توضیحات دبیرخانه جشنواره فیلم 100 درباره یک خبر

ما هم با شما موافقیم که بعضی از جشنواره‌ها بیشتر حالت تشریفاتی دارند و کار جدی فرهنگی در آنها انجام نمی‌شود. اما در این نکته که مصداق چنین جشنواره هایی، جشنواره فیلم 100 باشد با شما اختلاف نظر داریم/ فیلم‌های کوتاهی با شعار سینمای اخلاق با همکاری استاد کیانیان، خانم‌ها فاطمه گودرزی، مهری ودادیان، شبنم قلی خانی و آقای هومن سیدی تولید و در شبکه سوم سیما به کرات پخش شده...
کد خبر: ۱۴۳۳۶۱
|
۰۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۵ 22 January 2011
|
6699 بازدید
|
۴
پس از انتشار مطلبی در «تابناک» با عنوان «فقط جشنواره برگزار می‌کنیم که برگزار کرده باشیم!»، دبیرخانه جشنواره بین‌امللی فیلم 100 توضیحاتی برای ما ارسال نموده که حاوی برخی آمارها درباره توزیع آثار تولید شده است.

به گزارش «تابناک»، توضیحات دبیرخانه این جشنواره به شرح زیر است:

با عرض سلام و تشکر از سایت خبری تحلیلی «تابناک» جهت توجه به رخدادهای فرهنگی هنری کشور پیرو نشر مطلبی در آن سایت خبری ـ تحلیلی محترم در تاریخ 28 /10/ 89 با عنوان «فقط جشنواره برگزار می‌کنیم که برگزار کرده باشیم!» و نقدی پیرامون جشنواره بین‌المللی فیلم 100، جهت آگاهی مخاطبان شما مطالبی رابه استحضار می‌رسانیم:

ما هم با شما موافقیم که بعضی از جشنواره‌ها بیشتر حالت تشریفاتی دارند و کار جدی فرهنگی در آنها انجام نمی‌شود. اما در این نکته که مصداق چنین جشنواره هایی، جشنواره فیلم 100 باشد با شما اختلاف نظر داریم. به نظر می‌رسد اتفاقا در میان جشنواره‌های ریز و درشتی که در طول سال در کشور برگزار می‌شود جشنواره فیلم 100 جشنواره‌ای است که توانسته علاوه بر تداوم، اقبال هنرمندان و جوانان را به همراه داشته باشد.

جشنواره بین‌المللی فیلم 100 امسال در هفتمین دوره خود به سر می‌برد. اولین دوره این جشنواره در حوزه هنری شهر کرج (استان البرز) در سال 1382 در سطح ملی برگزار شد.
 
بعد از برگزاری دوره سوم، به علت استقبال نوجوانان و جوانان به این جشنواره و برگزاری موفق در جهت ارتقای جشنواره، دوره چهارم به حوزه هنری تهران منتقل شد. و در دوره ششم جشنواره در سطح بین‌المللی ادامه کار داد.

در مقاله مذکور آورده‌اید: «در جشنواره‌ها معمولا مراحل نخست، يعني پژوهش و توليد يا خلق اثر را فعالان فرهنگي و هنري بر عهده دارند و پس از اين مرحله، در جشنواره‌ها شركت مي كنند. هرچند متوليان برگزاري جشنواره ها، معمولا بخشي از هزينه هاي توليد را به خالقان اثر مي پردازند، نقشي در آن ندارند و البته هرچند بعضا عامل و محرك خلق آثار مي شوند، با تأسف بسيار، اغلب اين رويدادها در همين حد باقي مي مانند.»

اگر چه آنچه در این چند سطر آمده نکاتی کلی است اما جشنواره فیلم 100 برای جلوگیری از نقیصه‌ای که به آن اشاره کرده‌اید تهیه کنندگی حدود 85 اثر را به عهده گرفته است تا در مرحله خلق اثر هم حضور جدی داشته باشد.
 
علاو بر آن در مقاله مذکور پیرامون اکران نشدن و عدم استفاده از آثار ساخته شده در جشنواره نوشته شده است: «حتی اگر نیمی از آماری را که ستاد این جشنواره اعلام کرده درست بدانیم، سالانه 10 فیلم بسیار کوتاه تولید شده که معلوم نیست چرا به کار گرفته نشده‌اند.»

اولاً: چرا دبیرخانه جشنواره باید درباره تعداد آثار آمار خلاف ارائه کند؟ مگر اخلاق و شرع به ما حکم نمی‌کند که قول دیگران را حمل بر صحت کنیم؟

همانطور که گفته شد در همین دوره حدود 85 اثر به تهیه‌کنندگی حوزه هنری استان تهران با موضوعات آموزه‌های اخلاقی، صلح و نوع دوستی، عفاف و حجاب، ساخته شده است. همچنین جهت فراخوان جشنواره، فیلم‌های کوتاهی با شعار سینمای اخلاق با همکاری استاد کیانیان، خانم‌ها فاطمه گودرزی، مهری ودادیان، شبنم قلی خانی و آقای هومن سیدی تولید و در شبکه سوم سیما به کرات پخش شده است که در سایت www.100fest.ir قابل رویت است. هر کدام از این فیلم‌های کوتاه اخلاقی بیشتر از 50 بار از رسانه ملی پخش شده است. لازم به ذکر است شبکه سوم سیما یکی از مشارکت کنندگان در برگزاری این جشنواره است.

همچنین آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره از دوره اول تا دوره ششم همواره با رشد نسبی رو به رو بوده است که به شرح زیر می‌آید:


دوره

تعداد اثر

اول

500

دوم

601

سوم

730

چهارم

1314

پنجم

1235

ششم

1054



این آمار نشان می‌دهد که به طور نسبی در هر دوره اقبال جوانان علاقه‌مند به فیلمسازی نسبت به این جشنواره بیشتر شده است.

ثانیاً: مسأله اکران فیلم‌های کوتاه همیشه مورد بحث بوده است اما این جشنواره از دوره اول آثار راه یافته به بخش مسابقه را اکران نموده است. امسال نیز فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه طی روز‌ها 12 و 13 اسفند در سینمای آزادی اکران خواهد شد.

علاوه بر آن در سال گذشته برنامه تلویریونی «سینما 100» با محتوای آشنایی با قالب 100 ثانیه‌ای، آشنایی با سازندگان آثار برگزیده به همراه پخش آثار و... در شبکه دوم سیما پخش شده است که آرشیو آن قابل ارائه است.

همچنین در رسانه ملی آثار برگزیده این جشنواره بارها مورد استفاده قرار گرفته است. به طور مثال در برنامه پرمخاطب «غیره منتظره» از شبکه دوم سیما آثار برگزیده دوره‌های گذشته پخش شده است که نام بعضی از آثار پخش شده به شرح زیر است:


نام اثر

تاریخ پخش

شام آخر

5/8/89

بسم الله

12/8/89

تنها

19/8/89

جاذبه بدون سیب

8/10/89

قورباغه

13/10/89

تیرباران

20/10/89

بازی

20/10/89



گذشته از همه اینها، جشنواره بین‌المللی فیلم 100 مدخلی است که جوانان مستعد بتوانند خود را به جامعه سینمایی معرفی نمایند، در همین راستا حوزه هنری استان تهران از دوره پنجم، باشگاه فیلم 100 را تأسیس نمود. بعد از شکل گیری این باشگاه هنرمندان جوانی که با این جشنواره مرتبط شده بودند توانستند همچنان ارتباط خود را با حوزه هنری استان تهران و دبیرخانه جشنواره حفظ کنند. با توضیحات ارائه شده حتما تصدیق می‌کنید که جشنواره فیلم 100 نمی‌تواند مصداق آن دسته از جشنواره‌هایی باشد که شما در مقاله مذکور آورده‌اید. اگر هم این جشنواره ایراداتی داشته باشد، که دارد، به نظر رسد لااقل یکی از جشنواره‌های ابرومندی است که طی دوره‌های گذشته توانسته با حفظ تداوم در برگزاری و ارتقای سطح کیفی اقبال هنرمندان این عرصه را جلب کند.

 در پایان جهت شناخت بیشتر جشنواره بین‌المللی فیلم 100 نظرات چند نفر از صاحب‌نظران عرصه سینما را پیرامون این جشنواره مرور می‌کنیم:

دكتر حسيني، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: فیلمسازان با الهام از فرهنگ ایرانی- اسلامی فیلم 100 ثانیه‌ای بسازند.

جهانگير الماسي: فیلمهای كوتاه 100 ثانیه‌ای به عنوان ظرفیت زبانی ویژه‌ای تلقی می‌شود و قالب بیانی مجزایی از فیلم‌های بلند سینمایی است. فیلم كوتاه قالب ویژه‌ای برای تبیین نكته‌ای است كه در ذهن تولید كننده اثر وجود دارد.

عزیز الله حاجی مشهدی: سازندگان فیلم‌های صد ثانیه‌ای اگر بتوانند به صورت موجز و مختصر نكته مهم و قابل توجهی را در 100 ثانیه به تصویر بكشند، در ساخت فیلم‌های نیمه بلند و بلند نیز موفق خواهند شد. به فیلم‌های كوتاه 100 ثانیه‌ای باید همانند فیلم بلند نگاه كرد.

مهرداد خوشبخت: با انتخاب سوژه مناسب در فیلم كوتاه 100 ثانیه‌ای مفهوم در حداقل زمان به مخاطب القا می‌شود. با توجه به محدودیت زمان فیلم‌های 100 ثانیه ای، اگر انتخاب داستان با فكر عمیق آگاهانه و خاص صورت بگیرد و فیلمساز بتواند آن را بسط و توسعه دهد، می‌تواند در مدت زمان كوتاه بیشترین تأثیر را بر مخاطب بگذارد.

اصغر هاشمي: گستردگی دیدگاه و عمق تفكر فیلمساز در ساخت یك اثر 100 ثانیه‌ای غنی و فاخر بسیار موثر است. برگزاری این جشنواره موجب تشویق فیلمسازان حرفه‌ای و آماتور به ارایه ایده‌های بكر و خلاق می‌شود كه این امر می‌تواند زمینه مناسبی را برای بهبود وضعیت طرح و ساختار فیلمنامه نوین در سینمای ایران به وجود آورد.

عباس كيارستمي: یك فیلم صد ثانیه‌ای به مانند یك فیلم بلند هم شروع دارد و هم داستان و هم پایان، و طبعاً به ساختاری نیازمند است كه عیناً در یك فیلمنامه بلند هم هست؛ تمام ویژگی‌های فیلم صد دقیقه‌ای در یك فیلم صد ثانیه‌ای هم هست، حتی كمی دشوارتر.

پوران درخشنده: بیان موجز و در عین حال همه جانبه موضوعات روزمره اجتماعی در مدت زمان 100 ثانیه، به مراتب مشكلتر از یك اثر بلند است و در یك تناسب ساده، زمان بیشتری را می‌طلبد. مهمترین عنصر كلیدی و ساختاری در شكل‌گیری صحیح یك فیلم كوتاه و به ویژه در مدت زمان معین، اطلاع‌رسانی سریع و در عین حال كامل و فراگیر است. و به همین علت مضامین آموزشی و تربیتی مناسب‌ترین سوژه‌های انتخابی برای ساخت این گونه آثار است.

داود رشيدي: فیلم 100 ثانیه‌ای نمی‌تواند مانند یك فیلم كوتاه و بلند عمل كند و به دلیل محدودیت زمانی باید در این زمان كوتاه با مخاطب ارتباط برقرار كند. من اگر بخواهم چنین فیلمی بسازم، موضوعی را انتخاب می‌كنم كه قادر باشد در این زمان كوتاه، حرفش را به مخاطب انتقال دهد.

محمد آفريده: ساخت فیلم كوتاه به ویژه در مدت زمان 100 ثانیه، نیازمند تجربه و توانایی قابل توجه است و به همین علت، ایده‌های جسورانه را می‌توان از این طریق ارائه داد. مدت زمان یك اثر تصویری، هر چقدر كوتاهتر باشد، ارائه مفاهیم و مضامین به مخاطب، مشكل‌تر و پیچیده‌تر است و به همین دلیل شایسته است فیلمسازان بلند پس از كسب تخصص كافی در این عرصه، ساخت فیلم كوتاه را نیز تجربه كنند.

پرويز شيخ طادي: زمان در ساخت یك اثر منسجم و تاثیرگذار عنصر چندان تعیین كننده‌ای نیست، زیرا این مضمون است كه باید به درستی به مخاطب ارائه شود. فیلمسازان كوتاه اگر ملزم به ارایه آثار خود در زمان معین نباشند، هم در مرحله طراحی قواعد تكنیكی و نوع دكوپاژ و هم در توصیف صحیح مفاهیم، خلاقانه‌تر عمل می‌كنند. این امر سبب ترغیب فیلمسازان جوان به تكرار تجربه در این عرصه می‌شود و همین مسأله موجب رشد جوهره پنهان و مستعد فیلمساز خواهد شد. سیاستگذاران جشنواره 100 بهتر است زمان معینی را به عنوان یك پایه قرار داده و دست فیلمساز را در ساخت آثار تا سقف زمانی معینی باز بگذارند.

منوچهر محمدي: فیلم 100ثانیه‌ای به یك جرقه ذهنی شبیه است كه می‌تواند نوید دهنده یك فیلم ساز خوب باشد.

جهانگير كوثري: فیلمه‌ای 100 ثانیه‌ای خلاقیت آنی می‌خواهد.

ناصر باكيده: فیلم 100 ثانیه‌ای می‌تواند اثر ارزشمندی باشد.

محمد علي سجادي: فیلم‌های فاخر 100 ثانیه‌ای، در تاریخ سینمای ایران ثبت می‌شوند.

علي اكبر قاضي نظام: فیلمسازان جوان، می‌توانند سوژه‌های بكر و ایده‌های ناب خود را از طریق ساخت آثار 100 ثانیه‌ای مطرح كنند. ارایه مضامین با پرداختی درست در مدت زمان 100 ثانیه نیازمند تبحری ویژه است،

محمدرضا ورزي: در فیلم‌های صد ثانیه‌های با ایده پردازی و خلاقیت‌‌‌ باید بیشترین مفاهیم را به مخاطب القا كرد. جشنواره‌ها بهترین جایگاه برای استعداد سنجی و عرضه توانایی‌هاست و خصوصاً این گونه جشنواره‌ها با ماهیت فیلم كوتاه با صرف كمترین هزینه و زمان می‌توانند نقش بسزایی را در شناسایی هنرمندان خلاق و جوان ایفا كنند. تصور می‌شود انتقال پیام به مخاطب در فیلم 100 ثانیه‌ای كار ساده‌ای است؛ بلكه همین محدودیت زمانی مجال داستان پردازی را از هنرمند می‌گیرد و فقط در فیلم 100 ثانیه‌ای ایجاز یعنی همان ایده پردازی و خلاقیت است كه می‌تواند به فیلمساز برای ساخت یك فیلم موفق و تاثیرگذار كمك كند و مهمترین هدف فیلم 100 ثانیه‌ای به تصویر كشیدن یك نماد در زمان صد ثانیه است.

محمد تقي فهيم: ساخت فیلم‌های 100 ثانیه ای، مناسبترین نوع فیلمسازی در عرصه سینمای كوتاه است؛ زیرا فیلمسازان این ژانر، ارایه مفاهیم را به طور موجز و در مدت زمان معین تجربه می‌كنند. ساخت این‌گونه آثار بسیار دشوار است؛ زیرا گره افكنی، گره گشایی و نتیجه‌گیری باید به طور كامل در ساختار یك اثر 100 ثانیه‌ای لحاظ شود و به همین دلیل، با یك اثر بلند سینمایی تفاوتی ندارد.

فرهاد توحيدي: ساخت آثار كوتاه 100 ثانیه‌ای به دلیل سهل الوصول بودن و گردآوری امكانات و سرمایه در برابر ساخت فیلم‌های بلند كه به اعتماد تهیه كننده و تأمین سرمایه فراوان نیاز دارد، قالب مناسبی برای جوانان علاقه‌مند به فیلمسازی است. بنابراین فیلم كوتاه زمینه‌ای است كه جوانان استعداد‌های خود را محك بزنند.

فريدون حسن پور: در یك اثر 100 ثانیه‌ای منسجم، زمان‌های مرده از پلان‌ها حذف شده و مفاهیم در حداقل زمان به مخاطب ارائه می‌شوند. «تمرین ایجاز» مهمترین كاربرد فیلم كوتاه و بویژه آثار 100 ثانیه‌ای است و فیلمسازانی كه در آغاز راه قرار دارند، از طریق ساخت این‌گونه آثار، خلاصه‌گویی را در یك اثر بلند سینمایی نیز، فرا می‌گیرند.

محسن مومني شريف، رئیس حوزه هنری: جشنواره فیلم 100 در جهت بسط ارزش‌های اخلاقی گام برمی‌دارد.

فرج الله سلحشور: فیلم سازان 100 ثانیه‌ای می‌توانند سوژه‌های خود را از میان سخنرانی‌های مذهبی و تمثیل‌های سخنرانان انتخاب كنند.

مینو فرشچی: جشنواره فیلم های 100ثانیه‌ای، شكوفایی خلاقیت فیلمسازان را به دنبال دارد و كمك موثری در جهت رشد سینما است.

مهندس علیرضا افشار، معاون اجتماعی وزارت كشور: اخلاق به عنوان سوژه فیلمسازان جوان در عرصه فیلمسازی اجتماعی باشد.

جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت ارشاد: خلأ جشنواره‌های هدفمندی چون جشنواره فیلم 100 ثانیه‌ای برای كشف استعدادهای جوان در كشور حس می‌شود.

سیروس الوند: جشنواره فیلم 100 ثانیه‌ای زمینه كشف فیمسازان مستعد را فراهم می‌كند و باعث می‌شود تا فیلمسازان كوتاه بتوانند با یكدیگر تبادل افكار داشته باشند.

محمد علی سجادی: فیلم 100ثانیه‌ای فیلمی است که بتواند به بهترین نحو موجز، روان و شیوا ذهنیت فیلمساز را بیان کند.

دبیرخانه جشنواره بین‌امللی فیلم 100
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Malaysia
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۲
حالا خوب خیط شدی تابی!
ناشناس
|
Finland
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۲
حکایت چوب است و گربه دزده !
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت طلا # مذاکره ایران و آمریکا # قیمت سکه # کالابرگ # حقوق بازنشستگان # انفجار بندرعباس
نظرسنجی
توافق نهایی ایران و آمریکا تا چه زمانی انجام می شود؟
الی گشت