اما در مورد اخير، يعني ماجراي ويكي ليكس، آقاي زيبا كلام گفته است كه ملت و نخبگان به اصل اسناد توجهي نكرده اند، نپرسيده اند كه ويكي ليكس چيست؟ موسسش كيست؟ چگونه اين اسناد را به دست آورده است؟ نظر دولتمردان آمريكايي در مقابل آن چيست؟ و فقط مردم و نخبگان گفته اند كه اين كار خود آمريكايي ها و صهيونيست هاست.
کد خبر: ۱۳۵۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۱ 12 December 2010
پيامد هاي انتشار مدارك مربوط به وزارت خارجه آمريكا توسط پایگاه خبری ويكي ليكس هنوز ادامه دارد.

به گزارش «تابناك»، در تازه ترين تحولات داخلي مربوط به اين ماجرا، صادق زيباكلام استاد دانشگاه تهران، ملت و حتي نخبگان را متهم كرده است كه در اين ماجرا و ساير ماجراهاي مشابه، ايرانيان و حتي نخبگان تحصيلكرده ايران، همه مسائل را با توهم توطئه بررسي مي كنند و به اصل واقعه توجهي ندارند.

بر این اساس بايد گفت اغلب كساني كه دكتر زيباكلام را مي شناسند مي دانند كه دو نكته اصلي در ذهنيت وی درباره ايرانيان، مساله توهم توطئه و عقب ماندگي ناشي از مسائل داخلي در ايران وجود دارد.

اما در مورد اخير، يعني ماجراي ويكي ليكس، آقاي زيبا كلام گفته است كه ملت و نخبگان به اصل اسناد توجهي نكرده اند، نپرسيده اند كه ويكي ليكس چيست؟ موسسش كيست؟ چگونه اين اسناد را به دست آورده است؟ نظر دولتمردان آمريكايي در مقابل آن چيست؟ و فقط مردم و نخبگان گفته اند كه اين كار خود آمريكايي ها و صهيونيست هاست.

حال خوب است آقاي زيبا كلام خود با پاسخ به اين پرسش ها ملت و نخبگان را از توهم در بياورند، بالاخره ايشان خود را استاد دانشگاه و روشنفكر مي دانند كه وظيفه اطلاع رساني و آگاه سازي توده را برعهده دارند، پس لازم است به سئولات خود پرسيده پاسخ دهند كه واقعا ويكي ليكس چيست و چگونه كار مي كند؟

علاوه بر اين آقاي دكتر لازم است كه پاسخ دهد چون بر اساس كنوانسيون وین درباره حقوق ديپلماتيك، افشاي اسناد و حتي نامه هاي ساده اداري سفارتخانه ها ممنوع است، چرا دولت آمريكا عليه سايت و موسس ويكي ليكس اعلام جرم نمي كند؟

ممكن است آقاي دكتر پاسخ دهند كه آمريكا اساسا اين اسناد را دروغ مي داند كه تاكنون چنين مطلبي را پیگیری نکرده است، اما با همین فرض هم، چرا به آن استناد مي كنند، مثلا خانم كلينتون مي گويد انتشار اسناد ويكي لیکس نشان داده است كه ايران تهديدي براي منطقه است؟

آقاي دكتر به نظر می رسد که اتفاقا اين شما هستيد كه بر خلاف ملت و نخبگان در این توهم به سر مي بريد كه هيچ كس هيچ اقدامي عليه ما انجام نمي دهد و ما تنها توهم اين مساله را داريم.

آقاي دكتر اگر اسناد پيشين و كنوني ويكي لیکس را خوانده باشيد كه احتمالا نخوانده ايد، برخي خطوط مشخص را در آن خواهيد ديد، اتفاقا كار يك تحليل گر يا يك استراتژيست همين است كه سناريوهاي مختلف را بخواند، تخمين بزند، پيش بيني كند و خود سناريو بنويسد تا در برنامه هاي آتي دست خالي به ميدان سياست نرود.

آقاي دكتر اگر شما معتقديد موسس ويكي ليكس به لطايف الحيلي اين اسناد را به سرقت برده و اين يك اقدام شخصي صرف بود و اين اسناد هم به صورت پراكنده، منتشر كرده است، نظر شما محترم، اما به تحليل گران هم حق بدهيد تا از ذهنشان استفاده كنند و گرنه اظهار نظر به شيوه شما كه هنر خاصي نمي خواهد، فقط كمي زحمت نياز دارد تا ديگران و از جمله هم ملت و هم نخبگان را متهم كنيد كه متوهم هستند.

اما پاسخ به سئوالاتي كه خود مطرح كرده ايد را هم فراموش نكنيد، شايد ملت و نخبگان از توهم بيرون آمدند.
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
فکر کنم يک معذرت خواهی به دکتر زيباکلام بدهکاريد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
بعضی ها میخواهند با شنا کردن در جهت مخالف توجه ها را به خود جلب کنند شما جدی نگیرین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
از آدمی که برای کشور جعلی اسرائیل مشروعیت قائله و به یک مشت دزد آدمکش نژاد پرست حق میده یک کشور رو اشغال کنن و ساکنان اصلی آن را اخراج و یا دائم برای رضا شاه میرپنج قلدر بیسواد که جز خیانت و جنایت کاری نکرد سینه چاکی میکنه و افکار و اندیشه های حضرت امام (ره) رو برای زمان خودش میدونه که الان دیگه کاربرد نداره توقع بیشتر از این داری تابناک که حالا داری ازش سوال میکنی ؟!
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
تابناک خاک بر سرت با اون افکار ناپلئونیت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
تابناک از توهمت بیا بیرون خودتو نزن به اون راه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
تابناک بازهم اومدی ژست آدمای فهمیده رو به خودت بگیری دوست من 1000 بار بهت گفتم تحلیل نکن فقط کپی کن از نظر سنجی در مورد طرح زوج و فردت(که صرفا" برای تهرانه ولی همه توش شرکت کردن ) فهمیدم که IQشما در حد جلبک هم نیست
وحید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
اخه اگه جواب بدند شما حتی اگه بخوای می تونی چاپش کنید؟! چرا به حقوق دیگران احترام نمی گذارید؟! با این کارها فقط از شکل یک خبرگزاری خارج می شوید...
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
این بابا خودش تو توهمه ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
تابناک جون میخوای تو برو بشو استاد دانشگاه تهران و آقاي دكتر زيبا كلام بیاد از این مقاله های قشنگ بنویسه اگه قرار بود همه کس همه چیز بفهمند که الان همه ما استاد دانشگاه تهران بودیم مطمئن باش ایشون دلایل قانع کننده ای دارند...
ناشناس
|
United States
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
تابناک احمق بازم ترسیدی کیک و ساندیست نرسه. مجبور شدی شر و ور بگی.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
دکتر زیباکلام الکی حرف نمیزنن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
به نظر می رسد افراط و تفریط در توهم توطئه هر دو به یک میزان خطاست.
افراط در توطئه انگاشتن همه ی گرفتاریها و نتایج نامطلوب تا مرز توجیه عملکردهای ضعیف و پرهیز و ممانعت از هرگونه انتقاد و نقد کارشناسی خود و از سوی دیگر تفریط در توجه به توطئه های واقعی و مرزبندی های ناشی از تزاحم منافع که نتیجه آن بی خیالی و به خواب رفتن در برابر اقدامات آشکار و پنهان دشمنان یا لااقل رقباست.
حدیثی گرانبها از معصوم در این زمینه هست که می فرماید جاهل را نمی بینی مگر در حال افراط یا تفریط.
در متن روایت علت افراط و تفریط ذکر شده است. جهل و نادانی و عدم اشراف به موضوع و محیط
البته برخی شیطنتها و سوءاستفاده ها را هم به علت افراط و تفریط باید افزود.
اما چاره ی کار چیست؟
کسب آگاهی و آگاهی بخشی.
چنانچه فضای روان اطلاع رسانی و جریان نقد در جامعه حاکم باشد فضا برای افراط و تفریط تنگ می شود.
موفق باشید.

آرزومند سعادت مخاطبین گرامی تابناک.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
اخه تابناک اخه به توچه؟
میم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
خوش به حال آقای زیبا کلام که نخبه تر ترن!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
آدم خواب با يه تلنگر بيدار ميشه اما آدمي كه خودش رو به خواب زده با مشت و لگد هم بيدار نميشه .
majid
|
Canada
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
برای من که در این طرف (غرب) زندگی‌ می‌کنم، حل این مساله زیاد سخت نیست:

کسانی که در اینجا زندگی‌ میکنن، به خوبی‌ میفهمند که حجم اطلاعات و گستردگی آن روز به روز بیشتر میشود، و ما هر از گاهی میبینیم که اطلاعات کارتهای اعتباری (که قرار بوده محرمانه بماند) از جایی سر در میآورد، و این امر خیلی‌ زیاد شده است این روز ها.

من خود در رشتهٔ مهندسی‌ اطلاعات کار می‌کنم، و درز پیدا کردن این اطلاعات امر محالی نیست و به تازگی استمرار بیشتری پیدا کرده.

بانک‌های اطلاعاتی روز به روز بزرگ تر میشوند و کنترل آنها به راحتی‌ میسر نمیشود. این بانک‌ها ایجاد میشوند، ولی‌ بخوبی ممهور نمیشوند و این بسته‌های اطلاعاتی میتواند به راحتی‌ در اختیار هکر‌ها قرار گیرد
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
نویسنده این متن را حاضرم برای پادویی شرکتم استخدام کنم.
پبمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
این مطلب اساسا چه مفهوم و معنایی داره که تو سایت آورده شد.شما کی هستین که خودتونو با زیباکلام اونم یک طرفه مقایسه میکنین 
ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
آقای زیبا کلام دچار خودبزرگ بینی شده اند .
ایشان هنوز در تفکرات دوران خفقان رضا قلدر زندگی میکنند .
هنوز فکر میکنند هر شخصی دوکلاس بیشتر درس خوانده باشه از دیگران برتر است .
بارها در مناظره ها و مقالات خودشان به این نکته اشاره کرده اند .
آقا جون بصیرت رو که داخل فروشگاه ها نمی فروشند .
karshenas
|
Canada
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
شما خودت کارشناسی؟ استاد دانشگاهی؟لطفآ اسمتو بزن ببینیم کی هستی؟شما اگه تحلیلگر دارین باید اسمش رو متنش باشه، مثل بقیه ... یه چیزی که برای من جالبه شما رویه همه خبرها نظرات نمیزنین!!! چرا؟ چون میترسین..بعدش اسمتو گذاشتی خبرنگار !!!! اصلان نمیدونین خبرنگاری و وظیفه خبرنگار چیه
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
جناب اقای زیباکلام , اول لازم هست که بگم این اسناد برای عموم جالب هست ! ولی خود حکومت ها , از مدت ها قبل از محتوای این اسناد اطلاع داشته اند ... ضمنا قرار نیست که مسئولین نظام در رسانه ها شروع کنند به داد وفریاد تا شما بفهمی که فکر هستند , کشور دارای وزارت اطلاعات هست و بسیار بخش های محرمانه هست و این مسائل نباید در جامعه انشتار ÷یدا کنه که باعث التهاب شود ... اگر رئیس جمهور میگوید که مهم نیست , برای ایجاد نشدن التهاب میگود ... وگرنه مطمئن باشید که به دشت در حال ÷یگیری هستند و اصولا همین افزایش قدرت نظامی ایران , خود نشان میدهد که از مدت ها قبل فکر میشود.

ولی متاسفان هشما فقط به دنبال محاوره ای کردن هستید !!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
صادق جونه دیگه.از این حرفا نزنه روزش شب نمیشه
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
دکتر دوست داریم . بی خیال این عقب مونده ها از جمله تابناک
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
حرف شما هم صحیح ولی به نظر میرسد ما همیشه یک پاسخ از پیش تعیین شده در ذهن خود داریم و ان اینکه همه میخواهند ما را از هسنی ساقط کنند . شاید هم این احتمال وجود داشته باشد اما نباید هدف نهایی تمام بررسیهای ما قرار گیرد. یعنی میبایست بررسیها بدون پیش فرض باشد. البته در مسائل مهم داخلی هم جوابها معلوم است قبل از اینکه شما تحقیقی بکنید. بنابراین نتیجه اکثر تحقیقات بزرگ مملکت لوس ، تکراری و قابل حدس است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
در اینکه آمریکا پشت این قضیه افشاگری ها است شکی نیست اما شما هم یکم تند رفتین در هرصورت بخشی از این اسناد واقعیت دارن و نباید فراموش کنیم این اعراب .... هیچ وقت با ما دوست نبوده اند و برخی شان میخواهند سر به تن ما نباشد .2 نوع مواجهه که با این اسناد شد یکی اینکه فقط گفتن اسناد کار خود آمریکاست و اصلا به خود اسناد کاری نداشتن و دیگری اینکه گفتن اسناد درست و به هدف دشمن توجه نداشتن که هردو اشتباهه ما در حالی که متوجه هدف دشمن هستیم باید به طور غیر مستقیم به این اعراب حالی کنیم که حساب کار دستشون بیاد تا اینجا که ما خیلی با این اعراب راه اومدیم خیلی پررو شدن!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
الان این "لطايف الحيل" رو برای چی تو متن نوشتید ؟ که قدرت ادبی خودتون رو نشون بدید یا فهمی رو بمخاطب منتقل کنید ؟
چرا تو این مباحثات و مناظره ها دوطرف بجای خردکردن واژه ها یهو چیزای عجیب غریب بهم تحویل می دند که حتی گاهی این ظن رو بوجود می آره که بطور با کلاسی ! بهم متلک می ندازن در غالب اینکه آره مام بلدیم !
چطور تو بقیه کشورها همچو چیزایی دیده نمی شه ؟
می دونم بی ربط به خبر ولی لطفا منعکس کنید
mo
|
United States
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
من در امریکا زندگل میکنم . اقای زیبا کلام اینجا همه چیز تحت کنترل است اصلا جایی برای ویکی لیکسها نیست که ازاداده بتوانند کاری بکنند اخیرا دو خبر نگار با نام بردن اسراییل سریعا از کار برکنار شدند اگر صاحب ویکی لیکس هنوز زنده است پس ماجرا کاملا روشن است اما وقتی بشما میرسد انقدر پیچیده اش میکنی که از اصل موصوع هم کلا پرت میشوی و مردم را هم به پرتگاه میبزی . از قدیم گفته اند سکوت طلا است اقای دکتر طلا بخر. العاقل یکفیه الاشاره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
با آقای زیبا کلم هم عقیده هستم...ولی‌ همانطور که اشاره شد، ایشان میتوانند در رابطه با آن بیشتر اطلاع رسانی کنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
این مردم خواب زده را به حال خود بگذارید . نرود میخ .....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
تابناک خودتی!!! تو علیه اصلاحاتیها نوشتی!!!
دارم از تعجب شاخ درمیارم
ین آقا چون خودش در توهمه فکر میکنه همه مثل خودشن
انعکاسش بدید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
تا اونجا که خود شما نوشته بودید،علیه موسس ویکی لیکس توی انگلیس و امریکا اعلام جرم شده؛ اما با شناختی که از دکتر دارم در همین روزها جواب شما رو می دهند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
به آقای دکتر جریان قتل دانشمند هسته ای انگلیسی مسئول تیم بررسی عراق که فقط یک جمله از دهنش پریده بود و دم در خونش یهو گم شد و بعدا تو جوب آب مرد! بگید و متذکر شوید اگه این ماجرا واقعی بود تا حالا ویکی لیکس را ازبیخ کنده بودند جاش درخت کاشته بودند!!!
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
تابی تو واقعا فکر کردی خیلی میفهمی ! تو هم توهم توطئه داری
یاسر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
ای بابا همه می دانند که این یک بازی سیاسی است که امریکایها به راه انداختند که با یک تیر چند جا رو نشانه گرفته متاسفانه داره جواب هم می ده
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
آقاي زيبا كلام مفهوم توهم توطئه رو توي كتاب ما چگونه ما شديم خودشون براي اولين بار آوردن و سعي ميكنن اين به اصطلاح نظريه رو به همه چي و همه جا تعميم بدن.كاري به درست و غلط بودنش اون موضوع هم ندارن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
واقعا که هر جوری فکر کنی میبینی کاسه زیر نیم کاسه ویکی لیکس هست
binam
|
Canada
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
به نظر من ، آقای زیبا کلام که خود با عقیده بر این اصل که نباید همه‌چیز رو سیاه و سفید ببینیم ، کمی‌ واقع بینانه به این موضوع نگاه کنند متوجه میشوند که هیچ توجیهی‌ نسبت به راست و یا دروغ بودن اصل ویکیلیکس نیست. به عقیدهٔ من تنها یک سازمان میتواند در این مورد قضاوت کند و اونها وزارت اطلاعات هست. صحبت کردن و بررسی این موضوع با در نظر گرفتن یک حالت ، و توهم دانستن یا ندانستن موضوع کمکی‌ به شکافت اصل حقیقت نمیکند.
ناشناس
|
Hong Kong
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
حالا اینی که جواب داده خودشو از ملت میدونه یا از نخبگان؟؟
چون تو تابناک تقریبا اثری از هیشکدوم پیدا نمیشه!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
تحلیل بسیار بسیار جالب و کاملی بوده به نظر میرسه آقای زیبا کلام از اون طرف بوم افتادن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
درود بر زیبا کلام
تابناک خجالت نمی کشی این مقاله بی سرو ته رو نوشتی؟
ناشناس
|
United States
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
آقای تابناک واقعا زیباکلامم درست گفته ، مگر آمریکا میاد این همه اسناد میده بیرون به ضرر خودش که لابلاش 2،3 تا سند دسته چندم برای بده کردن ایران بده !! عقلانیه به نظرت ؟
(میدونم نشون نمیدی)
مدیر پایگاه دوست عزیز در کل اسنادی که تا الان منتشر شده هیچ سندی که برای آمریکا مضر باشه وجود نداره. اونایی هم که ظاهرا به ضرر آمریکاست، در عمل نشان دهنده هژمونی آمریکاست که هیئت حاکمه آمریکا دقیقا به دنبال تثبیت آن است.
ناشناس
|
United States
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
محض اطلاع شما:
دولت امریکا اگه بتونه ویکی لیکس رو به دادگاه می کشونه. ولی: اینکه احتمال بتونن ویکی لیکس رو در دادگاه محکوم کنن ضعیفه. اما اون کسی که اسناد رو لو داده احتمالا سالها آب خنک خواهد خورد. اگه پیداش کنن.
سورن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
دکتر هم دوست داره جهت خالی نبودن عریضه یه چیزایی بگه دیگه. بذارین بگه اشکالی نداره
محی الدین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
بابا انقدر به آقای زیبا کلام گیر ندهید همین که اهل بیت این آقای زیبا کلام ولایی هستند و با ایشان مخالفند کافی هست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
اين بنده خدا نظرش رو گفته كه به نظر من حرف حسابه. شما چرا اينقدر عصباني شديد؟!
مدیر پایگاه کسی عصبانی نشده، جوابشو دادیم و گفتیم جواب بده. همین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
تابناک، می ترسی نظر منتشر کنی؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
تابناک!!!
تو چز اینکه همش این و اونو بندازی به جون هم، کار دیگه ای نداری؟ اگه راس میگی و خیلی دنبال حقیقتی، خودت به این سوالا جواب بده؟
مسعود
|
United States
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
دیگه حالم از تابناک بهم می خوره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
یکی نیست بگه بابا 4000 سند محرمانه از دولت و دستگاه های اطلاعاتی امریکا؟
آقا امگه آمریکا سوپر مارکته که این همه اسناد محرمانه رو تونستن تهیه کنن ؟
اونم آمریکا با اون سیسنم های امنیتی پیچیدش.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
نويسنده و ميزان تحصيلات و رشته تحصيلي ؟
مدیر پایگاه کارشناس ارشد علوم سیاسی
محمود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
ما آخر نفهمیدیم کلا موضع شما در مورد قضیه ویکی لیکس چیه.(منظور از شما هم خبرگزاری تابناک بود و هم کلا جمهوری اسلامی ایران)
بچه ابادانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
خوب امثال این اقا صرف اینکه تخیل خودشان به منطق نرسد همه چیز را آنگونه که بخواهند میبینند .
براستی توطئه چیست که این اقایان خود را به راهی دیگر زده اند و دیگران را به توهم توطئه و خیال بافی متهم میکنند ؟ ایا اختصاص بودجه تحریمها و دهها مورد دیگر از سوی آمریکا و غرب برای باور اینکه آنان ریشه را هدف گرفته اند کافی نیست ؟ اگر این اقا زمان جلال آل احمد بود خدا میداند که جلال چه تعبیری برای وی بکار میبرد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
حق با زیباکلام است. تابناک حرف مفت نزن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
مگه میشه این همه سند سری اونم توسط یک سرباز 23 ساله از پنتاگون و CIA خارج شده باشه
م
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
زیباکلام رو اینقدر جدی نگیرید
ما تو دانشکده خودمون با بقیه دانشجوها سر کلاس ایشون خستگی در می کنیم. در دانشگاه هم کسی او را جدی نمی گیرد آن موقع شما برایش خبر وسط زدید؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
تابناك چي كارش داري؟ خبر مخابره كن. از اين ادبيات دست بردار. هركس نظري داره ديگه.
حسين كرمانشاهي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
به نظر من بزرگترین توهم را خور ایشان دارد. که می گوید مردم ایران همه مسائل را با توهم می نگرند . ضمن اینکه به لحاظ روانشناختی افراد فرافکن کسانی هستند که خود مبتلا به عارضه ای هستند ولی مرتب سعی در کشف و اثبات آن را در دیگران دارند
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
چه عجب ! در تابناک منافق به طور اعجاز آمیزی چنین سوال منطقی ومنصفانه ای ارائه شد احتمالا از دست سردبیران این سایت که خودنیز تفکراتی چون زیبا کلام دارند در رفته است !!
وحيد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
والشعراء يتبعهم الغاوون. الم تر انهم في كل واد يهيمون. و يقولون ما لا يفعلون
ناشناس
|
Germany
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
لطفا بفرمائيد در كدام بند از كنوانسيون وین درباره حقوق ديپلماتيك آمده است كه: افشاي اسناد و حتي نامه هاي ساده اداري سفارتخانه ها ممنوع است،
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
اغينكه آمريكا عليه ويكي ليكس اعلام جرم نميكنه دليلش اينه كه اين جرم خارج از ايالات متحده اتفاق افتاده و روال اعلام جرمي كه خارج از آمريكا باشه بسيار طولاني و وقت گيره. به همين دليل تجاوز جنسي رو بهونه كردن و دستگيرش كردن تا بعدا بتونن اتهامات جديدتري بهش وارد كنن. لطفا پخش كن تابناك
امیررضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
چقدر عالی جوابش را دادید من نمیدانم این آقا چرا انقدر تسلیم مکر و ترفندهای غرب است از یک استاد سیاسی بعید است هر چند ادبیات سیاستش را از همانها یاد گرفته است. از تحصیلکرده دروس تورجمه شده غربی بیش از این انتظار نمیرود این موضوع جدیت ما را در بحث اسلامی کردن علوم انسانی بیشتر می کند.
سرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
تابناک بشین سر جان با این تحلیلت!!!!!
خواننده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
آنچه تاكنون از نوشتجات آقاي زيباكلام در مواردمختلف خواندم ايشان بيشتر از علم وعقلش مي نويسد ومي خواهدبيشتر خودش را مطرح كند به عبارتي همه چيز هيچ ندان است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
اول خودتان اسناد ويكي ليكس رابراي مردم منتشر كنيدبعدبراي آقاي دكتر زيباكلام تعيين وتكليف كنيد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
آقاي زيباكلام كاملا درست مي‌گويند

قابل توجه آقايان دچار توهم توطئه: هيچ‌يك از كساني كه اين اسناد به آنها نسبت داده شده از چين و كره و روسيه گرفته تا اعراب جعلي بودن و نادرست بودن آن را اعلام نكرده اند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
دكتر زيباكلام علاوه براينكه روشنفكر و استاد دانشگاه است،شخصي شجاع و متفكري انديشمنداست
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
تابناک برو گم شو ازت متنفرم. دیگه نمی خونمت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
آقای زیبا کلام که میگه ما توهم داریم یعنی نمیدانند که آمریکایی ها هرموفع در رابطه با مسائل خارجی صحبت می کنند ابتدا ایران رو تهدید برای خودشون و جهان می دونند یا شاید اصلا آقای زیبا کلام به حرف آمریکایی ها رو گوش نمی کنن
اگر برفرض حرف ایشون درست باشه
پس اصلا نباید از آمریکا ترسید چون کشوری که به این راحتی اسنادش دست یک سایت قرار می گیره ترس نداره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
یعنی شما فکر می کنید این چند هزار سند که نود درصدش اصلاً ربطی به ایران ندارن با یک برنامه ریزی قبلی منتشر شدن تا ایران هراسی رو گسترش بدن؟ یعنی شما فکر می کنید اعراب همسایه به ما به عنوان یک تهدید نگاه نمی کنن؟ شما توهم توطئه ندارین خودتونو زدین به اون راه.
arshia
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
جناب آقای تحلیلگر محترم:1)در اینکه ما همواره به تئوری توطئه پایبندیم و از آن ابزاری برای لاپوشانی بیکفایتیهامان در خیلی از عرصه ها استفاده میکنیم شکی نیست نظر مردم همین است 2)با فرض اینکه اسناد ویکی لیکس مستند است و توطئه نیست .آیا دیپلماسی ما در مقابل جبهه اعراب که آمریکا را تشویق به حمله به ایران کرده نباید تحرکی داشته باشد؟با لاخره ما دم خروس را باور کنیم یا .........؟
احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
شما هم با افراط در کشف توطیه هر ناکارآمدی را به عهده بیگانگان میگذارید و فعلیت و اراده مردم و کشور را به هیچ گرفته اید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
آقاي زيبا كلام به جز توهم خدمت رضا خان قلدر و عقب ماندگي ايراني جماعت، تفكر ديگري ندارد. اتفاقا به نظر من يكي از دلايل عقب ماندگي عمومي دانشگاه ها و نخبگان ما وجود چنين استادهايي در كلاس هاست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
آن موقع كه ويكي ليكس امريكائي اسنادي را به ظاهر به ضرر امريكا رو كرد خيلي خوشحال بوديد و تائيد مي كرديد اما نمي دانستيد كه اين هم يك نقشه امريكايي انگليسي مي باشد تا بعدا با انتشار اسنادي ديگر بقيه كشورها را متهم كنند .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
خيلي ها غرق در ماديگرايي شده اند و دست خداوند را از اين دنيا كوتاه ميبينند،
(شرك) فضاي دل كه فقط بايد جاي خدا باشد را با انواع ماده پر كرده اند ، امثال آقاي زيبا كلام در دانشگاههاي ما بسيارند و ماديگرا و ليبرال تربيت ميكنند ،نظر خو ايشان چيست؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
ما به اندازه کافی تقسیم بندی و کرت بندی شده ایم ، ترک و فارس ، تهرانی و رشتی ، یزدی و قزوینی و ... حالا به یمن عده ای منور الفکر تقسیم بندی دیگری بوجود آمده ، تحت عنوان نخبه و ملت
در این خبر هم آمده نخبه ها و ملت ! گویا شق سومی هم وجود دارد و باید پرسید آیا مردم میتوانند جزو نخبگان باشند (و برعکس) و اگر در این جامعه بجز نخبه و مردم قشر دیگری وجود دارد آنها را نیز افشا کنید(نکند کار،کار اینگلیسا باشه)
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
شما ميگيد اسناد ويكي سند سازيه ولي تو همين سايت خودتون بهش استناد ميكنين و تحت عنوان "استراتژي دولت اوباما و ايران" توي سايتتون درج ميكنين.
ولي بنظر ميرسه اين اسناد واقعي باشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
دقیقا درست گفته .توهم توطئه تو کشور در بین اکثر قریب به اتفاق مسئولین کشور هست.البته خوب از این شر ایط بهره برداری هم می کنند.
کاملا درست گفته.
مردی چاپ کن
سید محمد
|
United States
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
آقای زیبا کلام خودش در توهم است!
بیتا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
احسنت به تابناک. این یکی رو خوب گفتی.
حمید
|
United States
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
با سلام
حالا اگر آقای دکتر نظر کارشناسی خودشون رو بدن شما قبول می کنین؟
به نظر می رسن نظر آقای دکتر صحیح باشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
عجب کینه ای از دکتر زیبا کلام دارید!؟
در اینکه شما تابناکیها توهم توطئه دارید و خودتان را بزرگترین تحلیل گران دنیای سیاست می دانید شکی نیست!
mehdi
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
حضرت آقای محترم من نمی دانم شما چند کلاس سواد دارید ولی فکر نمیکنم شمایی که زیبا کلام را به نخواندن اسناد متهم میکنید آیا خودتان این اسناد را خوانده اید یا نه؟ اصلا تفاوت جمله حال ساده با استمراری را بلد هستی؟ اضهار نظر به شیوه آقای زیبا کلام در این زمانه نه تنها هنر می باشد بلکه جرات و شجاعت و عقلانیت می خواهد که شما و دوستانتان مشخص است کاملا از آن بی بهره می باشید چرا که در زمانه ای که هر اظهار نظری خلاف نظر شماها به جریان فتنه و کهریزک و اوین ختم میشود هنر است شجاعت میخواهد. ... و اما سیاست دشمن سازی و دشمن پروری و توهم وجود همیشگی دشمن حتی همسایه آپارتمانتان تا اعماق وجود و افکارتان ریشه کرده و همیشه و همه جا و برای هر مسئله دنبال دشمن میگردید شما مانند آن کسی هستید مه از طرف پشت ساختمان سقوط کرده اید در ضمن به جای لطايف الحيلي از واژه معادل فارسی آن استفاده کن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
احسنت!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
همیشه با اسطوره سازی مخالف هستم ولی انصاف بدهید ایشان در اکثر موارد تحلیلهایشان منطقیتر و واقع بینانه تر از سایت تابناک و امثالهم است. اگر سیستم
امارگیری موثق و بی طرفی داشته باشید می توانید از جامعه بازخورد بگیرید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
تحلیل خوبیه. آقای زیبا کلام دیگه خیلی ادعای روشنفکریش میشه. خیلی عجیبه که آقای زیبا کلام بحث دشمنی کشورها را توهم میدونه. اصلا آقای زیبا کلام به تضاد منافع کشورها دقت کنه این خودش زمینه دشمنیه.
وطن پرست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
آقای زیبا کلام زنده باد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
"توهم توطئه و عقب ماندگي ناشي از مسائل داخلي" ... با هر دیدگاه دکتر زیباکلام مخالف باشم، با این دیدگاهش موافقم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
خدا وكيلي تابناك تو اين 30 سال هرچي پيش اومده گفتيم كار امريكا و انگليس است، حالا چي شده به تو برخورده؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
آره هر اتفاق بدي كار اسرائيل و آمريكا است
یکی مثل همه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
ببخشید اشکال تایپی بود هرچند که ما با هم این حرفا رو نداریم که!
ای ول از جبهه گیریت تابناک.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
چرا نظرات رو نسبت به این شخص متوهم منتشر نمیکنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Romania
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
اقای زیبا کلام بهتر است شیمی تدریس کنند! به مدرکشان هم بیشتر می خورد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
واقعا ایشان اول حرف می زنه بعدا فکر میکنه
علی
|
United States
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
در اینکه در اسناد پيشين و كنوني ويكي لیکس برخي خطوط مشخص را در آن می بینید شکی نیست و وقتی هیچ سند مهمی در باره اسرائیل منتشر نمی شود، میتوان رد پای آنها و حزب جمهوریخواه امریکا را در این کار بخوبی احساس کرد. تا اینجا اسرائیل عملا اوباما را در مذاکرات سازش تسلیم خود کرده و این تازه آغاز دوره جدیدی است.
اما اینکه چرا دولت آمريكا عليه سايت و موسس ويكي ليكس اعلام جرم نمي كند؟ پاسخ روشن است: اینکار مثل ریختن آب در لانه مورچه است. چالش بسیار خطرناکی است که میتواند به یک دادگاه تاریخی تبدیل شده و چراغ تاریکخانه را روشن کند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
من حرف اقای زیبا کلام را قبول دارم واقعا چه لزومی دارد که آمریکا به خاطر ایران این همه اسناد بر علیه خودش منتشر کند تازه این اسناد بیشتر از اینکه به ایران ضربه بزنند به آمریکا و غربیها ضربه زده اند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
آقا یا خانم محترمی که تحلیل می کنید لطفاَ، خوتونو معرفی کنید یعنی جراتشو داشته باشید، دکتر زیبا کلام زنده باد.
مدیر پایگاه محمد قادری سردبیر سایت هستم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
عجب اعتماد به نفسی داری آقای محمد قادری، سردبیر سایت!
گفتم که، شما تابناکیها فکر می کنید خیلی حالیتان است و خودتان را آخر تحلیل سیاسی می دانید.
آدم از پریشانگویی هایتان خنده اش می گیرد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
اسطوره سازی نکنید زیبا کلام دیگه چه صیغه ای . این آقا از رضاخان دست نشانده حمایت میکنه .
خواننده تابناک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
من آقای زیباکلام رو قبول دارم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
به عنوان دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تهران که سال ها شاگردی دکتر زیبا کلام را کرده ام و دروس زیادی را با ایشان گذرانده و با ذهنیت دکتر آشنا هستم ضمن احترام به ایشان باید بگویم که نوشته تابناک به واقعیت بسیار نزدیک است.
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب
پیاده روی اربعین حسن روحانی آمدنیوز روح الله زم بورس تهران نفتکش SABITI سامانه تردد زائرین جام جهانی والیبال حسین فریدون