بازدید 8851
در گفت وگو با استاندار وقت کرمان؛

بازخوانی زلزله هفت سال پیش بم؛ از آن تجربه تلخ درس نگرفتیم

وی افزود: حال این پرسش مطرح می شود که چگونه است، پس از به دست آوردن تجربه های گرانبها و ارزشمند در زلزله بم، ما هنوز آمادگی لازم را نداریم و دقیقا مانند زلزله سال 82، سنسورهای زلزله نگارهای ما به درستی عمل نکردند و مکان را اشتباه نشان دادند و یا این که سیستم‌های مخابراتی ما، نتوانستند به درستی به وظیفه خود عمل کنند و حتی ارتباطات ما قطع شد.
کد خبر: ۱۳۸۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۵ 27 December 2010
در سالروز زلزله بم، کریمی، استاندار وقت کرمان ـ در سال 1382ـ ، در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناک» در کرمان، با بزرگداشت یاد و خاطره درگذشتگان حادثه تلخ زلزله بم و از دست دادن هزاران نفر از هموطنان عزیزمان و عرض تسلیت به بازماندگان این حادثه دلخراش، به بازگویی و بازیابی برخی زوایای این رخداد پرداخت که البته پس از زلزله 5 /6 ریشتری چند روز گذشته در کرمان، قابل بررسی و تأمل است.

قهرمانان حادثه سال 1382 مردم بودند

کریمی با بازگویی شرایط سخت و دلخراش پنجم دی سال 1382 و حضور ایشان به عنوان استاندار کرمان و حضور قدم به قدم با درد و رنج‌های جانسوز مردم اظهار داشت: تنها قهرمانان این حادثه دلخراش، مردم بودند و اگر عزم ملی و جهانی آنان نبود، قطعا شاهد چنین دستاوردهایی در کمک رسانی و نجات و بازسازی در بم نبودیم.

شواهد زلزله اخیر کرمان، حاکی از آماده نبودن ما در مقابله با رخدادهاست

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بروز زلزله 5 /6 ریشتری در جنوب کرمان اظهار داشت: واقعیت آن است که با توجه به زلزله خیز بودن کشور ما و بروز روزانه به طور میانگین 2 /1 زلزله در کشور، باید برای مقابله و کاهش تلقات خیلی بیشتر از این آمادگی داشت. براستی اگر این زلزله با چنین شدت و قدرت در مرکز کرمان رخ می داد، مردم و مسئولین تا چه اندازه آمادگی داشتند؟!

وی افزود: حال این پرسش مطرح می شود که چگونه است، پس از به دست آوردن تجربه های گرانبها و ارزشمند در زلزله بم، ما هنوز آمادگی لازم را نداریم و دقیقا مانند زلزله سال 82، سنسورهای زلزله نگارهای ما به درستی عمل نکردند و مکان را اشتباه نشان دادند و یا این که سیستم‌های مخابراتی ما، نتوانستند به درستی به وظیفه خود عمل کنند و حتی ارتباطات ما قطع شد.

تجربیات زلزله بم را جدی نگرفتیم

کریمی گفت: ما در سال 82 و حادثه زلزله بم، تجربیات بسیار ارزشمندی به دست آوردیم، ولی هیچ گاه تجربیات را جدی نمی‌گیریم و به خوبی برای رخدادهای بعدی از آن بهره نمی گیریم؛ برای نمونه، به نظرم هنوز یک بانک اطلاعاتی کامل و مفید از نیرو و امکانات راه اندازی نشده و هنوز شبکه لرزه نگاری استان کرمان تکمیل نگشته، در صورتی که بارها به نیاز و ضرورت تکمیل آن اشاره شده است؛ البته یادآور می‌شوم، گاهی چنین سخنانی را معادل با سیاه نمایی و کاهش و کوچک شمردن تلاش و خدمات گروه‌های دخیل در این امر می‌دادند که درست نیست.
ما پس از زلزله بم، تجربه های فراوانی به دست آوردیم، ولی این کافی نیست و تا رسیدن به حد مطلوب فاصله بسیاری داریم.

اقدامات برای آمادگی و مقابله در برابر رویدادها، نباید لحظه‌ای و مقطعی باشد

استاندار اصلاحات استان کرمان ادامه داد: همیشه پس از هر حادثه‌ای، احساسات به شدت تحریک و کارهای خوب و فوری انجام می‌شود، ولی بسیار زود، فضا سرد می‌شود و جدیت مردم و مسئولان نسبت به حوادث و آمادگی‌های لازم برای رویارویی با آن از بین می‌رود؛ بنابراین، لزوم فرهنگ سازی عمومی، آموزش‌های جدی برای عموم و همه سطوح مدیران، تکمیل بانک اطلاعاتی به طور جدی احساس می‌شود و باید با جدیت پیگیری شود و در اولویت دست اندرکارن نظام قرار گیرد.

قوانین حمایتی و کاهش تلقات و خسارات حوادث طبیعی کافی بوده، ولی بدون نقص نیستند

کریمی افزود: امروز قوانین حمایتی و کاهش تلقات و خسارات حوادث طبیعی کافی است، ولی بدون نقص نیستند؛ بنابراین، باید به موضوع به خوبی پرداخته شود و با بهره گیری از تجربیات گذشته خود و دیگران، به پر کردن خلأ‌های قانونی موجود اقدام کرد.

وی گفت: تلاش‌های ارزشمند دستگاه‌های قانونگذار، اجرایی و نظارتی ارزشمند است، ولی من بر این باورم، هنوز ضمانت قانونی اجرای لازم وجود ندارد و یا تضمین‌های لازم برای استفاده از مصالح استاندارد و نیروی اجرایی ماهر در کار نیست و حتی معرفی کافی و لازم از تکنولوژی‌های به روز ساخت و ساز صورت نمی‌گیرد و توسعه لازم را پیدا نکرده است.

بهره گیری از تجربیات، تنها به کنفرانس‌ها محدود شده است

کریمی در پایان یادآور شد: بهره گیری از تجربیات، تنها به کنفرانس‌ها محدود شده است و به جز شمار اندکی از دوستان قدیمی در ستاد بحران استان، از تجربیات دیگران در ستاد بحران استان بهره برده نمی‌شود که این جای پرسش دارد!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
مردم بدبخت بر ضربه خوردن هميشه آماده اند اين مسئولين هستند كه بايستي آماده باشند تا در وقوع چنين مشكلاتي مردم را ياري رسانند كه متاسفانه مسئولين ما هميشه در خوابند سند تائيد گفته ها خرمشهر بعد از گذشت بالغ بر 20 سال از جنگ و بم بعد از گذشته 8 سال از زلزله
بم تغییری نکرده
خوش به حال ژاپنی ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۶
ژاپنی ها هیروشیما و ناکازاکی رو کردند بهشت اما توی ایران ما خرمشهر و بم و ....
درود بر آقای کریمی که در زلزله بم مانند یک قهرمان ملی در کنار مردم مظلوم بم ماند وشبانه روز تلاش کرد تا الام مردم مصیبت زده کمتر انانرا بگدازد
کی باشد که ما از تجربیات ارزنده ایشان استفاده کنیم
تابناک اگر برای مردم می نویسی مردم از خیلی حرکتهای خودشان هم درس گرفتند اگر برای مسئولین هم می نویسی که شکر خدا همگی در فکر خودشان هستند نه مردم
ياد درگذشتگان زلزله بم گرامي باد
مهمترین مشکلا مادر زمینه مدیریت بحران این است که بعد از هر حادثه به صورت احساسی شلوغ می کنم وبعدا زمدتی همه چیز فراموش می شود تا حادثه بعدی در دستورلعمها و قوانین مردمهیچ جایگاهی ندارند و فراموش دهاند اما در حوادث و مردم قهرمانند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل