میلی صفحه خبر لوگو بالا
شاتل صفحه خبر لوگو بالا
میلی صفحه خبر موبایل

سرنوشت تکراری پیش‌فروش بلیت قطار/ دست خالی مردم، جیب پر دلالان!

آغاز پیش فروش بلیت قطار برای آذرماه، بار دیگر نارضایتی بسیاری از مردم را برانگیخت. مسافرانی که در همان دقایق نخست با پیام «تکمیل ظرفیت» روبه‌رو شدند، اما ساعاتی بعد همان بلیت‌ها در بعضی سایت‌ها و حتی دست واسطه‌ها با قیمت‌های بالاتر پیدا می‌شود.
کد خبر: ۱۳۴۰۷۲۳
| |
1474 بازدید
|

سرنوشت تکراری پیش‌فروش بلیت قطار/ دست خالی مردم، جیب پر دلالان!

پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری برای بازه‌ی زمانی اول تا پایان آذرماه، طبق اعلام رسمی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از صبح یکشنبه ۲۵ آبان آغاز شد، اما درست همچون دفعات پیشین، در همان دقایق ابتدایی، کاربران عادی به صفحه‌هایی با پیام تکراری «تکمیل ظرفیت» برخورد کردند؛ گویی سهم مردم از این پیش‌فروش، تنها تماشای پر شدن صندلی‌ها بر صفحه‌ی نمایش بود.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک؛ بر اساس اطلاعیه‌ی رسمی راه‌آهن، فروش اینترنتی از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱ صبح و فروش حضوری از ساعت ۱۱ تا ۱۳:۳۰ در مراکز مجاز انجام می‌شد و از ساعت ۱۴ به صورت همزمان ادامه می‌یافت. با این حال واقعیت میدانی چیز دیگری بود: دشواری دسترسی به سامانه‌ها، کندی سرورها، و ثبت سریع وضعیت «ظرفیت تکمیل» برای اکثر مسیرهای پرتقاضا.

اما تناقض اصلی زمانی آشکار شد که در همان ساعاتی که سایت رسمی امکان خرید بلیت را از مسافران دریغ می‌کرد و پیام تکمیل ظرفیت را نشان می داد، پلتفرم‌های فروش آنلاین دیگر همچنان بلیت قطار برای بازه‌ی آذرماه را عرضه می‌کردند؛ و همزمان برخی واسطه‌ها مدعی هستند که می‌توانند بلیت در ساعات دلخواه تهیه کنند ـ البته با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب. این دوگانه‌ی آشکار، سؤال‌های مهمی را مطرح می کند؛ اینکه اگر ظرفیت‌ها تکمیل شده، این بلیت‌ها از کجا می‌آیند؟ و اگر هنوز بلیتی باقی است، چرا مردم از مسیر رسمی به آن دسترسی ندارند؟

بازار سیاه دیجیتال؟

روایت مسافران نشان می‌دهد «فرآیند پیش فروش بلیت قطار» عملاً به میدان رقابتی نابرابر تبدیل شده است؛ مردم عادی پشت دیواری از خطاهای سامانه‌ای مانده‌اند، در حالی‌که واسطه‌ها و برخی سایت‌ها از سازوکاری مجهول برای پیش‌دستی در خرید استفاده می‌کنند. برخی کاربران گفته‌اند چند دقیقه پس از شروع فروش، بسیاری از قطارها پر شد، اما حالا همان بلیت‌ها در سایت‌های دیگر در دسترس هستند؛ پدیده‌ای که مصداق روشن «بازار سیاه دیجیتال» در حمل‌ونقل ریلی است.

این نابسامانی البته محدود به آذرماه امسال نیست. تجربه‌ی سال‌های گذشته، از فروش بلیت نوروز تا تعطیلات تابستان، نشان می‌دهد که سیستم پیش فروش قطار از مشکل مزمن توزیع ناعادلانه رنج می‌برد؛ ایرادی فراتر از فشار تقاضا، ریشه‌دار در نبود شفافیت و نظارت مؤثر. و همچنان این پرسش کلیدی بی‌پاسخ مانده است که سهم واسطه‌ها از صندلی‌های قطار چقدر است؟!

اما این چرخه معیوب همچنان در زمان های پیش فروش بلیت تکرار می‌شود؛ ناتوانی مردم در خرید رسمی، سود واسطه‌ها و مخدوش شدن اعتماد عمومی. در واقع، سامانه‌ی فروش بلیت، باید نمایانگر نظم و برنامه‌ریزی باشد اما به نشانه‌ای از ضعف مدیریتی و دیجیتالی بدل شده است.

بنابراین، تا زمانی که این ساختار چندلایه شفاف نشود و پاسخگویی مسئولان راه آهن و وزارت راه جایگزین اطلاعیه‌های کلی نشود، پیام «تکمیل ظرفیت» نه نشانه‌ی محبوبیت حمل‌ونقل ریلی، بلکه نماد تداوم یک شکست مدیریتی در تأمین عدالت سفر خواهد بود.

 

میلی صفحه خبر موبایل
اشتراک گذاری
برچسب ها
سلام پرواز
سفرمارکت
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
علت طرح های که فقط مردم رو فقیرتر میکنه،و مجلس خواستارش هست ،چیه؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
من برای بلیت رفت و برگشت مسیر قزوین تهران تلاش کردم حدود 1.5 ساعت. دائما پیام عدم برقراری ارتباط می آمد. نهایتا بلیط بلیت رفت را از زنجان به تهران گرفتم و برگشت را از تهران برای تبریز گرفتم تا قزوین پیاده شوم
این سری افتضاح بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
کدام کارکشور ودرکدام بخش اقتصادی کشور دلال وجود ندارد ؟
افرین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
تو سایتها هر بلیطی که بخواهی با یک ساعت اینور اونور به دست میاری !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
كاملا درسته راس ساعت هشت و نيم وارد سايت شديم
در عرض سهدقيه بليط مشهد پر شد و فقط بليط هاي دو ميليوني باقي ماند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
کی به کیه ؟ هرکی هرکیه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
دقیقا تجربه من در این دوره، راس ساعت 8.30 وارد شدم و خیلی از ظرفیت‌ها تکمیل بود
نصراله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
تو مسیرها کوپه های 6 نفره رو کلا حذف کردن هرچی نگاه میکنی فقط 4نفره هست ماکه نداریم وضعیفیم دیگه نمیتونیم از قطار استفاده کنیم وای وای
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
باقیمت بالاتر هرچه قدر بلیط لازم دارین بعضی آزانس ها دارن خوتونو خسته نکنین دنبال بلیط گشتن در سایت رجا وقت تلف کردن است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
با سلام. من در روز پیش فروش از ساعت ۰۸:۲۰ گوشی به دست آماده بودم تا به محض باز شدن سایت برای پسرم بلیط قطار بگیرم. ولی ساعت ۰۸:۳۰ پیامی با این مضمون دیده میشد " امکان ارتباط با سرور برقرار نمی باشد" یا "لیست به روز نشده است" . حدود ساعت ۰۸:۴۵ که لیستها باز شد دیدم بیشتر قطارهایی که من میخواستم پر شده اند و تعداد کمتری هنوز ظرفیت دارند . یکی از آنها را انتخاب کردم با اینکه از قبل حسابم را شارژ کرده بودم و مشخصات مسافر را هم پر کرده بودم کادر اعتبار سنجی دائم اشکال میگرفت . ده ها بار کادر مربوطه را پر کردم ولی مکرر پیام می داد که پیش خرید تکمیل نشد. این فرایند اینقدر طول کشید که آمدم مجددا کار پیش خرید را از اول شروع کنم دیدم ظرفیت قطاری که میخواستم. پر شده است. خلاصه اینکه واقعا عجیب و افتضاح بود. نمیدونم مسئولان راه آهن اینا را میدونند یا نه؟ ممنون میشم در صورت امکان انعکاس داده بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
دقیقا همین وضعیت برای من پیش آمد و با اینکه ظرفیت را بیش از 100 نفر می زد، در مرحله اعتبار سنجی می گفت ظرفیت پر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
کل بلیط ها را باید از طریق فقط و فقط یک سایت بفروش برسانند، و هرکسی فقط برای خودش بتواند بلیط بخرد
برچسب منتخب
# آتش بس غزه # خروج از ان پی تی # جنگ ایران و اسرائیل # عملیات وعده صادق 3 # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حمله آمریکا به ایران # حمله اسرائیل به ایران # مکانیسم ماشه # اسنپ بک
نظرسنجی
از میان 5 بانک و موسسه مالی ناتراز کدامیک عملکرد بدتری دارند؟
مرجع جواهرات
الی گشت