بازدید 51323

پاکت سیمان ۵۰ کیلویی، ۸ هزار تومان

به گفته آن‌ها قیمت سیمان تا روز‌های گذشته به صورت آزاد حدود ۱۴۰ هزار تومان به ازای هر تن نیز رسیده بود. همچنین قیمت سیمان پاکتی ۵۰ کیلویی در کارخانه بین ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان و در بازار بین ۸ تا ۱۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد.
کد خبر: ۱۳۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۹ 01 July 2008

پس از خروج سیمان از سبد حمایتی، قیمت هر تن از آن با حدود ده هزار تومان افزایش به ۴۸ هزار و پانصد تومان می‌رسد که با این حساب قیمت جزئی فروشی سیمان پاکتی پنجاه کیلیویی، حدود هشت هزار تومان خواهد شد.

یک کارشناس صنعت سیمان در گفتگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار داشت: در کارگروه متشکل از نمایندگان وزارت بازرگانی، صنایع و معادن و انجمن سیمان، قرار است سیمان در دو مرحله از سبد حمایتی خارج شود.
وی افزود: در مرحله نخست، این کارگروه با سیاست‌گذاری، زمینه را برای خروج سیمان از سبد حمایتی فراهم کرده و در مرحله دوم سیمان به طور کامل از سبد حمایتی بیرون می‌رود.
در همین زمینه، برخی از فعالان صنعت سیمان و مصرف‌کنندگان این محصول درباره قیمت آن توضیحاتی دادند. به گفته آنها، قیمت سیمان تا روز‌های گذشته به صورت آزاد حدود ۱۴۰ هزار تومان به ازای هر تن نیز رسیده بود. همچنین قیمت سیمان پاکتی ۵۰ کیلویی در کارخانه بین ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان و در بازار بین هشت تا ده هزار تومان خرید و فروش می‌شد.

به گفته آنها، هزینه پاکت در هر تن حدود چهار هزار تومان تمام می‌شود که این میزان در هر پاکت، بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومان است؛ بنابراین، قیمت سیمان پاکتی حدود هشت هزار تومان خواهد شد. این در حالی است که قیمت سیمان پاکتی دولتی تاکنون دست‌کم دو هزار و ۶۷۰ تومان خرید و فروش می‌شد.

به گزارش ایسنا، هیأت وزیران بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن و با توجه به تعهد کارخانجات تولیدکننده سیمان، مبنی بر حفظ قیمت مصرف‌کننده سیمان، تا سقف تنی ۶۵۰ هزار ریال برای تیپ یک مجوز خروج سیمان را از سبد حمایتی دولت صادر کرده و بنا بر این مصوبه، کارخانه‌های تولید‌کننده سیمان موظف شدند کل سیمان تولیدی خود را تا سقف قیمت توافق شده از طریق شبکه توزیع اصناف در بازار داخلی پخش کنند.

بر این اساس، آیین‌نامه نحوه تأمین و توزیع سیمان بر پایه مصوبه کمیته ماده یک طرح جامع سیمان و با تصویب وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن اجرایی خواهد شد و وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن موظف شدند در یک ماه، نسبت به تهیه و پیشنهاد متن اصلاحیه طرح جامع سیمان اقدام و برای تصویب به هیأت وزیران ارایه کنند.

مصوبه دولت همچنین کارخانه‌های تولید سیمان را موظف کرد نسبت به تحویل سیمان، حواله‌های صادره تا تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه اقدام کنند.
هیأت وزیران برای جلوگیری از صادرات سیمان به خارج از کشور، عوارض صادرات سیمان را به ازای هر تن یک میلیون ریال تعیین کرده است.
پیشتر سمیعی‌نژاد، معاون وزیر صنایع و معادن، به ایسنا خاطرنشان کرده بود: بنا بر توافق وزارتخانه‌های صنایع و معادن، بازرگانی و انجمن سیمان برای هر تن سیمان آزاد قیمت ۴۸ هزار و پانصد تومان پیشنهاد شده است.

وی درباره خبر‌هایی مبنی بر ایجاد عوارض بر صادرات سیمان پس از آزادسازی آن نیز گفته بود که پس از آزادسازی سیمان، بر صادرات عوارض تعیین می‌شود و کارخانه‌ها نیز توافق کرده‌اند که تا اشباع کامل بازار داخل، از صادرات خودداری کنند.

او همچنین با تکذیب خبر‌هایی مبنی بر واگذاری توزیع سیمان به وزارت صنایع و معادن گفت: این وزارتخانه ابزار توزیع سیمان را بر عهده نداشته و تنها بر تولید و راه‌اندازی واحد‌های سیمانی نظارت می‌کند.

سمیعی‌نژاد خاطرنشان کرده بود: بر پایه طرح پیشنهادی، کارخانه‌های قدیمی سیمان موظفند چهار هزار تومان و کارخانه‌های جدید هزار تومان به ازای فروش هر تن سیمان در اختیار انجمن سیمان قرار دهند تا برای واردات و جابجایی سیمان و کلینکر از استان‌های دارای مازاد تولید به استان‌های نیازمند هزینه شود.

گفتنی است، وزیر صنایع و معادن پس از ورود به این وزارتخانه با تشکیل ستاد ویژه راه‌اندازی طرح‌ها و رفع موانع تولید سیمان و برگزاری چند نشست با مدیران عامل بانک‌ها، تلاش کرد که هفده طرح سیمانی مورد نظر را تا پایان خرداد امسال به بهره‌برداری برساند.

طرح توسعه کارخانه سیمان نکا در استان مازندران که چند روز پیش با حضور وی افتتاح رسمی شد، پانزدهمین طرح از مجموع هفده طرح سیمانی یادشده بود. به این ترتیب، تنها دو طرح سیمانی دیگر برای افتتاح رسمی باقی مانده است تا وعده وزارت صنایع و معادن در زمینه راه‌اندازی طرح‌های سیمانی به صورت کامل محقق شود.

البته پیش از این، کوره‌های سه طرح سیمانی یاد شده در خرداد ماه روشن شده بودند و به این ترتیب، می‌توان گفت که ظرفیت تولید سیمان در کشور تا پایان خرداد امسال به ۵۵ میلیون تن رسیده است.

به گزارش ایسنا، با توجه به این‌که سیمان محصولی خاص و پایه است، پیش و پس از انقلاب، همواره قیمت‌گذاری و تصمیم‌گیری در مورد قیمت آن توسط شورای سابق اقتصاد انجام می‌شد تا این‌که در سال ۱۳۷۱ قیمت سیمان به صورت مشروط آزاد شد.

در سال ۱۳۷۱ بنا بر مصوبه شورای اقتصاد وقت، مقرر شد که عرضه سیمان در کشور توسط کارخانه‌ها با نرخ تعادلی بازار انجام شود و کارخانه‌ها مکلف به پرداخت مابه‌التفاوت به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شوند. ولی در سال ۱۳۷۶ بنا بر مصوبه شورای فوق، قیمت سیمان تولیدی کارخانه‌ها با مسئولیت و نظارت وزارت صنایع و معادن برای ایجاد انگیزه و رقابت بین واحد‌ها با رعایت شرایطی خاص آزاد شد، تا این که در سال ۱۳۷۸ بر پایه مصوبه شورا، قیمت سیمان آزاد اعلام و مسئولیت نظارت بر تنظیم بازار سیمان به وزارت صنایع محول شد. در سال ۱۳۸۰ نیز بر پایه مصوبه هیأت دولت، سیمان در زمره کالا‌های بخش دوم گروه نخست سبد حمایتی قرار گرفت. به دنبال این مصوبه، کمیسیون تنظیم بازار، طرح جامع سیمان را در سال ۱۳۸۱ به تصویب رساند.

بنا بر ماده ۱۴، طرح جامع سیمان برای مدت سه سال تنظیم شده بود که این طرح به دلیل مشکلات اجرایی به درستی اجرا نشد. سرانجام در سال ۱۳۸۳ بر پایه مصوبه هیأت دولت، سیمان از زمره کالا‌های گروه اول سبد حمایتی خارج شد. سپس در سال ۱۳۸۴ مصوبه قبلی، لغو شد و دوباره سیمان در سبد حمایتی قرار گرفت.

قیمت سیمان در پایان سال ۱۳۸۳ برای کارخانه‌های گوناگون سیمان بین ۳۲۰ تا ۳۶۰ هزار ریال به ازای هر تن تعیین شد و از آن زمان تاکنون افزایش خاصی در قیمت این محصول اعمال نشده و این در حالی است که قیمت نهاده‌های تولید، هزینه‌های پرسنلی، انرژی، لوازم یدکی، مواد اولیه و ... این محصول نسبت به سال ۱۳۸۳ افزایش چشمگیری داشته‌اند تا این‌که روز گذشته، نخستین مرحله خروج سیمان از سبد حمایتی و به بیان دیگر آزادسازی آن از سوی معاون اول رئیس‌جمهور به دستگاه‌های اجرایی برای اجرا ابلاغ شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل