بازدید 7371

چه کسی در کربلا پیروز شد؟

گفتاری از آیةالله جوادی آملی
کد خبر: ۱۳۶۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۲ 18 December 2010
...جریان سیّدالشهداء نه تنها در قبر بی‌نظیر بود، در حال جان دادن هم بی‌نظیر بود. در حال جان دادن هم که شنیده‌اید؛ چون آنجا هم مستحب است، یا جزء آداب احتضار است که اگر کسی مُحتضر است، در حال جان دادن است؛ کسی دست به سینه‌اش نگذارد. این محتضر است، بالأخره در کشاکش مرگ است؛ گفتند: دست به سینه‌اش نگذارید، بگذارید آسان جان بدهد. خانواده‌های شاهد، بدانند فرزندان‌شان برای یک همچنین امامی رفتند؛ با او محشورند!

وجود مبارک أبی عبدالله(ع) که در قتلگاه تمام قسمت‌های چشمان مطهرش را خون گرفت، چشمان مطهرش بسته بود؛ دید این سینه سنگین شده؛ فرمود: کیستی؟ هر که هستی بدان، جای بلندی نشسته‌ای.

«لَقَدِ ارْتَقَیتَ مُرتَقاً عَظیماً طالَما قَبَّلَهُ رَسُول الله...» (ناسخ التواریخ / ج2 / ص 390) هر که هستی، بدان اینجا خیلی بلند است. اینجا را پیغمبر مکرر می‌بوسید. دیگران می‌دیدند وجود مبارک پیغمبر این دکمه‌ها را باز می‌کند، از یقه تا این قسمت سینه را مکرر می‌بوسد. نمی‌دانستند رازش چیست! چه اینکه لبان مطهر أبی عبدالله را هم می‌بوسد، نمی‌دانستند که رازش چیست!

وجود مبارک امام سجاد (ع) شبی که آمدند تا بدن شهدای کربلا را دفن کنند، همه را معرفی کرد، دستور داد همه آن ابدان را بیاورند پائین پای وجود مبارک سیّدالشهداء(ع)؛ با کمک‌ بنی اسد آن ابدان دفن می‌شدند.

نوبت به 2 تا بدن که رسید،‌ شخصاً این بدن‌ها را دفن کرد و به اینها اجازه نداد. یکی بدن مبارک قمر بنی هاشم بود، چون به عمویش خیلی اظهار ارادت می‌کرد. در «الأمالی لِلصدوق» صفحه 463 آمده است «إنَّ لِعَمِیَّ العَباسْ دَرَجَهً یَغبِطُهُ بِهَا جَمیعُ الشُّهَداء یُومَ القِیامَه ...» خیلی به عمویش احترام می‌کرد.

حالا از مقامات قمر بنی هاشم چه خبر داشت، ما اطلاعی نداریم. خُب او کسی است که بالأخره هم وجود مبارک سیّدالشهداء به قمر بنی هاشم فرمود: من به فدای تو، اِرکَبْ بِنَفسِی اَنتْ ... هم امام صادق(ع) درباره او یک زیارت عظیمی دارد، هم امام سجاد این حرف را زد. با این 2 تا بدن یک کار اختصاصی کرد؛ که شخصاً وارد قبر شد، این بدن‌ها را شخصاً به قبر برد و شخصاً دفن کرد. و اگر می‌گفتند‌:‌ شما به تنهائی چگونه این بدن را دفن می کنید، می فرمود: إنَّ مَعِیَ مَنْ یُعینُنِی؛ با من کسانی هستند که من را کمک کنند.

جزء آداب دفن این است که وقتی مرده را در قبر گذاشتند، این کفن را از صورتش باز می‌کنند، این صورت را روی خاک می‌گذارند، 2 ـ 3 بار این جمله را با خدای سبحان می‌گویند: عَفوَکَ، عَفوَکَ، عَفوَکْ. حالا وجود مبارک امام سجاد(ع) بدن مطهر سیّدالشهداء(ع) را به قبر سپرد. می‌خواهد کفن از صورتش بردارد، صورت مطهرش را روی خاک بگذارد، بگوید: عَفوَکَ، عَفوَکَ! هیچ مصیبتی به اندازه مصیبت امام سجاد(ع) نیست؛ با این بدن چه کرد...

در شام وقتی از امام سجاد(ع) سئوال کردند در این جریان و در این جنگ چه کسی پیروز شد، فرمود: ما. با اینکه حضرت را با زنجیر اسارت وارد شام کرده‌اند، فرمود: «ما رفتیم، و دین را آزاد کردیم. مردم فهمیدند اسلام یعنی چه، قرآن یعنی چه، سنّت یعنی چه؛‌ و ... همه این امور را آزاد کردیم و برگشتیم؛ إذا اَرَدْتَ اَنْ تَعرِ‏فَ مَنْ غَلَبْ فَإذا دَخَلَ وَقتُ الصَّلاه فَاَذِّنْ وَ اَقِمْ.»

جریان کربلا سالیان متمادی ذکرش،‌ روضه خوانی‌اش، عرض ادب به پیشگاه سالار شهیدان قَدغن بود، تا عصر عباسی‌ها هم همین طور بود؛ بعدها کم کم رواج پیدا کرد. آنوقت همین امام سجاد(ع) برای اینکه این نام را حفظ بکند؛ از هر فرصتی برای احیای نام کربلا استفاده می‌کرد. آب می‌آوردند برای وضو، حضرت متأثر می‌شد؛ گاهی هم اشک می‌ریخت. گوسفند ذبح شده‌ای را می‌دید، متأثر می‌شد. نام غریب یا مظلومی را می‌شنید، متأثر می‌شد؛ در بسیاری از موارد اشک می‌ریخت و با این اشک کربلا را نگه داشت. با این مرثیه خوانی و نوحه خوانی و عزاداری بسیاری از ائمه (ع) جریان کربلا را زنده نگه داشتند.

وجود مبارک امام پنجم، امام باقر (ع) وصیت کرده بود که بخشی از مال مرا وقف کنید، لِنَوادِبَ تَندُبُنِی بِمِنَی عَشرْ سِنینْ فرمود: زائران، حاجیان؛ وقتی اعمالشان را انجام دادند، در منا یک فراغتی دارند. یک دو یا سه شبی که آنجا هستند؛ شب یازدهم و شب دوازدهم را هستند، برخی‌ها هم ممکن است تا شب سیزدهم باشند. این دو شب را یک فراغتی دارند، برنامه‌ای ندارند، فقط بیتوته است. اینها آماده‌اند برای شنیدن؛ قبلاً در جاهلیّت وقتی کارهایشان تمام می‌شد در مِنا، به مفاخر قوم و تبار و نِیای خودشان می‌پرداختند، اسلام که آمد، گفت: این حرف‌ها را بردارید، مفاخر قرآن و انبیاء و اولیاء را بازگو کنید، آنها فخر نیست.

وجود مبارک امام باقر (ع) فرمود: مالی را من وقف کردم، 10 سال در منا برای من عزاداری کنید... یعنی نام خاندان عصمت و طهارت را، هدف، برنامه و انگیزه و هدایت های ائمه(ع) را، علوم و معارف دین را 10 سال برای مردم منتقل بکنید که کم کم این آثار بماند.

برای همین ائمه (ع) اصرار داشتند که اگر کسی این نام را احیاء کند، قدمی که به طرف مراسم عزای سالار شهیدان می‌رود، مخصوصاً آن وقت؛ و در همه اعصار، این برکت را دارد که این نام زنده می‌شود. انسان با حضور در محافل حسینی (ع) معنای اسلام را، معنای قرآن را، معنای سنّت را، معنای اسیر و امیر را، معنای مصادره شدن دین را کاملاً می‌فهمد. آن وقت وظیفة خود را در برابر این امور کاملاً می شناسد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
در ظاهر و در کوتاه مدت یزید و دستگاه حکومت معاویه ولی در واقع این حسین است که تا امروز پیروز مانده است .
يا ابا عبدالله اني سلم لمن سالمكم و حرب لمن حاربكم الي يوم القيامه

لعنت ابدي خدا بر يزيديان
ما دیگه جرئت سئوال کردن از مراجعو وبزرگان دینو نداریم چون حضرات در مقاله نوشتن و سخنرانی کردن در هیئتها وحسینیه ها ومساجد که هزارون نفر مستمع وجوت داره احساس مسئولیت میکنن اما وقتی که نوبت به یه مفلوک تک و تنهایی مث ما میرسه که نیاز داریم نسبت به بعضی از این شبهه های لعنتی که از خدا بیخبرای روشنفکر تو گوشامون میخوننو تو مغزمون میکنن روشن شیم ، آقایون فک میکنن ما بی سواتیمو محل سگمونم نمیدن ومارو از گمراه ؛ گمراهترم میکنن . میگین چاکرتون دروغ میگه ؟ اگه خواسین دلیلم دارم براتون بیارم . میگمآ نکنه این شیطنت شماس که حرفامونو به محضر مبارکشون نمی رسونینو مارو به آقایون بدبین میکنین؟؟؟!!!
كسي كه طفل شش ماهه‌اي را در دستان پدر به تير مي كشد، در ظاهر هم شكست خورده است. حتي پيش وجدان خودش هم شكست خورده است.
كودكي را كه اگر آب نمي دادند مي مرد و اگر هم آب مي دادند ساعتي بعد در آشفتگي اسارت مي‌مرد، امام به ميدان برد تا دشمن را در ظاهر هم شكست دهد.
تا دشمن حتي خيال هم نكند كه پيروز شده است. حتي يزد مست هم بداند كه شكست خورده است.
چرا امروز مردم عراق و شام حسين شناسند ولي مردم مدينه از حسين بيگانه، چرا روز عاشورا فرزندان قاتلين حسين از تمام عراق پياده به كربلا مي روند تا خفت شكست آن روز را بر خود هموار كنند و گناه اجدادشان را از خود دور نمايند.
داغ مصیبت اباعبداله تا قیامت بردلمان سنگینی میکند امید که این تالم وسنگینی این داغ برغیرت دینی امان بیفزاید وهمیشه ودرهمه حال یادمان بیندازد که ماشیعه حسینی میباشیم وباهربادی مسیرراعوض نکنیم. وخداوندرحمان عمر باعزت به این اندیشمند وعالم دینی عطانماید که سرمایه ارزشمندی برای این مرزوبوم میباشند
السلام علیک یا ابا عبداله الحسین
حضرت آیت الله، بی تردید مظلوم پیروز نهایی هر بیدادگاهی است. باشد که آیینه عبرت ظالمان باشد.
و من الله توفیق
با سلام .
با تشکر از بچه های تابناک بابت درج سخنرانی های بسیار خوب علما.
با تشکر از تابناک.من چندین بار این مقاله را خواندم وگریه کردم و از گریه بر اقا دلم ارام گرفت. اجرتان با سیدالشهدا
همانها که اگر در ان تاریخ مشبوه بودند با او بودند همراه سیدشان شهید عدالت جوئی و اخلاق و اصلاح و امر معروف و نهی منکر همصدا بودند که هان! اینجاست ارض کرببلا و امروز است عاشورا- سم ا..
صدایشان هنوز و الی قیام ال محمد بگوش که: بلی هرکه دارد هدف کرببلا بسم ا..
این حسین کسیت که عالم همه دیوانه اوست
امام حسین(ع) متعلق به قشر خاصی نیست متعلق به تمام مردم جهان است زیرا او به تمام مردم جهان درس آزادگی و مردانگی می آموزد
سلام بر حسین (ع)

حسین خمیشه پیروز است . شما در هیچ جای دنیا سازمان یا تشکلی به انسجام و گستردگی عزارادان حسین پیدا نمی کنید . هیچ سازمانی در دنیا اینقدر گسترده و بی مرز نیست . هیچ سازمانی اینقدر تدارکات و ساختمان و ... ندارد .
حسین پیروز است و پیروز می ماند چون حق بود .

پس سعی کنید قلمتان ، قدمتان همه و همه حسینی باشد .
انکس که به حسین ع ملحق شد و معنای کل یوم عاشورا و کل ارض کرببلا را ادراک کرد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر