 هجری شمسی با تغییراتی كه در تقسیمات كشوری به وجود آمد شهرستان اراك و سایر شهرستان های وابسته آن در محدوده استان مركزی ( تهران ) به مركزیت شهر تهران قرار گرفت. بعد از سی سال از این تقسیم بندی  در سال 1356 هجری شمسی دولت وقت تصمیم گرفت استان تهران به مركزیت تهران ،از استان مرکزی منتزع شود  و بدين سان اراك به عنوان مركز استان مركزي انتخاب شد و تشكيلات استان مركزي از سال 1357 در اين شهر مستقر شد  و این گونه بود که از آن زمان واژه  مرکزی برای اين استان به مرکزیت اراک بی تغییر باقی ماند.

پيشينه تاريخي استان موسوم به "مركزي"

       با توجه به مطالعات باستان شناسي و تاريخي پيشينه سكونت در اين نقطه از ايران زمين به
مسيح(5000-4000 سال پيش) باز مي گردد.   پيش از ميلاد هزاره دوم
            براي دستيابي و تدوين جغرافياي تاريخي استان، علاوه بر تحقيقات و بررسي هاي زنده ياد استاد دهگان و پژوهش هاي  سال هاي اخير، بايد از تاريخ و جغرافياي دوران حكومت مادها قبل از هخامنشيان در ايران، آگاهي داشت زيرا چنانچه  به آن اشاره مي شود، استان مركزي امروز قسمت بزرگي از ماد سفلي يا ماد بزرگ بوده  و ماد عليا  يا ماد كوچك منطقه آذربايجان امروزين را شامل مي شده است.

  قوم ماد به همراه قوم پارس در جنوب ايران و قوم پارت در شمال شرقي ايران  سه پايه اصلي تاريخي اقوام آريايي را تشكيل مي دادند .

       پایه گذاری دولت ماد به عنوان نخستین دولت بر پایه «وحدت ملی» اقوام مختلف ساکن فلات ایران با مشترکات و پیوندهای فرهنگی را باید به عنوان مهم‌ترین رویداد در تاریخ ایران به شمارآورد.(تاریخ ماد. ایگور میخائیلوویچ دیاکونوف. ترجمه کریم کشاورز)

         از خط و نوشته دوران ماد، در داخل ايران چيز زيادي باقي نمانده، مگر برخي نوشته هاي الواح آشوري و بابلي . تنها سند مهم موجود ، زبان تاتي است كه از شاخه هاي زبان مادي بوده و اكنون در بخش هايي از استان مركزي با آن زبان سخن مي گويند.

       الفباي اين زبان متاسفانه از بين رفته است، شايد بتوان الفبا و خط اين زبان را در بين تات زباناني كه از داخل ايران براي جلوگيري از حمله سكاها در زمان ساسانيان به باكو و ديگر نواحي اران   و شروان(  شمال ارس)كوچانده شدند پيدا كرد. در حال حاضر  واژگان زبان تاتي  كه در بخش وفس بدان سخن گفته مي شود قابل مقايسه با زمان هاي اوستائي و پهلوي  هستند.

         بنابر برخي نوشته ها ي تاريخي،  اوستا كتاب ديني ايرانيان بر روي ششهزار جلد پوست گاو با آب طلا نوشته شده بود كه اسكندر مقدوني آن را به يغما برد و در آن زمان دانشمندان يوناني و مقدو ني ها آن را به زبان لاتين برگرداندند و  به  عنوان انديشه هاي خود جا زدند.اين گونه بود كه  آنچه نوشته به زبان مادي و هخامنشي بود نابود گرديد.

          پس از حمله تازيان به ايران  و سپس تهاجم تركان و مغولان نيز، بسياري از كتاب هاي مذهبي، فرهنگي، تاريخي و علمي  ايرانيان يا سوزانده شدند يا آن ها را به رودخانه ها ريختند و به اين دليل اطلاع و آگاهي ما از تاريخ و جغرافيا  بسيار محدود گرديده است.

      شاهنامه  ابومنصوري كه تا اواخر  دوران ساساني  توسط ملت ايران سينه به سينه حفظ گرديد بعد ها توسط فرزانه توس، فردوسي بزرگ به نظم در آمد  كه در شاهنامه فردوسي اطلاع دقيقي از دوران ماد و اشكاني به دست مي آيد.

     در مورد  تاريخ بعد از اسلام  منطقه اطلاعات خوبي قابل دستيابي است كه مي توان از تاريخ هاي طبري و ابن اثير و مجموعه كتاب هاي  مسالك و ممالك سود برد.

       بررسی اسناد  تاریخی از جمله تاريخ ماد نوشته ي دياكونوف و ايران در زمان ساساني نوشته ي كريستين سن دانماركي و ايران از آغاز تا اسلام گريشمن و بسیاری مستندات ديگر  نشان می دهد ، استان مركزي امروزین از هزاره ی نخست پیش از میلاد قسمت اصلی سرزمین ماد سفلي يا ماد بزرگ بوده است و سه ایالت مادها كه به ماد سفلی معروف بوده در محدوده استان مرکزی قرار داشته  این محدوده  منطقه وسیعی از حوزه شازند ، خنداب ، فراهان ، وفس تا آشتیان و تفرش و قسمت هایی از ساوه را شامل می شده است .

     يورش هاي مداوم 46 ساله آشوريان به سرزمين ماد (834 تا 878 پيش از ميلاد سبب ويراني شهرها و شهرك ها گرديد، وجود تعداد كثيري تپه هاي باستاني  استان مركزي به احتمال قوي بازمانده از آن دوران است.

         بر اساس متون  تاريخي از مناطقي كه مورد هجوم آشوريان قرار گرفته بودند مشرق هگمتانه ( منطقه فراهان  و اراك امروزين) ذكر شده است.

     در اسناد تاریخی ،هجوم بيست و پنج ساله  اقوام مهاجم سكاها به ماد سفلي (استان مركزي امروزین) و ويراني شهرها و شهرك های این منطقه  نیز ذکر شده است. در زمان سلوكيان منطقه ماد بزرگ را  مناطق بين همدان و ري (محدوده استان مرکزی امروزین) می دانستندو در اسناد آن دوران از  شهري به نام "كره"  نام برده شده  و هم اكنون نيز منطقه اي به نام" كره رود" در اراك وجود دارد.

    در زمان اشكانیان  نیز  استان مرکزی امروزین بخش اصلی ولایت ماد بزرگ بوده است.
     لازم به ياد آوري است كه واژه ً كره ً در  اسناد دوران اسلامي به نام هاي الكرح _ كرح تغيير يافته است .

           جغرافی نویسان مسلمان محدوده استان مركزی را در سده های نخستین اسلامی  به نام «ایالت جبال» نامیده اند.بعدها به ویژه در دوران سلجوقیان منطقه استان مرکزی همراه با همدان، ری و اصفهان به نام «عراق عجم» و نواحي مياندو رود دجله و فرات «عراق عرب»  نامیده شد.

         لازم به ذکر این که از دیگر میراث ارزشمند معنوی زنده برجای مانده از گذشته های دور تاریخی استان مرکزی می توان به کاربرد زبان های با ریشه مادی در این استان اشاره کرد  ازجمله زبان تاتی که هم اكنون در بخش هايي از استان مركزي با آن زبان سخن مي گويند. همچنین می توان به شهر های دليجان و محلات اشاره کرد که مردم این مناطق به زبان راجي حرف مي زنند كه این زبان ريشه در زبان و واژه هاي دوره مادي دارد  و جالب توجه اين كه واژه معرب دليجان  به گويش راجي  دليگون خوانده مي شود .


فرجام سخن اين كه

        به رغم اين كه نام پارس يا فارس به درستي بر روي يكي از استان هاي ايران قرار گرفته ، عدم به كار گيري نام هاي تاريخي ويژه ايران بر روي سرزمين هاي تاريخي آن مي تواند سبب سوء استفاده ديگران قرار گيرد آن گونه كه متاسفانه  هم اكنون كشور تركمنستان تنها به دليل مطابقت جغرافيايي تقريبي مرز هاي كشورش با  قلمرو" پارت" ها، تاريخ خود را به آن ارتباط مي دهد و متعلق به خود معرفي مي كند!! و اگر براي به كارگيري نام تاريخي"ماد"  هم به عنوان يكي از سه قوم تاريخي ايران زمين ، راهكاري مناسب ارائه ندهيم  دشمنان غيرايراني آن سوي مرز ها آن را هم تصاحب  و به نام خود معرفي خواهند كرد.

        لذا با تاکید بر اهمیت پاسداشت میراث هاي معنوي، تاريخي، فرهنگی استان مرکزی به عنوان زادگاه بزرگان تاریخی فرهنگی ایران زمین همچون امام خمینی،امیر کبیر ،نظامی تفرشی(گنجوی)،قائم مقام فراهانی،پروفسور حسابی و...و برای حفظ و نگاهداری بخشی از میراث معنوی و فرهنگ و تاریخ ایران زمین و نیز ارج نهادن به قدمت جایگاه غنی فرهنگی ،تاریخی این استان فرهنگ پرور  به عنوان يكي از مهم ترين بخش هاي  قلمرو تاریخی استقرار قوم ایرانی" ماد"،  تغيير نام استان " مرکزی"  به  نامي تاريخي همچون " استان ماد "، از سوي نهاد هاي مسوول به ويژه وزارت كشور و استانداري مركزي، سازمان نام گزيني و يكسان سازي نام هاي جغرافيايي، موسسه جغرافيايي دانشگاه تهران ،سازمان نقشه برداري... اقدامي ارزشمند،شايسته و ماندگار خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۸۴
ما هیچ مشکلی نداریم دغدغه ی همه ی ملت ایران همین اسم استان مرکزی است!!!!
با سلام
شما هیچ اشاره ای به استان بختیاری نداشته اید این اشاره می توانست منطق شما را تکمیل کند
اگر قصد آماده کردن مردم جهت پذیرش تغییر نام این استان را دارید زیاد به خودتان زحمت ندهید چرا که این تصمیم قبلا گرفته شده و نام استان به استان آفتاب تغییر داده خواهد شد و میلیاردها تومان هزینه از جیب مردم پرداخت خواهد شد.
کافی بود کمی صبر کنید.
نظامی تفرشی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! جلل خالق
پاسخ ها
عرفان رضایی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
گنجه
تحقیق کن
استان سمنان نيز بايد به استان قومس يا کومش تغيير نام يابد. زيرا علاوه بر دلايل فوق قومس نام تاريخي اين منطقه بوده و اطلاق نام يک منطقه کوچک به کل استان باعث اختلاف مي شود.
همه مشکلات حل شد فقط موند نام استان مرکزی
اون روزی که مطرح شد نام استان مرکزی تغییر کنه وخواسته شد که مردم پیشنهاد بدن من سه گزینه به ذهنم رسید:
1- " استان نور " یا " نورالدین الدین " به نام و یاد عالم بزرگوار آقا نورالدین عراقی
2- "استان ضیاءالدین " به نام و یاد عالم بزرگوار آقا ضیاءالدین عراقی
3- "استان ولایت "به یاد ونام امام بزرگوار مان ،اولین فقیهی که ولایت فقیه را در تاریخ اسلام مطرح و عملی نمود.
که هرسه نام هم بار فرهنگی دارد ،هم بار معنوی ودینی وهم هویت ملی .
( نور ، نور دین ، ضیاء دین که هردو به معنای روشنی است ونورانیت با خود دارد وفکر کردم اگر این چنین شود شاید تا حدودی برای ناهنجاری های فرهنگیی که در حال حاضر در این استان مشهود است نیز چاره ای اندیشیده شود.
kheli khobe agar inkar anjam beshe
این همه گفتی و گفتی و گفتی آخرش اسمشو گذاشتی ماد ؟
ماد چطوری معرف امام خمینی و میزا تقی خان امیر کبیر ؛ نظامی گنجوی ؛ قئم مقام فراهانی ؛ ملا محمد صادق عراقی و ... است .
اراک دار المومنین است و اولین حوزه علمیه را داشته و مردم آن متدین ترین مردم ایرانند . باید نامی که انتخاب می شود معرف ایمان و اعتقاد و رجال نامی آن باشد .
آفرین بر شما تابناکیان میهن دوست با این مطالب بسیار ارزشمندی که درج می کنید،
من به عنوان یک استاد دانشگاه و از اهالی استان مرکزی به خوبی با تاریخ کهن این استان آشنا شدم. جالب این که من همیشه با شنیدن نام استان مرکزی فقط یک تصویر خاکستری در ذهنم تداعی می شود در حالی که همه استان های ایران نامی دارند که تداعی کننده پشتوانه تاریخی آن ها است. من از آقای شعبانی فر استاندار محترم مرکزی و سایر مقامات مسوول خواهش می کنم نام زیبا و با مسمای "استان ماد" را جایگزین نام بی مسمای استان مرکزی نمایند.

باسپاس مجدد از توجه شما به هویت تاریخی فرهنگی ایران زمین
ن تاریخی فرهنگی ایران زمین همچون امام خمینی،امیر کبیر ،نظامی تفرشی(گنجوی)،قائم مقام فراهانی،پروفسور حسابی و...و برای حفظ و نگاهداری بخشی از میراث معنوی و فرهنگ و تاریخ ایران زمین و نیز ارج نهادن به قدمت جایگاه غنی فرهنگی ،تاریخی این استان فرهنگ پرور به عنوان يكي از مهم ترين بخش هاي قلمرو تاریخی استقرار قوم ایرانی" ماد"، تغيير نام استان " مرکزی" به نامي تاريخي همچون " استان ماد "، از سوي نهاد هاي مسوول به ويژه وزارت كشور و استانداري مركزي، سازمان نام گزيني و يكسان سازي نام هاي جغرافيايي، موسسه جغرافيايي دانشگاه تهران ،سازمان نقشه برداري... اقدامي ارزشمند،شايسته و ماندگار خواهد بود.
"همگی اين نام ها از ریشه واژگان آريايي و پارسی بوده " ظاهرا این نژادپرستی قرار نیست به این زودی ها از این مملکت رخت بربندد! اما جهت اطلاع این نویسنده دانشمند باید به اطلاع برسان که
1)تمدین ایلام مربوط به چند هزار سال قبل از ورود به اصطلاح اریایی ها به منطقه است و با ورود این قوم تمدنهای درخشان منطقه یکی پس از دیگری از بین رفتند
2)انتصاب نام اذربایجان به آتروپاتن تنها یکی از نظریه های موجود در بابا نام اذربایجان است و هیچ کس نمی تواند در این باره نظر قطعی دهد
3)ایا ایران تنها مسکن مردمان پارس است که این گونه به پارسی بودن نام اماکن ان افتخار میکنید؟البته تعجبی ندارد که بعد از تعویض نامهای اصیل شهرها و مناطق و کوهها و رودخانه ها در نقاط غیر فارس نشین اکنون به این نقطه برسیم که ایران فقط فارس است و نام شهرهایش همگی فارسی!!!
پاسخ ها
عرفان.
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
باتوجه به برسی مساله پوریم،
موافقم
تمام شخصییت های یاد شده را به نام استان مرکزی می شناسند نیازی به تغییر نام نیست اصل کار توسعه استان است نه تغییرنام استان پیمان از اراک
با سلام وتشکر
بسیار عالی بود و کاملا منطقی و ایرانی احسن
از کی تا حالا نظامی اهل تفرش بوده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خواب دیدی خیر باشه.
این نظر ارزشمند و ستودنی است اما نام ماد با نگرش به این نکته که همدان مرکز این تبار بوده است کمی ناهمگون به نظر می رسد و باید نام پارسی دیگری برای این استان برگزیده شود با این همه ریز بینی و دانش نگارنده بسیار ستودنی است
با تشکر از نوشته بسیار زیبایتان
درود بر همه وطن پرستان و ایران دوستان.خلیج فارس همیشه فارس خواهد بود.
به نظر من خیلی خوبه
نام منطقه مرکزی ایران ، ایراگستان و یا ایراکستان بوده که بعدها به اراک تبدیل شده است که احتمالا مصغر شده است بهتر به همان اسم ایراکستان برگردیم در دوره اسلامی بخش غربی ایراگستان را اراک عرب و بخش شرقی را اراک عجم نامیدند و عراق عربی شده اراک است. نکاه کنید به مقاله معربات و یا کتاب اسناد نام خلیج فارس بخش دوم ص 30-50
به نظر من استان زاگرس نیز مناسب است وهمچنین استان اراک نیز مشکلی ایجاد نمی کند البته نام ماد به عنوان استان کمی قدیمی به نظرمیرسد.
دراین خصوص مطلب جالبی دارم که به نظرجالب توجه است وآن اینکه درزمانی که شاغل بودم نمایندگانی ازاستان مرکزی فعلی به اداره ما مراجعه میکردند وقتی ازآنان سوال میکردم ازکجا آمدید میگفتند ازمرکز آمدیم وقتی میگفتم مرکز که همینجاست دوباره میگفتند ازاستان مرکز آمدیم و(ی )آنرا بکارنمیبردند واین کلمه مرکز ظاهرا برای نمایندگان آن استان شبهه ایجادکرده بود وبدیهی است یک استفاده ابزاری درخصوص نام استان ایجاد شده بود بلذا نام استان باتوجه به اینکه جدیدا کرج به استان البرز نامگذاری گردیده است بدنیست استان مرکزی فعلی نیز به استان زاگرس تغییر نام یابد ویا استان اراک .
مادستان قشنگتر است
ساوه پس چي؟
راستی.راستی .استان ما با تغییر نام مشکلش حل می شود اگر حل می شود هر نامی را که دوست دارید برایش بگذارید
با توجه به اينكه هر شهر را بايد نامي زيبنده باشد،من هم بعنوان يك شهروند همداني با دوستان خود از مسوولين درخواست تغيير نام براي اين استان را دارم.
البته مستوفی الممالک ، مصدق و پروین اعتصامی را از قلم انداخته اید فراموش شده
بسيار اسم مناسبي مي باشد چون پيشينه تاريخي ما مي باشد
استان مرکزی یعنی قلب ایران.یعنی شاهراه ایران.
درود. بسیار نظر بجا و درستی است اگر نام مرکزی به ماد تغییر پیدا کند.. ولی کو آن مسول بومی با تعصب که پی گیر این مهم باشد. نماینده های مجلسمون هم که سالهاست تعطیلند.شر نرسانند خیر پیش کششان.
باعرض سلام و باتشکر از پیشنهاد دهنده محترم , تاریخ ماد با توجه به ارتباط آن با هگمتانه(همدان)تداعی کننده شهر و استان همدان میباشد و سنخیتی با استان مرکزی ندارد
استان آزربایجان نیز مانند سایر استانها نظیر کردستان برگرفته از نام اقوام ساکن در آن گرفته شده است . قوم آز تیره ای از اقوام ترک تبار میباشند و جعل نام آن به نام یک شخص موهوم درست نیست .
آز = قوم آز
ار =پهلوان , جوانمرد
بایان که به مرور به بایجان تغییر کرده=مادر باشکو
آزربایجان = سرزمین مادری پهلونان قوم آز
مادها هنوز هم زنده اند و مركزشان در استانهاي غربي است يعني كردستان و لرستان و همدان .
باسلام
اين دوست محقق احتمالا از استان مركزي فقط بزرگنمايي چند روستا از قبيل سلطان اباد و... را بلد است وگرنه از پيشينه شهر ساوه كه قدمتي چند هزار ساله و مربوط به قبل از اسلام ميباشد نيز به عنوان كهن ترين شهر استان مركزي به مركزيت شهر اراك كه قدمت ايجاد ان به چند ده سال هم نميرسد نيز اشاره مينمود البته ضمن تقدير از ايشان بدليل اين احساس مسوليت بنظر ميرسد كسي كه ميخواهد موضوعي را مطرح كند بايد بدون هيچگونه اغراض شخصي مباحث را مطرح نمايد و بنده به ايشان پيشنهاد ميكنم سري هم به تاريخ در خصوص ساوه و پيشينه ان بزنند
ضمنا استان پارت زيباتر ميباشد
(تابناك لطفا پيام را درج نماييد )
باید تاریخ ایران دوباره مورور شود و ایران و ایرانی های عزیز بدانند که ایران سرزمین چه بزرگانی بوده و نگذارند فرهنگ بی ریشه اروپایی وارد فرهنگ قنی ما شود.
نیک سخنی است
ازاستانهاي بلوچ وسيستان ، كردستان وتركمن صحرا (گلستان) ذكري نشده است واحتمالاً باغرض ورزي وشطينت ازنامگذاري استانها بنام اقوام ازطرف نويسنده بوده است
قابل توجه دکترین محترم بنده فکر میکنم انقدر کارهای مهمتر وجود داره که به اسمهای استانهایی باپیشینه چندین هزار ساله گیر ندیم لطفا بیخیال استان ما{استان مرکزی}بشید ما هم به اسم استان هم مرکز استان افتخار میکنیم
به نظر من نام استان مرکزی برازنده ترین نام برای این استان است به عنوان اواین استان - به عنوان استانی که در مرکز ایران جای دارد -استانی که مرکز ترانزیت و مبادلات تجاریست و....
ب شددددت با نظرتون موافقم و تایید میکنم
و ارزوی قلبیم هست که این اتفاق بیفته!
چون واقعا احساس میکنم در حق سرزمینم، خاکم، وطنم ظلم شده و اونجوری ک باید شناخته بشه و درجایگاه خودش به همه معرفی بشه نشده و مورد کم لطفی قرار گرفته متاسفانه!
حالا چ از جانب برخی عوام و چ برخی خواص!
اسم افتاب ب نظرم خیلی بی ربط و بی جا هست چون بیشتر ذهن من و دوستانم رو ب عنوان یک ایرانی متوجه استان خراسان میکنه
اما نام ماد واقعا در خور و در شان این خاک پاک و متناسب با عزت و رادمنشیه شخصیت انسانهای بزرگ و شریف و میهن دوستی بوده ک از سالیان دور تا ب این زمان روی این زمین بدنیا اومدن و در دامانش رشد کردن و با تمام وجودشون خودشون رو وقف جای جای سرزمین عزیزمون ایران کردن
منتها متاسفانه بعضی افراد بخاطر تعصب های بی جا و بی معنی و تداخل مسائل بی ربط ب این موضوع مهم نمیخان استان عزیزمون در جایگاه واقعی خودش قرار بگیره و مثل ماه در کنار نام بزرگ و خورشیدنشان استان فارس بدرخشه!
ما باید هویتمون رو بشناسیم و بشناسانیم
چون تاریخ مملکتمون و تاثیرش برکل جهان از گذشته تا ب امروز غیر قابل انکار هست!
تاریخ ما جدای برخی از برهه های زمانیو شرایط خاص اون دوره ها بیشتر باعث اینه ک من ب عنوان یک جوان ایرانی سرم رو بالا نگه دارم و ب خاکم و زنان و مردانش افتخار کنم! این خودش جای سپاس و شکر از خدای بزرگ رو داره
اگه ما امروز در شرایط مبارزه با کرونا اینقد عزتمندانه و شریف رفتار میکنیم بخاطر تمدن، ریشه و ایمان قلبیمون هست
خیلی از کشورای دیگه هستن ک ارزوی جایگاه ما رو دارن
پس چ بهتر ک قدردان این موهب خداوندی باشیم نه این ک خودمون بخوایم باعث بشیم در هاله ای از فراموشی قرار بگیره
ب همین جهت با تمام وجود ارزو میکنم این تغییر نام ب "استان ماد" در اینده نزدیک اتفاق بیفته و ما از شر نام بی معنا و بی محتوای مرکزی راحت شیم و مثل باقی استانها در جایگاه واقعی و شایسته خودمون ب خاک، تاریخ، مفاخر، بزرگان و نیکانمون افتخار کنیم و سرافراز روی خاکش قدم برداریم
ب امید اون روز...
بهتر نام استان مرکزی به تیمره یا تیمرستان تغیر نام پیدا کند چون این گنجینه ی ارزشمند سنگ نگاره های تیمره که ثبت جهانی نیز شده متعلق به این استان است .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها