بازدید 11186

نظر مراجع درباره خريد طلاي سفيد براي داماد

کد خبر: ۱۳۸۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۱ 28 December 2010
متاسفانه گاهي مشاهده شده، خانواده‌ها ازدواج را صحنه تفاخر قرار مي‌دهند و يكي از اين موارد در خريد حلقه ازدواج است.

به گزارش الف، برخي از خانواده‌ها به هنگام خريد حلقه‌ ازدواج براي داماد طلاي زرد تهيه مي‌كنند در حالي كه اسلام استفاده از طلا به عنوان انگشتر و حلقه را براي مردها جايز نمي‌داند و به همين دليل گاهي خانواده‌ها به جاي خريد طلاي زرد، طلاي سفيد تهيه مي‌كنند. حال عنايت به قرآن و علما لازم و ضروري است:

خداوند سبحان مي‌فرمايد: "و از نشانه‌هاي او اين كه همسراني از جنس خود شما براي شما آفريد، تا در كنار آنها آرامش يابيد و در ميانتان مودت ‌و رحمت قرار داد، در اين نشانه‌هايي است براي گروهي كه تفكر مي‌كنند. " (1)

خداوند آرامش را يكي از دلايل اصلي ازدواج دانسته، رحمت در خانواده و بين زوج‌ها را موجب تداوم اين هسته اصلي جامعه مي‌شمارد و به همين جهت اسلام براي هرچه بهتر انجام گرفتن اين فريضه الهي دستوراتي براي مسلمانان مشخص كرده است.

اين قوانين و مقررات شرايط امنيت و رفاه را براي افراد، خانواده و سپس جامعه فراهم مي‌كند و به همين جهت در قرآن كه كتاب هدايت خداوند براي بشر است آمده: "خداوند راحتي شما را مي‌خواهد نه زحمت شما را " (2) قرآن رعايت اين قوانين را موجب بركت در زندگي انسان و جوامع مي‌داند و اشاره مي كند: "و اگر مردمي كه در شهرها و آبادي ها زندگي دارند ايمان بياورند و تقوا پيشه كنند بركات آسمان و زمين را بر آنها مي گشاييم. "(3).

در اين ميان سنت پيامبر اعظم (ص) و سيره اهل بيت عصمت و طهارت (ع) يكي از منابع اصلي اين دستورات و قوانين محسوب مي‌گردد. زندگي ساده يگانه دختر پيامبر اعظم (ص) و اميرالمومنين حضرت علي بن ابي طالب(ع) الگوي بسيار مناسبي براي جوانان و مسلمانان جهان در امر ازدواج است: رهبر فرزانه انقلاب در زمينه ازدواج ساده حضرت زهرا (س) فرموده‌اند: "اين دختر مثل يك فرشته نجات براي پيغمبر؛ مثل مادري براي پدر خود؛ مثل پرستار بزرگي براي آن انسان بزرگ، مشكلات را تحمل كرد. غمگسار پيغمبر شد، بارها را بر دوش گرفت، عبادت خدا را كرد، ايمان خود را تقويت كرد، خودسازي كرد و راه معرفت و نورالهي را به قلب خود باز كرد. اينهاست آن ويژگي‌هايي كه آدمي را به كمال مي‌رساند. بعد هم در دوران پس از هجرت، در آغاز سنين تكليف، وقتي فاطمه زهرا سلام الله عليها، با علي بن ابي طالب عليه الصلاه والسلام ازدواج مي‌كند، آن مهريه و آن جهيزيه اوست؛ كه همه شايد مي‌دانيد كه با چه سادگي و وضع فقيرانه‌‌اي، دختر اول شخص دنياي اسلام، ازدواج خود را برگزار مي‌كند ".(4)

خريد وسايل ازدواج مانند حلقه ازدواج، لباس براي زوج‌ها و برپايي جشن‌هاي عروسي يكي از مشكلات اساسي در ازدواج جوانان است و جوانان با الگو گرفتن از ازدواج ساده حضرت زهرا (س) و حضرت اميرالمومنين علي بن ابي طالب (ع) مي توانند بر اين مشكلات غلبه كنند.

اما متاسفانه گاهي مشاهده شده، خانواده‌ها ازدواج را صحنه تفاخر قرار مي‌دهند و يكي از اين موارد در خريد حلقه ازدواج است. تا آنجا كه برخي از خانواده‌ها به هنگام خريد حلقه هاي ازدواج براي داماد طلاي زرد تهيه مي كنند در حالي كه اسلام استفاده از طلا به عنوان انگشتر و حلقه را براي مردها جايز نمي‌داند و به همين جهت گاهي خانواده‌ها به جاي خريد طلاي زرد، طلاي سفيد تهيه مي‌كنند.

* حكم فقهي مراجع عظام تقليد

استفاده و خريد طلاي سفيد براي داماد چه حكمي دارد؟

رهبر فرزانه انقلاب اسلامي حضرت آيت الله العظمي خامنه‌اي (مدظله العالي): اگر چيزى كه طلاى سفيد ناميده مى‏شود همان طلاى زرد است كه بر اثر مخلوط كردن ماده‏اى رنگ آن سفيد شده، حرام است ولى اگر عنصر طلا در آن به قدرى كم است كه عرفا به آن طلا نمى‏گويند مانع ندارد و پلاتين نيز اشكال ندارد.

حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي: زينت به طلا براى مردان به هر رنگى كه باشد (حتّى طلاى سفيد) جايز نيست و نماز خواندن با آن باطل است، ولى استفاده از پلاتين كه فلز ديگرى است اشكالى ندارد و توجه داشته باشيد، ساختن و خريد و فروش طلاي مخصوص مردان حرام است و اگر كسي حكم را نمي‌دانسته و آنرا خريده بايد به طلا سازي‌هايي كه آنرا ذوب مي‌كنند بفروشد.

حضرت آيت‌الله سيستاني: پوشيدن طلا (اگر چه با آبكارى رنگ آن سفيد شده باشد) مثل آويختن زنجير طلا به سينه، و انگشتر طلا به دست كردن، و بستن ساعت مچى طلا به دست، براى مردان حرام، و نماز خواندن با آنها باطل است ولي پوشيدن فلز پلاتين اشكال ندارد. و خريدن طلا اگر مختص به مردان باشد، جايز نيست.

همچنين يكي از مجتهدين و استادان حوزه علميه اين چنين پاسخ داده‌اند:

آيت‌الله علوي گرگاني: جايز نيست.

* پي نوشت:
1. سوره مباركه روم، آيه 21
2. سوره مباركه بقره، آيه 185
3. سوره مباركه اعراف، آيه 96
4. بيانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامي در ديدار گروهي از زنان به مناسبت فرخنده ميلاد حضرت زهرا(س) و "روز زن "، 1371.9.25
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار