بازدید 2392

کاهش 8 ساله دوره باروری زنان

از جمله دلایل کاهش باروری استمرار توسعه شهرنشینی و بالا رفتن سطح تحصیلات زنان است و حاملگی ناخواسته و باور فرهنگی نادرست که زنان باید زود ازدواج کنند و بلافاصله بچه دار شوند امروزه در ایران عمومیت ندارد.
کد خبر: ۱۳۷۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۴ 22 December 2010
دانشیار گروه جمعیت شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه در مدت 20 سال هشت سال از دوره فرزندآوری زنان کاسته شده گفت: پیش‌بینی می شود که این نسل فرزندآوری‌ خود را همانند نسل سالهای اخیر کنترل کرده و باروری در کشور روند کاهشی آرام خود را در سالهای آینده طی کند.

محمد جلال عباسی شوازی در گفتگو با مهر افزود: باید به کاهش سالهای فرزند آوری زنان در کشور توجه شود چرا که 50 درصد زنان در دهه 40 اولین فرزند خود را در 17 سالگی و آخرین را در 35 سالگی به دنیا آورده ‌اند اما در دهه 70 زنان اولین فرزند خود را در 20 سالگی و آخرین را در 30 سالگی به دنیا ‌آوردند.

وی با بیان اینکه میزان باروری کل در اکثر استانها پایینتر از سطح جانشینی است گفت: گیلان، مازندران و همدان باروری خیلی پایینی دارند و سیستان با 9 فرزند به طور متوسط بالاترین میزان باروری را در کشور دارد.

وی ادامه داد: از جمله دلایل کاهش باروری استمرار توسعه شهرنشینی و بالا رفتن سطح تحصیلات زنان است و حاملگی ناخواسته و باور فرهنگی نادرست که زنان باید زود ازدواج کنند و بلافاصله بچه دار شوند امروزه در ایران عمومیت ندارد.

عباسی شوازی در ادامه به تعیین کننده‌های باروری پایین اشاره کرد و بیان داشت: انقلاب بهداشت، باروری و تنظیم خانواده امکان کنترل و مدیریت فرزندآوری را به زوجین ارائه کرده و انقلاب صنعتی ریسک و هزینه های زندگی افراد را افزایش داده است.

وی با بیان اینکه زنان تمایلی برای پذیرفتن ریسک ندارند و بیشتر به ادامه تحصیل می پردازند تصریح کرد: نابرابری جنسیتی نهادهای خانواده محور و فرد محور در برخی کشورها به باروری خیلی پایین منجر شده است.

وی در مورد عوامل تعیین کننده کاهش باروری گفت: از جمله این عوامل افزایش سن ازدواج و بالا رفتن درصد افراد ازدواج نکرده در سنین 15 تا 24 سال، اشاعه ایده بعد کوچک خانوار و کیفیت در مقابل کمیت فرزندان، تاخیر در تولد فرزند اول، فاصله طولانی فرزند اول و دوم و توقف فرزند آوری بعد از تولد دوم است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
آخرین اخبار
وب گردی