بازدید 28383
اتفاقی تأسف انگیز در مكه و مدينه؛

دستفروش‌ها، ايراني‌ها را بهترين خريدار كالاهاي خود مي‌دانند! + تصاویر

دستفروش‌ها كه بيشتر آفريقايي هستند، در خيابان‌هاي اماكن زيارتي در مكه و مدينه حتي پاي كو‌ه نور ـ محل غار حرا ـ و در كنار مزار شهداي احد، حضور پررنگي دارند و در ميان خريداران اجناس كم‌ارزش آنها، بار ديگر حضور ايراني‌ها ملموس‌تر است، به‌ گونه اي كه برخي دستفروش‌هاي آفريقايي، دست‌وپا شكسته فارسي صحبت مي‌كنند و از ارزش پول ايراني در عربستان كاملا آگاهند.
کد خبر: ۱۳۰۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۴ 14 November 2010
این روزها، باز هم موسم کنگره بزرگ حج فرا رسیده و همچون همیشه، فضای روحانی و عطر دلنشین آن همه جا را فرا گرفته است؛ اما باز هم برخی رفتارها ـ که معمولا حاشیه ساز بوده و روح معنوی این سفر خدایی را از بین می برد ـ موجب می شود تا برخی «حاجی» ها از فیوضات بی اندازه این نعمت الهی، کمتر بهره برده و علاوه بر این که از درک حقیقت حج ابراهیمی محروم شوند، چهره ای متفاوت از «مسلمان ایرانی» نشان دهند.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، برای نمونه، بازارهاي مدينه و مكه آکنده از ايراني‌ها است كه ساعت‌ها براي خريد كالاهاي بي‌ارزش چيني به ‌عنوان سوغات و رهاوردی براي دوستان و آشنايان خود وقت مي‌گذارند، به ‌نوعي كه اين سرگرداني حتي در زمان برپايي نمازهاي جماعت ـ كه فروشندگان براي خواندن نماز، درهاي فروشگاه‌ها را مي‌بندند ـ پشت درهاي بسته‌ ادامه دارد!

دستفروش‌ها كه بيشتر آفريقايي هستند، در خيابان‌هاي اماكن زيارتي در مكه و مدينه حتي پاي كو‌ه نور ـ محل غار حرا ـ و در كنار مزار شهداي احد، حضور پررنگي دارند و در ميان خريداران اجناس كم‌ارزش آنها، بار ديگر حضور ايراني‌ها ملموس‌تر است، به‌ گونه ای كه برخي دستفروش‌هاي آفريقايي، دست‌وپا شكسته فارسي صحبت مي‌كنند و از ارزش پول ايراني در عربستان كاملا آگاهند.

نکته تأسف انگیز این که دستفروش‌ها، ايراني‌ها را جزو بهترين خريداران كالاهاي خود می دانند!

اين عكس ها گوياي همه ماجراست:


 















































تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷۶
فقط می توان اظهار تاسف کرد .واقعا متاسفم.
بنويس دليل اينكه فقط ايراني ها اينجورين جيه؟ كي ما رو به اين حال و روز انداخته؟ شما فقط از مردم توقع دارين هر كاري كه شما نميخواين رو انجام ندن و هر كاري كه ميكين انجام بدن؟
اگر از همین ایران خرید کنیم بگیم که سوغات کی میفهمه که باید بریم جنس بنجل اونجارو بخریم.
بیچار مردم ما که از کجا به کجا سقوط کرده اند گاه کالای بنجل چینی می خرند و گاه در کنار انجام اعمال واجب بر خرید از دستفروشان سعودی صرف وقت می کنند ایاش قبل از عزیمت به خانه وحی آموزش خرید هم به زوار محترم و شریف داده شود
بدلیل رواج سنت سوغاتی دادن و چشم و هم چشمی بین ایرانی ها و پائین بودن درامد مردم و ارزش پول ایرن چیزی بهتر از دست فروشها این نیاز را براورده نمی کند.
طبیعیه دیگه، حجاج باید برای فامیل و آشنایان هدیه بیارند، این یک رسم است، دست-فروشها هم جنسهای ارزان و بی-کیفیت ارائه میکنند. طبیعیه که حجاج به این جنسهای ارزان علاقمند شوند.
شما خیلی هنر دارید بازارهای مشهد و قم را درست کنید. اینقدر خودتان را به اون راه نزنید. هزاران برابر زشت تر و کثیف تر و خفیف تر از اینهادر بازارهای ایران است. کالاهای بی ارزش چین در اماکن زیارتی شما. اینها هم مسلمانان دست پرورده شما جماعت ولایی هستند. تابناک! باز هم کی بود کی بود من نبودم؟!!!!!! خجالت بکشید.
مدیر پایگاه باشه ما خجالت می کشیم ولی شما هم یه بار درست متن خبر رو بخون ببین حرف ما چی بود برادر!
اگر تاریخ رو خوانده باشید همیشه حج هم برای زیارت بوده و هم تجارت و خود پیامبر اسلام نیز در دوران تسخیر مکه به حج فقط جنبه عبادی نداد.حالا ما ایراد می گیریم الله اعلم.
باید مجوز قانونی ورود کالا مسافر از عربستان در سفر زیارتی لغو بشود و حجاج گرامی پس از اتمام حج بروند در جزایر ایرانی خرید کنند.
ضمن تائید نوشته های شما. این نکته را هم فراموش نکنید که همین خریدهای بی ارزش باعث شده است تا فروشندگان عربستانی از حضور حجاج ایرانی بشدت استقبال کنند و در مقابل هر نوع تحریم حجاج ایرانی توسط حکام سعودی اعتراض کنند. وگرنه این حکام سعودی اجازه نمی دانند حتی 1نفر ایرانی برای اعمال حج به سرزمین وحی مشرف بشود
همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید!
نمی شود که زندگیمان پر از اشتباه و کجروی باشد ولی حج کامل و قابل قبولی داشته باشیم
از بس که ایرانیها میرن سه شنبه بازار و چهار شنبه بازار به این دست فروشها عادت کردن... ولی به نظر من ایرادی نداره بهتر بود از اون مغازه های لوکسی هم ایرانیها میرن خرید عکس داشتین.
تابوده همین بوده کارش هم نمیشه کرد
باید فرهنگ سازی شود که الزاما اگر کسی به حج می رود نباید سوغاتی بیاورد ! و این یک فرهنگ غلط جاافتاده در ملت ماست متاسفانه !!
غير از دو سه عكس اول ما ايراني نديديم !
این جنسها تو ایران خودمون هم پیدا میشه و حتی در بسیاری موارد ارزانتر هم هست، خود من دوستی را می شناسم که قبل از سفر حج سوغاتی هایش را خریده بود و با خیال راحت به سفر حج رفت و نه تنها هیچ وقتی تو بازارها و بنجل فروشی ها تلف نکرد و از تمام وقتش به بهترین نحو استفاده کرد، دیگه زحمت حمل و نقل ساکهای سنگین و نگرانی گم و خراب شدن سوغاتی هایش را نداشت. در ضمن این کار را اگه همه انجام بدهند علاوه بر مزایای فوق میدونید باعث میشه چه حجمی زیادی ارز در مملکتمون بمونه
چي چي تيتر زديد اتفاقی تأسف انگیز در مكه و مدينه؛ آقا مثل اينكه شما در اينجا زندگي نمي كنيد.
خوب آنجا خيلي ارزانتر از اينجاست و افرادي كه سوغات مي خواهند بياورند از آنها خريداري مي كنند مگه عيب داره؟
دولت دست دل باز است. مردمش ولخرج
خوب همین قدر پول دارند . چرا شرمنده باشیم . ما کشور غنی از نظر منابع هستیم ولی دست مردم چه میرسد ؟ وقتی که گفته می شود نصف مردم زیر خط فقر زندگی می کنند این تصاویر هم از نتایج واضح آن هست . ولی خوب این هم بخشی از تاریخ ایران عزیز است . چرا شرمنده ؟ فقط باید به فکر چاره ای بود.
وقتی عکس ها را دیدم یادم کلی سوغاتی های بنجل و چینی آورده شده از عربستان افتادم که زینت بخش کمدهایم شده و استفاده ای ندارند. حیف اون زمانیکه بجای زیارت صرف خرید این کالاهای بی ارزش و بنجل شده و همچنین حیف اون هزینه های انجام شده و زحماتی که جهت حمل و نقل صورت گرفته. حاجیان عزیز بخدا مردم منتظر سوغات نیستند حس زیبا و با شکوه با خدا و در کنار کعبه بودنش را با این خریدها از دست ندهید.
یارانه ها رو بدن وضع خیلی خیلی بهتر میشه
تمامی اجناس در مکه و مدینه، ارزانتر از اینجا هست !
ضمن اینکه فروشندگانشون هم عموماً صادق تر از فروشندگان هموطن خودمون هستن !!!!
واقيتش اينه كه ما همه به اين نوع خريد ها از دست فروشها معترضيم .اما فرهنگي كه در ميان ايرانيها رواج داره كه هر كس از سفر زيارتي برگرده بايد يه سوغاتي واسه تك تك افراد فاميل بياره به همين خاطر نميتونه جنس درجه يك بگيره پس بايد از اين دست فروشا خريد كنه .تنها كاري كه ميتونه جلوي اين عادتو بگيره اينه انتظار نداشته باشيم از حاجيا كه برامون سوغاتي بيارن واين فرهنگ و رواج بديم.
مقصود تویی کعبه و بتخانه بهانه است
ای قوم به حج رفته کجایید کجایید؟؟؟؟
خاک بر سرتون با اون تصاویرتون.آخه مرده شور بردهها تو این موقع از مراسم حج این تصاویر چه معنی داره.واقعا لایق مردن هم نیستید.
اقا سلام.ضمن عرض خسته نباشید میخواستم یه خاطره از سفر حج براتون بگم.در سنوات گذشته که اینجانب به حج مشرف شدم در اطراف خانه خدا فروشگاههایی بود که بهش میگفتن 2 ریالی چون قیمت همه اجناس داخلش 2 ریال بود و طبیعتا همین قیمت کم مار وهم وسوسه کرد به اونها هم سری بزنیم. در اولین بازدید من متوجه آشغال بودن جنسهای داخل مغازه شدم و به اتفاق همسرم پس از چند دقیقه توقف رفتیم بیرون و برگشتیم هتل.اما نکته جالب اون مغازه این بود که من دیدم ایرانیهای حاجی حتی موقع اذان _در کنار خانه خدا_ از اون مغازه همه چی میخرند از جمله ورق پاسور !و چون میگفتم آخه چرا اینو دیگه میخرید؟میگفتن میبریم سوغاتی.خدایی دست هرکدوم چند دست پاسور بود.خدایی اینجا جاش بود بگم این مهمو.حاجیان محترم!خواهشا آبروی ایرانو ایرانیو حفظ کنید.همیشه فرصت برای خرید هست اما شاید دیگر هیچ وقت توفیق زیارت خونه خدا و مسجدالنبی نصیبتون نشه.عوض خرید ما و همه ملتمسین دعا رو هم دعا کنید.التماس دعا
یادش به خیر
یک زمانی اخوی حقیر از همین سرزمین سعودی سوغاتی هایی مثل تلویزیون و رادیوضبط اورده بود که همه ساخت کره و تایوان بودند و مسخره میکردیم و ایراد که چرا ژاپنی و المانی و امریکایی نخریدی و مشابه خریدی حالا ملت برای جنس بنجل چینی که عمرشان گاهی به یک ماه هم نمیرسد سرودست میشکنند.......راستی یک سوال؟
جانماز و مهر و تسبیح و سجاده چینی هم که رسید انهم از کارخانه های کشور برادر کمونیست .ایا عبادت با انها خالی از اشکال نیست؟
یک سوال دیگر؟
ایا این حجاج عزیز که فریاد لبیک. لبیک لا شریک لک لبیک سرمیدهند تمام مفاهیم مناسک حج را میدانند؟اصلا میدانند برای چه در سرزمین وحی حضور دارند.؟ الله اعلم
حجمون هم شاید روزی چینی شود
جنبه توريستي سفر حج بخصوص حج عمره پر رنگتر از بعد عبادي آن شده است باور كنيد اگر اين سفر محدود به مكه و مدينه نبود و اين امكان فراهم مي شد تا زائرين به جده و رياض بروند 60% از حاحي ها اصلا مناسك را انجام نمي دادند هم اكنون نيز علي رقم توجيحات و تهديدهاي رئيس كاروانها بعضا جوانترها زير آبي رفته و با كرايه كردن ماشين سر از جده در مي آورند جديدا هم فروشگاههاي شيك تري كه اصطلاحا اجناس مارك دار مي فروشند و ظاهرا متعلق به كشورهاي غير عربستان هستند در مكه و مدينه افزايش پيدا كرده و جالب اين كه در هنگام اقامه نماز اين فروشگاههااجبارا تعطيل و مشتريان را به خارج از فروشگاه هدايت مي كنند حالا انبوهي از ايراني مي بيني كه پشت درهاي فروشگاه در انتظار پايان نماز و بازگشائي مجدد درب هاي فروشگاه و ادامه خريد هستند در هتل زائرين سفر اول بدنبال با تجربه ها هستند حاجياني هستند كه سفر دو رقمي دارند غالب خيابانها و فروشگاهها و مراكز خريد را مي شناسند و به آن آشنائي دارنداينها تخصصي تر خريد مي كنند بعضا لوازم خودرو هاي خارجي و حتي مواد اوليه صنعتي هم مي خرند دارو هاي خارجي لوازم آرايشي مارك دار و الي ماشالله ... بالاخره ايرانيها در سفر حج فستيوالي از خريد كالاهاي بنجل تا طلا و كالاهاي عجيب و غريب را راه مي اندازند و بعد اين لشگر تاجر پيشه را بايد بيائي در فرودگاه جده و مهر آباد ببيني كه چه مي كنند اين عزيزان ، زيارت قبول حاجي
با تشکر از تابناک و گزارش تصویری بسیار گویا و درد آور. حیف از پول مملکت که باید به این شکل حرام شود. یعنی چیست که بشود در عربستان و خصوصا کنار خیابانهای عربستان خرید که از آن بهتر و ارزانتر در کشورمان نباشد. حداقل اون جوری دو تا هم وطن خودمون هم نون می خورند و ثوابش هم بیشتر است.
دل خوش از آنيم كه حج ميرويم
غافل از آنيم كه كج ميرويم.
كعبه به ديدار خدا ميرويم
او كه همين جاست كجا ميرويم؟
حج به خدا جز به دل پاك نيست
شستن غم از دل غمناك نيست.
دين كه به تسبيح و سر وريش نيست
هر كه علي گفت كه درويش نيست.
صبح به صبح در پي مكر و فريب
شب همه شب گريه و امن يجيب؟
خلایق هرجه لایق
سلام
چرا اجناس چینی در همه جای دنیا از ایران ارزانتر است؟
قاعدتا اگر این اجناس در کشور خودمان باقیمتی برابر یا مناسب تر از کشورهای دیگر باشد این اتفاق نمی افتد. بجاست که دولت یا مجلس یا محققین این قضیه را آسیب شناسی کنند.
تابناك كار خودش را مي كند . مردم هم كار خودشان را ، و دولت هم كار خودش را !!! آزادي بالاتر از اين ؟!
اگه یه علاف می ذاشتین که علاوه بر خوندن نظرات، جواب کامنت های دیگه رو هم بده بامزه تر می شد!!!
رجانیوز شما چرا اسیر بازی تابناک شده ای؟
اکثر این عکسها مردم و ایرانیان را در حال حرکت و رفت و آمد نشان می دهند که طبعی است. فقط یکی از آنها ایرانیان را در حال خرید از دست فروشها نشان می دهد. حالا اینکه یک عکاس بایستد در مغازه ای تا ببیند کی یک ایرانی از آنجا عبور می کند و به اصطلاح سوژه ای گیر بیاورد این عین خلاف اصول اسلامی عمل کردن است. حتی همان عکاس هم به هر حال ممکن است بایستد و تسبیحی بخرد تا آن ار تبرک کند و نگه دارد. البته سرگرم شدن به امور بازار و پر کردن جیب وهابیان هم جایز نیست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار