پارس خودرو، یکی از شرکتهای بورسیِ خودرویی، با ادامه روند زیاندهی خود در سال ۱۴۰۳ و سه ماهه ابتدایی امسال، همچنان وضعیت نامطلوبی را برای سهامدارانش رقم زده است.
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک؛ بر اساس صورتهای مالی حسابرسی شده شرکت پارس خودرو، زیان خالص این شرکت خودرویی در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۳ با افزایش ۴۵ درصدی روبهرو شده و به رقم ۱۲ هزار و ۵۵۶ میلیارد تومان رسیده است. به عبارت دیگر، پارس خودرو در پایان سال قبل، به طور میانگین هر ماه بیش از یک هزار میلیارد تومان زیان خالص داشته است، که معادل بیش از ۳۰ میلیارد تومان در هر روز فعالیت این شرکت است.
این افزایش زیانها موجب شد تا زیان شناسایی شده به ازای هر سهم شرکت (خپارس) از منفی ۷۶ تومان به منفی ۱۱۰ تومان افزایش یابد و فاصله این شرکت از سوددهی بیشتر شود. علاوه بر این، زیان انباشته پارس خودرو در پایان سال گذشته با افزایش ۵۱ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۲، به بیش از ۳۷ هزار میلیارد تومان رسید.
وضعیت مالی پارس خودرو در بهار ۱۴۰۴
در سهماهه نخست سال ۱۴۰۴، وضعیت مالی پارس خودرو همچنان منفی باقی مانده و این شرکت با جهش کمسابقه ۲۳۹ درصدی در زیان خالص، به رقم بیش از ۲ هزار و ۶۵۴ میلیارد تومان رسیده است. این رقم نشاندهنده آن است که در فصل بهار امسال، پارس خودرو به طور روزانه نزدیک به ۲۹ میلیارد تومان زیان کرده است.
در نتیجه این روند منفی، زیان انباشته شرکت در پایان خرداد ۱۴۰۴ به بیش از ۳۹ هزار و ۹۹۱ میلیارد تومان رسید که رکوردی جدید برای این شرکت محسوب میشود و نسبت به سرمایه ثبتی ۱۱ هزار و ۳۵۶ میلیارد تومانی، وضعیت نگرانکنندهای را برای شرکت رقم زده است. این زیان انباشته باعث شده تا پارس خودرو مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت ایران شود؛ ماده قانونی که تاکید میکند در صورتی که زیانهای وارده به شرکت حداقل نصف سرمایه آن را از بین ببرد، هیئت مدیره موظف به برگزاری مجمع عمومی فوقالعاده برای تصمیمگیری در مورد انحلال یا بقای شرکت است.
افزایش چشمگیر هزینههای پارس خودرو
در سهماهه ابتدایی سال ۱۴۰۴، هزینههای مالی شرکت پارس خودرو با جهش ۱۹۷ درصدی به بیش از ۳۵۸ میلیارد تومان برای ۹۳ روز فعالیت رسید. علاوه بر این، هزینههای فروش، اداری و عمومی شرکت نیز با رشد ۲۷ درصدی به بیش از ۴۸۳ میلیارد تومان افزایش یافت.
این در حالی است که در صورتهای مالی پارس خودرو برای این سهماهه، ردیفی تحت عنوان «سایر هزینهها» وجود دارد که رقم آن به بیش از ۸۵۵ میلیارد تومان رسیده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶۸ درصد رشد داشته است. این افزایش هزینهها همچنان در سال گذشته نیز مشاهده شد؛ بهطوریکه هزینههای مالی پارس خودرو در سال ۱۴۰۲ با رشد ۱۰۸ درصدی به بیش از ۱ هزار و ۵۶۲ میلیارد تومان رسید و هزینههای فروش، اداری و عمومی نیز با افزایش ۴۸ درصدی به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان رسید.
وضعیت نامطلوب و چالشهای فرزندخوانده سایپا
با ادامه روند زیاندهی و افزایش هزینهها، چشمانداز شرکت پارس خودرو به عنوان فرزندخوانده سایپا (سهامدار اصلی پارس خودرو) همچنان منفی باقی مانده است. افزایش زیان انباشته و هزینههای مالی، در کنار عدم شفافیت در برخی هزینههای شرکت، نگرانیهای زیادی را برای سهامداران این شرکت ایجاد کرده است. حال باید دید که آیا پارس خودرو قادر است در سال جاری از این بحران خارج شود و به سوددهی برسد یا نه!
تابناک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.