بازدید 3588

لاريجاني: از روح اصل 44 فاصله گرفته ايم

دکتر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي بعدازظهر روز دوشنبه در همايش بسيج، توسعه اشتغال و کارآفريني که در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد به دو ويژگي بارز بسيج اشاره کرد و اظهار داشت: خصوصيات بسيج از خودگذشتگي و قالب شکني است به طوري که در همه عرصه ها از جمله عرصه دفاع مقدس و عرصه سازندگي کشور توانسته با اين دو امتياز بزرگ صحنه گرداني کند.
کد خبر: ۱۴۱۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۰ 11 January 2011
رئيس مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از روند اجراي اصل 44 در کشور گفت: روح اين موضوع اين نبود که به يکباره دولت کارخانه هاي خود را واگذار کند بلکه منظور اين بود که اقتصاد مردمي باشد به عبارتي ديگر اقتصاد بايد در دست مردم قرار گيرد و دولت نيز نقش ناظر را در اين رابطه داشته باشد.

به گزارش مهر، دکتر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي بعدازظهر روز دوشنبه در همايش بسيج، توسعه اشتغال و کارآفريني که در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد به دو ويژگي بارز بسيج اشاره کرد و اظهار داشت: خصوصيات بسيج از خودگذشتگي و قالب شکني است به طوري که در همه عرصه ها از جمله عرصه دفاع مقدس و عرصه سازندگي کشور توانسته با اين دو امتياز بزرگ صحنه گرداني کند.

وي با بيان اينکه ايجاد اشتغال يک موضوع اساسي براي کشور است، گفت: کارآفريني و مقابله با موضوع بيکاري بسيار مشکل است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه قبل از اينکه سازمان بسيج درگير اين موضوع شود بايد تئوري کار را به خوبي بشناسد زيرا اين موضوع از جنس موضوعات متعارف نيست، گفـت: موضوع بيکاري يک موضوع همه جانبه است و اگر دريافت درستي از اين مسئله نداشته باشيم بسيج فقط مي تواند در سطح محدودي وارد شود و ممکن است در اين عرصه موفق نشود.

وي تصريح کرد: بايد در زمينه ايجاد اشتغال و روان سازي اقتصاد در کشور نظريه پردازي کنيم تا ارتباط اين موضوع با بسيج مشخص شود سپس بسيج وارد اين موضوع شود.

لاريجاني در ادامه با بيان اينکه کشور در رابطه با روان سازي اقتصاد و ايجاد کسب و کار مطلوب با چند مشکل مواجه است،افزود: وجود نهادهاي دردسرساز در کشور از جمله مشکلات ايجاد کسب و کار مطلوب در کشور است به عبارت ديگر بروکراسي که در کشور داريم خود عامل ايستايي شده است.

وي با تاکيد بر اينکه نيازمند نهاد سازي در کشور هستيم، گفت: اما اگر خود اين نهادها هم مستمرا متحول نشوند ايجاد محدوديت خواهند کرد.

رئيس مجلس با اشاره به تاسيس بسيج توسط امام راحل تصريح کرد: زماني که جنگ مي شود بسيج وارد ميدان دفاع از ارزشهاي الهي و کشور مي شود و در زمان سازندگي نيز به کارهاي عمراني روي مي آورد و هم اکنون هم آمادگي هاي لازم را براي انجام هر کاري دارد. اين خصوصيت بسيج را نهاد ديگري ندارد و انتظار اين است که بسيج اين آمادگي خود را هميشه حفظ کند.

لاريجاني در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينکه پس از انقلاب با برداشت هاي نارسي که از تئوري هاي اقتصادي شد و يا برخي از ضرورت ها در آن مقطع ايجاب مي کرد اقتصاد دولتي فراگير شد، گفت: اقتصاد دولتي گاهي براي مسئولان وسوسه انگيز است يعني آنها دائما براي اقتصاد دولتي مدل تراشي مي کنند تا هميشه اقتصاد در اختيارشان باشد و فکر مي کنند هر چه در سيطره آنها باشد امر مطلوبي است.

وي با تاکيد بر اينکه بخش عظيمي از اقتصاد کشور جنس دولتي دارد که اين هم خود يکي از موانع براي ايجاد کسب و کار مطلوب به شمار مي آيد، ادامه داد: بايد نوعي فراگيري و مردمي کردن اقتصاد رخ دهد وگرنه با کارهاي وصله پينه نمي توان مشکل اقتصاد را حل کرد.

رئيس مجلس در ادامه به طرح بنگاههاي زودبازده اشاره کرد و گفت: طرح بنگاههاي زودبازده با حجم نقدينگي معادل 20 هزار ميليارد تومان موفق نبود به دليل اينکه روان سازي اقتصاد در کشور رخ نداده است.

لاريجاني در بخش ديگري از سخنانش به موضوع اصل 44 قانون اساسي اشاره کرد و افزود: بايد ابتدا ببينيم که روح اصل 44 چيست؟ و چگونه مي خواهد در کشور انجام شود. روح اين موضوع اين نبود که به يکباره دولت کارخانه هاي خود را واگذار کند بلکه منظور اين بود که اقتصاد مردمي باشد به عبارتي ديگر اقتصاد بايد در دست مردم قرار گيرد و دولت نيز نقش ناظر را در اين رابطه داشته باشد که متاسفانه در اين موضوع به روش درستي حرکت نکرديم و نتوانستيم اهداف مورد نظر را محقق کنيم.

وي با تاکيد بر اينکه بايد گشايش واقعي در اقتصاد بوجود بيايد و فضاي کسب و کار متحول شود گفت: هم اکنون حدود 13.5 درصد از واگذاري ها به بخش خصوصي صورت گرفته، 50 درصد به سهام عدالت و مابقي هم ديون دولتي است.

رئيس مجلس با اشاره به جايگاه ايران در اقتصاد دنيا خاطرنشان کرد: ايران از نظر فضاي کسب و کار در بين 186 کشور دنيا رتبه 137 را به خود اختصاص داده است.

وي با بيان اينکه ما از فلسفه و روح اصلي اصل 44 فاصله گرفته ايم تصريح کرد: نشانه هاي بهبود فضاي کسب و کار واگذاري نيست اما اگر توانستيم توانمندي بخش خصوصي را براي توليد افزايش دهيم و اگر توانستيم افزايش سرمايه گذاري داخلي و خارجي را ايجاد کنيم و اگر فضاهاي رقابتي بين بنگاهها بوجود آمد و اگر نقش دولت تغيير کرد به طوري که فقط دولت ناظر و سياستگذار بود آن وقت خواهيم توانست نشانه هاي بهبود فضاي کسب و کار را مشاهده کنيم.

رئيس مجلس با بيان اينکه رويکرد اقتصادي کشور ما بيشتر از جنس وارداتي است تا صادراتي گفت: البته پس از انقلاب گرايش به سمت توليد داخلي در کشور بسيار بالا رفت به طوري که در خيلي از بخش ها يا به خودکفايي رسيده ايم يا به آن نزديک شده ايم اما همچنان بازارهاي ما متاثر از واردات است.

لاريجاني در عين حال تصريح کرد: البته واردات در حد مورد نياز قابل قبول است اما اگر بيشتر از حد مورد نياز واردات به کشور صورت گيرد اقتصاد کشور بر توليد داخلي ضربه زده مي زند.

وي همچنين در تشريح نسبت بسيج با موضوع روان سازي اقتصاد در کشور عنوان کرد: بسيج در زمينه ايجاد فضاي کسب و کار مطلوب يک وجه متوسط و يک وجه حداکثري دارد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي اضافه کرد: اگر تصور کنيد بسيج قابليت فوق العاده اي دارد و مي تواند مسئوليت هايي را بردوش بگيرد آن وقت در مسئله اشتغال اين سازمان مي تواند بنگاهها و کارگاههايي را در سراسر کشور ايجاد کند و اما نبايد توقع داشته باشيد که مي توانيد مشکل اشتغال را حل کنيد بلکه فقط به آن کمک مي کنيد.

وي با اعلام اينکه مجلس در برنامه پنجم توسعه يک پنجره واحده را براي تسهيل در صدور مجوز براي ايجاد کارآفريني در کشور انجام داده است، افزود: يعني اگر کسي بخواهد کاري را در کشور انجام دهد و واحد صنعتي را در کشور راه اندازي کند ديگر نيازي نيست که از دهها جا اجازه بگيرد بلکه فقط با يک جا سر وکار خواهد داشت.

لاريجاني با تاکيد بر اينکه بسيج کارآفرين نيست اما مي تواند نقش تسهيل کننده کارآفريني در کشور را ايفا کند ، تصريح کرد: بسيج مي تواند واحدهاي کارآفريني را که مورد اعتماد سيستم است در کشور بوجود آورد و کار را براي مردم تسهيل کند.

وي با بيان اينکه سازمان بسيج بايد شرايط بسيج ملي را براي بهبود شرايط کسب و کار در کشور ايجاد کند، گفت: در اين صورت مردم احساس خواهند کرد که شرايط کسب وکار در کشور برايشان مساعد است و سيستم هم مجبور مي شود که به آنها اعتماد کند و از اين طريق ميدان رقابت بين بنگاههاي کارآفرين بوجود مي آيد.

رئيس مجلس با اشاره به وظايف بسيج در زمينه ايجاد فضاي کسب و کار مناسب در کشور گفت: در جنبه حداقلي بسيج مي تواند مدل هايي از کارآفريني مطلوب را ارايه دهد و در جنبه متوسط بسيج مي تواند نقش کاتاليزور را ايفا کند و در جنبه حداکثري نيز بسيج مي تواند با حضور خود در عرصه يک بسيج ملي را براي کارآفريني در کشور بوجود بياورد.

لاريجاني با تاکيد بر اينکه امروز کشور نيازمند آن است که فضاي کسب و کار تسهيل و روان شود، ابراز اميدواري کرد که اقدام سازمان بسيج در اين زمينه نتايج مطلوبي را به همراه داشته باشد.

به گفته لاريجاني، مجلس نيز در چارچوب وظايف خود اين موضوع را به طور جدي پيگيري مي کند.

در پايان اين مراسم از برگزيدگان اين همايش توسط لاريجاني تقدير به عمل آمد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی