درباره سخنان عجیب مدیرعامل ایرانسل؛

آقای مدیرعامل! لطفا اینترنت مردم را گروگان نگیرید!/ تهدید بجای حل مسئله؟

اظهارات اخیر مدیرعامل ایرانسل درباره احتمال قطعی روزانه اینترنت، به‌جای ارائه راه‌حلی برای چالش‌های اقتصادی این صنعت، بیشتر به تهدیدی علیه کاربران تعبیر شده است؛ تهدیدی که نه‌تنها پاسخگوی مطالبات مردم نیست، بلکه بی‌اعتمادی و نارضایتی از اپراتورهای ارتباطی را دوچندان می‌کند.
کد خبر: ۱۳۲۳۳۹۴
|
۲۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۶ 18 August 2025
|
819 بازدید

آقای مدیرعامل! لطفا اینترنت مردم را گروگان نگیرید/ تهدید بجای حل مسئله؟

اظهارات اخیر علیرضا رفیعی، مدیرعامل ایرانسل مبنی بر احتمال قطع روزانه اینترنت در صورت عدم افزایش تعرفه‌ها، واکنش‌های منفی افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته است. به نظر می رسد این سخنان نه تنها راهکاری برای مشکلات زیرساختی ارائه نمی‌دهند، بلکه بیشتر به یک تهدید و گروگان‌گیری شبیه هستند و نارضایتی میان مردم و اپراتور‌ها را تشدید می‌کنند.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، تردیدی نداریم که در حال حاضر، صنعت ارتباطات نیز همانند برخی دیگر از صنایع با افزایش هزینه‌های انرژی، تجهیزات و محدودیت‌های ارزی مواجه است. اما مسئله مهم اینجاست که طرح موضوع کردن آن به شکل تهدید به «قطعی اینترنت» به‌جای ارائه یک نقشه‌راه و تدبیر اساسی، به هیچ عنوان چاره ساز نیست.

در این رابطه دو نکته اساسی مطرح است؛ نخست اینکه: چرا افزایش تعرفه، نخستین و تنها راهکار مورد تأکید شخص مدیرعامل ایرانسل است؟

آیا واقعاً همه ظرفیت‌های بهینه‌سازی سازمانی، اصلاح هزینه‌ها، مدیریت سرمایه‌گذاری‌ها و حتی حذف رانت و فساد سازمان یافت و ارتقاء بهره‌وری درون بنگاه بزرگ اقتصادی مانند ایرانسل به کار گرفته شده است؟ یا ساده‌ترین مسیر یعنی انتقال بار مشکلات به دوش مشترکان نگون بخت به عنوان راهکار دم دستی و راحت انتخاب شده است؟

دومین نکته این است که آقای مدیرعامل قطعا بهتر از همه ما خبر دارند که اینترنت در ایران سال‌هاست گران، اما بی‌کیفیت است.

ایران، گران ترین اینترنت منطقه؟

مقایسه قیمت و کیفیت خدمات با کشور‌های منطقه و همسایه خودمان هم نشان می‌دهد کاربران ایرانی هزینه‌ای بالاتر از سطح درآمد سرانه خود می‌پردازند، بی‌آنکه از کیفیت و پایداری متناسب برخوردار باشند. در چنین شرایطی درخواست برای افزایش تعرفه پیش از ارائه تضمین‌های روشن درباره ارتقای کیفیت شبکه، به‌سختی می‌تواند باور پذیر باشد.

تجربه سال‌های گذشته نیز نشان داده است که همکاران وی در ایرانسل و همراه اول بار‌ها با وعده و بهانه بهبود کیفیت و نوسازی شبکه، تعرفه‌ها را افزایش دادند؛ اما نه تنها کیفیت خدمات بهتر نشد، بلکه روز به روز شرایط بدتر هم شد.

مدیرعامل ایرانسل باید بیش از هرکسی در نظر داشته باشد که اینترنت، امروز نه یک سرویس لوکس، بلکه زیرساخت حیاتی زندگی اجتماعی، اقتصادی و آموزشی مردم است؛ بنابراین تهدید به قطعی اینترنت روزانه، نوعی گروکشی از مردم تلقی می‌شود؛ کاربرانی که به اذعان کارشناسان، همین حالا نیز از ناپایداری‌های مکرر شبکه و محدودیت‌های دسترسی آسیب فراوان دیده‌اند.

تهدید مردم راهکار نیست! 

اگر اپراتور‌ها در شرایط دشوار اقتصادی قرار دارند، شفاف‌سازی مالی، بازنگری اساسی در هزینه و درآمد و توجیه نهاد‌های مرتبط و بالادستی و حتی نمایندگان مردم، می‌تواند بهترین گزینه برای حل این بحران باشد؛ نه فشار مضاعف بر کاربران.

افکار عمومی انتظار دارد سکان دار یکی از بزرگ‌ترین اپراتور‌های کشور، در کنار بیان مشکلات، راه‌حل‌های اثرگذار و امیدبخش ارائه دهد. افزایش تعرفه قاعدتا می‌تواند بخشی از واقعیت باشد، اما اگر بدون اصلاح ساختار‌های سازمانی و ارتقای کیفیت شبکه انجام شود، به نارضایتی و از دست رفتن فرصت‌های بیشتر و بهتر منجر می شود.

به گزارش تابناک، بد نیست مدیرعامل ایرانسل به جای هشدار درباره قطعی روزانه اینترنت، شایسته است خود و همکارانش این پرسش و هدف اساسی را در پیش بگیرند که چگونه می‌توان با مدیریت کارآمد منابع، سرمایه‌گذاری هوشمندانه و شفافیت واقعی، هم بار سنگین هزینه‌ها را از دوش اپراتور‌ها برداشت و هم اعتماد ازدست‌رفته مشترکان را دوباره بازسازی کرد؟

اشتراک گذاری
برچسب ها
سلام پرواز
سفرمارکت
مطالب مرتبط
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# دیدار پوتین و ترامپ # جنگ ایران و اسرائیل # عملیات وعده صادق 3 # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # پل ترامپ # حمله آمریکا به ایران
نظرسنجی
آیا موافق ساخت بمب اتم هستید؟
الی گشت