بازدید 13117
اجازه نمی دهیم به آبروی مقاومت خدشه ای وارد شود

نصرالله دست شاهدان دروغین را رو کرد

سید حسن نصر الله در سخنانی مهم درباره تحولات اخیر لبنان به ویژه دادگاه بین المللی ویژه ترور رفیق الحریری و مسائل مربوط به آن از جمله موضوع شاهدان دروغین گفت: با توجه به تحولات روزهای اخیر در لبنان و با توجه به اهمیت مرحله کنونی، خودم را مسئول تشریح وقایع و تحلیل و تفسیر آن و همچنین ترسیم تصویر تقریبی از روند امور در کشورمان می دانم، زیرا ملت لبنان و همه کسانی که لبنان را دوست دارند و به ملت و دولت و مقاومت لبنان و آینده آن اهتمام نشان می دهند حق دارند که تا حد ممکن از روند امور مطلع شوند، زیرا واقعیتها و روند امور می تواند به وضوح از نیتها و اهداف و تهدیدهایی که علیه لبنان وجود دارد، پرده بردارد.
کد خبر: ۱۴۲۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۹ 17 January 2011
دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی مهم تحولات اخیر لبنان به ویژه دادگاه بین المللی ویژه ترور رفیق الحریری و مسائل مربوط به آن از جمله موضوع شاهدان دروغین را تشریح کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سید حسن نصر الله در سخنانی مهم درباره تحولات اخیر لبنان به ویژه دادگاه بین المللی ویژه ترور رفیق الحریری و مسائل مربوط به آن از جمله موضوع شاهدان دروغین گفت: با توجه به تحولات روزهای اخیر در لبنان و با توجه به اهمیت مرحله کنونی، خودم را مسئول تشریح وقایع و تحلیل و تفسیر آن و همچنین ترسیم تصویر تقریبی از روند امور در کشورمان می دانم، زیرا ملت لبنان و همه کسانی که لبنان را دوست دارند و به ملت و دولت و مقاومت لبنان و آینده آن اهتمام نشان می دهند حق دارند که تا حد ممکن از روند امور مطلع شوند، زیرا واقعیتها و روند امور می تواند به وضوح از نیتها و اهداف و تهدیدهایی که علیه لبنان وجود دارد، پرده بردارد.

وی افزود: اولا از واقعیتها آغاز می کنم، خیلی به ماههای گذشته بر نمی گردم، به طور خلاصه به واقعیتها اشاره می کنم، از زمان آغاز آنچه به طرح و ابتکار عربی یا تلاشهای عربستان و سوریه معروف شده است با توجه به نزدیک بودن صدور قرار اتهام دادستان دادگاه بین المللی که قصد دارد علیه افراد یا اعضایی از حزب الله اتهام وارد کند، عربستان و سوریه ابتکار ارزشمندی از سوی ملک عبدالله بن عبدالعزیز و رئیس جمهور بشار اسد ارائه کردند.

سید حسن نصرالله در ادامه سخنان خود اظهار داشت : در جریان تلاشهای عربستان و سوریه قرار گرفتیم و حمایت خود را از تلاشها اعلام کردیم و به تمام دوستانی که برای کمک تماس گرفتند می گفتیم به شما پیشنهاد می کنیم از تلاشهای عربستان و سوریه حمایت کنید.

در حقیقت ما بر این تلاشها حساب باز کردیم، همانطور که کسانی که خیر وصلاح لبنان را می خواهند بر این تلاشها حساب باز کرده بودند تا لبنان از این رنجها و فتنه ها عبور کند.

مذاکرات آغاز شد ، اما برخی در لبنان نه تنها امکان دستیابی به توافق که حتی وجود هر گونه مذاکره یا ایده و دیدگاهی را هم انکار می کردند زیرا آنها از آرزوهایشان حرف می زدند نه از حقایق و واقعیتهای خارجی.

ما باید در خصوص این موضوع صریح باشیم تا همه لبنانی ها از حقایق مطلع شوند زیرا برخی مسائل غیر واقعی به مردم ارائه می کنند .

از همان آغاز، طرف سعودی، صریح بود و اعلام کرد انحلال دادگاه بین المللی امکان ندارد زیرا دادگاه بین المللی بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تشکیل شده است و این موضوع را آمریکا و انگلیس و فرانسه و ...

ما به سعودیها گفتیم این مساله را درک می کنیم و به این مفهوم در سخنرانی شب عاشورا اشاره کردم.سعودیها در این زمینه صریح بودند که این مساله از همان روزهای اول و اولین دیدار مشخص بود.

دوم اینکه طرف سعودی می گفت امکان لغو حکم احتمالی وجود ندارد و ما هم این موضوع را درک کردیم زیرا سعودیها حکم احتمالی را صادر نمی کنند، بلکه آمریکایی ها و اسرائیلی ها حکم احتمالی را صادر می کنند، در نتیجه از طرف سعودی انتظار نمی رود بتواند آمریکایی ها و اسرائیلی ها را به لغو حکم احتمالی وادار کند.

از همان ابتدا این مساله مطرح شد که دو موضوع ممکن است : مساله اول به تاخیر افتادن صدور حکم احتمالی به مدت چند هفته یا چند ماه تا زمانی که امکان تفاهم درباره امری دیگر وجود داشته باشد، مساله دوم این بود که چگونه ما می توانیم از لبنان در برابر پیامدهای حکم احتمالی حمایت کنیم. تمام این مسائل در روزهای اول مطرح شد، البته تمام این مذاکرات محرمانه بود، ما اعلام کردیم بسیار خوب، این مساله را درک می کنیم، ما مخالف حکم احتمالی هستیم و معتقدیم این حکم سیاسی است و آمریکا و اسرائیل، ما را از طریق حکم احتمالی هدف قرار داده اند، ولی لبنان کشور ماست و به حمایت از کشورمان پایبندیم.

سید حسن نصرالله در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد: ما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که چگونه لبنان را از خطرات دور نگه داریم و از آن حمایت کنیم.

 اینکه دولت لبنان نشست برگزار کند و با توجه به تحولات و خطرات و احتمالات و ... به دور از ارزیابی دادگاه بین المللی یا حکم احتمالی، این سه کار را انجام دهد، اول اینکه قضات لبنانی را از دادگاه فرا بخواند، دوم حمایتهای مالی لبنان را از دادگاه بین المللی متوقف کند، سوم اینکه یادداشت همکاری میان دولت لبنان و دادگاه بین المللی را لغو کند. بسیار خوب، اگر دولت کنونی لبنان و هر دولتی دیگر این سه بند را مورد توجه قرار دهد به معنای انحلال دادگاه بین المللی نیست، هرگز، صرفنظر از دیدگاه ما درباره دادگاه بین المللی، این دادگاه سرجایش است، اگر قضات لبنانی از این دادگاه فرا خوانده شوند، دادگاه قانون دارد یا شورای امنیت قانونی ارائه می کند تا قضاتی از ملیتهای دیگر جایگزین قضات لبنانی شوند، اگر حمایتهای مالی لبنان که متعلق به مردم لبنان است، از دادگاه بین المللی قطع شود، منابع مالی فراوانی در دنیا وجود دارد که مشکلی به وجود نمی آید نه از نظر مالی نه از نظر تکمیل قضات دادگاه. اما لغو یادداشت تفاهم معنایش این است که لبنان از پیامدهای دادگاه و حکم احتمالی دور خواهد بود، وظیفه دولت لبنان نیست که کسانی را که بلمار متهم کند دستگیر کند که منجر به بروز مشکلات در سطح ملی شود. اگر به این سه بند پایبند باشیم، به معنای دور نگه داشتن لبنان از پیامدهای حکم احتمالی است و هرگز به معنای انحلال دادگاه بین المللی و لغو حکم احتمالی نیست. با اینکه ما معتقدیم این دادگاه یک دادگاه آمریکایی اسرائیلی و حکم آن هم حکم آمریکایی اسرائیلی است، ولی ما راه حل میانه را برای این موضوع پیشنهاد دادیم، طرف سعودی به ما اطلاع داد که آنها با این سه بند موافق هستند و سعدالحریری هم با این سه بند موافق است و گفتند بیایید برای دستیابی به توافق تلاش کنیم، من دوست ندارم آن را سازش بنامم، آنها گفتند مسائل دیگری وجود دارد که شما به عنوان اپوزیسیون یا حزب الله و جنبش امل، آن را بپذیرید و در نتیجه میان ما تفاهم و توافق کامل به دست می آید. آنها بندهای مورد نظرشان را به ما ارائه کردند، با این شرط که برای به نتیجه رسیدن مذاکرات، این موضوع محرمانه باقی بماند که عملا سری باقی ماند، بر این اساس که در مراحل پایانی قرار داشت زیرا برخی بندها وجود داشت که با آن موافق بودیم و برخی بندها که به بررسی بیشتری نیاز داشت و درباره برخی بندها، ملاحظاتی وجود داشت تا ما آن را همپیمانان خود بررسی کنیم. ولی فضایی که حاکم شد، فضای مثبت بود فضایی که میان رئیس جمهور بشار اسد و طرف سعودی وجود داشت فضای مثبتی بود و امور ادامه یافت، البته پادشاه عربستان بیمار شد و به آمریکا سفر کرد و امیر عبدالعزیز فرزندش مذاکرات را پیگیری می کرد، روند مذاکرات کند شد و مذاکراتی به صورت تلفنی و با وقفه انجام شد، بسیار خوب، تقریبا دو هفته پیش به ما اطمینان داده شد که پادشاه عربستان عمل جراحی موفقیت آمیزی داشت و در وضعیت سلامتی خوبی قرار دارد و وی مصمم به ادامه این تلاشها و دستیابی به توافق برای پایان یافتن این مسئله است و اینکه در آینده ای نزدیک فرزند پادشاه عربستان می تواند به دمشق و بیروت برود تا درباره تمام بندها و سازوکارهای اجرای آن به توافق دست یابد. همچنین گفته شد از سعد الحریری خواسته خواهد شد تا برای تحقق این مسئله به آمریکا سفر کند.

دبیرکل حزب الله لبنان  در ادامه اظهارات خود گفت : نکته سوم، درباره سعدالحریری است، او می گوید توافق به دست آمده است و طرف مقابل باید اقداماتی را که مطلوب است انجام دهد، البته این مساله صحت ندارد.

سید حسن نصر الله افزود طبعا این چیزی است که او ادعا می کند، ولی همینکه او اعتراف می کند که توافقی از چند ماه پیش وجود داشته، نکته خوبی است.ولی اقداماتی وجود دارد که طرف دیگر باید بر دارد ولی انجام نداده است، برخی بر این باورند که این سخنان ممکن است مثبت باشد زیرا اولین بار است که یکی از اعضای جریان مقابل اعتراف می کند.

برخی در اظهارات کسانی که وجود ایده ها و پیش نویسها و مذاکرات و به اصطلاح آنها سازش را انکار می کنند و به وجود توافق اعتراف می کند، بعد مثبتی را می بینند و اینکه این اعتراف مقدمه ای برای گامهایی است که عربستان سعودی و سوریه وعده داده اند. سعدالحریری به آمریکا سفر کرد و دیدارهایی با مقامات این کشور انجام داد و بدون اعلام قبلی، طرف سعودی با طرف سوری تماس می گیرد و می گوید ما به سبب فشارها و اوضاع،از ادامه فعالیت معذوریم ما قادر نیستیم به تلاشها در این مسیر ادامه دهیم.

نصرالله افزود : طبعا به ما اطلاع داده شد که این روند ناگهان متوقف شد، بدون هر گونه مقدمه و اشاره و تحلیلی که چه کسی این روند را متوقف کرد و امور را به وضعیت کنونی رساند.

همچنین به ما اطلاع داده شد که در صدور حکم احتمالی و کیفر خواست تعجیل خواهد شد و ممکن است طی چند روز آینده صادر شود، پس ما با همپیمانان خود در گروههای مخالف و نیروهایی که در دولت وزیر دارند، رایزنی کردیم و در نهایت درباره این موضوع به توافق رسیدیم که استعفای خود را از این دولت اعلام کنیم و در نتیجه این دولت را بنا به دلایلی که لحظاتی دیگر اعلام می کنم، کاملا طبیعی و مطابق قانون اساسی ساقط کردیم. وزیران گروههای مخالف استعفا کردند و ما در برابر وضعیتی جدید چه در سطح دولتی یا سطح ملی قرار گرفتیم و روز دوشنبه رایزنی های پارلمانی برای معرفی نامزد نخست وزیری آغاز خواهد شد.

بسیار خوب، اینها وقایعی بود که رخ داد، اما اینکه چرا به این وضعیت رسیدیم، اولا واضح و آشکار بود که آمریکایی ها و اسرائیلی ها، از همان آغاز با تلاشهای عربی مخالف بودند، اما اجازه دادند این تلاشها برای مدتی ادامه یابد، زیرا بر این مساله حساب باز کرده بودند که این تلاشها به توافق منجر نمی شود زیرا مساله در حد خود پیچیده و دشوار است و به همین آسانی امکان توافق وجود ندارد در نتیجه ما به دخالت نیاز نداریم، اما اخیرا وقتی دیدند تلاشها به مراحل بسیار پیشرفته ای رسیده است و فضاهای مثبتی برای دستیابی به توافق درباره این موضوع به وجود آمده است، با قدرت و به طور جدی دخالت و اعلام کردند این روند نمی تواند ادامه یابد و باید متوقف شود، به همین سبب این تلاشها به شکل ناگهانی و غافلگیرکننده ای متوقف شد.

اگر کسی تحلیل دیگری دارد بفرماید بیان کند. در حالی که تنها تحلیل و تفسیر دلیل توقف تلاشهای عربستان و سوریه با توجه به تمام واقعیتها و داده ها،همین است دخالتهای آمریکا و اسرائیل.

اظهارات مقامات اسرائیلی و آمریکایی قبل و بعد از تلاشها و حساب باز کردن آمریکایی ها به ویژه اسرائیلی ها بر پیامدهای حکم احتمالی که برخی اعضای حزب الله را متهم می کند، این حرفها به صراحت بیان شده است، با توجه به اینها آیا ممکن است آمریکایی ها و اسرائیلی ها اجازه دهند تلاشهای عربی با موفقیت همراه شود و در نتیجه تمام آرزوها و محاسباتشان را بر هم زند، این نکته اول است.

نکته دوم این است که برخی طرفهای سیاسی در لبنان وجود دارند که اساسا هر گونه طرح و ابتکار و ایده ای را رد می کنند، این طرفها شب و روز تلاش کردند و طرفهای آمریکایی و عربی و غربی را تحریک کردند تا تلاشهای عربستان و سوریه را به شکست بکشانند و این طرفها حتی در برخی دیدارها، عبارات زشت و نامناسب درباره ملک عبدالله به کار بردند زیرا آنها فهمیدند که او مردی صادق است و به طور جدی برای دستیابی به توافق تلاش می کند.

نکته سوم، در ارتباط با آقای سعدالحریری و این مساله و جریان متبوعش، همان طور که ابتدا گفتم، حریری می گوید توافقی به دست آمده است وطرف مقابل باید اقداماتی که لازم است انجام دهند، مسلما این موضوع صحت ندارد، در حالی که آنها جز دل بستن به آمریکا کاری انجام نداده اند و این تلاشها را ناکام گذاشتند و همه چیز به نقطه اول آن برگشت.

در حقیقت سؤالاتی در این زمینه مطرح می شود، سؤال بزرگ این است من دوست دارم از همه لبنانی ها سؤال شود، همه لبنانی ها از اوضاع کشورشان نگران هستند، چرا؟

نکته چهارم، برداشت من این است که آقای حریری و جریان متبوع وی از همان ابتدا یا با این روند و تفاهم موافق نبودند و به خاطر فشارهای عربستان، پیش رفتند و آمریکایی ها را برای توقف این تلاشها تحریک کردند و یا اینکه آنها به پیش رفتند اما اراده آمریکا بر آنها غلبه یافت.

در نتیجه این مساله تاکید می کند که نمی توان به این جریان برای منافع ملی لبنان و رهبری کشور و ثبات و پشت سر گذاشتن این مرحله سخت، اعتمادکرد.

به هر حال بندهایی از آنچه از ما خواسته شد، نزد من وجود دارد، ولی من به دلایل مشخص این بندها و این مطالبات را فاش نخواهم کرد، ولی اگر روزی فاش شود، لبنانی ها می توانند قضاوت کنند در آن صورت می توانند کشف کنند که در این بندها، یک بند یا دو بند وجود دارد که می توان گفت در آن منافع ملی نهفته است، اما بندهای دیگر به نفع یک جریان سیاسی و آقای حریری است.

ما گفتیم حاضریم امتیازات سیاسی و غیر سیاسی به جریان آقای حریری بدهیم به خاطر حفظ لبنان در نتیجه ما به این موضع برای صلح و ثبات ملی معتقدیم .

پرونده شاهدان دروغین که پرونده حساس و خطرناک است و پیامدهای بسیار بزرگی دارد، افسران و افراد دیگر، برخی با توجه به این شهادتهای دروغین سالها در زندان بودند، روابط سوریه و لبنان به خاطر این شاهدان دروغین نابود شد، بدترین فضای مذهبی به این خاطر در لبنان حاکم شد و درگیریهایی در سطح مذهبی رخ داد، انتخابات پارلمانی بر اساس نتایج سیاسی این شهادتهای دروغین برگزار شد و دولتهایی بر اساس آن شکل گرفت.

بیایید شاهدان دروغین و کسانی که آنها را به وجود آوردند، بازخواست و محاکمه کنید، زیرا این مساله منجر به تمام این مصایب اخلاقی و انسانی و ملی و اقتصادی و امنیتی شده است.

دولت از ارجاع پرونده شاهدان دروغین به شورای قضایی یا رای گیری درباره ارجاع آن ناتوان نشان داد و حتی از رویارویی با پیامدهای کیفرخواست هم ناتوان بود بنابراین سرنگونی دولت را وظیفه ملی و اخلاقی خود دانستیم، در حالی که ما از منادیان دموکراسی توافقی بودیم.

دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد : یکی از بندهایی که از ما می خواستند ، بستن پرونده شاهدان دروغین بود.

دبیرکل حزب الله لبنان درباره دلایل سقوط دولت سعدالحریری به فساد مالی در آن اشاره کرد و گفت : ما به وضعیتی رسیدیم که در سایه وجود این دولت قادر به مقابله با فساد مالی و اداری و اجرای اصلاحات اقتصادی و مالی نبودیم.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر سید حسن نصر الله افزود : دولت حتی از ارجاع پرونده شاهدان دروغین به شورای دادگستری یا رای گیری درباره ارجاع آن ناتوان بود و نه تنها از رویارویی با پیامدهای کیفرخواست ناتوان نشان دا،د بلکه بر عکس دولتی بود که خواهان ادامه حمایت مالی از دادگاهی است که بر ضد لبنان و مقاومت آن توطئه چینی می کند و قضات لبنانی همکار با آن در این توطئه شریک هستند و در ادامه خود را در وضعیتی دشوار می یابد .

اینکه دادگاه از آن بخواهد شهروندان را به ظلم و ناحق دستگیر کند، چنین دولتی صلاحیت ندارد و شکست تلاشهای عربی نشان داد این دولت صلاحیت مقابله با پیامدهای حکم احتمالی و کیفرخواست را ندارد.

وقتی می بینیم حکم احتمالی، اعضایی از حزب الله را متهم می کند، کشور را در معرض خطرات قرار می دهد، آمریکایی ها و اسرائیلی ها می خواهند کشور را از داخل نابود کنند، زیرا همواره بر فتنه افکنی و درگیری حساب باز کرده اند، دولت حریری کشور را در معرض خطرات قرار داد، به ویژه وقتی ما مطلع شدیم که آقای بلمار به رئیس جمهور و نخست وزیر اطلاع داده است که دوشنبه، البته من تردید داریم، حکم احتمالی صادر خواهد شد یا اینکه دوشنبه به فرانسوی ها ابلاغ می شود و روز سه شنبه اعلام خواهد شد.

به هر حال این دولت و به طور مشخص نخست وزیر به گونه ای رفتار کردند که چنین دولتی مانع حمایت از لبنان در برابر هر گونه تبعات حکم احتمالی شد.

بسیار خوب وقتی در برابر چنین دولت ناتوانی قرار گرفتیم، وقتی به این نتیجه رسیدیم و بدتر از آن اینکه مردم مطالباتی دارند و ممکن است به خیابانها بریزند و درخواستهایی در این زمینه مطرح شد ، از ما می خواهند مانع آمدن مردم به خیابانها شویم و از دولت و سیاستها و عملکرد آن که هیچ کسی را متقاعد نمی کند، حمایت کنیم.

در برابر این واقعیتها چاره ای جز استعفا و سرنگونی این دولت ناتوان وجود نداشت، سرنگون کردن دولت ناتوان ممکن است درها را به روی لبنان برای تشکیل دولت مقتدر و وظیفه شناس و مسؤلیت شناس باز کند، اما ادامه کار این دولت، ممکن است امور را به بن بست بکشاند، به همین سبب وظیفه ملی و اخلاقی خود را در سرنگونی این دولت دیدیم.

بر خلاف تحلیلهایی که شنیدیم، معتقدیم ادامه حیات این دولت، غیر ممکن و ظلمی به نهادهای دولتی و مردم و به زیان صلح داخلی است.

نکته دیگر با توجه به تشخیص ما درباره این دولت ناتوان، تصمیم به استعفا گرفتیم. ما گام قانونی و دموکراتیک و بسیار عادی که حق طبیعی مان بود، برداشتیم. و با ریختن به خیابانها و به کارگیری سلاح دست به این کار نزدیم بلکه کاملا به شیوه قانونی و دموکراتیک و متمدانه عمل کردیم.

ما گروههای مخالف به مسؤلیت ملی خود عمل می کنیم و هر آنچه این مسؤلیت ملی اقتضا کند انجام می دهیم و از هیچ کس و هیچ بیانیه و تهدیدهای هیچ کس در این جهان نمی ترسیم، جنگها و هواپیماهایشان و ناوگانهای دریایی آنها ما را نمی ترساند چه برسد به این بیانیه ها و تهدیدهای توخالی شان.

ما بر اساس باورها و تشخیص خود نسبت به منافع کشورمان عمل کردیم، شیوه ای که به کار بردیم کاملا حق ما بود؛ حتی باید از این شیوه تشکر شود که به طور قانونی و در چارچوب نهادهای قانونی عمل کردیم، در بیشتر پایتختهای کشورهای جهان ما را متهم کردند. این معنایش چیست، معنایش این است که لبنانی ها حق اعتراض و پناه بردن به هر گونه اقدام برای اصلاح یا تغییر یا حل مشکلات ندارند بلکه همه باید تسلیم شوند.

و اگر دهانت را باز کنی( اگر لب به اعتراض بگشایی)، سبب ناخرسندی آمریکا و اسرائیل و غرب و جهان عرب خواهد شد.

نکته دیگر مربوط به معرفی نامزد نخست وزیری است، واضح و آشکار است که گروههای مخالف درباره معرفی نکردن سعدالحریری برای تصدی نخست وزیری اجماع نظر دارند، ما در گذشته پذیرفتیم تا در دولت وحدت ملی شرکت کنیم، ولی پس از این تجربه یک سال و اندی و ارزیابی تلاشها و درک ما از تحولات به ویژه در برهه اخیر، به صراحت اعلام می کنیم که درصدد معرفی سعدالحریری نیستیم و رویکرد دیگری اتخاذ می کنیم، اکنون نمی خواهم بگویم که نامزد گروههای مخالف کیست، چرا که فراکسیونهای پارلمانی گروههای مخالف این موضوع را در رایزنی ها اعلام خواهد کرد.

ولی باید این سؤال را پرسید که این یک مساله قانونی داخلی است، چرا همه جهان دخالت می کند؟ هیلاری کلینتون به این و آن در لبنان تلفن می زند. دوشنبه رایزنی های پارلمانی آغاز می شود، که در یک طرف گروههای مخالف ملی هستند که با سازوکارهای ملی وارد این رایزنی ها می شوند و در طرف دیگر، گروههایی هستند که با دخالتها و حمایت منطقه ای و بین المللی وارد این رایزنی ها می شوند که این مساله معروف است، دولتها دخالت می کنند وزیران امور خارجه دخالت می کنند، رئیسان جمهوری دخالت می کنند و همه این دخالتها در این مسیر است که سعدالحریری باید بار دیگر برای نخست وزیری معرفی شود.

آیا نخست وزیری که بر اساس فشارها و دخالتهای خارجی انتخاب شود، در یک فرایند قانونی و سالم انتخاب شده است؟

ما در انتخابات پارلمانی با همه شائبه هایی که داشت، شرکت کردیم، انتخاباتی که طرف دیگر(در اشاره به 14 مارس) بیش از یک میلیارد و دویست میلیون دلار هزینه کرد، تا جایی که در برخی حوزه ها، هر رای را هزار یا دو هزار و حتی پنج هزار دلار می خریدند، آیا پارلمانی که از این انتخابات تشکیل شود بیانگر اراده مردم است؟

باید سؤال کرد آیا رایزنی های پارلمانی در سایه دخالتهای منطقه ای و بین المللی و فشارهای آن بیانگر اراده نمایندگان واقعی و تشخیص آنها نسبت به مسائل ملی و در نتیجه بیانگر اراده ملت است؟

نصرالله با اشاره به دخالتهای سفیر آمریکا در امور داخلی لبنان گفت : چگونه برای آنها قطعی است که روند رایزنی های دو روز آینده منجر به موفقیت یک شخصیت سنی دیگر می شود ، در طایفه محترم سنی، شخصیتهای بزرگ و شایسته و مسؤلیت پذیر وجود دارد؟ پایتختهای تصمیم گیرنده و جهان از کجا مطمئن است که نامزد مخالفان پیروز خواهد شد؟ گمان نمی کردیم حجم دخالتها این قدر زیاد باشد.

بدتر از همه این مسائل که به نظر من به مثابه یک رسوایی جدید برای آقای بلمار است، به اعتقاد من وقتی تلاشهای عربی در آمریکا شکست خورد، آقای بلمار تصمیم به تعجیل در صدور حکم احتمالی گرفت.

حکم احتمالی و دادگاه بین المللی حتی با زمان صدور حکم احتمالی ، بخشی از نبرد سیاسی است که مقاومت و لبنان را هدف قرار داده است، آیا بلمار نمی توانست تا چهارشنبه یا پنجشنبه منتظر بماند تا رایزنی های پارلمانی برای معرفی نخست وزیر پایان یابد، من با اطمینان می گویم این مساله به دولت لبنان به طور رسمی ابلاغ شده است و همچنین در رسانه ها اعلام شده است من اطلاعات ویژه را اعلام نمی کنم.

آیا اقای بلمار نمی توانست تا چهارشنبه یا پنجشنبه یا جمعه یا شنبه صدور حکم احتمالی را به تاخیر بیندازد، دو ماه یا یک ماه و نیم به تاخیر افتاد آیا دو یا سه روز نمی تواند به تاخیر افتد، خیر، چون مطلوب این است که این مساله در طول رایزنی های پارلمانی در لبنان برای معرفی نخست وزیر به عنوان بخشی از استفاده سیاسی به نفع نامزد مشخص و معین اعلام شود.

من می خواهم صریح باشم، نگاه کنید روزهای آینده دو مسیر وجود خواهد داشت، یکی مسیر رایزنی های پارلمانی برای معرفی نخست وزیر دولت جدید، و دیگری مسیر آقای بلمار است که گفته است حکم احتمالی را به فرانسوی ها تحویل می دهد و آن را اعلام کرده است.

ما معتقدیم از زمان اعلام صدور حکم احتمالی به نفع رایزنی های پارلمانی بهره برداری شده است، ولی ما در دو مسیر قرار داریم، در مسیر رایزنی های پارلمانی ، مستقل و در مسیر آقای بلمار و حکم احتمالی هم مستقل هستیم، نتایج رایزنی های پارلمانی هر چه باشد، یک بحث است و موضوع حکم احتمالی و چگونگی تعامل با آن هم بحث دیگری است.

ما مسیر نخست یعنی رایزنی های پارلمانی را مسیر دموکراتیک و قانونی و طبیعی می دانیم و از همه مهمتر خودمان آن را درخواست کردیم و بدون توجه به نتایج آن در این مسیر وارد شده ایم. طبعا در این مسیر، رهبران سیاسی و احزابی که نماینده دارند و فراکسیونهای پارلمانی فردا و پس فردا مسؤلیت بسیار بزرگ ملی و تاریخی بر دوش دارند و از طریق شخص نخست وزیر می توانیم شخصیت دولت را درک کنیم و در سایه معرفی نخست وزیر، مردم تصمیم می گیرند که چه رفتاری از خود نشان دهند.

در مسیر نخست، ما این دولت و دولت سابق را تجربه کردیم، در خصوص گروههای مخالف به ویژه موضع حزب الله، این تجربه جدیدی است، ما در دولتهای سالهای گذشته شرکت نمی کردیم.

ممکن است این مساله را سبک سنگین کنیم صرف نظر از این ارزیابی می خواهم صریح باشم اینکه هر دولتی که تشکیل می شود، باید دولتی مسولیت پذیر باشد، از حالا به بعد محال است در برابر دولتی که از شاهدان دروغین حمایت می کند، سکوت کنیم، روند عربی تمام شد.

هر دولتی که از شاهدان دروغین حمایت کند و به ویژه اگر از کسانی شکل گرفته باشد که شاهدان دروغین را به وجود آورده باشند، ما نمی توانیم در برابر آن سکوت کنیم همچنین در برابر هر دولتی که از فساد مالی حمایت کند و حتی فساد مالی را مدیریت کند، سکوت نخواهیم کرد.

از هر دولتی که به مسؤلیت خود به طور جدی و رسمی برای رسیدگی به مشکلات مردم و حل آنها عمل نکند، حمایت نخواهیم کرد.

به عبارت بهتر، ما از هیچ دولتی نخواسته ایم از مقاومت حمایت کند، ما حتی در دوران جنگ جولای از هیچ کس نخواستیم از ما حمایت کند، تمام کسانی که از ما حمایت کردند، افراد شرافتمند و میهن پرست بودند، آنچه ما از دولت می خواهیم این است که علیه مقاومت توطئه چینی نکند، علیه مقاومت دست به تحریک نزند، حکومتهای دیگر را علیه مقاومت لبنان تحریک نکند، هر دولتی که علیه مقاومت توطئه کند، به صراحت می گویم در برابر چنین حکومتی ساکت نخواهیم نشست.زیرا وظیفه ما حفظ تمام عناصر قدرت لبنان در برابر تهدیدهای اسرائیل و طمع ورزیها و خطرات این رژیم است.

مردم و ارتش و ملت و مقاومت از لبنان حمایت می کنند ما هرگز نمی خواهیم هیچ ناوگانی از هیچ نقطه جهان بیاید از ما حمایت کند، هر کس علیه عناصر و عوامل قدرت لبنان توطئه کند، ما نمی توانیم در برابر آن ساکت بنشینیم.

ما امیدواریم لبنانی ها بتوانند دولت مقتدر و کارامدی را که اولویتها و منافع مردم را در نظر بگیرد، تشکیل دهند.

دبیرکل حزب الله در ادامه گفت : می خواهم با دو جمله سخنانم را درباره حکم احتمالی به پایان برسانم، آنچه این روزها در تونس می گذرد باید عبرت باشد، جا دارد به مردم تونس، قیام و انتفاضه تاریخی شان را تبریک بگویم، عبرت از چه چیز، عبرت از رئیس این رژیم و دار ودسته اش که سالها به غربی ها خدمت کردند و موضع این رژیم در خصوص اسرائیل و همه مسائل منطقه معروف بود، این کسانی که رئیس جمهور تونس در مدت این سالها به آنها خدمت کرد، به او اجازه ورود به کشورهایشان را ندادند و اجازه فرود هواپیمای او را در فرودگاههایشان ندادند، این عبرت است، عبرتی که باید بگیریم که ما لبنانی ها به دنبال راه حل لبنانی باشیم، اکنون اگر آمریکا و غرب در مساله لبنان دخالت می کند سبب بین المللی کردن بحران لبنان و پیچیده تر شدن مشکلات کشور خواهد شد.

ما درها را نمی بندیم، ما می گوییم که آینده لبنان فقط در سایه گفتگو و تفاهم و همکاری و مثبت اندیشی قرار دارد، ولی اگر کسی بخواهد با اتکا بر آمریکا و جهان بر بخشی از ملت لبنان سیطره پیدا کند، متوهم است و باید از تمام تجربه هایی که در منطقه رخ می دهد، عبرت بگیرد، مساله پایانی در خصوص حکم احتمالی است، موضع ما واضح و روشن است، ما بر اساس شواهد و دلایل و مستندات، این دادگاه را دادگاه آمریکایی اسرائیلی توصیف کردیم، ما در سایه صدور حکم احتمالی رفتار و از کرامت و وجود و آبروی خود دفاع خواهیم کرد.

اینکه چگونه رفتار خواهیم کرد، این به رهبران حزب الله و رایزنی با همپیمانانمان بستگی دارد، اما قطعا مسؤلیت داریم با این موضوع برخورد کنیم، قطعا ما مردمی هستیم که هرگز اجازه نخواهیم داد، هرگز اجازه نخواهیم داد که به کرامت و آبروی ما خدشه ای وارد شود یا علیه ما توطئه چینی شود یا کسی در جهان از روی ظلم و تجاوزگری و حتی با احتمال و اتهام ، مسؤلیت خون شهید رفیق الحریری را به گردن ما بیندازد.

این دادگاه کاملا آمریکایی اسرائیلی است و هر کس با آن همراه شود به طرح آنها خدمت کرده است.

من قبلا گفتم که اسرائیلی ها رفیق الحریری را ترور کردند و مرتکب ترورهای دیگری در لبنان شدند و برای تغییر کامل اوضاع لبنان تلاش می کنند، در سالهای گذشته از سرخوردگی خود سخن گفتند، با این حال کشور ما در معرض طمع ورزیها و تلاش آنها برای محاصره و انزوای لبنان قرار دارد، اما طی تمام سالهای گذشته و در سخت ترین شرایط و زمانی که جرج بوش در واشنگتن حکومت می کرد و ارتشهای آمریکا در پایتختهای عربی و اسلامی جولان می دادند و برای ایجاد خاورمیانه جدید نقشه می ریختند، ما در لبنان مقاومت کردیم و ایستادگی کردیم، ما طی سالهای گذشته در معرض جنگ سیاسی و تبلیغاتی و روانی و امنیتی و ترور و نظامی قرار داشتیم ولی امروز می بینید که همچنان ایستاده ایم، می خواهم تاکید کنم محاسبات آنها(دشمن) غلط از آب در آمده است.

اگر شما(جریان 14 مارس) از حکم احتمالی برای هدف قرار دادن مقاومت کمک می گیرید، محاسبات شما کاملا غلط است، من نیازی نمی بینیم بیشتر در این باره توضیح دهم زیرا در سایه آنچه آقای بلمار در دو روز آینده ارائه می کند، سخنان دیگری بیان خواهم کرد.

من امیدوارم خداوند به لبنانی ها و مردم لبنان کمک کند و به همه رهبران لبنانی تعقل و دوراندیشی و مسؤلیت پذیری برای پشت سرگذاشتن این سختی ها و فتنه ها بدهد.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل