برای افراد کنجکاو همیشه قدم زدن در راهروهای شلوغ این نمایشگاه، نوعی سفر در میان ذهنهای خلاق است. امسال هم این نمایشگاه از 17 تا 27 اردیبهشت دایر شده و این بار میخواهیم به یک سوال خاص جواب پیدا کنیم که کدام ناشران، روی نوجوانها تمرکز کردند؟
نوجوان امروز، نه آن کودک دیروز است و نه هنوز به دنیای بزرگترها تعلق دارد. او در حال کشف هویت، تجربه، احساسات تازه و مواجهه با پرسشهای بنیادین است. بنابراین کتابی که برای او نوشته میشود، باید نهتنها سرگرمکننده، بلکه همدل، پر مایه و صادق باشد.
با همین نگاه باید به سراغ ناشرانی رفت که در این دوره از نمایشگاه، تمرکز بیشتری بر آثار مخصوص نوجوانان داشتند. در ادامه به برخی از مهمترین انتشارات کودک و نوجوان که امسال در نمایشگاه حضور دارند، اشاره میکنیم.
نشر قدیانی را میتوان یکی از ستونهای اصلی بازار کتاب کودک و نوجوان در ایران دانست. امسال نیز این انتشارات با چیدمانی مرتب و پرمحتوا در نمایشگاه حضور دارد و در میان قفسهها، کتابهایی برای نوجوانانی دیده میشود که به ژانرهای ماجراجویانه، تاریخی و اجتماعی علاقه دارند.
غرفه این انتشارات در بخش کودک و نوجوان را میتوانید در سالن جنوبی، درب 9، راهروی اصلی الف پیدا کنید. البته قدیانی غرفه دیگری هم دارد که در آن به معرفی کتابهای دیگر پرداخته و در بخش عمومی قرار گرفته است.
مجموعههایی چون رمان نوجوان امروز و ماجراهای دنیای دور و نزدیک نشان میدهند که قدیانی همچنان در حال بازسازی و بازتعریف خود برای جذب نسل جدید است.
در میان ناشران تازهنفس، انتشارات کودک و نوجوان هفت و نیم دیده میشود که جسارت پرداختن به موضوعات کمتر گفتهشده را دارد. این انتشارات با هدف آموزش تفکر علمی برای کودکان و نوجوانان تاسیس شده و با تمرکز بر موضوعات علمی و پرورش ذهن کنجکاو نوجوانان، جایگاه خاصی برای خود ساخته است.
کتابهای ارائهشده در این غرفه به گونهای نوشته شدهاند که مخاطب نوجوان در حین خواندن، قدمبهقدم با روایت همراه شود، فکر کند، سوال بپرسد و خودش را درگیر روایت کند. هفت و نیم تلاش دارد میان داستان و علم پلی بزند که نهتنها سرگرمکننده، بلکه الهامبخش و آگاهیبخش باشد. غرفه این مجموعه در بخش کودک و نوجوان، درب 4 راهروی اصلی پ – فرعی 5 قرار دارد.
نشر هفت و نیم در غرفه 162 نمایشگاه کتاب بین المللی 1404 به خوبی توانسته خلایی را پر کند که کمتر ناشری در این حوزه به آن پرداخته است.
هوپا با کتابهای طنز، معمایی و تصویریاش شناخته میشود، اما امسال یک گام فراتر رفته است. در غرفه این ناشر، مجموعههایی دیده میشود که علاوه بر وجه سرگرمکننده، لایههای علمی، فلسفی و روانشناسانه دارند.
عناوینی مانند آره، نه. (شاید....) یا آرو شا و پایان زمان نشان دادند که هوپا در غرفه 11 سالن جنوبی بخش کودک و نوجوان دیگر فقط بهدنبال خنداندن یا هیجانزده کردن نوجوان نیست؛ بلکه میخواهد بخشی از فرآیند رشد فکری و احساسی او هم باشد.
اگر به دنبال بهترین کتاب های علمی تخیلی برای نوجوانان هستید که در کنار سرگرمی، مفاهیم عمیق را نیز منتقل کنند، نمایشگاه کتاب بینالمللی امسال را از دست ندهید.
نشر پرتقال که چند سالیست با انتخاب کتابهای متفاوت جای خود را در دل نوجوانان باز کرده، امسال هم با غرفهای پرجنبوجوش حاضر است. رنگ پرانرژی غرفه، مثل همیشه نشانی از هویت بصری مشخص این برند دارد، اما آنچه بیشتر از ظاهر، جلب توجه میکند، محتوای ارائه شده هست.
پرتقال تمرکز ویژهای روی رمان برای کودکان و نوجوانانی دارد که به داستانهای معمایی، تخیلی و گاهی هم طنز علاقهمندند. عناوین تازهای که امسال میتوان در سالن شرقی، درب 4، راهروی اصلی پ- فرعی 5 دید، علاوه بر سرگرمی، لایههایی از آموزش غیرمستقیم درباره دوستی، اعتمادبهنفس و حل مسئله هستند.
نشر سروش که پیشینهای طولانی در حوزه کتابهای دینی، اخلاقی و فرهنگی دارد، امسال تلاش کرده با ساختاری تازه، نوجوان امروز را جذب کند. در میان کتابهای عرضهشده، آثار داستانی با مضامین اخلاقی، اجتماعی و تاریخی دیده میشوند که از زبان ساده و جذابی بهره میبردند.
کتابهایی درباره شخصیتهای موثر در تاریخ معاصر ایران، یا روایتهایی از نوجوانانی که در بستر جامعه واقعی رشد میکنند، نشان میدهد انتشارات سروش تلاش کرده ضمن حفظ ارزشهای محتوایی خود، فرم و لحن آثار را با سلیقه نسل جدید هماهنگ کند. غرفه 89 سالن ناشران کودک به این انتشارات اختصاص دارد و فرزندان شما میتوانند در چالشهای مختلفی در آن وقت گذرانی کنند.
نمیتوان از ناشرانی که به نوجوانها توجه ویژه دارند صحبت کرد و از افق نام نبرد. نشر افق سالهاست که نهتنها در ارائه آثار برجسته ایرانی موفق بوده، بلکه با انتخابهای دقیق در ترجمه، جایگاه محکمی در بازار نوجوان یافته است.
کتابهای نویسندگانی همچون فریبا کلهر، مهدی رجبی و آثار ترجمهای از ادبیات معاصر اروپا و آمریکا در غرفه افق دیده میشوند. طراحی جلد، انتخاب عنوانها و حتی تبلیغات محیطی این ناشر نشان میداد که افق همچنان نگاه حرفهای و هنرمندانهای به مخاطب نوجوان دارد.
اگر بهدنبال خواندنیهایی هستید که لذتبخش و الهامبخش باشند، به غرفه 91 سالن شرقی، درب 5و6، راهروی فرعی 6 سری بزنید.
نشر مهرسا با پیشینهای علمی و پزشکی، در سالهای اخیر وارد عرصه نشر عمومی برای نوجوانان شده و توانسته جای خود را میان مخاطبان خاصتر، باز کند. در نمایشگاه امسال، کتابهایی از این ناشر عرضه شده که مباحثی چون مهارتهای زندگی، تصمیمگیری آگاهانه و ارتباط موثر را در قالب زبان ساده و جذاب مطرح کردهاند.
در بسیاری از این آثار، تلاش شده که نوجوان خود را در مرکز ماجرا ببیند؛ نه بهعنوان دریافتکننده اطلاعات، بلکه در مقام کسی که قرار است فکر کند، بسازد، انتخاب کند. مهرسا در این زمینه نگاهی علمی تربیتی دارد که میتواند برای والدین نیز جذاب باشد. برای دیدن کتابهای این ناشر باید به غرفه 18 در سالن جنوبی بروید.
در پایان این سفر کوتاه در راهروهای رنگی و پرهیاهوی نمایشگاه، چیزی که برای مراجعهکنندگان بهروشنی قابلمشاهده بود، توجه برخی ناشران به بلوغ ذهنی و پیچیدگیهای درونی نوجوانان بود. دیگر دورهی کتابهایی با پندهای مستقیم و روایتهای خطی گذشته است. نوجوان امروز میخواهد در داستانها خودش را پیدا کند، تصمیم بگیرد، اشتباه کند و رشد یابد.
از قدیانی با تجربههای دیرینه، تا هفت و نیم با نگاهی جسور و نو، از افق با ادبیاتی قوی، تا هوپا و پرتقال با روایتهایی سرگرمکننده و زنده، هر کدام سهمی در شکلدادن به آینده فکری این نسل دارند.
اگر ناشران، مخاطب نوجوان را جدی بگیرند و به نیازهای واقعیاش توجه کنند، کتاب همچنان میتواند جایگاه خود را در زندگی دیجیتالی امروز حفظ کند؛ چرا که خواندن، اگر درست و هوشمندانه هدایت شود، همچنان یکی از امنترین و پرفایدهترین سفرهای ذهنی انسان باقی میماند. امسال در نمایشگاه کتاب میتوانید راه یکساله فرزند خود را مشخص کنید و همچنین کلی خاطره بسازید.
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.