به گزارش خبرنگار فرهنگی تابناک، وقایعی که این روزها در غزه رخ میدهد باعث انزجار افکار عمومی دنیا از جنایات رژیم صهیونیستی شده است. انزجاری که هر قلب سالمی را به درد میآورد و هر وجدان پاکی را بیدار میکند. ماجرای فلسطین و صهیونیستهایی که به زور این سرزمین را تصرف کردند، ماجرای تاریخی و زمینهداری است که کتابهای متعددی در این باره نوشته شده است. یکی از این کتابهایی که به ریشه این ماجرا میپردازند، «یهودستیزی؛ واقعیت یا دستاویز سیاسی» است که توسط علیرضا سلطانشاهی نوشته شده و در ۶ فصل علت یهودستیزی و میزان واقعیت آن را در صورتهای مختلف بررسی میکند.
سلطانشاهی میگوید «یهود» واژهای چندبعدی و گاهی مبهم به نظر میرسد؛ از جهتی یکی از مکاتب توحیدی در کنار اسلام و مسیحیت است و از طرفی دیگر، بیانگر یک نژاد یا قومیت است. یهودیت وقتی در کنار مفهومی همچون صهیونیسم قرار میگیرد دارای ابعاد سیاسی، فرهنگی، نظامی و اقتصادی نیز میشود. ازاینرو در کاربرد مفهوم یهود باید به تنوع و پیچیدگی خاستگاه مفهومی آن توجه شود.
یکی از مواجهتها با واژه یهود در قالب واژه یهودستیزی دنبال میشود. البته این مواجهه نه بهمعنای ستیز با یک دین الهی بلکه ستیز با یک نژاد یا قومیت است که انگیزهها و عملکرد دنیاطلبانه آن موجب مخالفت سایر ادیان با او شده است. در واقع یک نگرش قومیت و انحصارگرایانه خودبرتربین، یک دین الهی را دستمایه اهداف و انگیزههای توسعهطلبانه خود قرار داده است که سبب مقاومت و مخالفت مردمان سایر ادیان و ملل شده است. البته اینگروه با هدایت صهیونیزم جهانی، از این رویداد برای مظلوم نمایی خود حداکثر بهره را برده است و با تعریف جایگاه حق برای خود بهعنوان یک دین الهی، منتقدان خود را مخالفان با قوم برگزیده الهی، سامی ستیز و یهودستیز معرفی کرده است.
کتاب پیشرو موضوع «یهودستیزی» را در ابعاد اعتقادی، رفتاری و سیاسی بررسی کرده و با توجه به اهمیت و جایگاه بحث هولوکاست در اینموضوع، در پایان کتاب، بخش مستقلی را به آن اختصاص داده است. اینکتاب اطلاعاتی درباره موضوع یادشده و گستردگی دامنه آن در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به دست میدهد که برای محققان و علاقهمندان به مباحث حوزه ادیان، علومسیاسی و اجتماعی میتواند جالب و مفید باشد.
شناخت دقیق قضیه فلسطین جز با توجه به ریشههای آن در تاریخ، سابقه و عملکرد یهود در قرون متمادی و صهیونیسم در سده اخیر، میسر نخواهد شد. چون اگر ارادهای برای حل ریشهای قضیه فلسطین وجود داشته باشد، شناخت یهود و یهودیت واجبتر است.
تا پیش از پیدایی صهیونیسم و اشغال فلسطین، یهود و مسائل مربوط به آن، تاریخ را متأثر از خود نموده بود و هماکنون صهیونیسم چهره جدیدی از این مسئله قدیمی است که حتی با نابودی اسرائیل و صهیونیسم، بشریت از شناخت تاریخ، سابقه و عملکرد آن مستغنی نخواهد شد، چرا که مسئله یهود که از قبل وجود داشت، به اشکال دیگر همچنان ادامه خواهد داشت.
نویسنده در بخشی از اینکتاب نوشته است:
یهودستیزی واقعیتی انکارناپذیر است، در عین اینکه تاکنون هیچمستمسکی بهتر از آن برای صهیونیسم یافت نشده است، یهودستیزی واقعیت دارد؛ ولی بدون دلیل نیست و دلایل آن به باورهای یهودیت و به رفتار آنان باز میگردد و اگر کسان دیگری غیر از یهودیان نیز دارای این باورها بودند و یا رفتاری همگون با یهودیان داشتند، دشمنی و یا ستیز دیگران را به خود جلب میکردند. علت دیگر بر تداوم یهودستیزی خواست صهیونیستهاست. آنان برای عملی کردن ایده جنبشملی خود نیاز به مظلومنمایی دارند تا از این طریق حضور نامشروع خود در فلسطین را مشروع جلوه داده، جهانیان را بفریبند و چه دستاویزی بهتر از آن که دیگران را متهم به دشمنی ذاتی با یهود کنند؟ به همین دلیل افسانه قتلعام یهود یا واقعه هولوکاست باید بهعنوان یکی از مظاهر مظلومیت یهودیان همواره در قالب و زمانهای مختلف به رخ جهانیان کشیده شود.
چاپ سوم اینکتاب با ۳۷۱ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۳۰۰ هزار تومان عرضه شده است.
تابناک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.