
تازهترین صورت مالی ایرانخودرو نشان میدهد که حتی با تغییرات در رأس هیاتمدیره، چرخهای بزرگترین خودروساز کشور هنوز در باتلاق زیان میچرخد.
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک؛ عددها صریحاند و هشداردهنده؛ ایرانخودرو در نیمه نخست سال جاری ۱۳ هزار و ۵۸۱ میلیارد تومان زیان خالص ثبت کرده؛ رقمی که نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد ۱۸ درصدی را نشان میدهد. یعنی این شرکت هر ماه بیش از دو هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان و هر روز حدود ۷۳ میلیارد تومان ضرر تولید کرده است.
بر اساس این صورتهای مالی، ایرانخودرو حالا با زیان انباشتهای بیش از ۱۳۴ هزار میلیارد تومان روبهرو است؛ رقمی که نسبت به قبل، ۱۱ درصد بیشتر شده و باعث شده با وجود افزایش سرمایه اخیر، دوباره مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شود، همان مادهای که شرکت را در آستانه تصمیم برای انحلال یا بقا قرار میدهد.

برای درک بهتر فاجعه، کافی است بدانیم سرمایه ثبتشده ایرانخودرو حدود ۲۵۶ همت است و اکنون زیان آن، بیش از نیمی از این سرمایه را بلعیده است. چنین وضعیتی برای یک شرکت بورسی با تغییرات مدیریتی و سکانداری بخش خصوصی، نهتنها نشانه ضعف مدیریتی، بلکه زنگ خطر جدی برای سهامداران و قطعهسازان است.
اما گزارش مالی ایرانخودرو فقط از زیان عملیاتی خبر نمیدهد، بلکه از ریختوپاشهای گسترده در بخش هزینهها پرده برمیدارد. هزینههای فروش، اداری و عمومی شرکت در ششماهه نخست سال به بیش از ۱۱ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان رسیده است؛ افزایشی ۶۹ درصدی نسبت به سال قبل. در میان این هزینهها، رقم عجیب ۷۷۳ میلیارد تومان برای بازاریابی و تبلیغات به چشم میخورد؛ عددی که نسبت به هزینه ۹۴ میلیارد تومانی سال قبل، بیش از هشت برابر افزایش یافته است.
 در شرایطی که خودروساز با مشکلات مالی و هزینه ای مواجه است و زیان انباشتهاش از نصف سرمایه گذشته، چنین رشد هزینهای برای تبلیغات پرسشبرانگیز است. آیا این تبلیغات توانسته فروش را بالا ببرد؟ یا تنها پوششی برای بحران مدیریتی و نارضایتی عمومی از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی است؟
در شرایطی که خودروساز با مشکلات مالی و هزینه ای مواجه است و زیان انباشتهاش از نصف سرمایه گذشته، چنین رشد هزینهای برای تبلیغات پرسشبرانگیز است. آیا این تبلیغات توانسته فروش را بالا ببرد؟ یا تنها پوششی برای بحران مدیریتی و نارضایتی عمومی از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی است؟از سوی دیگر، هزینههای مالی شرکت نیز در همین بازه به بیش از ۵ هزار میلیارد تومان رسیده که آن هم نسبت به مدت مشابه پارسال رشد دارد.
بنابراین، ارقام اشاره شده، نتیجهی تمرکز مدیریت جدید، بر ظاهر و تبلیغات شرکت و درخواست مکرر برای افزایش قیمت خودرو، بهجای اصلاح ساختار تولید و کیفیت محصولات است. روندی که کماکان نارضایتی مردم از تاخیر در تحویل خودروها و عدم کیفیت محصولات ایران خودرو را به دنبال داشته است.
 خصوصی سازی و «سلامت اقتصادی» و «رقابت» باید با هم پیش برن. اگر رقابت نباشه یا سلامت اقتصاد کافی نباشه خصوصی سازی میتونه بسیار آسیب زا باشه.
 							         		            خصوصی سازی و «سلامت اقتصادی» و «رقابت» باید با هم پیش برن. اگر رقابت نباشه یا سلامت اقتصاد کافی نباشه خصوصی سازی میتونه بسیار آسیب زا باشه.         		                     		         |
         		                            |         		                             تبلیغ برای شرکتهایی است که رقیبی داشته باشند  ایرانخودرو و سایپا به لطف مسولان بدون رقیب هستند ، پس چرا تبلیغ می کنند  ملت فقیر و ساده مجبور هستند توليدات آشغال شما را بخرند ، تازه با قرعه کشی
 									         		                    تبلیغ برای شرکتهایی است که رقیبی داشته باشند  ایرانخودرو و سایپا به لطف مسولان بدون رقیب هستند ، پس چرا تبلیغ می کنند  ملت فقیر و ساده مجبور هستند توليدات آشغال شما را بخرند ، تازه با قرعه کشی         				                     		                 با کی میخواد رقابت کنه که نیاز به تبلیغ داره!
 							         		            با کی میخواد رقابت کنه که نیاز به تبلیغ داره!         		                     		         |
         		                            |         		                             مگه رقابت مهمه؟ مهم رانت و بودجه تبلیغاته که توو جیب کی بره
 									         		                    مگه رقابت مهمه؟ مهم رانت و بودجه تبلیغاته که توو جیب کی بره         				                     		                 سیستمی که رقابتی نیست هزینه بازاریابی میخواد چیکار. واقعا خودتونو گذاشتین سرکار
 							         		            سیستمی که رقابتی نیست هزینه بازاریابی میخواد چیکار. واقعا خودتونو گذاشتین سرکار         		                     		         بانک زیانده، خودروسازی زیانده، صنایع ذوب و فولاد زیاده! یکی بیاد برای این مردم توضیح بده این مملکت چه خبره؟
 							         		            بانک زیانده، خودروسازی زیانده، صنایع ذوب و فولاد زیاده! یکی بیاد برای این مردم توضیح بده این مملکت چه خبره؟         		                     		         |
         		                            |         		                             شاید سود و منفعتی در زیانده بودن و زیانده نشان دادن هست ما خبر نداریم.
 									         		                    شاید سود و منفعتی در زیانده بودن و زیانده نشان دادن هست ما خبر نداریم.         				                     		                 |
         		                            |         		                             مملکت گل و بلبل است و این گل و بلبل را فقط مسئولین مملکت میتوانند ببینند
 									         		                    مملکت گل و بلبل است و این گل و بلبل را فقط مسئولین مملکت میتوانند ببینند         				                     		                 با افزایش قیمت وکاهش کیفیت سعی میکنند جبران کنند!!!!!!
 							         		            با افزایش قیمت وکاهش کیفیت سعی میکنند جبران کنند!!!!!!         		                     		         تا زمانی واردات با تعرفه صفر انجام نشود همچنان رانت و فساد هست
 							         		            تا زمانی واردات با تعرفه صفر انجام نشود همچنان رانت و فساد هست         		                     		         مدیریت و صاحبان جدید بجای کاهش هزینه و افزایش کیفیت دارن تسویه حساب شخصی با پرسنل شرکت می کنند. هر روز به یک بهانه به کارگران فشار میارن با محدودکردن اضافه کاری و ....
 							         		            مدیریت و صاحبان جدید بجای کاهش هزینه و افزایش کیفیت دارن تسویه حساب شخصی با پرسنل شرکت می کنند. هر روز به یک بهانه به کارگران فشار میارن با محدودکردن اضافه کاری و ....         		                     		         |
         		                            |         		                             این فشار به کارکر هدفمند است برای لبریز کردن صبر کارگر و  و اینکه دولت را تحت فشار بذارند و شروع  اعتراض علیه دولت و ادامه انحصار و گرفتن رانت بیشتر از دولت
 									         		                    این فشار به کارکر هدفمند است برای لبریز کردن صبر کارگر و  و اینکه دولت را تحت فشار بذارند و شروع  اعتراض علیه دولت و ادامه انحصار و گرفتن رانت بیشتر از دولت         				                     		                 ایران خودرو کلا رکورددار در گینس در ثبت  ضرر و زبان.پز عالی و جیب خالی.
 							         		            ایران خودرو کلا رکورددار در گینس در ثبت  ضرر و زبان.پز عالی و جیب خالی.         		                     		         چرا داره تبلیغ می کنه!؟
 							         		            چرا داره تبلیغ می کنه!؟ وقتی همه چی به نفع و  انحصار شماست و از مشتری پول را از مشتری همان روز اول ثبت نام دریافت می کنی و سه سال بعد با چندین مرحله افزایش قیمت به مشتری تحویل میدی  هزینه 773 میلیاردی برای تبلیقات جای سوال و تحقیق و تفحص دارد
 							         		            وقتی همه چی به نفع و  انحصار شماست و از مشتری پول را از مشتری همان روز اول ثبت نام دریافت می کنی و سه سال بعد با چندین مرحله افزایش قیمت به مشتری تحویل میدی  هزینه 773 میلیاردی برای تبلیقات جای سوال و تحقیق و تفحص دارد