بازدید 21925

حراج كتاب آشپزي عصر قاجار در لندن + تصوير

حراجي بن هامس لندن در فروش آثار هنري اسلامي و هندي خود كه در ماه ژانويه برگزار مي‌شود، دست نوشته‌هايي را نيز عرضه خواهد كرد كه مجوعه‌اي از دستورات آشپزي دوره قاجار را تشكيل مي‌دهند.
کد خبر: ۱۳۹۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۲ 29 December 2010
جزوه‌اي دست‌نويس از دستورات آشپزي دوره قاجار در حراجي بن هامس لندن در معرض فروش قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از سايت خبري the national، حراجي بن هامس لندن در فروش آثار هنري اسلامي و هندي خود كه در ماه ژانويه برگزار مي‌شود، دست نوشته‌هايي را نيز عرضه خواهد كرد كه مجوعه‌اي از دستورات آشپزي دوره قاجار را تشكيل مي‌دهند.

كتاب آشپزي عصر قاجار


به گفته كارشناسان اين جزوه 37 برگه‌اي بدون عنوان، توسط محمد قلي خان قاجار قويونلو مجد السلطنه كه به گمان برخي نوه فتحعلي شاه قاجار بوده، نوشته و جمع‌آوري شده است.

اين كتابچه به آن دليل كه حاوي دستورالعمل‌هاي تهيه تعداد كمي از غذاهاي سنتي آن عصر است از اهميت بالايي در بين غربي‌ها برخوردار بوده و از اينرو به زبان‌هاي مختلف فرانسوي، ايتاليايي، پرتغالي و همچنين انگليسي ترجمه شده است.

دستورات آشپزي گوناگوني همچون تهيه انوع سوپ، سس و نان در اين كتابچه ديده مي‌شود كه از مهم‌ترين‌ آن‌ها دستور تهيه سوپ آبگوشت ملكه است كه مواد تكشيل دهنده آن را مقداري گوشت پخته و سبزيجات تشكيل مي‌دهند.

به گفته كارشناسان حراجي بن هامس، اين سوپ غليظ از آنجايي كه يكي از وعده‌هاي غذايي دلخواه ملكه ويكتوريا به شمار مي‌رفته به سوپ آبگوشت ملكه شهرت پيدا كرده است.

اين كتاب بارها در دهه‌هاي 50 و 60 ميلادي در اروپا انتشار يافته و روش تهيه و پخت انواع غذاهاي سنتي همچمون انواع كباب در آن ديده مي‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
به نظر می رسد اطلاعات شما نادرست است چون کلمه "سوپ" اساسا فرنگی است و احتمالا این کتاب از اصل لاتین به فارسی برگردانده شده بود ! حالا چطر است که آن را غذای سنتی آن عصر می خوانید و مدعی هستید که به زبانهای فرانسوی و ایتالیایی و ... ترجمه شده ! اگر دستور طبخ آبگوشت بزباش را داشت شاید حرف شما درست بود.
جالبه به همه زبانها ترجمه شده و مورد استفاده قرار می گیره ولی در ایران اصلا نمی دونند که چی هست؟
قربون برم. قریب نیم من گوشت گوسفند !!!
حلیم رو هم اینجوری درست نمیکنن امروزه :D
ما آخر نفهميديم اين آثار باستاني كشور چطور از اروپا سر در مي آورد و هيچ كسي پيگير نيست.
نیم من گوشت گوسفند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چه توهمی!!!!
چرا همه دنیا باید از این کتاب استفاده کنند بجز ما؟ چرا این کتاب را ایران نمی گیرد؟ عجب!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل