بازدید 11695
نتایج نظرسنجی «تابناک»:

زوج و فرد سراسری تهران خوب است اما ...

بنابر این گزارش، گرچه 55 درصد از مخاطبان تابناك به دائمي شدن طرح ترافيك موسوم به زوج و فرد دائمي راي داده و در مقابل 45 درصد با آن مخالفت كردند ، با اين حال بايد گفت كه اين طرح زماني به موفقيت خواهد رسيد كه علاوه بر روان سازي ترافيك و كاهش حجم آلاينده ها رضايت شهروندان تهراني را در پي داشته باشد و حقوق آنان را نيز ناديده نگيرد.
کد خبر: ۱۳۶۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۶ 19 December 2010
در نظرسنجی که سایت «تابناک» در خصوص ادامه طرح زوج و فرد سراسری تهران انجام داد و از بینندگان خواسته شد تا نظر خود را نسبت به ادامه این طرح اعلام کنند، مشخص شد که بیش از نیمی از بینندگان با ادامه این طرح موافق هستند و این طرح را در کاهش آلودگی هوا و ترافیک تهران موثر دانسته اند و وجود مخالفت حدود 45 درصدی به ادامه این طرح، نشان از اما و اگرهایی هست که باید به آن ها توجه شود.

به گزارش خبرنگار «تابناک» اجتماعی، از میان تعداد 45356 نفر شرکت کننده در نظرسنجی تابناک، 55.64 درصد موافق و  44.36 درصد مخالف ادامه طرح زوج و فرد سراسری در تهران بوده اند.

بنابر این گزارش، گرچه 55 درصد از مخاطبان تابناك به دائمي شدن طرح  ترافيك موسوم به زوج و فرد دائمي راي داده و در مقابل 45 درصد با آن مخالفت كردند، با اين حال بايد گفت كه اين طرح زماني به موفقيت خواهد رسيد كه علاوه بر روان سازي ترافيك و كاهش حجم آلاينده ها رضايت  شهروندان تهراني را در پي داشته باشد و حقوق آنان را نيز ناديده نگيرد.

بايد گفت تعداد زيادي از كساني كه خواهان دائمي شدن اين محدوديت ترافيكي در تهران بودند ، كساني بودند كه يا خود خودرويي ندارند و يا از اقشار مرفهي هستند كه چند خودرو دارند و مي توانند به تناوب در هر روز از خودرو هاي خود استفاده كنند. در اين ميان تكليف گروه اول  كه مشخص است كه در هر صورت مي بايد با وسايل حمل و نقل عمومي در شهر تردد كنند. گروه دوم هم كه قاعدتا هر روز قادر خواهند بود از خودروهاي خود استفاده كنند. اما در اين ميان گروه سومي است كه خودروهاي خود را بر اساس اين طرح در پاركينگ ها نگهداري مي كنند و از وسايل نقليه عمومي استفاده مي كنند.

بر اين اساس بايد گفت كه گروه اول و گروه سوم، كه به ناچار از وسايل نقليه عمومي استفاده مي كنند ، اگر چه از مزاياي اين طرح همچون گروه اول منتفع مي گردند ، اما به دليل كمبود وسايل نقليه عمومي  يا وقت زيادي از عمر خود را در خيابان ها به دنبال وسايل حمل و نقل عمومي مي گردند و يا بايد هزينه گزافي را براي رسيدن به محل كار خود با استفاده از آژانس و تاكسي بپردازند.

در واقع بايد افزود كه خلوت شدن خيابان ها و كم شدن حجم آلاينده ها بر اثر محدوديت در تردد خودروهاي شخصي زماني طرح مفيد و موثري است كه دولت و مردم به صورت همزمان هزينه هاي اين رفاه خواستني و مطلوب را بپردازند . بدين گونه كه مردم با عدم استفاده از وسايل شخصي خود ، به خاطر نفع جمعي، خودروها كه در واقع بخشي از سرمايه آنان است را در پاركينگ ها خانه ها مي خوابانند و در عوض دولت هم با افزايش ناوگان حمل و نقل عمومي سهم خود را در اين طرح ايفا كند.

نمي توان براي مردم تبليغ كرد كه خودروي داخلي بخرند و از يك سو خودروي داخلي را به عنوان يكي از آلاينده ترين وسايل معرفي كرد و از مردم خواست كه از خودروي خود استفاده نكنند ، پس در اينجا دولت علاوه بر اينكه وظيفه دارد وسايل حمل و نقل عمومي را افزايش دهد بلكه موظف است با هر نوع صنعت داخلي كه مضر به حال جامعه و مردم هست نيز برخورد كند تا اول جوالدوزي به خود بزند و سپس سوزني به ديگران .

در اين صورت است كه مردم باور خواهند كرد كه دولت طرفدار آنان است نه طرفدار صنايعي كه پس از 50 سال نتوانستند خود را كارآمد و قابل رقابت با صنايع مشابه رقيب جلوه دهند. بالاخره فرصت دادن به يك نوع صنعت براي رشد هم در نهايت بايد محدوديتي داشته باشد نه اينكه دولت به منظور حمايت از توليد داخل ، مردم را به كشتن دهد و باز هم انتظار داشته باشد كه آنان هزينه همه طرح هاي اجتماعي را بپردازند.

همچنين بايد افزود كه افزايش ناوگان عمومي در ايران كه چندين سال است در پيچ و خم دعواي دولت و شهرداري و مترو ، سر درگم است ، اگر هم محقق شود تازه اين اول راه است ، قدم هاي بعدي هم چون سرعت عمل ناوگان ، دقت و نظارت بر آن ، گام هاي مهم ديگري است كه تا كنون در كشور اجرا نشده است .

اكنون كه آزاد سازي اقتصادي در ايران در جريان است ، مردم از خود مي پرسند چرا آنان بايد در خط مقدم هزينه پردازي براي طرح هاي تحولي در اقتصاد و اجتماع باشند و دولت ، كارخانه جات غير استاندارد ، شركت هاي توليدي مضر و... هيچ اقدامي انجام نمي دهند ؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷۲
اين طرح براي كوتاه مدت جواب گوست ولي در بلند مدت متاسفانه جواب نمي دهد بدتر هم خواهد شد. چون قطعا همه دو ماشينه مي‌شوند يا تاكسي مي‌خرند.
مي گوييد نه. پس تماشا كنيد.
حالا که اينطوريه حداقل يک قانون هم بزارند که ديگه تا اطلاع ثانوي از شماره گذاري خودروهاي جديد در تهران اجتناب بشود.
اين طرح كمكي به مردم نمي كند. فقط و فقط بازار كساد خودروسازهاي قدر را رونق مي دهد كه طبقات مرفه جامعه دوتا دوتا ماشين بگيرند.
مگر اين كه در كنار اين طرح با تقويت حمل و نقل عمومي مردم را واقعا راغب كنيم كه از ماشين شخصي كمتر استفاده كنند. البته وضع حمل نقل عمومي واقعا رشد چشمگيري داشته است و جاي تقدير دارد.
يا علي
من ميخواستم بپرسم ايا راه حل مشكلات موجود اعمال محدوديت است يا بايد فكر اساسي تري بكنيم،بنظر بنده اعمال طرح زوج وفرد بهيچ عنوان صحيح نبوده .
البته تابناک عزیز اون قشرهایی را که با پول یا ارتباط با سازمانی، ارم طرح را دریافت می کنند،مد نظر داشته باشید
با سلام
1- دراين چند روز چند اتوبوس به ناوگان حمل ونقل عمومي اضافه شد؟
2- چند نفر ازمديران خودروها را كنارگذاشتند وبا اتوبوس وحمل ونقل عمومي به سركار رفتند ؟ جتي همين آقايان كه اطلاعيه مي دادند براي عدم استفاده ازخودروهاي شخصي .ظاهرا رعايت قانون هميشه براي افراد بدبخت وبيچاره است وبقيه مسئولين خود را تافته اي جدا بافته ازخلق خدا مي دانند.
اكنون تقريبا زندگي درتهران نزديك به غير ممكن شده وعزمي جدي را مي طلبد.
آخه تابناک به تو چه ربطی داره وقتی نظر سنجی ات کاربردی نداره ......................
ببخشيدا ولي بنده بابت 365 روز استفاده از ماشينم ماليات و عوارض ساليانه به شهرداري و دولت مي دهم اگر قراره زوج و فرد بشه پس تمام پولهايي كه قراره بديم را هم نصف كنند.
حرف حساب جواب نداره
تنها راه عادلانه همین است چون مردمی که در محدوده طرح قدیم و زوج وفرد زندگی میکنند طرح به آنها تحمیل شده ولی سراسری هم ترافیک را روانتر میکند هم عادلانه است
شما مجبور باشی خودروئی بخری که مصرفش 10 لیتر در 100 کیلومتره و بعت بگن مجبوری هزینه این مصرف بالا رو هم خودت بدی! تازه بعدشم بگن همین خودرو الاینده هم هست و نباید بیاریش تو خیابون! به این میگن آزادی اجتماعی و مردمسالاری ! به این میگن عدالت؟ جای خجالت داره
احسنت!
من توي اين نظر سنجي علي رغم اينکه از روان بودن ترافيک بسيار راضي بودم ولي در نظر سنجي راي منفي دادم! دليلش هم اينه که من و بعضي از خانواده ها، زن و مرد شاغل هستند و مجبورند با همان خودروي لگني که به قيمت گزاف و مصرف بالا با وام خريداري کردند، کودک خردسال يا شير خوار خود را به مهد کودک ببرند. تکليف اينگونه افراد چيست کدام پدر و مادري حاضر است طفل شير خوار خود را به کول بگيرد و از اين اتوبوس به آن اتوبوس در اين هواي آلوده در خيابان سرگردان شود! تکليف مترو هم که از بابت شلوغي روشن است!
در تمام تصميمات، بايد رفاه شهروندان مد نظر قرار گيرد هر چند که تعدادشان کم باشد.
بهتر نيست به جاي اين همه تعطيلي و ضرري که دولت بابت آن مي پردازد، خط توليد سايپا و ايران خودرو را با استانداردهاي جهاني منطبق کنند؟
این طرح ساده ترین راه برای فرار از این بحرانی است که ذره ذره در طول سالها گریبان مردم تهران را گرفته است و نتیجه سیاست های غلط تولید و انحصار خودرو داخلی است.مردم که باید خودرو چند نسل پیش را با قیمت چند برابر بپردازند +مالیات و بیمه وهزینه استهلاک که از خودرویشان استفاده کنند آنهم در شهری که نه مترو دارد و نه وسیله عمومی باندازه کافی
کجای دنیا طرح زوج و فرد سراسریه؟ تازه شهرهای بزرگ دنیا خیلی بیشتر از تهران ماشین دارند
چرا مردم باید تاوان سوء مدیریتها را بدهند؟
اگر این آمار درست باشد نشان میدهد متاسفانه هنوز بیش از 55 درصد مردم فاقد قدرت تحلیل هستند و دولت بخوبی میتواند سر آنها کلاه بگذارد این خبر خوبی برای دولت است
سلام تابناک
من فکر میکنم سنت پاک کردن صورت مساله به شما هم سرایت کرده که از این تئوریها میدهید. می تونیم خیابونارو خراب کنیم با خر بریم بیایم هوا الوده نمیشه فکر کنم ترافیکم یه کمی کمتر بشه اما زمین قطعا آلوده میشه ...
طرح زوج و فرد دائم در تهران سبب افزایش تعداد اتومبیل در تهران خواهد شد. من خود شخصا نیاز به یک ماشین مدل پائین پلاک فرد دارم که براحتی در شهرستانها یافت می شود.
اول جوالدوزي به خود بزند و سپس سوزني به ديگران

آفرین
بهترین و ساده ترین راه تعطیل کردن خط تولیدهای فعلی و جایگزین کردن تولید خودروهای سبز و کم مصرف با آنها است ، اینطوری هم خودروساز بی کار نمی ماند و هم مردم بیش از این عذاب نمی کشند
انصافآ اگر ظرفیت اتوبوس و مترو حداقل 30-20 دزصد زیاد کنند این طرح خیلی هم خوب هست
من خودم از کسانی بودم که نظر موافق دادم. در ضمن خودرو هم دارم. ولی از انوبوس بی ار تی استفاده می کنم.
اگرچه مطلب شما در خصوص اصلاح یستم حمل و نقل عمومی درسته، اما اینکه بگید بخش اعظمی از موافقان خودشان ماشین ندارن یا مرفه هستند، کاملا غیرمنصفانه هست (در ضمن یه جوری ما رو یاد آمارهایی میندازه که دولت میده!!)
متاسفانه در مشکلان و تنگ ناها ساده ترین و سریع ترین راه حل انتقال فشار به مردم است.
خدا پدر و مادرت را حفظ کنه . حرف حساب زدی . من اگر مترو تکمیل بود ، دیوانه نبودم که با ماشین خودم رفت و آمد کنم . همین الان ایستگاه های مترو نبرد و توحید آماده به کاره اما به دلیل نداشتن واگن کار نمی کنه یا ازمایشی است که دردی دوا نمی کنه .اگر همین 2تا ایستگاه راه بیافته برای خود من در روز حداقل 500 تومان صرفه جوئی می شه و حداقل 1 ساعت تو زمان من جلو می افتم اما کو گوش شنوا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بنده از راي دهندهاي طرح زوج و فرد هستم و داراي يك خودرو با پلاك زوج بيش نيستم در زمان طرح هم در روز زوج و هم فرد به موقع به محل كارم ميرسيدم با توجه به استفاده از خودروهاي عمومي در روزهاي فرد مسيري را كه قبل از راه اندازي اين طرح 45 دقيقه طي ميكردم در زمان طرح زوج و فرد در 18 دقيقه مي پيمودم
به نظر بنده سه روز خودرو نياوردن در هفته بهتر است تا ساعتها در ترافيك گير كردن و هدر رفت بنزين و وقت و الوده نمودن هوا البته اين طرح نيز مسكني بيش نيست كه در حال حاضر جواب ميدهد ،در نهايت دولت وشهرداري با همكاري تنگاتنگ بايد بفكر حمل ونقل ريلي گسترده در سطح شهر تهران باشند و اختلافات عديده را بنفع مردم كنار بگذارند تا خروج خودروها ديگر غير قابل توجيه گردد.
کلا خانواده هایی هم که دارای افراد مسن معلول بیمار مزمن و خردسال هستند هم وجود خارجی ندارند که رفاه آنها هم در نظر گرفته شود که نمی توانند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. خدا را شکر بنزین هم قیمتش رفت بالا تا مشکلات این خانواده چندین برابر شود
اگر بخواهند که طرح زوج و فرد را ادامه بدهند و همیشگی کنند بنابراین باید عوارضی که برای هر ماشین به شهرداری ها پرداخت میشود نصف شود
تحلیل خوبی بود . کسانی با اجزای این طرح موافقند که در روزهای معمولی هم از خودروی خود استفاده نمیکنند یا خودرویی ندارند لذا به دلیل خلوت شدن خیابانها این طرح به نفع آنان است . اما عده ای که ناچارند از خودروی شخصی استفاده کنند واقعا در این طرح ضرر میبینند . البته الان دیگر تفاوتی نمیکند چون با بنزین لیتری 700 تومان دیگر چرخ هیچ خوررویی نمیچرخد مگر خودروهای گران قیمت .
اجراي طرح زوج و فرد با اين شرايط بسيار مناسب است:

1_ طراحي يك سامانه حمل و نقل عمومي با تعداد بسيار زياد خودروهاي عمومي با خدمات كيفي و كمي بالا و شبانه روزي در تمامي مسيرهاي درون شهري

2_همزمان طراحي و نصب جي پي اس بر روي تمامي خودروها و امكان رصد تردد آنها توسط ماهواره بمنظور امكان ارائه و اعمال محدوديت تردد با اين تفاوت كه بر خلاف طرح زوج و فرد هر خودرويي كه قصد تردد دارد ميتواند در طول هفته سه روز بيرون بياد اما امكان انتخاب روز با خودش باشد.

روز جمعه نيز تردد براي همه آزاد خواهد بود و ماهواره و نرم افزار آن اطلاعاتي را در اين خصوص ثبت نخواهد كرد.

هواي كم آلوده تر _ مصرف كمتر سوخت فسيلي اعم از بنزين و گاز و گازوئيل _ تصادف كمتر _ كاهش ميزان مرگ و مير و جراحت و خسارت روحي و رواني و مادي _ توانمدتر شدن بيمه ها _ سرعت بيشتر تردد _ اعصاب و آرامش راحتر _ كاهش نياز به مصرف قطعه _امكان جستجوي خودروهاي مسروقه و سارقين _ امكان جستجوي افراد خاطي در ساير زمينه ها _ و...........از مزاياي بزرگ اين طرح ميباشد.
تحليل منصفانه اي بود. ممنون.
آقا جان در مسیر منزل ما تا محل کارمان فقط تاکسی هست ، پولشم نداریم که یه خونه نزدیک محل کار اجاره کنیم ، کارمون رو هم که نمی تونیم عوض کنیم ( خوشحالیم که همین کار رو هم پیدا کردیم ) ، زن و شوهر هم با هم سر کار می آییم یعنی ماشین تک سرنشین هم نیست ، حالا با زوج و فرد شدن و حالا با بالارفتن کرایه تاکسی چه خاکی تو سرمون بریزیم ؟
ادامه پيدا نكند
اصلا طرح خوبي نيست
به تجربه ثابت شده است كه اينگونه طرحها در يكي دو ماه اول بدرستي اجرا ميشود چراكه كنترل چنين طرحي در سطح كلانشهري مثل تهران ناممكن بوده و عملي نيست ضمن اينكه تعهد مردم به چنين طرحي هم به مرور زمان كمرنگ خواهد شد و بعد از چندماه به قول معروف همون آش و همون كاسه ميشود.
اگر می خواستید اینطور تحلیل کنید نیازی به نظرسنجی نبود!!!!
اون گروه دوم که شما میفرمایید ماشین زیاد دارند فکر میکنید چند درصد از 55 درصد آراء موافقین باشند؟ حالا یه طرح تو این مملکت جواب داده بفرمائید سنگ بندازین اونم بیخیال بشن.البته باید حمل و نقل عمومی رو گسترش بدن ولی خوب تا کی باید تو ترافیک بمونیم تا گسترشش بدن؟؟؟؟
شما نظر سنجی انجام دادید تا هر چه مردم میگویند برعکس عمل کنند
واقعا وقتی سیستم حمل و نقل عمومی کامل نیست چطور می شه انتظار داشت از خودرو شخصی استفاده نکرد؟؟؟ مثلا بنده هر روز از لویزان باید بروم گاندی متاسفانه تا شعاع دو کیلومتری ما هیچ گونه خط تاکسیرانی و اتوبوسی وجود ندارد و مجبور بودم کرایه (رفت و برگشت)14000 تومانی آژانس بدهم اون هم هفته ای 3 روز که در ماه می شد 180000تومان!!!!!! مگر من کارمند چقدر می گیرم؟؟؟
اصلا خوب نبود چون ما یک ماشین داریم که صبح هم بچه ام رو به مدرسه می برم و همسرم را سر راه اداره پیاده می کنم و بعد خودم می رم شرکت ولی توی این یک ماه کمرم شکست از بس پول تاکسی و آژانس دادم.
برای ما که یک ماشین پلاک زوج و یک پلاک فرد داشتیم عالی بود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی