بازدید 7550
۶
گامی در راستای جهانی سازی معارف اهل بیت؛

نفوذ موسسه ای شیعی در قلب اروپا و آفریقا

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد علی حیدری حسنی، مدیر مسئول موسسه تحقیقاتی فرهنگی و قرآنی بضعة‌المختار در گفت و گو با مرکز خبر حوزه، با تشریح فعالیت‌های این موسسه گفت: اصل تحقیقات و پژوهش‌های این موسسه متون آثار باستانی قدیم است که درگوشه‌ای از کتابخانه‌ها بازنگری نشده و فاقد مصادر، فهرست و یا شرح هستند، این کتاب‌ها شناسایی و در زمینه اعتقادات، اخلاق و احکام مورد پژوهش و منتشر می‌گردد.
کد خبر: ۱۳۱۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۴ 15 November 2010
موسسه تحقیقاتی، فرهنگی و قرآنی بضعة‌المختار لاحیاء تراث اهل‌بیت‌(ع) در سال 1377 به همت جمعی از اساتید و محققان حوزه،با هدف پاسخگویی به نیاز‌های «اعتقادی،‌اخلاقی، احکام و اصلاح ذات البین» به صورت رسمی راه‌اندازی شد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد علی حیدری حسنی، مدیر مسئول موسسه تحقیقاتی فرهنگی و قرآنی بضعة‌المختار در گفت و گو با مرکز خبر حوزه، با تشریح فعالیت‌های این موسسه گفت: اصل تحقیقات و پژوهش‌های این موسسه متون آثار باستانی قدیم است که درگوشه‌ای از کتابخانه‌ها بازنگری نشده و فاقد مصادر، فهرست و یا شرح هستند، این کتاب‌ها شناسایی و در زمینه اعتقادات، اخلاق و احکام مورد پژوهش و منتشر می‌گردد.

وی به بهترین کتاب‌های چاپ شده موسسه بضعةالمختار اشاره کرده و ابراز داشت: الملاحم، آداب المتعلمین، خلفاء الرسول الاثناعشر، دمعه شموح فی‌الآل المفجوع، اوصاف اشراف فی سیرالعارفین و سلوکهم، فی علامات المهدی منتظر لابن حجر‌الهیثمی الشافعی، دایر‌ةالمعارف جمعه، تنبیه الاُمه الی احادیث الائمه‌(ع) و احکام المهمه و کتاب لماذا اخترت مذهب اهل‌بیت‌(ع) از جمله آثار مهم و مکتوب و به چاپ رسیده این موسسه است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حیدری، امیه فی الجاهلیه و الاسلام، مؤجج نیران الاحزان و مثیرالجزع و الاشجان، نهج‌البلاغه با شرح و ترجمه فارسی، المعجم الیسیرفی جمع انکسیر و المعارف الحسینیه نهج‌البلاغه عربی خطی و نهج‌البلاغه ثانی از آثار در دست اقدام و نهایی موسسه بر شمرد.

وی با بیان این که موسسه بضعة‌المختار از 20 سال قبل به راه‌اندازی تشکیلات قرآنی در داخل کشور و خارج پرداخته و هم اکنون تنها در قم 350 محفل قرآنی دارد افزود: فعالیت‌های این مؤسسه با چاپ سالانه 10 هزار قرآن کریم و توزیع رایگان به این محافل از سال 78 شروع شده و این امر باعث گردیده تا انگیزه‌ای برای مردم در تشکیل محافل قرآنی دو چندان شود.

* تربیت صدها حافظ قرآن و نهج البلاغه در داخل و خارج کشور

مدیر مسئول موسسه بضعةالمختار گفت: در حال حاضر به همت و تلاش این موسسه صدها نفر در سراسر کشور و حتی در خارج از کشور حافظ کل قرآن کریم، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، خطبه حضرت زهرا‌(س) معلقات سبعه و شعر عرب قبل از اسلام هستند.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این محافل قرآنی، بیان اصل مفاهیم و آیات قرآنی درباره اهل‌بیت‌(ع) وحضرت علی‌(ع) و نشان دادن عظمت این بزرگواران است، یادآور شد: در استان‌های عرب زبان از قبیل خوزستان 300 حافظ قرآن تربیت شده‌اند که هر کدام از آنان خود در این زمینه از اساتید به شمار می‌روند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حیدری، همکاری و هماهنگی با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در راستای فرمایش مقام معظم‌رهبری مبنی بر الگوی، اسلامی ایرانی توسعه، حکمت علمی و نظری و نمودار نظام، تشکیل کلاس‌های هیات مروجی نهج‌البلاغه در شهرستان سوسنگرد برای فراگیری مفاهیم کلی نهج‌البلاغه و حفظ و روانخوانی 750 دانشجو، تشویق اعزام گروه زیارتی سیاحتی به صورت تور برای هیات مروجی نهج‌البلاغه به شهر مقدس مشهد، دیدار با مراجع عظام و موسسات و کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی‌(ره) و برگزاری اولین همایش و نمایشگاه قرآن و عترت در دشت‌آزادگان را از فعالیت‌های موسسه بیان کرد و اظهار داشت: برگزاری اولین همایش و نمایشگاه قرآن و عترت در شهر بلد عراق، تشکیل 4 کلاس و محفل مفاهیم قرآنی وحفظ قرآن و هیات‌ها، دعا، نماز و اقامه، حجاب، سنت ختنه و احیا مراسم مذهبی دینی و شعائر حسینی در کشور عراق، اعزام 20 مبلغ از آقایان و بانوان به شهرهای مختلف کشور عراق و سرپرستی هزار یتیم با همکاری کمیته امداد امام خمینی‌(ره) در عراق را از دیگر فعالیت‌های موسسه بضعةالمختار است.

وی با بیان اینکه موسسه بضعةالمختار 47 واحد قرآنی در عراق دایر کرده است گفت: در این مراکز دوره‌های چند ماهه برگزار می‌شود که اساتیدی به این مراکز اعزام می‌شوند.

این استاد حوزه افزود: در مدارس عراق برای دخترانی که به سن تکلیف می‌رسند با برگزاری مراسم آنان را به شاگردان دیگر معرفی می‌کنیم و چادری به عنوان هدیه تهیه و به آنان اهدا می‌شود تا بدین وسیله بتوانیم حجاب و عفاف را ترویج کنیم.

* ارائه معارف اهل بیت‌(ع) به کودکان در قالب شعر

وی با بیان اینکه در مهد کودک‌ها معارف اهل‌بیت‌(ع) را به صورت شعر ارائه می‌دهیم، به برگزاری سنت ختنه برای کودکان در عراق اشاره کرد و خاطرنشان کرد: به بهانه هر مناسبتی جشن ختنه می‌گیریم و کسانی که تمکن مالی ندارند و نمی‌توانند فرزندان خود را ختنه کنند، هزینه مالی تأمین می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حیدری به فعالیت‌ این موسسه در کشور آفریقا اشاره کرد و یادآور شد: برای اولین بار زمینی در سه هکتار برای تاسیس و احداث مدرسه (آکادمی دینی قرآنی) دارالحکمه به زبان عربی در کشور بورکینا فاسو و روستای تسلیمای شهر غورسی در سال 86 خریداری شد که در زیربنایی به مساحت 300متر مربع احداث گردید.

*تدریس علوم اهل‌بیت‌(ع) در آفریقا

وی با بیان اینکه بیشترین مذاهب در بورکینا فاسو، تیجانی هستند و گرایش به حب اهل‌بیت‌(ع) دارند گفت: اولین حافظ قرآن کریم از مدرسه دارالحکمه کشور بورکینا فاسو در مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن در جمهوری اسلامی ایران در سال 88 شرکت نمود و با کسب رتبه بالا توسط رهبر معظم انقلاب تشویق و جایزه دریافت کرد.

مدیر مسئول موسسه بضغه‌المختار افزود: در پایتخت بورکینا فاسو زمینی در دو هکتار خریداری و مدرسه‌ای احداث شد که از امسال تدریس در آن شروع خواهد شد.

وی با بیان اینکه دانش‌آموختگان حوزه علمیه قم توانستند در بورکینا فاسو مذهب تشییع را نهادینه کنند اظهار داشت: وهابیت در آفریقا به شدت تبلیغ می‌کنند و برای مردم فقیر این کشور‌ها مساجد مجلل و با شکوه با تمام امکانات رفاهی ساخته‌اند، اما به خاطر حضور دانش‌آموختگان حوزه علمیه و ارتباط آنان با رهبران مذهبی بورکینا فاسو، مردم از این مساجد استفاده نمی‌کنند و از رفتن در آنجا امتناع دارند و چنان بیان می‌کنند که این مساجد برای غیر خدا ساخته شده است.

*موافقت دولت بورکینافاسو

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حیدری گفت: دروسی که در بورکینا فاسو ارائه می‌شود به زبان عربی است و موافقت از دولت این کشور گرفته شده که علاوه بر کلاس‌های آکادمی، دروس قرآن و اعتقادی هم برگزار شود.

وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های این موسسه در کشورهای دیگر یادآور شد: این موسسه در بسیاری از شهرهای کشور ارمنستان نیز فعالیت داشته و محافل قرآنی را راه‌اندازی کرده‌ایم و با بیش از هزار موسسه، مدرسه، ائمه جمعه و جماعات در خارج از کشور در ارتباط هستیم و هر ساله 5 هزار قرآن همراه رحل برای آنان ارسال می‌شود که بخشی از هزینه‌های آن را حوزه علمیه قم می‌پردازد.

مدیر موسسه بضعةالمختار افزود: در اروپا و آمریکا مراکز علمی فعال داریم که زیر نظر آیت‌الله سید محمد حسین جلالی اداره می‌شود.

*بضعة المختار مستقل است

وی با بیان اینکه موسسه بضعةالمختار مستقل است و از لحاظ مالی به جایی وابسته نیست گفت: در یافت لوح تقدیر در هفته پژوهش از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی قم در سال 82، دریافت لوح تقدیر ازنمایشگاه قرآن و عترت در جشنواره رضوی قم در سال 83، دریافت سپاس‌نامه از ششمین همایش کتاب سال حوزه، برنده جایزه کتاب سال حوزه در هفتمین جشنواره پژوهش شیخ طوسی در سال 83 و 82 از جمله موفقیت‌های پژوهشی و نمایشگاهی این موسسه به شمار می آید.

*قطع یارانه کاغذ و تبعات آن!

این پژوهشگر حوزه با بیان اینکه دولت با قطع یارانه کاغذ عملا خدمات عام‌المنفعه را کاهش داده است بیان کرد: دولت باید حساب موسساتی که به صورت رایگان به کارهای فرهنگی و پژوهشی می‌پردازند در تخصیص کاغذ برای چاپ نشر با سایر انتشارات جدا کند. اما متاسفانه با قطع یارانه کاغذ به تعاونی‌ها خدمات فرهنگی موسسات کاهش پیدا کرده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حیدری گفت: دولت باید برای موسسه‌ای که به نام اسلام و مسلمین و در شان و نام جمهوری اسلامی در سراسر دنیا خدمت‌رسانی فرهنگی می‌کند تسهیلات جدی قرار دهد و از نزدیک کارهای آنان را ارزیابی کند.

*بزرگان حوزه عنایت بیشتری داشته باشند

وی در پایان اظهار داشت: بزرگان حوزه باید به موسسات فرهنگی عنایت بیشتری داشته و آن را درک کنند زیرا این موسسات نیابت از حوزه و بدون اجر مزد کار می‌کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
هو الّذي ارسل رسوله بالهدي و دين الحقّ ليظهره علي الدّين كلّه و لو كره المشركون» (توبه/9/33)
برای این دوستان عزیز دعای خیر می‌کنیم...انشاالله موفق باشند
با سلام ما موسسه دیگری داریم بنام جامعه المصطفی که کار آن تربیت طلبه شیعه در کشور خارج است و این جمعیت به برکت حضرت حجت هر روزبرکت بیشتری میگیرد . هرکسی میتواند با شرکت در جلسات این جمعبت دین خود را نسبت به حضرت حجت در رابطه با توسعه شیعه ادا نماید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار