سارا فلاحی، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی تابناک، درباره فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه مسئولان دولتی نباید با تکثیر سؤال و احضار از سوی مجلس مشغول شوند، اظهار کرد: یکی از مهمترین مؤلفههایی که وزرا را دچار چالش میکند، رفتوآمدهای مکرر آنها بین دولت و مجلس است. رهبر انقلاب در این زمینه نکته بسیار مهمی را مطرح کردند.
هزاران سؤال از یک وزیر، یعنی فلجکردن عملکرد اجرایی
وی افزود: اگر نمایندگان واقعا به ولایتمداری پایبند هستند و حرف حضرت آقا را برای خود حجت میدانند، باید به این نکات توجه کنند. ایشان بارها تأکید کردهاند که با دولت همکاری شود. یکی از جلوههای این همکاری آن است که نمایندگان، وزرا را در دالانهای مجلس سرگردان نکنند. بسیاری از سوالاتی که مطرح میشود، اساساً کارشناسی نیست. نباید باعث شویم وزرا از انجام وظایف خود بازبمانند.
نماینده ایلام در ادامه تصریح کرد: اگر وزیری خطایی میکند که به منافع ملی ضربه میزند، طبیعتا باید مورد سؤال قرار گیرد. اما وقتی هزاران سوال از یک وزیر مطرح میشود، رسیدگی به این پرسشها تمام دوره وزارت او را میگیرد. باید تجدیدنظر کنیم تا وزرا بتوانند با آرامش خاطر به وظایفشان در وزارتخانه بپردازند.
بسیاری از سؤالات را معاونان وزرا هم میتوانند پاسخ دهند
فلاحی با تأکید بر اینکه یکی از راههای تعامل دولت و مجلس، حل مسائل به صورت خصوصی است، گفت: اگر موضوعی مربوط به منافع مردم باشد، طبیعتا باید وزیر را احضار کرد. اما در بسیاری از موارد، سوالاتی مطرح میشود که معاونان وزرا یا حتی مدیران کل میتوانند به آنها پاسخ دهند.
وقتی 50 درصد یک لایحه تغییر می کند این دیگر کار کارشناسی نیست
وی در خصوص دستکاری لوایح اقتصادی و پرهیز رهبری از این موضوع، نیز اظهار داشت: زمانی که دولت لایحهای را به مجلس ارائه میکند، قطعاً روی آن کار کارشناسی انجام شده و منابع مالی آن بر اساس توان دولت تنظیم شده است. البته مجلس در راستای وظیفه نظارتی خود میتواند تغییراتی در آن اعمال کند، اما وقتی 50 تا 70 درصد یک لایحه تغییر میکند، دیگر نمیتوان گفت این کار کارشناسی است.
وقتی دولت لایحهاش را نشناخت
نماینده ایلام در مجلس ادامه افزود: به عنوان مثال در لایحه "امنیت زنان در برابر خشونت"، آنقدر تغییرات اعمال شد که دولت اعلام کرد این لایحه دیگر نسخهای نیست که خودش ارائه داده و خواستار استرداد آن شد. لایحه تغییر ماهیت داده بود و دیگر شباهتی به نسخه اولیه نداشت.
فلاحی تأکید کرد: مجلس باید «لایحهمحور» باشد، اما نباید آنقدر در محتوای لایحه دست ببرد که هویت اولیه آن از بین برود.
سروصدای سیاسی به نام انقلابیگری، در خدمت منافع شخصی است
وی در پاسخ به بخش دیگری از فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه مشی انقلابی صرفا به معنای سروصدا کردن نیست، گفت: یکی از دغدغههای حضرت آقا این است که مجلس وارد جناحبندیهای سیاسی نشود. بسیاری از سر و صداهایی که امروز به نام انقلابیگری مطرح میشود، در واقع تسویهحسابهای سیاسی است که جامعه را با چالش مواجه میکند.
فلاحی ادامه داد: رهبر انقلاب به درستی گفتند که نمایندگان باید شجاعانه نظرات خود را مطرح و مطالبهگر باشند، اما نباید هوای نفس و مسائل شخصی یا گروهی را وارد کار کرد.
وی تصریح کرد: در بسیاری از موارد، صدای بلند برخی افراد نه از سر دلسوزی، بلکه از منافع شخصی و گروهی برمیخیزد؛ در حالیکه این صداها با منافع ملی در تعارض است. ما باید صدای مردم باشیم، نه ابزار جناحها.
فلاحی در پایان گفت: از فرمایشات رهبر انقلاب خوشحال شدم؛ ایشان به درستی به چالشهای مجلس و ضعفهای مجلس دوازدهم اشاره کردند. یکی از نکات مهم، نبود نظم در مجلس است. بنده از همان 7 خرداد 1399 هشدار دادم که هرکس باید در جای خود بنشیند. قانونگذاری مسئولیتی سنگین است و ما حق نداریم صندلیای را که مردم با هزاران زحمت به ما سپردهاند، خالی بگذاریم؛ به ویژه در شرایط حساس.