بازدید 52264

مردان: یک سال چشم چرانی؛ زنان: شش ماه تحسین

اما بیشترین عامل بروز این بیماری در مردان حس خودنمایی در زنان است. مردان به طور طبیعی نسبت به زیبایی و اندام جنس مخالف حساس اند و زنان بد یا بی حجاب با خودنمایی در عرصه جامعه این گرایش مردان را تحریک می نمایند.
کد خبر: ۱۴۱۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۵ 09 January 2011
دی‌نا: طبق بررسیهای روانشناختی، هر وقت چشم چرانی به یک عادت مزمن تبدیل شود و حداقل به مدت شش ماه تداوم یابد، بایستی دیگر آن را یک بیماری روانی و جنسی دانست. چشم چرانی نقطه مقابل بیماری خودنمایی است. فرد خودنما، از قرار گرفتن در معرض دید دیگران کسب لذت می کند اما چشم چران از تماشا و نگاه به دیگران لذت می برد.

تحقیقات نشان داده است تفاوت در آستانه تحریک جنس مونث و مذکر موجب شده که خودنمایی در زنها به نسبت بیشتری دیده شود، این در حالی است که بیماری چشم چرانی در مردها بیشتر شایع است.

دکتر میثم محمدی روانشناس در گفتگو با "دی نا" چشم چرانی را را یک نوع انحراف روانی عنوان کرد و مهمترین عامل بروز چشم‌ چرانی در مردان را حس خودنمایی زنان دانست.

چشم چرانی چیست؟

چشم چرانی یا "ویریسم" واژه ای فرانسوی است، گرفته شده از "ویر" به معنای "تماشاگر". این اختلال از لحاظ جسمی برای فرد چشم چران مضر نیست اما برای قربانی آن ناراحت کننده است. فرد چشم چران دارای تکانه ای غیر قابل کنترل برای دید زدن دیگران و معمولا غریبه ها به طور دزدانه دارد. چنین فردی کشش تکرار شونده ای را برای مشاهده کردن دیگران از درون پنجره ها، پارکها، اماکن خاص مانند حمامها ، استخر و.. دارد. حتما در اخبار و روزنامه ها با مطالبی در مورد نصب دوربینهای مخفی در اطاقهای پرو، سالنهای آرایش زنانه، باشگاههای ورزشی و.. مواجه شده اید. افرادی که مرتکب این اعمال غیر اخلاقی می شوند عمدتا دچار این اختلال هستند. چشم چرانها عموما مرد هستند و معمولا خود را مخفی نگه می دارند.

چشم چرانی از نظر روانشناسان

دکتر محمدی چشم چرانی را سرآغاز بیماریها و اختلالات جوانان دانست و گفت: برمبنای تجربه ای علمی هرگاه این انحراف در کسی به وجود آید ، قابل توقف نخواهد بود و هر لحظه بر میزان آن افزوده خواهد شد . فرد چشم چران ، هرگز با چند ساعت چشم چرانی در روز ، قانع نمی شود و این حالت به تدریج در او افزایش می یابد و به جایی می رسد که می خواهد از هر تصویر و عکسی که می بیند لذت جنسی ببرد و ادامه این حالت باعث به وجود آمدن اختلالات روانی شدیدی در فرد می شود .

عادتا اکثر بیماریهای روانی جوانان از همین رهگذر آغاز می شود . چشم می بیند ، دل می خواهد و قلب برای به دست آوردن خواسته خود به تکاپو می افتد . مغز به عنوان فرمانروای بدن، بدون توجه به عقل ، تمام اعضای بدن را وارد به فعالیت نموده و روح را تحت سلطه خود قرار می دهد. چون جسم راه به جایی نمی برد ، روح فشارهایی وارد می کند و این فشارها عامل ایجاد عقده های روحی – روانی می شود . در نتیجه جوان که روحش متزلزل شده و فکرش منحرف است به اعمال غیر انسانی روی می آورد.

علل بروز اختلال چشم چرانی از منظر جامعه شناختی

چشم، از مهمترین اعضای بدن است که می تواند وقایع، زیبایی ها و زشتی های طبیعت را در ذهن تثبیت گرداند. مشاهده بعضی از وقایع و مناظر در تحریکات جنسی نقش مهمی دارد. برای مثال جوانان و نوجوانانی که در دوره کودکی شاهد رفتار زناشویی والدین خود بوده اند بسیار مستعد این اختلال هستند و یا پوشش نامناسب اعضای خانواده مانند خواهر و مادر و... در شدت یافتن این اختلال نقش بسزایی دارد.

بی توجهی والدین به تربیت صحیح و مراقبت های ویژه در دوران کودکی، در بروز این اختلال نقش اساسی دارد.

فقدان اعتقادات مذهبی و معنوی درونی و قوی و بی مبالاتی نسبت به ضوابط اخلاقی، دینی و اجتماعی که عمدتا والدین مسئول رشد و پرورش آن در فرزندان هستند، یکی دیگر از علل مهم بروز این اختلال به شمار می رود.

از سوی دیگر، بالا رفتن سن ازدواج که محرومیت های جنسی را برای مردان رقم می زند یکی دیگر از علل بروز این اختلال در سطح جامعه است.

مردان یک سال چشم چرانی و زنان شش ماه تحسین

براساس گزارشی که توسط یک گروه روانشناسی صورت گرفته است، مردان به طور میانگین 43 دقیقه در روز وقت خود را صرف خیره شدن به10 زن می کنند. این گزارش اضافه می کند که مردان ۲۵۹ ساعت معادل ۱۱ روز از عمرشان در ماه و در مجموع ۱۱ ماه و ۱۱ روز از عمرشان را صرف خیِره شدن به زنان میکنند. در این تحقیق روانشنسان یافته اند که زنان نیز۲۰ دقیقه از وقتشان در روز را صرف تحسین مردان می کنند. این گزارش اضافه می کند که زنان به طور متوسط ۶ ماه از عمرشان بین ۱۸ تا ۵۰ سالگی صرف تحسین مردان می کنند.

دکتر محمدی معتقد است، هنگامی که چشم چرانی به صورت یک عادت مزمن در می آید، یک بیماری روانی تلقی می شود و همان طوری که بیماری سادیسم نقطه مقابل بیماری مازوشیسم است، شهوت و بیماری چشم چرانی نیز نقطه مقابل بیماری خودنمایی است . خودنما فردی است که خود را در معرض دید دیگران قرار می دهد و چشم چران کسی است که ازتماشا ونگاه به دیگران لذت می برد. خودنمایی در زنها به نسبت بیشتری دیده می شود . در حالی که بیماری چشم چرانی در مردها بیشتر رایج است. زن ها بیشتر از لمس لذت می برند و مردها از نگاه و این مربوط به تفاوتی است که در آستانه تحریک آن ها وجود دارد.

عوامل بروز بیماری چشم چرانی از منظر روانشناختی

در مورد علل چشم چرانی نظریه های بسیاری ست که مهمترین آنها نظریه ویلهم اشتگل است.
ویلهم اشتگل، محرومیت های جنسی را عامل این بیماری دانسته و می گوید : محرومیت های جنسی باعث می شود که (لی یبدو) در اعصاب چشم متمرکز شود، با این تمرکز، بستگی عصب چشم با اعصاب جنسی توسعه یافته وشخص از چشم چرانی لذت می برد و با دیدن اندام جنس مخالف تحریک می شود.

اما بیشترین عامل بروز این بیماری در مردان حس خودنمایی در زنان است. مردان به طور طبیعی نسبت به زیبایی و اندام جنس مخالف حساس اند و زنان بد یا بی حجاب با خودنمایی در عرصه جامعه این گرایش مردان را تحریک می نمایند.

بنا بر گفته دکتر محمدی بسیاری از روانشناسان معتقدند که ریشه این‌ اختلال‌ در دوران کودکی است‌ و با حقارت‌‌های‌ آن دوران مرتبط می باشد. مردان از طریق‌ رد و بدل‌ کردن‌ نگاه‌ و خیره‌ شدن‌ به‌ زنان‌ اضطراب‌ هایشان را تسکین‌ می دهند. اما مهمترین عامل بروز چشم‌ چرانی در مردان، حس خودنمایی زنان است. مردان به طور طبیعی به زیبایی و اندام جنس مخالف علاقه مند و حساس می باشند و زنانی که با بی حجابی خود و آرایشهای کاذب، لباسهای عجیب و غریب، تنگ و نازک زینت بخش کوچه و برزن شده اند و اسرار زنانگی و جسمانی خود را در معرض دید چشمان هوس بازان قرار داده اند، زمینه ای را برای ‌ تمرین‌ قدرت‌ زیباشناختی‌ مردان فراهم کرده اند.

چشم چرانی از منظر قرآن کریم

اسلام التفات و عنایت خاصی به حفظ عفت و حیا زن و مرد از بی بند و باریها نشان داده است و علل و عوامل ایجاد آن را به شدت ممنوع کرده است. از جمله آیاتی که خداوند در آن سفارش به حفظ چشمها از نگاههای منحرف می نماید آیه ۳۰ و ۳۱ سوره نور است . خداوند در این آیات می فرماید: { قل للمؤمنین یغضو من ابصار هم و یحفضوا فروجهم ذلک ازکی ان ا… خبیر بما یصنعون * و قل للمومنات یقضضن من ابصارهنّ و یحفظن فروجهن و لایبدین زینتهنّ إلّا ما ظهر منها }

{ ای پیامبر ، به مردان با ایمان بگو که هنگام روبرو شدن با زنان چشمهای خود را از نگاههای آلوده به شهوت بپوشانند و فروج و اندامشان را از کارهای زشت بازدارند … * و ای رسول ، به زنان با ایمان بگو که هنگام برخورد با مردان دیدگان خود را از نگاههای آمیخته به شهوت بپوشانند و فروج اندامشان را از کارهای زشت و ناپسند باز دارند و زینت و آرایش خود را جز آنچه سهوا ظاهر می شود ، بر بیگانه آشکار نسازند }

از این آیه ها چنان برداشت می شود که خداوند متعال نگاه داشتن چشمان از مناظر شهوت انگیز را فقط مخصوص مردان نمی داند و زنان را نیز از این عمل نهی می نماید .

در این آیات پرهیز از چشم چرانی در مردان و خودآرایی و خودنمایی درزنان مورد تأکید قرارگرفته و توجه ویژه و فراوانی به رعایت پوشش مناسب خانمها و پرهیز از آشکار ساختن زیورآلاتشان مشاهده می شود؛ همچنین، در سوره احزاب نیز به خانم ها دستور می دهد: { در محاورات روزمره حالت عادی داشته و با ناز و کرشمه و طنازی صحبت نکنید و در کوچه و خیابان با بدن های نیمه عریان و لباس های بدن نما، ظاهر نشوید } ؛ چرا که اگر زنان قصد فریفتن مردان را هم نداشته باشند، با در معرض نمایش و نگاه دیگران قرار دادن بدن، زینت و لباس خود بدون اراده این کار را انجام می دهند و جوانان بوالهوس از خود بی خود شده و امنیت و آرامش زنان و دختران و حتی مردان را خدشه دار می سازند، بنا براین باید زنان بیش از مردان مواظب باشند.

بدین ترتیب می توان چنین اظهار کرد که رعایت حجاب برای زنان و مردان واجب است و موجب رشد، تعالی و ارتقاء شخصیت فردی، اجتماعی و معنوی انسان شده و در تأمین بهداشت روحی و روانی و آرامش خانواده ها و امنیت جامعه و حضور فعال اما بی دغدغه زنان و دختران در جامعه نقش به سزایی ایفا می کند.

دکتر میثم محمدی در مورد افراد مراجعه کننده به جلسات مشاوره خاطرنشان کرد: در جلسات مشاوره مشاهده شده است که شکایت همیشگی خانم‌ ها گرایش‌ همسرانشان به چشم‌ چرانی‌ است‌. گاهی این رفتار شوهر از سوی همسر به نوعی‌ تحمل‌ می‌ شود، اما گاهی‌ اوقات چشم‌ چرانی‌ به قدری آزار دهنده و به عبارتی شکنجه‌ ای‌ روحی‌ برای‌ زن‌ می شود که منجر به تعارض و مشاجرات‌ خانوادگی، گاه‌ برخورد فیزیکی‌ و سرانجام به طلاق‌ می‌ انجامد که طبیعتا دست آخر باعث ایجاد بحران در جامعه می شود.

چشم چرانی و نگاه به نامحرم، گذرگاه ورود به منجلاب انحرافات و فساد جنسی است و زمینه گرفتاری و غوطه ور شدن در دام هرزگی و فساد را فراهم می کند. نگاه های آلوده تخم نیرنگ، خیانت و شهوت را در دلهای جوانان بارور ساخته، و آنها را به فتنه، انحراف و گناه مبتلا می کند، آرامش و ثبات را سلب نموده و باعث هرج و مرج و فساد در جامعه می شود و چه بسا منجر به نادیده گرفتن تمام ارزشهای اخلاقی و اسلامی و اجتماعی می گردد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۴
وقتی یکی دوست داره دیده بشه و دیگری دوست داره ببینه (دید بزنه) دیگه این کجاش بیماریه؟! :دی
قربون این فرافکنیت برم که مقصر چشم چرونی مرد رو زن اعلام می کنی .من خیلی دوستت دارم امیدوارم بتونی با مسئله ای به اسم اراده انسانی و َمسئولیت شخص در قبال اعمالش بیشتر آشنا بشی عزیزم.تو از فرقه اون قاضی هستی که تو پرونده تجاوز اراذل و اوباش خمینی شهر به یه خانواده ،اون خانواده رو مقصر اعلام کرد.شما مردا نازین به خدا خودتون بی خبرین
یک بیاد درمانش رو بگههههههههههههههه
ازدواج که سخت شده
خداانصاف بده به مردانی که همسرزیبادارن ولی بازهم چشم چرانی میکنن.
سلام مرسی خیلی خوب بود مخصوصا که مبنای قرانی داشت به دل می شینه.
این بیماری اصلا ربطی به زنان دیگر ندارد و دکتر شما اندکی کم سواد هستند چرا که مردانی که این مشکل را ندارند هیچ واکنشی به زنان بی حجاب ندارند
من که تا الانش دیدم دخترا بیشتر به پسرا نگاه میکنن .
چرا میخواین هی مرد رو شکارچی جلوه بدید ؟ چه دخترانی تو تهران پسران را بلند نمیکنن برای ارضا کردنشون .
پاسخ ها
Fateh
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
بدون سنگر گیری در مقابل مرد یا زن فقط این سوال رو میکنم چرا وقتی که انسان کیک و شیرینی میبینه هوس میکنه تا جایکه لیر میشه
حالا فرقی نداره چ مرد و چ زن زمانی که کنتورلی بر نشست و برخاست ها شون نداشه باشن یا بهتره بگم چهار چوبی برای حفظ خود نداشه باشن مث شبرینی سر وا میمونه و بدون استثنا هر انسانی هوس میکنه حالا زن و مرد هم نداره
آقای دکتربایدبگم که فقط آقایون چشم چران نیستند.بلکه گاهی اوقات خانمها ازآقایون هم بدترند.یک جوری یک آقاروبراندازمیکنندکه آقاهه فکرمیکنه خبریه.نمیدونه که قصداین خانم فقط چشم چرانی بوده.حالا بیادرستش کن برای خودم خیلی پیش اومده.متاسفم .
با نظر شما کاملا موافقم! اصلا چیزایی که نوشتین کمک کننده نبود!
اگه مردی نسبت به زن بی حجاب بی تفاوت باشه یا قوه جنسی خودشو سرکوب کرده یا مریض تشریف داره آدم عادی تحریک میشه که باید با زن خودش نزدیکی کنه حالا شما نمیخواد بیماری خودنمایی و کمبود اعتماد به نفس خودتو بندازی گردن ملت
شوهر من این مشکل را داشت این یه بیمایه پارافیلیا است با دوربین تو خونه ها را دید می زد شبا تا پاسی از شب این کارا می کرد با یه بچه ازش جدا شدم خیلی راحت شدم اونم دوبا ره ازدواج کرد و درد ش باهاشه ولی زن بعدیشم داره باها شمی سوزه چند تا موقعیت خوب واسه من پیدا شد ولی از ترس همه مردا می ترسم تن به ازدواج بدم مردا این مدلی همش تو فکر رابطه جنسی اند نه هیچ چیز دیگه مامنش می گه بچه م ن خوبه وای به قیامتش زندگیم را خراب کرد
آدم چشم چران سردردشدید میگیره دچارمیگرن عصبی میشه چشم درد هم میگیره پس مواظب سلامتی خودتان باشید نامحرم فقط ضرره
یعنی واقعا مردانی که چشم چرانی نمیکنند با دیدن زنان بی حجاب هیچ احساسی(حتی ذره ای) هم بهشون دست نمیده؟
پاسخ ها
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
خیر اگه به قصد لذت نباشه، هیچ اتفاقی نمی یفته
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
طبق تحقیقات من مردا مختلفن. همه یه جور نیستن و اینا بیشتر جنبه ی مادرزادی داره.
برادر من خودت داری میگی چشم چرانی مردا گاهی انقد زیاده که با دوربین خونه مردمو دید می زنن بعد میگی خواهرم حجابت را رعایت کن! یعنی ما خانوما توی خونه خودمون هم حجابمونو رعایت کنیم که مردهای چشم چرون اذیت نشن!!!!!
نامزد من 17 سالشه.
به همه پسرهای زیباتر و خوش هیکل تر از من تو خیابان نگاه میکنه. اما تا حالا به روش نیاوردم.
آیا زندگی با همچین دختری بنظرتون صلاحه؟؟!
پاسخ ها
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
خیر
دوستان عزیز اگه میتونی این مرض رو در زنت علاج کنی خوبه اشکال نداره واگرنه از زندگی با او دخودداری کن که عمرت هدر میره
چشم چرانی مرض لا علاجه، به امید درمان نباش از همین الان تصمیم درست بگیر.
با تشکر از توضیحات بسیار مفید شما
زن یا مرد چشم‌چران فکر می‌کنه که در طرف مقابل خبری هست ..در حالیکه نگاه کردن بی اجازه به دیگران و با منظور خاص تجاوز به حریم خصوصی محسوب میشه
با عرض سلام و تشکر فراوان از مقاله مفید شما
ولی باید در مورد زنانی که فکر میکنند هیچ چیزی به جز تن و جسم بی ارزششان ندارند و هی با نمایان ساختن اندامشان میخوان بگن مثلا منم یه چیزی هستم بگم:
نه اینجوریا هم نیست شما اگر بدانید ارزش ذاتی و ارزش خانوادگی و اجتماعی خودتان را یعنی خود را به عنوان مادری برای فرزندانش،خواهری واسه داداش عزیزش و دختری واسه مامان بابای عزیزش و بالاخره همسری واسه شوهرش که روزگاری زمین و زمان را به خاطر شما به هم دوخته بود و الان شب وروزش رو یکی کرد تاشما در ناز ونعمت زندگی کنین اگر تو این عنوان به خودتان نگاه کنین دیگر نیازی به شلوار قد ۹۰ و مانتو جلو باز و آرایش ۷ قلمی ندارید
ولی اگر بازیچه دست هوس مردان هوس پرست بودن رو کلاس دونستین و از افتخارات خود فرض کردین خوب این دیگه بحثش جداست
پاسخ ها
بدبخت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
منم تا الان مثل شما فکر میکردم. به خاطر همین هیچ چیز جز همسر مهربان و چشم پاک برام مهم نبود. بعد از ازدواج دیدم همسرم اونی که فکر میکنم نیست و دیدم داره عکسای دخترارو نگاه میکنه. پدرمم یه کسی بدتر از همسرم. خودم از بچگی پاک بودم ولی الان تصمیم گرفتم خیانت کنم چون من فوق العاده زیبا هستم ولی خودمو محدود به شوهرم کردم ولی اون عکس هم کلاسیهاشو هی مرور میکنه و هر روز نگاه میکنه. حالا که جامعه بد شده من یا باید بمیرم یا خیانت کنم تا بتونم از شوهرم انتقام بگیرم. خاک تو سر هرچی مرده. دخترایی که مجرد هستید اگه میخواید پاک بمونید هیچ وقت ازدواج نکنید چون مردای الان دین و ایمان ما زنها رو به باد میدن با کاراشون. من دینمو کنار گذاشتم به خاطر همسر دروغگو که ظاهرش فقط مذهبیه. ولی قدر منو ندونست و چشم چرونی کرد. الان همیشه تو فکر یکی دیگه هستم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل