شرکتی که در جاده مخصوص زیان می‌سازد/زیان ۴۰ هزار میلیارد تومانی جبران می شود؟

پارس خودرو در حالی سال ۱۴۰۴ را پشت سر می‌گذارد که با زیان‌های سنگین و هزینه‌های فزاینده همچنان در بحران مالی به سر می‌برد. افزایش چشمگیر زیان‌های خالص و انباشته، وضعیت مالی این شرکت خودرویی را در هاله‌ای از ابهام قرار داده و آینده آن برای سهامدارانش همچنان پر از سوالات بی‌پاسخ است.
کد خبر: ۱۳۱۹۵۵۹
|
۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۷:۰۰ 30 July 2025
|
4619 بازدید
|

پارس خودرو///////

پارس خودرو، یکی از شرکت‌های بورسیِ خودرویی، با ادامه روند زیان‌دهی خود در سال ۱۴۰۳ و سه ماهه ابتدایی امسال، همچنان وضعیت نامطلوبی را برای سهامدارانش رقم زده است.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک؛ بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت پارس خودرو، زیان خالص این شرکت خودرویی در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۳ با افزایش ۴۵ درصدی رو‌به‌رو شده و به رقم ۱۲ هزار و ۵۵۶ میلیارد تومان رسیده است. به عبارت دیگر، پارس خودرو در پایان سال قبل، به طور میانگین هر ماه بیش از یک هزار میلیارد تومان زیان خالص داشته است، که معادل بیش از ۳۰ میلیارد تومان در هر روز فعالیت این شرکت است.

شرکتی که در جاده مخصوص زیان می‌سازد نه خودرو/ پارس خودرو با زیان ۴۰ هزار میلیارد تومائی پایانی دارد؟

این افزایش زیان‌ها موجب شد تا زیان شناسایی شده به ازای هر سهم شرکت (خپارس) از منفی ۷۶ تومان به منفی ۱۱۰ تومان افزایش یابد و فاصله این شرکت از سوددهی بیشتر شود. علاوه بر این، زیان انباشته پارس خودرو در پایان سال گذشته با افزایش ۵۱ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۲، به بیش از ۳۷ هزار میلیارد تومان رسید.

وضعیت مالی پارس خودرو در بهار ۱۴۰۴

در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۴، وضعیت مالی پارس خودرو همچنان منفی باقی مانده و این شرکت با جهش کم‌سابقه ۲۳۹ درصدی در زیان خالص، به رقم بیش از ۲ هزار و ۶۵۴ میلیارد تومان رسیده است. این رقم نشان‌دهنده آن است که در فصل بهار امسال، پارس خودرو به طور روزانه نزدیک به ۲۹ میلیارد تومان زیان کرده است.

شرکتی که در جاده مخصوص زیان می‌سازد نه خودرو/ پارس خودرو با زیان ۴۰ هزار میلیارد تومائی پایانی دارد؟

در نتیجه این روند منفی، زیان انباشته شرکت در پایان خرداد ۱۴۰۴ به بیش از ۳۹ هزار و ۹۹۱ میلیارد تومان رسید که رکوردی جدید برای این شرکت محسوب می‌شود و نسبت به سرمایه ثبتی ۱۱ هزار و ۳۵۶ میلیارد تومانی، وضعیت نگران‌کننده‌ای را برای شرکت رقم زده است. این زیان انباشته باعث شده تا پارس خودرو مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت ایران شود؛ ماده قانونی که تاکید می‌کند در صورتی که زیان‌های وارده به شرکت حداقل نصف سرمایه آن را از بین ببرد، هیئت مدیره موظف به برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری در مورد انحلال یا بقای شرکت است.

افزایش چشمگیر هزینه‌های پارس خودرو

در سه‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۴، هزینه‌های مالی شرکت پارس خودرو با جهش ۱۹۷ درصدی به بیش از ۳۵۸ میلیارد تومان برای ۹۳ روز فعالیت رسید. علاوه بر این، هزینه‌های فروش، اداری و عمومی شرکت نیز با رشد ۲۷ درصدی به بیش از ۴۸۳ میلیارد تومان افزایش یافت.

این در حالی است که در صورت‌های مالی پارس خودرو برای این سه‌ماهه، ردیفی تحت عنوان «سایر هزینه‌ها» وجود دارد که رقم آن به بیش از ۸۵۵ میلیارد تومان رسیده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶۸ درصد رشد داشته است. این افزایش هزینه‌ها همچنان در سال گذشته نیز مشاهده شد؛ به‌طوری‌که هزینه‌های مالی پارس خودرو در سال ۱۴۰۲ با رشد ۱۰۸ درصدی به بیش از ۱ هزار و ۵۶۲ میلیارد تومان رسید و هزینه‌های فروش، اداری و عمومی نیز با افزایش ۴۸ درصدی به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان رسید.

وضعیت نامطلوب و چالش‌های فرزندخوانده سایپا

با ادامه روند زیان‌دهی و افزایش هزینه‌ها، چشم‌انداز شرکت پارس خودرو به عنوان فرزندخوانده سایپا (سهامدار اصلی پارس خودرو) همچنان منفی باقی مانده است. افزایش زیان انباشته و هزینه‌های مالی، در کنار عدم شفافیت در برخی هزینه‌های شرکت، نگرانی‌های زیادی را برای سهامداران این شرکت ایجاد کرده است. حال باید دید که آیا پارس خودرو قادر است در سال جاری از این بحران خارج شود و به سوددهی برسد یا نه!

 

اشتراک گذاری
برچسب ها
سلام پرواز
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۸
این زیان ناشی از رانت و چپاولگری مافیای خودرو است. تعطیل کنید این لگن سازهای را
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۸
تعطیل کنید و خودرو وارد کنید بهتر از این زیان سازی است. محاسبه شده که اگر تعطیل و به پرسنل حقوق داده شود صرفه جویی ناشی از کاهش مصرف سوخت خودروی وارداتی، به صرفه تر از ادامه فعالیت خودروساز داخلی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۸
وقتی نمایندگان و مسوولین بستگان مورد نظر خود را برای استخدام در ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو سفارش می کنند و تعداد نیروی انسانی بیشتر از متوسط جهانی است و قیمت گذاری هم دستوری است، همین می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۸
نزدیک 30میلیون حقوق کارگرانشان هست
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۸
چرا تولید در کشورمان گران در می آید؟من فقط یک دلیلش را می گویم شرکتهای خودروساز با انباشت نیروی کار و حتا بعضا بیکار مواجه هستند. این نیروها در طی سالیان سال به آنها در بده بستان هایشان با جاهای مختلف به آنها تحمیل شده است و حالا کلی حقوق و مزایا و ...را باید پرداخت کنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۸
برا اینکه ما مونتاژ کاریم وبا واسطه های زیاد قطعات خریداری میشه
ناشناس
|
France
|
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۸
هر چه زود تر خودرو ساز های ایران رایج ببندید و از چین خودرو بیاورید
سعید
|
Greece
|
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۸
اسباب تعجب است که این لگن سازان دولتی اصولا نه برای زمین و ساختمان و تجهیزات هم هزینه ای نکرده و مال مصادره ای را صاحب شده اند و ناله میکنند اینکه دولت توانائی اداره ندارد موضوعی ثابت شده ولی مشکل اینجاست که نه آنان ول کن معرکه اند ونه آنانیکه برای تداوم ضرر دندان طمع برای خرید تیزکرده اند مایلند در راه رضای خدا کار کنند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۸
چندروزقبل فیش حقوقی یکی از بستگانم که درشرکت پارس خودرو و با مدرک مهندسی و ۲۰سال سابقه را دیدم که خالص دریافتی ماهانه اش ۸۷ میلیون تومان هست،البته ایشون پست ومقامی نداره و کارشناس هست، ولی من با ۲۸سال سابقه و بعنوان کارشناس درشرکت آب وفاضلاب مازندران،ماهانه ۳۵میلیون تومان حقوق میگیرم، اختلاف حقوق شرکتهای خودروساز زیاده
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۸
عمده زیان این شرکتهای خصولتی و دولتی در بخش هزینه های اداری و تشکیلاتی انهاس که بخاطر حقوق های نجومی مدیران انهاست که بجای مدیریت درست منابع فقط مدیریت روی حقوق خودشون میکنند و زد و بندهای که بین شون هست و نهایت سواستفاده را از دوران تصدی خودشون میکنند و خیلی از هزینه ها را هم در صورت های مالی میپیچونند حسابرسی این شرکتها عمدتا واقعی نیست
یامهدی ادرکنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۸
میانگین حقوقشان بالای ۵۰ میلیون تومانه ،سرپرست و کیوسی بالای صد میلیون تومان حقوق می‌گیرند اداره ای هایشان بالای پنجاه میلیون حقوق می‌گیرند کاری هم ندارند انجام بدهند با آیت حقوق ها باید هم زیان ده باشند و یک فرغون را به قیمت پول خون بابا یشان به ملت بدهند وجود پخش
جانعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۸
از این تریبون میخوام گردش کار شرکت سایپا یدک یا ایساکو رجوع کنید ببینید چقدر زد و بند میکنند با قطعه ساز یک قطعه بی کیفیت رو داخل جعبه های سایپایدک و ایساکو میزارن به دوبرابر قیمت به مردم میدن . حتی بدون گارانتی
این رانت به خودرو سازی منتهی نیست . ده ها شرکت زیر محموعه هست
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# عملیات وعده صادق 3 # جنگ ایران و اسرائیل # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حمله آمریکا به ایران
نظرسنجی
آیا موافق ساخت بمب اتم هستید؟
الی گشت